Mastiff Startet 23.September.2024 Link til dette innlegget Startet 23.September.2024 Jeg lette etter en tråd om det, men jeg ser ingen spesifikk tråd, bare den generelle med teinefiske. Så da innleder jeg en. Makrellen er klar og stinker passe etter 4-5 dager fra fisking til salting, rundt 70 stykker delt i halvparter holder for den tiden jeg fisker, før jeg går tilbake til havteiner og krepselenke. Mer enn en halv makrell i teina har jeg inntrykk av at bare lokker krabber. Og etter å ha mistet tre teiner i løpet av fisket i fjor, har jeg bestemt meg for å gjøre som jeg gjør med havteiner og krepseteiner: Jeg kjører hummerteinene på lenke i år. Jeg har prøvefisket krabber i noen uker med den første lenka, og det fungerer helt ypperlig. 15 meter mellom teinene er omtrent det jeg bruker når jeg peprer et av de faste områdene mine. Og nå er det ingen fare for at teinene surrer seg i hverandre. Kraftige, selvlagde flaggbøyer med store flyt og fruens egensydde flagg i båtens farge, og med M i refleksbånd for Mad Max sydd på, er klart. Her er de to jeg lagde i dag, til den andre lenka. Her er setting av krabbelenka. Jeg er fullt klar over at jeg står nær tauet som går ut, men så lenge man er forsiktig hvis man flytter beina, kan det ikke surre seg rundt. Så da er jeg spent på andres forberedelser! Link to post
hanto1 Svart 24.September.2024 Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 I populære områder med mye teiner vil lenker lage kluss da andre vil ( nesten ) garantert huke seg fast i lenka og dra hele greia i en haug ( samt ikke få opp sin teine om man ikke har en hydraulisk haler) Lenker er ellers fine greier der man har lav tetthet av teiner. Ellers er agndunken min forvist ut fra garajen etter dattera startet bilen ( og varmeapparatet) og sugde bilen full av "godlukt" Nå er det bare litt finrigging ombord samt bytte råtnetråd så er man klar for høstens høydepungt. Link to post
Mastiff Svart 24.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2024 Jeg setter ikke på de verste stedene, der blir det bare taukluss uansett. Der jeg setter, er det ikke teiner som står så nær at det blir noe problem. Tidliger har jeg satt teinene mine på rad og rekke på akkurat de samme stedene jeg alltid bruker, så forskjellen blir bare at de nå henger sammen. Alle som fisker så pass langt ute, vet nok at to store flaggbøyer betyr at det er en lenke mellom dem. Det er stort sett de samme som fisker kreps på andre tider av året. Oi, garasjen høres absolutt ut som et risikabelt sted å oppbevare sånt, iallfall når det ikke er lufttett lokk. For noen år siden slapp jeg opp for agn, fikk tak i noen kilo makrell og hurtigsurnet det på badet, med varmekablene for fullt. Men det var inni en lufttett boks, som igjen sto inni to søppelsekker. Hvis det hadde gått hull på noe da, ville nok fruen laget hakkemat av meg! Her ligger forresten teinene mine til vanning. Det er et tips jeg fikk av en yrkesfisker jeg kjenner, hummeren er veldig var for luftbobler som kommer opp fra bunnen av teinene, så det er ikke bare de gamle treteinene som må vannes for å synke. Flytene ytterst på tauet fra teina som hektes på lenketauet, er for å hindre at det skal sette seg fast i steiner på bunnen. Det har fungert ypperlig så langt. Jeg har også allerede fått hummer i krabbelenka på en av de plassene jeg skal fiske hummer fra tirsdag, men den fikk et kyss og et svalestup uti igjen av lovlydige meg. Link to post
Ask Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Det blir stadig fleire område der det er forbode å fiska hummar. https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Regelverk-og-reguleringer/J-meldinger/Gjeldende-J-meldinger/j-166-2024 Link to post
