Jump to content

Mindre pen lakk på innredning


pero

Recommended Posts

Det går mot våren, og kona skal bort noen dager. Har en haug med prosjekter som skal iverksettes. Ett lite problem håper jeg imidlertid å få noen tips om:

 

Finèren i forpiggen er ikke pen. Lakken der har, hovedsaklig i nedkant, "løsnet" fra treverket. Dette framkommer som lysere områder, dere har sikkert sett tilsvarende:Bilde

 

Hva kan gjøres for å få dette bra? Finèren er så tynn at det er vanskelig å få pusset den godt. vanskelig å komme til også.

 

Hva gjør jeg? Lakkfjerner? Olje? Kast ut alt og legg inn nytt? Kle det med kunstskinn? Helst vil jeg bare få behandlet dette så det blir bra.

 

Har forsøkt emneoversikten uten å finne den ultimate løsningen.

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville anbefalt å rive ut det gamle og bruke bitene som maler til å lage ny innredning i Fuma plywood eller Lauan plywood. I CB365'en brukes Fuma og det er antagelig det beste materialet i forhold vekt/styrke. Materialet er så lett at du vil spare mange kilo i forhold til din gamle løsning. Så får du også løftet baugen på Friendshipen litt :lol:

Link to post
Share on other sites

Har gjort samme jobb en gang . Pussa ned med vannslipepappir , vaska over med rødsprit også olja jeg med Benar olje . Benaren er gjylden brun ( Benar UVR )så det blir som nytt etter noen strøk med det . husk og slip lett over di første srøka . Detta gjorde susen i den gammle båten min og endel andre i havna som har gjort samme jobben med flott resultat . Lykke til

PS:Husk det bør være varmt å godt ,platene kan jo være kalde selv om det er varmt i lugaren og da blir det ikkeno bra .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Materialet er så lett at du vil spare mange kilo i forhold til din gamle løsning. Så får du også løftet baugen på Friendshipen litt :lol:

Takker for tipset, har du erfaringer som tilsier at Friendshipen bør ha et annet vektforhold mellom baug og hekk? Vet at kranfører som tok opp båten kommenterte at kjølen var plassert uvanlig langt fram på båten. Båten er likevel fortsatt i produksjon (vår er en 78 modell), uten nevneverdige forandringer.

 

Mulig jeg rett og slett bygger skap opp til ruffen for å omgå problemet. Men dette vil generere noe vekt igjen. :sad:

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Hvis du sliper forsiktig, så lar det seg gjøre å få dette pent igjen. Men det blir utrolig møkkete i båten da, så om det lar seg gjøre å demontere platene og ta dem ut først så hadde det utvilsomt vært en stor fordel. Da slipper du også problemer med slipng i hjørner etc. Hvis du får dem ut, så burde det holde med en times tid med eksentersliper for å få dem pene igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker for tipset, har du erfaringer som tilsier at Friendshipen bør ha et annet vektforhold mellom baug og hekk? Vet at kranfører som tok opp båten kommenterte at kjølen var plassert uvanlig langt fram på båten. Båten er likevel fortsatt i produksjon (vår er en 78 modell), uten nevneverdige forandringer.

 

Mulig jeg rett og slett bygger skap opp til ruffen for å omgå problemet. Men dette vil generere noe vekt igjen. :sad:

 

Pero

Generelt vil de aller fleste seilbåter i turrigget tilstand være for tunge i forskipet. Det er gjerne en full vanntank og anker med kjetting, plassert langt frem. Båten graver seg lettere ned med baugen på kryss og halvvind og du broacher lettere.

Link to post
Share on other sites

Først sikler du over alle plater med sikleskrape. Du fjerner skitt, lakk, etc med denne. Deretter tar du 180 pussepapir og matter over. Deretter fukter du hele område med rødsprit. Er du fornøyd med utseende da? (se etter matte flekker/skjolder), er du fornøyd så oljer eller lakker du i vei. Hvis du ikke er fornøyd, så sikler du litt mer.

 

Fordelen med sikling er at du ikke pusser igjenom den tynne finerflata på platene dine, samt oppnår jevn fin frisk treoverflate.

 

Sikleskrape, 2-3 hundre kroner, fåes hos byggevarebutikker hvis det er en av de "rikt utstyrte".

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Sikleskrape, 2-3 hundre kroner, fåes hos byggevarebutikker hvis det er en av de "rikt utstyrte".

 

Lykke til.

Har sikling, skulle vært satt opp igjen.. :sad: Problemet er vel kanskje at platene er så tynne og bøyelige at de må ut for å få dette effektivt. Hvis ikke lugger siklingen er jeg redd. Men skal se hvor enkelt det er å ta utt platene. Gjør alt mye lettere.

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Har det samme problemet som pero, men lurte på om det er anbefalt å fjerne den resterende lakken med en lakkfjerner, f.eks. Reprin eller Duxola.

