Bjørn Løvjomås Svart 20.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Regnet litt, finner ut at det er ca 140 nm og 338 liter Det gir ca 2.4l pr nm Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Komodo Svart 20.September.2024 Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Komodo skrev On 18.9.2024 at 10.23: Men Bjørn da, har du kurs opp i kartet Skal jo ha nord opp Bjørn Løvjomås skrev On 18.9.2024 at 11.10: Neida...det er bare for vanskelig stillte folk...😅😅😅 sap_2000 skrev On 19.9.2024 at 9.20: Han har jo nord opp .....når han kjører nordover Nå på veien nedover igjen snus landet på hodet for baugen MÅ jo peke oppover om onkel skal finne frem... Mulig jeg har nevnt det før, men det har visst vært forsket på akkurat dette. Når man lærer seg navigasjon ligger kartet på kartbordet. Fartøyet endrer kurs, men man driver jo ikke å vrir på kartet allikevel, det er det jo heller ikke plass til på et kartbord. Men på kartplottere er det jo mulig å vri kartet samtidig som man vrir på roret. Og forskningen viser at kvinner foretrekker å ha kursen opp i kartet. Vet ikke om det har noe med venstre og høyre hjernehalvdel og hva som tar styringa å gjøre Rent bortsett fra det; imponerende dagsetapper du tilbakelegger Bjørn 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 20.September.2024 Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 @Bjørn LøvjomåsHva opplevde du som forskjell på de to båtene, bortsett fra at det er noen år i mellom de? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Komodo skrev 22 minutter siden: Og forskningen viser at kvinner foretrekker å ha kursen opp i kartet. Kanskje jeg egentlig er Bjørg😅😅😅😅 Snakket forresten med noen karer som har som yrke å kjøre fort med båt, type rød, å som av å til har blå lys på 😉 En av dem har vært skipper i tankfart, han var helt klar. Sakte fart, nord opp.🙂 Derimot høy fart, innom skjær og fanteri, definitivt kurs opp. Å denne karen er mye mer maskulin enn meg🙂 😅😅😅 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Komodo Svart 20.September.2024 Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Bjørn Løvjomås skrev 38 minutter siden: Å denne karen er mye mer maskulin enn meg🙂 😅😅😅 Sjekket du bokseren for løker 😅🤣 I fjor hadde jeg (som enkelte vet) havari på Dracoen, da fikk jeg være med en kompis ut med noen teiner. Han hadde kurs opp, og det ble bare tull. Han var ikke i stand til å ta en beskjed om himmelretning eller kurs mot en holme. Han klarte rett og slett ikke å holde styr på hvor vi var og hva som var nord og sør. Aldri fått så lite hummer Når han snudde båten rundt for å kjøre tilbake til det punktet teina skulle settes, dreide kartet 360 grader og han ble helt svimmel Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 På den type navigering kan jeg være fristet til å tenke at det kan være lettere med Nord opp, det ser jeg.👍 Bare ikke si det til neffjoe @sap_2000.. han blir bare så åvenpå😅😅😅 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Komodo skrev 10 minutter siden: Sjekket du bokseren for løker 😅 😅😅😅 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Gullfisk skrev 1 time siden: Hva opplevde du som forskjell på de to båtene, bortsett fra at det er noen år i mellom de? Den største forskjellen er nok tyngde, og ikke minst at det er sidedør. Hydrauliske trøstere med holdefuknsjon er jo et stort pluss. Men det veier jo Savnet litt mere spenst i D6 kontra yanmar. Dempet førerstol var også behagelig i 1080 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
navid Svart 20.September.2024 Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden: ... han var helt klar. Sakte fart, nord opp.🙂 Derimot høy fart, innom skjær og fanteri, definitivt kurs opp. Feminin eller ikke feminin . Nei, du er ikke alene om å ha kurs opp Bjørn. Når jeg planlegger rute eller fisker bruker jeg nord opp. Underveis bruker jeg track eller crs opp. Uten unntak. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 20.September.2024 Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Hadde det ikkje vert litt bedre drivstoff økonomi for den 1080 og fått rett turtall på motor ? 