Mastiff Svart 27.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 @Ask Jeg var på et foredrag (Hummer i Sør) med blant annet forskere fra Flødevigen som fortalte om fredning, og statistikken viser at selv et lite fredningsområde får virkning, mye mer hummer inni området og noe mer utenfor også. Så det er nok noe vi bare må finne oss i. Link to post
hanto1 Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Helt klart at fredningsområder er effektive for både hummer og stedbunden fisk Finner dog noen av tallene dem presenterte litt "rare" da dem mener bestanden har vært stabilt lav siste tiår, men vi får ikke mindre hummer selv om det har blitt mange flere restriksoner mht størrelse ( økt minstemål + maksmål, krav om fluktåpninger, fredning av rognhummer etc. Enkelt logikk tilsier da reduserte fangster med minst 50% ,noe som ikke er tilfelle. At tidligere fangstmengde oppretholdes indikerer jo bestandsøkning. At vi fortsatt får like mye hummer mener dem skyldes bedre redskap og at vi har blitt flikere til å fiske. Særlig skotteteiner draes frem som forklaring. Skotteteiner og ekkolodd var jo helt vanlig for 15-20 år siden og samme type teiner er fortsatt i bruk. Finner denne påstanden tvilsom. Forskerne nevner heller ikke med et ord at antalet påmelte hummerfiskere reduseres år for år, mens dem gladlig gir uttrykk for bekymring for økt fiskepress. Alt i alt et greit foredrag fra Flødevigen, men deres påstander og hva vi ser lokalt på hummerfeltet henger ikke helt ihop. Lokale leppefiskere har loggført bifangst ( småhummere) i noen år nå. På få år har sesongfangsten økt fra ca 120 hummere til over 500. Dette er samme fiskere, med samme redskap som fisker i samme område år etter år. Dette er heller en statistikk jeg kan forholde meg til, ingen diffuse variabler her. Link to post
Mastiff Svart 27.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Det er jo i så fall veldig gode tall! Så jeg håper virkelig at det er du som har rett. Link to post
Honduras Svart 27.September.2024 Link til dette innlegget Svart 27.September.2024 Nå kan man også laste ned en app som viser alle de gode hummerplassene. Så spørs det da hvis man i år drar opp mer hummer om det skyldes økt bestand eller mer treffsikkert fiske? * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mastiff Svart 28.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Jeg så innslaget på Daffrevyen om den, ja. Er det noen som har lastet den ned og kan si hvor godt den stemmer med lokale observasjoner? Link to post
Mastiff Svart 28.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Jeg ble nysgjerrig og kjøpte prøveabonnement (må bare huske å angre på mandag). Jeg har sett på de stedene jeg pleier å få mest, og de er ikke avmerket som gode hummerområder. Det ser nesten ut som om tipsene er lagt ut ved å kaste piler på et kart. Jeg fisker ikke der, men jeg har sett at mange fisker et sted som heter Hummerhola. Og det er ingen merker i nærheten av det stedet. Konklusjon: Det her tror jeg ikke er verd 500 kroner i året, hvis det bare er hummerplasser man er ute etter. Jeg ser også i farten merker på et par plasser som er ren gjørmebunn. Det har jeg heller ikke mye tro på, jeg kan ikke huske å ha sett noen teiner der på mine 15 år som hummerfisker. Link to post
Jannmar Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Mastiff skrev 26 minutter siden: Jeg ble nysgjerrig og kjøpte prøveabonnement (må bare huske å angre på mandag). Jeg har sett på de stedene jeg pleier å få mest, og de er ikke avmerket som gode hummerområder Da er vel appen laget for å holde folk vekke. Link to post
Mastiff Svart 28.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 @Jannmar Hvis den er avhengig av lokale tips for å legge inn plassene, så skjønner jeg godt at det er mye feil! Spør man en hummerfisker på Sørlandet hvor han fisker, er som regel svaret "langt på udsia" eller "i sjøen". Link to post
