Jump to content

Savnet seiler, Tromsø-Svalbard

-morten-

Recommended Posts

Dreamer skrev for 12 timer siden:

Skulle hatt AIS ..

Uten VHF-dekning er man også utenfor AIS-dekning, men noen spor hadde man vel etterlatt seg når man passerer andre med AIS.

Over åpent hav ville jeg heller hatt noe som var satellittbasert for garantert dekning, og så rapportert posisjon manuelt eller automatisk regelmessig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Nå til dags er det en hel del satelitter som plukker opp AIS-signaler. Gå inn på Marinetraffic, så ser du at båter viser langt til havs. Men man må betale ekstra for å som privatperson se infoen på Marinetraffic. 

Til og med at vår båt dukket opp på "position received via satellitte" sist vi var til havs, selv om vi bare har AIS B+.

S/Y Emma skrev 39 minutter siden:

Nå til dags er det en hel del satelitter som plukker opp AIS-signaler. Gå inn på Marinetraffic, så ser du at båter viser langt til havs. Men man må betale ekstra for å som privatperson se infoen på Marinetraffic. 

Til og med at vår båt dukket opp på "position received via satellitte" sist vi var til havs, selv om vi bare har AIS B+.

Ahhhh, det var jeg ikke klar over. 

Ellers så er jeg vel så feig at jeg ikke ville lagt ut på en slik tur uten EPIRB eller annen automatvarsling.

S/Y Emma skrev 1 time siden:

Nå til dags er det en hel del satelitter som plukker opp AIS-signaler. Gå inn på Marinetraffic, så ser du at båter viser langt til havs.

Men er dette «by design», eller noe som «bare skjer»? Skal jeg investere i en tjeneste som sporer meg så vil jeg at det er en planlagt, integrert funksjon, ikke noe som funker noen ganger litt her og der.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

AIS-satelitter er en relativt ny ting, og etter som jeg forstår har Norge satset en hel del på å få dekt nordområdene.

Men det er ikke noen bombesikker sporingsmetode. Da er det bedre med Iridium enn så lenge. Globalstar er ikke noe å satse på så langt nord.

Og naturligvis ha EPIRB i tilfelle katastrofe.

https://www.kystverket.no/navigasjonstjenester/ais/ais-artikkelside/

https://www.romsenter.no/satellitter-infrastruktur-og-statlige-romaktoerer

Om vedkommende har krysset det havstrekket 40 ganger, så antar jeg vedkommende er komfortabel med sin / båtens utrustning. Enkleste inreach får man for 3.500kr pluss abo. Den kan sende regelmessige posisjonsoppdateringer om det er noen på land som er

, samt toveis kommunikasjontyp SMS. https://www.xxl.no/garmin-garmin-inreach-mini-2-flame-red-gps-med-satelittkommunikasjon/p/1220064_1_Style?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD-osznzcrMKOZ7uxaHVqMExyzxl7&gclid=EAIaIQobChMIgK3n2PDbiAMV12eRBR1lACWOEAQYBCABEgLr0fD_BwE&gclsrc=aw.ds

Nå har Forsvaret flydd området med overvåkningsflyet over 2 dager. 

Om det var en båt å finne ville de sett den.   Så om ikke båten er over vann så er den under vann :-(

Det er jo 1000 ting som kan skje som forårsaker forlis. En venn av meg med en skikkelig kvalitetsbåt mistet riggen i forholdsvis lett vind og den hang og slang i skroget før de fikk kuttet alt av, tok timer.  Den riggen var forøvrig byttet og kontrollert av forsikringsselskapets inspektør 4 mnd før det skjedde. 

Triste nyheter dette

Nå vil ikke riggen av aluminium kunne skade skroget av stål. Men det er mange andre muligheter, som at båten har truffet land i fastlandsnorge, eller at han ligger en eller annen plass på kysten. Hadde båten gått ned, mener noen at det burde flyte opp vrakgods. Om Hulda skulle gått ned med stengte luker, ville det ikke flyte opp noe som helst. Med unntak av båtskaken, om den skulle løsne fra holderen. 

Steihy skrev On 24.9.2024 at 8.43:

Han har vel satelittbasert nødpeileutstyr..? Noen som vet? Er det lov å tenke at han er ok dersom det ikke er utløst? Ellers kan noe ha gått veldig fort...

Hvordan har været vært på strekningen?

Det er dårlig med satelittdekning i nordområdene.

Man er avhengig av såkalt 'high orbit' satellitter. Dette er under utbygging, men vanlig GPS har begrenset verdi ( om noen) nord for Nordkapp.

Havarita skrev for 2 timer siden:

Det er dårlig med satelittdekning i nordområdene.

Man er avhengig av såkalt 'high orbit' satellitter. Dette er under utbygging, men vanlig GPS har begrenset verdi ( om noen) nord for Nordkapp.

Du tenker kanskje på HEOSAT, som er er de to satelittene som Space Norway nylig sendte opp for å gi bredbåndsdekning nord for 65 grader. 
Veldig kult prosjekt som en kompis har jobbet med: https://spacenorway.no/en/heosat/

Jeg vet ikke med GPS, men med overvåkingssatellitter er det regnet som en fordel med polar bane. Da er ytterpunktene bedre dekket enn områdene rundt ekvator.

Fordelen med geostasjonær er at man kan justere en retningsbestemt antenne én gang og så la den stå slik ... på land, vel og merke. For utstyr ment brukt for båter og mobilt bruk generelt sett er det vel ingen fordeler.

Geostasjonær er vel i en litt høyere bane enn satellitter beregnet på mobil kommunikasjon.

Dette er vel strengt tatt en avsporing ifht trådens tittel.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...