FredrikH Startet 30.September.2024 Link til dette innlegget Startet 30.September.2024 Hei, Jeg har en eldre Mercruiser med serienummer: C879231 (se vedlagt bilde) som vi sliter litt med. Vi har installert en ny forgasser i båten (https://www.ebay.com/itm/MARINE-RBLT-CARB-ROCHESTER-QUADRAJET-MERCRUISER-260-17080561-350-ENGINE/302984062007?_trksid=p2485497.m4902.l9144) Men etter at denne ble installert får vi ettertenning og sliter med å få opp RPM når den er i gir. Jeg sliter med å finne delkatalog på dette serienummeret - men vet du/dere om dette er riktig forgasser? Evt. om den er feil, at dette kan være grunnen til våre problemer? Håper på svar! Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Har du noe mer opplysninger om hva slags motor du har, så kan det være lettere å svare og gi tips. Er det en 350 Mercruiser, så ser det ut som det er riktig forgsser. Normalt en Rochester 650cfm 4 port forgasser. Sjekk at choke er koblet og virker. Er vel elektrisk styrt choke, dvs skal ha 12 volt på når motor starter. F.eks hva slags tennings system er det og er allt koblet på forgasser, en liten slange fra forgasser som styrer vakuum og fortenning. Og om det er Thunderbolt elektronisk tenning, så er det ofte dårlig kontakt i fordeleren der pickupen er koblet (til jord) tror jeg det er. Du må sjekke om det er riktig tenning før du begynner å byttet deler. Hvorfor byttet du forgasseren ? Og hva var problemet til å begynne med. Ofte er det avleiringer fra bensinen som tetter forgasere. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
FredrikH Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Hei og takk for svar! Det skal være en 350 Mercruiser ja, fra 1994. Har fått opplyst 5,7L V8 på 260hk fra tidligere eier. Den har manuell choke - termostatstyrt fjær (se vedlagt bilde). Jeg har byttet rotor, fordelerlokk, spole, tennpluggkabler og tennplugger - etter anbefaling fra mekaniker. Har forøvrig også testet med separat tank med fersk 98 oktan, for å utelukke problemer med gammelt drifstoff. Byttet forgasser da vi slet med å få start på motoren. Den var ekstremt tungstartet, men når den først startet gikk den veldig fint. Hadde så en mekaniker inne som prøvde å gjennbygge den opprinnelige forgasseren med rep-kit, men det ga ingen resultat, og konklusjonen var at vi måtte bytte forgasser. Nå starter motoren relativt lett, men sliter altså med ettertenning og at den ikke vil nå full RPM under drift. Når motoren står i fri er det ingen problemer med RPM, men når den er i gir og under drift er det som den møter en sperre, og RPMen faller under pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Har du sjekket om den får nok bensin? Dvs rør, filter og bensinpumpe? Sjekk også om vakuumklokka på fordeleren er i orden, om du suger i slangen og setter tunga for skal den holde undertrykket til du slipper. Sjekk også at bunnplata i fordeleren faktisk vrir seg når du suger i slangen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Jeg ville startet med å sjekke tenningstidspunkt. Er det stifttenning på denne? Da kan det være slitte stifter også. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 index skrev 53 minutter siden: Har du sjekket om den får nok bensin? Dvs rør, filter og bensinpumpe? Sjekk også om vakuumklokka på fordeleren er i orden, om du suger i slangen og setter tunga for skal den holde undertrykket til du slipper. Sjekk også at bunnplata i fordeleren faktisk vrir seg når du suger i slangen. Hei og takk for svar! Har installert ny bensinpumpe hvert fall. Rør og filter har jeg ikke sjekket, men om forbruk er noen indikator vil jeg tro den trekker nok fuel ? skal dog sjekke dette! Ang. Vacuumklokke og fordeler - er det fordelingsboksen du sikter til? (Er ikke så kjent med alle komponenter enda). I så fall tror jeg ikke jeg har vacuumklokke på fordeleren. jeg har denne fordeleren på min båt: https://boatparts.no/bpn805759q01-fordelerlokk-mercruiser-mercury-tenningsanleg-v8-erstatter-oem-nr-805759q01 Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 subwoofer skrev 49 minutter siden: Jeg ville startet med å sjekke tenningstidspunkt. Er det stifttenning på denne? Da kan det være slitte stifter også. Takk for svar! jeg har byttet rotor: https://boatparts.no/bpn13524a1-rotor-mercruiser-erstatter-oem-nr-13524t1 vet ikke om det var den du siktet til? ? er ikke helt stødig på alle komponentnavn enda! Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Kjenner ikke akkurat denne motoren, men tar du av fordelerlokket ser du veldig for om den har stifter, da ser det ut som dette under der: (muligens med et plastlokk under rotoren). Neste ting du skal sjekke er tenningsrekkefølgen, at alle pluggledningene går til riktig sylinder. Bytter du om to på en firesylindret motor får de aller fleste med seg at det er noe galt, på en åtter er det ikke sikkert at du har fått med deg at den bare går på 6. Tenningslampe får du låne hos naboen eller kjøpe hos hoffleverandøren: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningslampe-2000020145 Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 subwoofer skrev for 3 timer siden: Kjenner ikke akkurat denne motoren, men tar du av fordelerlokket ser du veldig for om den har stifter, da ser det ut som dette under der: (muligens med et plastlokk under rotoren). Neste ting du skal sjekke er tenningsrekkefølgen, at alle pluggledningene går til riktig sylinder. Bytter du om to på en firesylindret motor får de aller fleste med seg at det er noe galt, på en åtter er det ikke sikkert at du har fått med deg at den bare går på 6. Tenningslampe får du låne hos naboen eller kjøpe hos hoffleverandøren: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningslampe-2000020145 Så bra! Den har vi byttet, men skal sjekke tenningsrekkefølgen! Takk for hjelpen ? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Det var ikke rotoren jeg mente, se under rotoren. Hvis det er en saksmekanisme der og en rund metallsylinder har du stifttenning. Da må gapet være riktig for å gi riktig tenning, så må du kontrollere tenningstidspunkt etterpå. Symptomene dine stemmer med veldig sein tenning. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Rettelse: rotoren du linket til er til elektronisk tenning, så stifter er nok ikke relevant. Resten gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 30.September.2024 Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Er motor blokk sjøvannskjølt eller er det varmeveksler. Om det er sjøvannskjøling kan det være problemer med ventiler eller eksos. Sjekk og plugger og ta en kompresjons test. Blir det veldig varmt på risere, kan det tyde på at kjøling er blokkert. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
FredrikH Svart 30.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2024 Chris284 skrev for 1 time siden: Er motor blokk sjøvannskjølt eller er det varmeveksler. Om det er sjøvannskjøling kan det være problemer med ventiler eller eksos. Sjekk og plugger og ta en kompresjons test. Blir det veldig varmt på risere, kan det tyde på at kjøling er blokkert. Er ferskvannskjølt, men skal se på kompresjonstest! Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2024 Har drevet med gammel dritt i alle år og min erfaring er att etter tenning når man slår av motoren kommer av for høyt turtall på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Litt usikker på hva du mener med etter tenning, fortsetter motoren og gå etter du har slått av tenning? Har ett annet ord for det, gløde tenning, det kan være varme/rødglødene ventiler eller plugger som er årsak, kanskje pga feil tenning. Fordeler med vakuum klokke må ha vakuum fra rør rett over gass spjell. Enig med Pipe at høy tomgang forverrer problemet, men noe er jo for varmt og antenner bensin. For mager blanding gjør dette varme problemet verre og motor blir svakere, sjekk størrelse på hoved dyser. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Start med det enkleste først, tenningsrekkefølge og tidspunkt. Ca 90% av verdens forgasserproblemer er elektriske... Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Marqies skrev On 3.10.2024 at 9.05: Litt usikker på hva du mener med etter tenning, fortsetter motoren og gå etter du har slått av tenning? Har ett annet ord for det, gløde tenning, det kan være varme/rødglødene ventiler eller plugger som er årsak, kanskje pga feil tenning. Fordeler med vakuum klokke må ha vakuum fra rør rett over gass spjell. Enig med Pipe at høy tomgang forverrer problemet, men noe er jo for varmt og antenner bensin. For mager blanding gjør dette varme problemet verre og motor blir svakere, sjekk størrelse på hoved dyser. Mulig jeg bruker feil terminologi ja, men har smell i forgasseren og tap av kraft under gasspådrag når motoren er i gir (under akselerasjon på vannet). Om motoren er i fri har jeg ingen problemer med høy rpm. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 subwoofer skrev On 3.10.2024 at 9.56: Start med det enkleste først, tenningsrekkefølge og tidspunkt. Ca 90% av verdens forgasserproblemer er elektriske... Skal få sjekket dette! Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 6.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai (redigert) Har sett på pluggene nå - noen tanker? Dette er de gamle pluggene. Har installert nye, så ser på de neste gang. Båten har ikke gått noe særlig i det siste, stort sett tomgang har også spørsmål ang. Tennpluggkablene - ser den ene siden er flat og den andre er rund. Har det noe å si hvilken retning den settes i? Redigert 7.Mai av FredrikH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 12.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai Liten oppdatering ang. tenningstidspunkt - lå på ca. 6 grader BTDS, så jeg skal få justert den til 8 grader iht. manualen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mai Link til dette innlegget Svart 13.Mai Går ut fra at ledningen fra coil til fordeler er en coilledning og ikke en pluggledning? Siden den ser sånt ut? Pluggene dine tyder på for fet blanding, men det kan jo også skyldes at den har gått mye på tomgang. Jeg ville ha begynt med å stille inn tenning og forgasser korrekt, og tatt det videre derfra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FredrikH Svart 14.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai Supert, takk for innspill - jeg skal justere tenningen i dag, så får vi se hvordan det påvirker problemene 😊 ledning fra coil til fordeler er en coilledning ja 😊 Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai Kjapt innspill fra min side av fjorden. Mercruiser 350 liker seg best på 10graders fortetning. Volvo Penta på 12 grader. I prinsippet samme motor. Men forskjellige tenningssystemer. Og nå må jeg spørre. Har dere laget et originalt bytte? Dvs. Samme forgasser! Jeg spør fordi jeg har akkurat hatt en kunde inne med lignende problem. Og her hadde han byttet fra squarebore forgasser til spreadbore. Så de bakre spjeldene på forgasseren fikk ikke åpne, og han kjørte på de primære. Fort gjort om man ikke er oppmerksom eller ikke vet det. Fort fikset med en adapter til forgasseren. Du kan fort sjekke det ved å koble fra gass wiren, se ned i forgasseren mens du gir full gass med hånden. Alle fire spjeldene i bunnen av forgasseren skal være helt åpen da. Er de ikke det er det noe som blokkerer. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 14.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai Ok, da justerer jeg den enda litt lengre frem enn jeg først tenkte :) Vi fikk hjelp til å finne frem til forgasseren av en bekjent, så skal ikke si 100% at den er helt lik. Jeg skal sjekke iht. beskrivelsen din! Takk! Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 14.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai Da har jeg fått justert timingen og sett etter vakuum lekkasjer - sprayet forgasserrens rundt basen av forgasseren. Klarer ikke høre noen økt RPM. jeg har også prøvd meg på mixture screws. Veldig vanskelig å komme til, spesielt den ene. Klarer ikke høre noen forskjell på turtall når jeg justerer. Har passet på å skru mekanisk turtallsjustering, men klarer likevel ikke høre noe forskjell når jeg justerer på mixture… klarer ikke lokalisere noe manifold vakuum port på forgasseren. Er en kandidat helt i forkant nede, men får verken sett eller festet noe der siden det er så trangt. motoren går for øvrig veldig fint på tomgang og i nøytral nå. Båten kommer på sjøen i morgen, så blir spennende å se om justeringene har gjort noen forskjell! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.