Komodo Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Mastiff skrev On 23.9.2024 at 18.26: Jeg lette etter en tråd om det, men jeg ser ingen spesifikk tråd, bare den generelle med teinefiske. Så da innleder jeg en. Bra initiativ, det har jo liksom blitt en tradisjon med en årlig hummertråd Ser også at du er godt i gang med forberedelsene dine, men ser også at vi har litt ulikt syn på hva som er lurt. Mastiff skrev On 23.9.2024 at 18.26: Makrellen er klar og stinker passe etter 4-5 dager fra fisking til salting, rundt 70 stykker delt i halvparter holder for den tiden jeg fisker, før jeg går tilbake til havteiner og krepselenke. Mer enn en halv makrell i teina har jeg inntrykk av at bare lokker krabber. Dette ser jeg ikke helt logikken i. Jeg pleier å fylle opp agnposen skikkelig slik at det blir mye lukt i god omkrets rundt teina. Dersom det går krabbe i teina får du neppe hummer. Men om hummeren går inn først, så er ikke krabba snau med å gå inn allikevel. Ser jo når det er både krabbe og hummer i teina at hummeren klistrer seg opp i taket for å gjemme seg. Den er livredd krabba! Mastiff skrev On 23.9.2024 at 18.26: Og etter å ha mistet tre teiner i løpet av fisket i fjor, har jeg bestemt meg for å gjøre som jeg gjør med havteiner og krepseteiner: Jeg kjører hummerteinene på lenke i år. Jeg har prøvefisket krabber i noen uker med den første lenka, og det fungerer helt ypperlig. Hummerteiner i lenk er uaktuelt for meg. Kanskje greit for fiskere som har opp til 100 teiner, men med bare 10 teiner så vil jeg plassere dem best mulig. Det klarer jeg ikke når de står i lenk. Hver teine blir droppet med kirurgisk presisjon inntil en kant eller steinrøys og "brattet opp" som vi sier. Med krabbe er det annerledes, for den lever i mye større grad ute på bløtbunn også. Ser når jeg dykker at det ofte er mye krabbe midt ute på sandsletter. De graver seg ned i sanda og ligger der på dagtid. Hummeren holder seg til steinrøyser og fjellsprekker. Mastiff skrev On 24.9.2024 at 12.12: For noen år siden slapp jeg opp for agn, fikk tak i noen kilo makrell og hurtigsurnet det på badet, med varmekablene for fullt. Men det var inni en lufttett boks, som igjen sto inni to søppelsekker. Hvis det hadde gått hull på noe da, ville nok fruen laget hakkemat av meg! Dette med surt agn har jo vært et tema i flere av hummertrådene. For min del salter jeg makrellen med en gang jeg kommer til land, og det av flere årsaker. For det første ser jeg ikke noe gevinst i å ha surt agn framfor fersksaltet når det gjerne går 1-4 hummer i hver teine i de beste periodene og de beste stedene. For det andre synes jeg det er udregelig å håndtere agn som lukter surt. Det blir sur lukt av alt som er av hansker og ting og tang man tar i, det liker jeg ikke. For det tredje har jeg opplevd noen ganger å koke hummer som har spist surt agn, og fått den sure lukta både på kjøkkenet under koking, og på tallerkenen når vi skal spise hummeren. Når hummeren gafler i seg denne sure fisken så legger jo det seg i paven. Dersom man koker hummeren ganske umiddelbart er fremdeles paven full av denne sure guffa. Ikke særlig appetittelig om det går hull på paven og dette renner ut over tallerkenen Og hvis man skjærer hummeren i to (som vi pleier å gjøre), så deler man jo paven i to også. Mastiff skrev On 24.9.2024 at 12.12: Her ligger forresten teinene mine til vanning. Det er et tips jeg fikk av en yrkesfisker jeg kjenner, hummeren er veldig var for luftbobler som kommer opp fra bunnen av teinene, så det er ikke bare de gamle treteinene som må vannes for å synke. Vanne skotteteinene ser jeg ingen grunn til. Det første trekket (altså den 2. oktober) pleier gjerne å være det beste