 

Går dette greit, eller vil lakkfjerneren skade den eksponerte delen av teakfineren eller lage skjolder i lakken?

Hvor lang virketid bør i så fall en lakkfjerner ha?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Har det samme problemet som pero, men lurte på om det er anbefalt å fjerne den resterende lakken med en lakkfjerner, f.eks. Reprin eller Duxola.

Skal du lakke på nytt trenger du ikke fjerne lakken, skal du olje fjerner den gamle lakken først...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Skal du lakke på nytt trenger du ikke fjerne lakken, skal du olje fjerner den gamle lakken først...

Jeg driver litt med det samme. Prøvde med Benarolje på en plate som har sittet i targabøylen, men det ble slett ikke pent. Så den må være lakkert fra før tror jeg. Jeg må bare innrømme at jeg pusset ned kun der hvor det var løst og flasset. Hadde håpet å slippe og pusse platene helt ned, vil dette bli penere med mindre skjolder hvis jeg bruker lakk?

I så fall har jeg 3 liter Benar Marine UV-forsterket båtolje billig til salgs.......

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at hvis du bare pusser ned der hvor det er flasset og løst fra før, vil oljen kun feste seg/trenge inn i veden der. Der hvor lakken fortsatt sitter igjen vil jo bare oljen renne av. Derfor blir det slik som på bildet. Oljen har satt seg i veden (de mørke feltene) noen steder, mens den ikke kommer gjennom lakklaget andre steder. All lakken må derfor pusses bort for å få et jevnt og pent resultat.

Link to post
Share on other sites

Det var vel det jeg fryktet ja. Blir ikke bedre ved bruk av lakk heller?

Jeg har egentlig bestemt meg for å trekke platene med skai inntil videre uansett. Så da er det sikkert bedre å skjære ut nye plater ved en senere anledning. Teaklaget er veldig tynt på platene.

 

Får se hvordan det blir med skai først.

Link to post
Share on other sites

Jeg driver litt med det samme. Prøvde med Benarolje på en plate som har sittet i targabøylen, men det ble slett ikke pent.

Prøv med rein 3 stjernes lakk i stedet for med benarolje, har gjort dette selv på en båt med et meget godt resultat. Den båten er solgt og jeg har desverre ikke bilder av det.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Prøv med rein 3 stjernes lakk i stedet for med benarolje, har gjort dette selv på en båt med et meget godt resultat.

Ok. Da kan det være håp allikevel skjønner jeg. Skal prøve med lakk en dag, bare jeg blir ferdig med trekkingen innvendig i kabinen.

 

Håper ikke det gjorde noe at jeg låne tråden din litt pero, jeg følte at det var omtrent samme type emne. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har sikling, skulle vært satt opp igjen.. :sad: Problemet er vel kanskje at platene er så tynne og bøyelige at de må ut for å få dette effektivt. Hvis ikke lugger siklingen er jeg redd. Men skal se hvor enkelt det er å ta utt platene. Gjør alt mye lettere.

 

Pero

Siklingen kan du til nød sette opp med en skrutrekker o.l..

Link to post
Share on other sites

I helgen prøvde jeg et av tipsene lenger oppe i tråden.

Området hvor lakken hadde flasset mattet jeg ned, og jevnet overgangen sånn at den ble helt glatt.

Vasket med rødsprit, og lakket to ganger med mellomsliping. Brukte matt tre stjerners lakk.

 

Problemet er at der hvor den gamle lakken har flasset, trekker til seg lakk og det blir fargeforskjell. De slitte områdene får en mye rikere og fyldigere farge (omtrent som bildet tidligere i #13. men ikke så markant).

 

Rakk bare to strøk, men jeg tviler på om det blir vesentlig bedre om jeg legger flere.

Finnes det noen annen lakk som er bedre til dette, f.eks en som er litt mørkere i fargen?

 

Andre tips mottas også med takk!

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Jonnyboy, du har nok rett i at om du påfører flere strøk, vil ikke fargeforskjellene avta.

 

Der finnes fargepulver du kan tilsette lakk (fåes på fargehandler eventuelt hobbyforretninger), men her er mye prøving før du finner rette "looket".

 

Vanskelig å gi råd, men jeg tror jeg ville vurdert å skrape hele arealet, slik at du får behandlet alt, da skal du ikke få slike fargeavvik..... Større jobb er det, men desto mindre irritasjon for framtid, når jobben er gjort.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville gjort som tool sier, ta ut de gamle platene, bruk de som mal, skruehull og alt. Det er kjapt gjort å kappe nye. Matrialer får du tak i på Billingstad trelast, de har stort utvalg. Du trenger bare ensidig yte, og det er billigere. Priser, kvaliteter og tykkelser fnner du her: www.billingstadtrelast.no Personlig valgte jeg mahogny fremfor teak, da jeg synes det er penere.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...