3130 omdr er typisk på høsten for ein båt som tok slipping i mai Er vel ein vestlandbåt som ligger ute heile året Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.September.2024 Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Komodo skrev for 4 timer siden: Og forskningen viser at kvinner foretrekker å ha kursen opp i kartet. Vet ikke om det har noe med venstre og høyre hjernehalvdel og hva som tar styringa å gjøre Den der gjorde dagen min @Komodo Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden: Bare ikke si det til neffjoe @sap_2000.. han blir bare så åvenpå😅😅😅 For seint Bjørn Løvjomås skrev for 4 timer siden: Kanskje jeg egentlig er Bjørg😅😅😅😅 Du vet at i dag kjære onkel, i dag kan man man jo identifisere seg som det man måtte ønske og når man ønsker det Har du noe du vil fortelle "oss" ? Komodo skrev for 3 timer siden: Han var ikke i stand til å ta en beskjed om himmelretning eller kurs mot en holme. Han klarte rett og slett ikke å holde styr på hvor vi var og hva som var nord og sør. Det er det jeg alltid har sagt. Kurs opp og godt innzoomet gjør at man ikke kjører på hva det måtte være som ligger foran deg, men man aner ikke hvor man er i terrenget. Ta oslofjorden, Sotra, Hustadvika og stopleleia eller hvor det måtte være. Det ser helt annerledes ut om man vrir kartet 60, 120 eler 180 grader. Å følge en rute på kartet er jo lett, men blir også litt som det jeg sa over med at man ofte ikke vet eller bryr seg om hvor man faktisk er hen. Er det neste odde man skal runde rundt eller var det 2 odder lenger fremme blir vanskligere å vite når landskapet ser annerledes ut enn man er vant til å se det om streken skulle forsvinne eller at man plutselig må avvike fra planen... Bjørn Løvjomås skrev for 4 timer siden: Å denne karen er mye mer maskulin enn meg🙂 Følte du noe tiltrekkelse? Bjørn Løvjomås skrev for 4 timer siden: En av dem har vært skipper i tankfart, han var helt klar. Sakte fart, nord opp.🙂 Derimot høy fart, innom skjær og fanteri, definitivt kurs opp. Min mening om det er høy fart og trangt/ mye pepper i kartet = kurs opp og godt innzoomet. Nord opp på resten når man trenger å navigere. På båter med 2 plottere som mange av de jeg kjører har så blir det ofte 2 kartbilder + radar. Det rene karte er utzoomet med god oversikt og står på nord opp. Det andre kartet er mer innzoomet og variere mellom nord opp og kurs opp avhengig av fart og "komleksfaktor". Radar er alltid baug opp, men den står stort sett på 1/2 - 1,5 nm. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Captain A Svart 20.September.2024 Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Det viktigste er og navigere med det man er fortrolig med Men for min del del så er det Nord opp uansett Man driver jo ikkje og dreier på et papir kart og man vil jo ha samme bilde på radar Men gjør det dere har kontroll på Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 21.September.2024 Link til dette innlegget Svart 21.September.2024 Må støtte onkel på kurs opp jeg også. Ikke sikker på hvilke hjernehalvdeler som er i aksjon under navigering, men funker greit på våre turer. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart 21.September.2024 Link til dette innlegget Svart 21.September.2024 sap_2000 skrev for 11 timer siden: Du vet at i dag kjære onkel, i dag kan man man jo identifisere seg som det man måtte ønske og når man ønsker det Har du noe du vil fortelle "oss" ? sap_2000 skrev for 11 timer siden: Følte du noe tiltrekkelse? Og der var det jeg som måtte glise litt Ikke fritt for at det ga litt assosiasjoner til en viss kar som sitter oppe i ei elv og spiller banjo, bare for å trekke fram en gammel tråd Det var vel også noen som hadde fantasier om hvordan @Chilli Solbris tar seg ut i søt liten kjole i forbindelse med forslagene om å bli (rosa)blogger Men vi får stoppe der, hvis ikke tipper det jo over mot nettmobbing og hets lurvetass skrev 34 minutter siden: Må støtte onkel på kurs opp jeg også. Ikke sikker på hvilke hjernehalvdeler som er i aksjon under navigering, men funker greit på våre turer. Ikke noe problem Lurvetass. Dette handler nok mer om tull og tøys enn hvem vei du bør ha kartet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart 21.September.2024 Link til dette innlegget Svart 21.September.2024 Vet ikke om en taxisjåfør hadde likt nord opp og Siri hadde sagt første avkjørsel til nordvest og deretter sør midt i Oslogatene. Men midt på Dovrefjell på E 6 kan det jo være greit med nord opp. (ehm,, når du kjører nordover) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 21.September.2024 Link til dette innlegget Svart 21.September.2024 Komodo skrev for 2 timer siden: Og der var det jeg som måtte glise litt Ikke fritt for at det ga litt assosiasjoner til en viss kar som sitter oppe i ei elv og spiller banjo, bare for å trekke fram en gammel tråd Det var vel også noen som hadde fantasier om hvordan @Chilli Solbris tar seg ut i søt liten kjole i forbindelse med forslagene om å bli (rosa)blogger Men vi får stoppe der, hvis ikke tipper det jo over mot nettmobbing og hets Ikke noe problem Lurvetass. Dette handler nok mer om tull og tøys enn hvem vei du bør ha kartet Tror jeg må finne fram Boratdrakten min!