trekket. Hadde det vært problemer med boblebrusing fra teinene som skremmer hummeren, så burde det gjenspeilet seg i fangsten de første par dagene. Noen ganger har jeg også trekt teiner på kvelden den 1. og fått bra med hummer, så min erfaring er at skotteteinene fisker bra fra dag en i vannet. Ellers har det spøket kraftig for hummerfiske for min del i år igjen. I fjor fikk jeg havari på motoren med defekt oljepumpe og ødelagte motorfester. Etter nesten et helt år på land kom endelig båten på vannet igjen, og alt fungerte bra. Men etter 12-14 timers drift fikk jeg motorstopp igjen, denne gangen måtte jeg krype til korset og for første gang i mitt liv få slep inn av RS. Etter en del fram og tilbake og feilsøking med diagnoseutstyr fant vi ut at en av bensinpumpene (fødepumpa) hadde begynt å fuske. Det var for så vidt en grei jobb å bytte den og båten var kjapt i drift igjen, så da var det ut og prøve å få seg noe agn. Men etter ca 20 timers drift stoppet den atter en gang. Denne gangen var det en elektrisk feil, og etter halvannen time med feilsøking og bytting av sikringer måtte jeg atter en gang krype til korset og få slep inn av RS. Denne feilen var imidlertid verre å finne ut av, mye ble forsøkt. Men i går fant vi ved en tilfeldighet feilen. Det var en ledning som hadde blitt plassert litt feil ved tidligere reparasjon, og hadde blitt liggende og gnage mot gods. Nå er feilen utbedret, og jeg føler igjen at jeg kan stole på motoren, men det har vært en vei å gå. Men som om ikke dette var nok så har også kartplotteren/ekkoloddet tatt kvelden. Dette er en 12 tommer, og dermed et kostbart instrument. Men det er ingen i Norge som reparerer disse, og når det har fått 11 år på nakken, så vil ikke importøren ta tak i dette. Men nå er nytt instrument i bestilling, så da blir det kanskje en mulighet for meg til å få fisket litt også. Lenge siden jeg har oppdatert "Dracotråden" nå, men når jeg får tid blir det vel litt grundigere beskrivelser av alle skjær i sjøen der. Føler at jeg har hatt min posjon med uflaks nå... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 28.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 @Komodo Oi, snakker om uflaks, ja! Det var ikke måte på, mine småproblemer med termostaten blir en ren bagatell i forhold. Godt du fant det siste problemet! Agnmessig har jeg hørt på den beste hobbyfiskeren jeg vet om her i området, han pleier å ende opp på rundt 50 hummer hver sesong. Han bruker aldri mer enn en halv makrell. Jeg tror det som ligger bak teorien er at selv om lukta sprer seg langt, så kryper ikke hummeren så langt fra hula si for å komme til den, så man må uansett treffe innenfor et par meter fra hula, og da lukter de det. Mens krabbene, som ikke har faste huler, kryper over mye større avstander, og som du sier, hummeren er ikke medlem av krabbenes supporterklubb og holder seg unna hvis det er krabber for nær. Jeg må også si at jeg er mer tilhenger av teppebombing enn kirurgisk presisjon. Jeg har mine områder der jeg vet det er hummer, men hvor det er så mange muligheter for hvor hulene deres er, at jeg har alltid satt teinene som om de er på en lenke. Et eksempel er ei fjellsprekk som går ut fra land, der jeg har satt teiner med 15-20 m mellomrom fra innerst mot land og til der det begynner å gå nedover. Nå kan jeg sette dem på samme rekka i en sveip, og i tillegg slippe å være redd for å miste enkeltteiner. Og et annet sted er det en liten bukt, der har jeg satt flere teiner i en bue rundt ti cm (skal selvsagt være meter, takk for at du så den, @Komodo) fra land, nå kan jeg ta samme greia bare ved å kjøre rundt én gang, istedenfor å sette og trekke teine etter teine der. Men du dykker vel ned og får adresse og telefonnummer til hver eneste hummer i området ditt... Link to post
