FredrikH Startet 30.September Del på Facebook Startet 30.September Hei, Jeg har en eldre Mercruiser med serienummer: C879231 (se vedlagt bilde) som vi sliter litt med. Vi har installert en ny forgasser i båten (https://www.ebay.com/itm/MARINE-RBLT-CARB-ROCHESTER-QUADRAJET-MERCRUISER-260-17080561-350-ENGINE/302984062007?_trksid=p2485497.m4902.l9144) Men etter at denne ble installert får vi ettertenning og sliter med å få opp RPM når den er i gir. Jeg sliter med å finne delkatalog på dette serienummeret - men vet du/dere om dette er riktig forgasser? Evt. om den er feil, at dette kan være grunnen til våre problemer? Håper på svar! Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 30.September Del på Facebook Svart 30.September Har du noe mer opplysninger om hva slags motor du har, så kan det være lettere å svare og gi tips. Er det en 350 Mercruiser, så ser det ut som det er riktig forgsser. Normalt en Rochester 650cfm 4 port forgasser. Sjekk at choke er koblet og virker. Er vel elektrisk styrt choke, dvs skal ha 12 volt på når motor starter. F.eks hva slags tennings system er det og er allt koblet på forgasser, en liten slange fra forgasser som styrer vakuum og fortenning. Og om det er Thunderbolt elektronisk tenning, så er det ofte dårlig kontakt i fordeleren der pickupen er koblet (til jord) tror jeg det er. Du må sjekke om det er riktig tenning før du begynner å byttet deler. Hvorfor byttet du forgasseren ? Og hva var problemet til å begynne med. Ofte er det avleiringer fra bensinen som tetter forgasere. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
FredrikH Svart 30.September Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September Hei og takk for svar! Det skal være en 350 Mercruiser ja, fra 1994. Har fått opplyst 5,7L V8 på 260hk fra tidligere eier. Den har manuell choke - termostatstyrt fjær (se vedlagt bilde). Jeg har byttet rotor, fordelerlokk, spole, tennpluggkabler og tennplugger - etter anbefaling fra mekaniker. Har forøvrig også testet med separat tank med fersk 98 oktan, for å utelukke problemer med gammelt drifstoff. Byttet forgasser da vi slet med å få start på motoren. Den var ekstremt tungstartet, men når den først startet gikk den veldig fint. Hadde så en mekaniker inne som prøvde å gjennbygge den opprinnelige forgasseren med rep-kit, men det ga ingen resultat, og konklusjonen var at vi måtte bytte forgasser. Nå starter motoren relativt lett, men sliter altså med ettertenning og at den ikke vil nå full RPM under drift. Når motoren står i fri er det ingen problemer med RPM, men når den er i gir og under drift er det som den møter en sperre, og RPMen faller under pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September Del på Facebook Svart 30.September Har du sjekket om den får nok bensin? Dvs rør, filter og bensinpumpe? Sjekk også om vakuumklokka på fordeleren er i orden, om du suger i slangen og setter tunga for skal den holde undertrykket til du slipper. Sjekk også at bunnplata i fordeleren faktisk vrir seg når du suger i slangen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 30.September Del på Facebook Svart 30.September Jeg ville startet med å sjekke tenningstidspunkt. Er det stifttenning på denne? Da kan det være slitte stifter også. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 30.September Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September index skrev 53 minutter siden: Har du sjekket om den får nok bensin? Dvs rør, filter og bensinpumpe? Sjekk også om vakuumklokka på fordeleren er i orden, om du suger i slangen og setter tunga for skal den holde undertrykket til du slipper. Sjekk også at bunnplata i fordeleren faktisk vrir seg når du suger i slangen. Hei og takk for svar! Har installert ny bensinpumpe hvert fall. Rør og filter har jeg ikke sjekket, men om forbruk er noen indikator vil jeg tro den trekker nok fuel 😅 skal dog sjekke dette! Ang. Vacuumklokke og fordeler - er det fordelingsboksen du sikter til? (Er ikke så kjent med alle komponenter enda). I så fall tror jeg ikke jeg har vacuumklokke på fordeleren. jeg har denne fordeleren på min båt: https://boatparts.no/bpn805759q01-fordelerlokk-mercruiser-mercury-tenningsanleg-v8-erstatter-oem-nr-805759q01 Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 30.September Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September subwoofer skrev 49 minutter siden: Jeg ville startet med å sjekke tenningstidspunkt. Er det stifttenning på denne? Da kan det være slitte stifter også. Takk for svar! jeg har byttet rotor: https://boatparts.no/bpn13524a1-rotor-mercruiser-erstatter-oem-nr-13524t1 vet ikke om det var den du siktet til? 😊 er ikke helt stødig på alle komponentnavn enda! Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 30.September Del på Facebook Svart 30.September Kjenner ikke akkurat denne motoren, men tar du av fordelerlokket ser du veldig for om den har stifter, da ser det ut som dette under der: (muligens med et plastlokk under rotoren). Neste ting du skal sjekke er tenningsrekkefølgen, at alle pluggledningene går til riktig sylinder. Bytter du om to på en firesylindret motor får de aller fleste med seg at det er noe galt, på en åtter er det ikke sikkert at du har fått med deg at den bare går på 6. Tenningslampe får du låne hos naboen eller kjøpe hos hoffleverandøren: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningslampe-2000020145 Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 30.September Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September subwoofer skrev for 3 timer siden: Kjenner ikke akkurat denne motoren, men tar du av fordelerlokket ser du veldig for om den har stifter, da ser det ut som dette under der: (muligens med et plastlokk under rotoren). Neste ting du skal sjekke er tenningsrekkefølgen, at alle pluggledningene går til riktig sylinder. Bytter du om to på en firesylindret motor får de aller fleste med seg at det er noe galt, på en åtter er det ikke sikkert at du har fått med deg at den bare går på 6. Tenningslampe får du låne hos naboen eller kjøpe hos hoffleverandøren: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningslampe-2000020145 Så bra! Den har vi byttet, men skal sjekke tenningsrekkefølgen! Takk for hjelpen 😊 Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 30.September Del på Facebook Svart 30.September Det var ikke rotoren jeg mente, se under rotoren. Hvis det er en saksmekanisme der og en rund metallsylinder har du stifttenning. Da må gapet være riktig for å gi riktig tenning, så må du kontrollere tenningstidspunkt etterpå. Symptomene dine stemmer med veldig sein tenning. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 30.September Del på Facebook Svart 30.September Rettelse: rotoren du linket til er til elektronisk tenning, så stifter er nok ikke relevant. Resten gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 30.September Del på Facebook Svart 30.September Er motor blokk sjøvannskjølt eller er det varmeveksler. Om det er sjøvannskjøling kan det være problemer med ventiler eller eksos. Sjekk og plugger og ta en kompresjons test. Blir det veldig varmt på risere, kan det tyde på at kjøling er blokkert. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
FredrikH Svart 30.September Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September Chris284 skrev for 1 time siden: Er motor blokk sjøvannskjølt eller er det varmeveksler. Om det er sjøvannskjøling kan det være problemer med ventiler eller eksos. Sjekk og plugger og ta en kompresjons test. Blir det veldig varmt på risere, kan det tyde på at kjøling er blokkert. Er ferskvannskjølt, men skal se på kompresjonstest! Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.Oktober Del på Facebook Svart 2.Oktober Har drevet med gammel dritt i alle år og min erfaring er att etter tenning når man slår av motoren kommer av for høyt turtall på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 3.Oktober Del på Facebook Svart 3.Oktober Litt usikker på hva du mener med etter tenning, fortsetter motoren og gå etter du har slått av tenning? Har ett annet ord for det, gløde tenning, det kan være varme/rødglødene ventiler eller plugger som er årsak, kanskje pga feil tenning. Fordeler med vakuum klokke må ha vakuum fra rør rett over gass spjell. Enig med Pipe at høy tomgang forverrer problemet, men noe er jo for varmt og antenner bensin. For mager blanding gjør dette varme problemet verre og motor blir svakere, sjekk størrelse på hoved dyser. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 3.Oktober Del på Facebook Svart 3.Oktober Start med det enkleste først, tenningsrekkefølge og tidspunkt. Ca 90% av verdens forgasserproblemer er elektriske... Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 8.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober Marqies skrev On 3.10.2024 at 9.05: Litt usikker på hva du mener med etter tenning, fortsetter motoren og gå etter du har slått av tenning? Har ett annet ord for det, gløde tenning, det kan være varme/rødglødene ventiler eller plugger som er årsak, kanskje pga feil tenning. Fordeler med vakuum klokke må ha vakuum fra rør rett over gass spjell. Enig med Pipe at høy tomgang forverrer problemet, men noe er jo for varmt og antenner bensin. For mager blanding gjør dette varme problemet verre og motor blir svakere, sjekk størrelse på hoved dyser. Mulig jeg bruker feil terminologi ja, men har smell i forgasseren og tap av kraft under gasspådrag når motoren er i gir (under akselerasjon på vannet). Om motoren er i fri har jeg ingen problemer med høy rpm. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 8.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober subwoofer skrev On 3.10.2024 at 9.56: Start med det enkleste først, tenningsrekkefølge og tidspunkt. Ca 90% av verdens forgasserproblemer er elektriske... Skal få sjekket dette! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.