Jump to content

Mindre pen lakk på innredning


pero

Recommended Posts

Skrapa ned alt først , så pussa jeg litt og avslutta med vannslipepappir . Ettersom Benar olja er litt gjylden brun så blir det topp resultat .Det syntes jeg og andre som kommer ombord og ser hvordan det har blitt . En ting til som kan være kjekt med olje er at lager du ei ripe eller et hakk , kan du jo bare olje over skaden og ikke hele flata .Beruker kun Benar UVR jeg men husk og vannslip mellom di første strøka og legg gjerne på 5-6 strøk eller mer , det ser du jo .Lykke til

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hulda har gått i læra som båtbygger, læremester fra Tørvikbygd, Hardanger. Sikling og skraper; disse verktøyene er rette og platene er tynne og buet. All gamel lakk må fjernes og platene må beises før lakking for å unngå skjolder. Platene kommer til å gå i stykker. Hvis du ikke er en ihuga spesialist, så skal du slite for at det skal bli pent.

 

Råd:

1) Puss lett med sandpapir og mal i lys farge. Behold lister og kanter i heltre i oppusset treverk. Mange amerikanske båter er innredet etter dette prinsippet, tar seg meget godt ut. Det finnes andre stiler enn "innsiden av sigarkassa". Hulda skal bli etter amerikansk prinsipp.

 

2) Riv ut dritten og bruk platene som mal. Du må forberede deg på en skikkelig jobb. Mye er klistra og limt, det kommer ikke ut i hele, pene biter. En del kommer ut i splinter og du vil muligens trenge snekkermaskiner.

 

 

Bilde

 

Bilde

 

Første bildet er 31.12.2005. Det neste bildet er forrige helg. Det er ikke alle som jobber så fort. I løpet av denne tiden har forskipet forandret seg fra "jern over alt", til at det ikke synes en eneste millimeter jern noe sted og at kjettingkassa og forpiggen er skjult bak skott med to luker. Den nederste er av finnerbelagt stål. Underdørker sitter på plass, og et langskipsskott er på plass. Pluss at en masse andre ting er gjort. Skulle jeg pusset og lakket forpiggen på båten din, ville jeg ikke vært halvveis i pussejobben.

 

På en dørk i noe som skal bli stikkøye har jeg fulgt råd på baatplassen og grunnet med Fenom og to strøk, ikke Drygolin, men den andre, husker ikke i farta, meget bra resultat. Treverk må ikke på liv og død og være lakkert for at det skal gi et godt inntrykk.

Link to post
Share on other sites

Skal du male med noe som dekker over hele trværket ? Ser platene går forskjellige veier , så da tenkte jeg kansje det er planen eller ?

Det er planen. Disse platene er russik bjerkefinner. De er valgt fordi at de holder godt på skruer. Noen steder blir det bare malt, andre steder blir det malt glassfiberstrie og noen steder blir det beiset og lakket eik/ask. Vi satser på å få båten så lys som mulig innvendig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...