Komodo Svart 28.September.2024 Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 Mastiff skrev 3 minutter siden: @Komodo Oi, snakker om uflaks, ja! Det var ikke måte på, mine småproblemer med termostaten blir en ren bagatell i forhold. Godt du fant det siste problemet! Ja, i hvert fall foreløpig Men krysser fingrene for at det ikke dukker opp nye uforutsette ting nå Mastiff skrev 3 minutter siden: Agnmessig har jeg hørt på den beste hobbyfiskeren jeg vet om her i området, han pleier å ende opp på rundt 50 hummer hver sesong. Han bruker aldri mer enn en halv makrell. Jeg tror det som ligger bak teorien er at selv om lukta sprer seg langt, så kryper ikke hummeren så langt fra hula si for å komme til den, så man må uansett treffe innenfor et par meter fra hula, og da lukter de det. For all de, jeg har ingen grunn til å motsi dette med mengde agn, det er bare slik jeg pleier å gjøre det. Men det er nok ikke slik at man må treffe innenfor et par meter fra hula til hummeren, for den vandrer ganske mye den også. Hummeren er også nødt til å gå rundt på leting etter mat, men jeg har inntrykk av at den i mindre grad enn krabba lever midt ute på bløtbunn. Når man dykker på natta ser man veldig mye mer hummer som er ute og går, på dagtid er det mer sjeldent at den er ute og vandrer. Hummeren gård da både over glatte fjell og ute på sandbunn, men kanskje helst nærme fjellet og steinrøyser. Men såklart, dropper man teina med fristende agn rett utenfor hula, så er det vel større sjans for at den kommer ut for å få seg en godbit. Mastiff skrev 3 minutter siden: Jeg må også si at jeg er mer tilhenger av teppebombing enn kirurgisk presisjon. Jeg har mine områder der jeg vet det er hummer, men hvor det er så mange muligheter for hvor den skal stå, at jeg har alltid satt teinene som om de er på en lenke. Et eksempel er ei fjellsprekk som går ut fra land, der jeg har satt teiner med 15-20 m mellomrom fra innerst mot land og til der det begynner å gå nedover. Nå kan jeg sette dem på samme rekka i en sveip, og i tillegg slippe å være redd for å miste enkeltteiner. Og et annet sted er det en liten bukt, der har jeg satt flere teiner i en bue rundt ti cm fra land, nå kan jeg ta samme greia bare ved å kjøre rundt én gang, istedenfor å sette og trekke teine etter teine der. 10 cm fra land var veldig nærme Men jeg må jo legge til at jeg ikke kjenner topografien under vann der du fisker, så jeg skal ikke si som mye om hva som er lurt eller ikke. Snakket forresten med en kar som fisket hummer på de trakter for en del år tilbake, og fikk inntrykk at det var ganske vanlig i det området å fiske med teinene i lenk. Her på Hvaler er det ikke tradisjon for det, men jeg tror kanskje noen av yrkesfiskerne gjør det. Ellers har jeg editert forrige svar litt, så du får lese gjennom en gang til. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 28.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2024 10 cm er nok i minste laget ja. Jeg mener nok ti meter. Jeg kan ikke si at det er vanlig med teinelenker her, det er helst noen yrkesfiskere som bruker det. Men det skyldes sikkert i stor grad at det er få som kan fiske med så store teiner i lenke, man må jo nesten ha teinebrett og en viss størrelse på båten. Mitt teinebrett er, som videoen viser, akkurat sånn at når jeg legger teinene på siden, går de ut. Og det har jo også den fordelen at hvis jeg setter fra langt inne og et stykke utover, og det så blåser opp mer enn meldt, så kan jeg trekke teinene selv om det skulle være litt for uryddig sjø til å gå helt inn til den innerste teina. Link to post
Mastiff Svart 29.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Det er tydelig at også værgudene har fått med seg at hummerfisket begynner på tirsdag, etter halvannen uke med nesten vindstille... Link to post