😁😁 Ja jeg har faktisk en Boratdrakt!😎😎😎 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2024 sap_2000 skrev for 16 timer siden: Min mening om det er høy fart og trangt/ mye pepper i kartet = kurs opp og godt innzoomet. Dette er jo ganske nærme en dyp å ektefølt innrømmelse på at jeg har rett. 😅😅😅😅 spesielt med seilbåten 😅😅😅 siden den har særdeles høy fart.. å får mye pepper😅😅😅 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2024 Har på en måte lyst a avslutte tråden på normalt vis. Som nevnt helt i starten, så har jeg alltid hatt lyst på en tur med 1030, at jeg I tillegg skulle få en tur med 1080, wow.. ubeskrivelig følelse. Kort sagt, jeg forstår hvorfor jeg har drømt om dette, selv etter å ha kjørt V52, jeanneau Prestige 46 og diverse andre fete båter. Viknes har fått til å lage en knall båt, virker mye mer solid enn sine beskjedne 34 fot. Kanskje jeg må drømme litt i det skjulte... Siste del av turen fra Arendal startet jo særdeles bra, med sol og flott, flatt hav. Desverre forsvant solen, å ble erstattet av tåke så det holdt. Denne bøyen på utsiden av Langesund bestemte jeg meg for å finne. Det er sannelig ikke enkelt i tåke. Men god Radar og sakte fart klarte jeg til slutt å lokalisere den på ca 30 meter. Dette er Innseilingen til Langesund. Inne i fjorden. Ca 300 meter før sentrum. radarbildet og kartbildet viser hvor jeg er, men det er skummelt litt lenger ute i fjorden observerte jeg en jolle, som virret rundt. vurderte å gå bortil, siden den ikke hadde mål å mening med kurs. Men plutselig satt den kurs innover, så håper det var en som hadde kontroll. vurder vær før en drar på tur, å kjenne din radar. Bruk den i godvær, før du virkelig får bruk for den. Uansett, båten kom trygt til ny hjemmehavn, og som vanlig er det alltid gøy å overlevere ny båt til spente eiere🥰 Det ble en roligere tur, enn dagene i forveien. Men én lærerik tur i tåka Takk for oppdraget. Å takk for god hjelp fra BP underveis. Dere er et solid mannskap å ha med på tur Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chiefengineer Svart 21.September.2024 Link til dette innlegget Svart 21.September.2024 Bjørn Løvjomås skrev for 20 timer siden: Savnet litt mere spenst i D6 kontra yanmar. Dette har nok en klar sammenheng med en motor som er nærmest "kvalt", denne skal klare 3500 rpm på full hendel og går åpenbart alt for tungt gjennom hele registeret. Det vil påvirke responsen ganske mye. Gjorde motsatt erfaring mellom Yanmar 340 hk og D6/435 for mange år siden, førstevnte var direkte lat hele veien uten at det var feil med hverken maxturtall, propell eller øvrige ting, mens sistnevnte (med kompressor) hadde en helt annen respons gjennom hele registeret. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2024 Nye eier er klar over problemet. Det blir nok byttet propell, tror kanskje jeg må snike meg til en prøvetur da Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Komodo Svart 21.September.2024 Link til dette innlegget Svart 21.September.2024 Chilli Solbris skrev for 8 timer siden: Tror jeg må finne fram Boratdrakten min!😁😁 Ja jeg har faktisk en Boratdrakt!😎😎😎 Ai ai ai, der fikk vi den på netthinna 🙈🙈🙈 🤣🤣🤣 Men ikke kom med flere fristelser for @Bjørn Løvjomås nå 😅 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Komodo skrev for 15 timer siden: Ai ai ai, der fikk vi den på netthinna 🙈🙈🙈 🤣🤣🤣 Men ikke kom med flere fristelser for @Bjørn Løvjomås nå 😅 🤣🤣🤣🤣 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Benji Svart 22.September.2024 Link til dette innlegget Svart 22.September.2024 Komodo skrev for 20 timer siden: Ai ai ai, der fikk vi den på netthinna 🙈🙈🙈 🤣🤣🤣 Men ikke kom med flere fristelser for @Bjørn Løvjomås nå 😅 Nesten så en vurderer å melde seg av Båtplasser her nå, før en blir for påvirket. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.