Ask Svart 29.September.2024 Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Mastiff skrev 31 minutter siden: Det er tydelig at også værgudene har fått med seg at hummerfisket begynner på tirsdag, etter halvannen uke med nesten vindstille... Det skal vel hummaren vera glad for. Diverre har folk mista livet under fiske etter hummar. Link to post
Mastiff Svart 29.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2024 Ja, det var to erfarne fiskere i fjor eller året før som omkom i Kristiansand, båten deres ble slengt rundt av bølger. Den ene av dem hadde til og med vært i Redningsselskapet før, så alle kan bli overrasket av uvanlig høye bølger. Link to post
Mastiff Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Med den vinden som er meldt her i morgen (kast på 19-20) kan det godt være at jeg venter til onsdag med å sette i gang. Det er uansett neppe noen som går ut der jeg har tenkt å sette i det været, og vindskvalpet med sånne kast blir ubehagelige å jobbe med. Link to post
Kapteinskutelaus Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Her vil jeg gi en liten hyllest til trådstarter, hvis alle hadde vært så flinke med merking av redskaper i form av flagg og godt synlig bøye i sterke synlige farger. Så hadde det vært en fornøyelse å kjøre "slalom" mellom fiskeredskap. Mørkeblå knyttneve bøyer, og siste jeg kom 20cm unna var 30 cm under vann. En ideell sjømine. Takk for god merking og skitt fiske. Link to post
Mastiff Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 @Kapteinskutelaus Mange takk for det! Jeg har også mine yndlingsbøyer å hate, det er de som har "hanefot" med en brukbart synlig bøye, veldig ofte en trekloss malt i svart og hvitt, fordi dette ofte er den eldste garden (sier en 58-åring) som er vant til sånne, og så et mindre fle minst fem meter unna. Dermed ligger tauet mellom dem rett under vannflaten. De fortjener å få kjørt av tauet! Edit: Merkingen er jo også i stor grad fruens fortjeneste, så rosen er overbrakt, og hun satte også stor pris på det! Og skitt fiske selv, selvsagt! Link to post
Careka Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Forby fiske i 5 år i hele norge, så etter åpnes det for f.eks. 3 teigner på båt, og forbruk kun til privat bruk. så vil mange flere kunne fiske og spise dette uten at det koster skjorta. å ha overfiske med 100 teigner i et lite område. nei, få en slutt på slikt. Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Stormwatch Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Careka skrev for 8 timer siden: Forby fiske i 5 år i hele norge Bør også gjelde yrkesfiske. Vanskelig å forstå at ikke myndighetene kan skjære gjennom her. 35,197 fiskere (2023) er nå klare til å fange de 10% av hummerne som er igjen av bestanden vi hadde før fisket ble populært. Link to post
lnjk Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Tja, vet ikkje jeg Careka. Legg 20 år til de 5 du foreslår vil det kanskje hjelpe. Og fiskeforbud alene er ikke nok. Legg til et omsetnings og importforbud slik at all hummer i kongeriket som befinner seg over sjøoverflaten er en ulovlig hummer. Å regulere fiske med teiner pr båt slik som nå tror jeg fører til mindre sikkerhet og mer forurensing. Vil våre folkevalgte at vi skal forurense mindre så burde vi blitt premiert hvis vi var flere i båten. Og heller brukt færre båter og flere teiner pr båt. Da ville drivstofforbruket gått ned og forurensingen tilsvarende. Det samme ang sikkerhet. Med to eller tre ombord så tror nå jeg at sikkerheten blir høyere. Men de som skriver forskriften mener visst at mange båter og alene ombord gir høyest sikkerhet og minst forurensing. Forstå det de som kan. Jeg gjør det ikke. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn