Jump to content

Ettertenning i forgasser på Mercruiser (350?) fra 1994. RPM utfordringer under last.


FredrikH

Recommended Posts

 

 

Hei,

 

Jeg har en eldre Mercruiser med serienummer: C879231 (se vedlagt bilde) som vi sliter litt med.

 

Vi har installert en ny forgasser i båten (https://www.ebay.com/itm/MARINE-RBLT-CARB-ROCHESTER-QUADRAJET-MERCRUISER-260-17080561-350-ENGINE/302984062007?_trksid=p2485497.m4902.l9144)  Men etter at denne ble installert får vi ettertenning og sliter med å få opp RPM når den er i gir.

 

Jeg sliter med å finne delkatalog på dette serienummeret - men vet du/dere om dette er riktig forgasser? Evt. om den er feil, at dette kan være grunnen til våre problemer?

 

Håper på svar!

IMG_3992.png

Link to post

Har du noe mer opplysninger om hva slags motor du har, så kan det være

lettere å svare og gi tips. Er det en 350 Mercruiser, så ser det ut som det

er riktig forgsser. Normalt en Rochester 650cfm 4 port forgasser.

Sjekk at choke er koblet og virker. Er vel elektrisk styrt choke, dvs skal ha 12 volt på når motor 

starter.

F.eks hva slags tennings system er det og er allt koblet på forgasser, en liten slange

fra forgasser som styrer vakuum og fortenning.

Og om det er Thunderbolt elektronisk tenning, så er det ofte dårlig kontakt i fordeleren der pickupen er koblet (til jord) tror jeg det er.

 

Du må sjekke om det er riktig tenning før du begynner å byttet deler.

Hvorfor byttet du forgasseren ? Og hva var problemet til å begynne med.

Ofte er det avleiringer fra bensinen som tetter forgasere.

 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Hei og takk for svar!

 

Det skal være en 350 Mercruiser ja, fra 1994. Har fått opplyst 5,7L V8 på 260hk fra tidligere eier. Den har manuell choke - termostatstyrt fjær (se vedlagt bilde).

 

Jeg har byttet rotor, fordelerlokk, spole, tennpluggkabler og tennplugger - etter anbefaling fra mekaniker.

 

Har forøvrig også testet med separat tank med fersk 98 oktan, for å utelukke problemer med gammelt drifstoff.

 

Byttet forgasser da vi slet med å få start på motoren. Den var ekstremt tungstartet, men når den først startet gikk den veldig fint. Hadde så en mekaniker inne som prøvde å gjennbygge den opprinnelige forgasseren med rep-kit, men det ga ingen resultat, og konklusjonen var at vi måtte bytte forgasser.

 

Nå starter motoren relativt lett, men sliter altså med ettertenning og at den ikke vil nå full RPM under drift. Når motoren står i fri er det ingen problemer med RPM, men når den er i gir og under drift er det som den møter en sperre, og RPMen faller under pådrag.IMG_1695.jpeg.a97bc808489117bbde6d2b6969eb35af.jpeg

Link to post

Har du sjekket om den får nok bensin? Dvs rør, filter og bensinpumpe? Sjekk også om vakuumklokka på fordeleren er i orden, om du suger i slangen og setter tunga for skal den holde undertrykket til du slipper. Sjekk også at bunnplata i fordeleren faktisk vrir seg når du suger i slangen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  index skrev On 30.9.2024 at 12.21:

Har du sjekket om den får nok bensin? Dvs rør, filter og bensinpumpe? Sjekk også om vakuumklokka på fordeleren er i orden, om du suger i slangen og setter tunga for skal den holde undertrykket til du slipper. Sjekk også at bunnplata i fordeleren faktisk vrir seg når du suger i slangen. 

Vis hele sitatet  

Hei og takk for svar!

 

Har installert ny bensinpumpe hvert fall. Rør og filter har jeg ikke sjekket, men om forbruk er noen indikator vil jeg tro den trekker nok fuel ? skal dog sjekke dette! 
 

Ang. Vacuumklokke og fordeler - er det fordelingsboksen du sikter til? (Er ikke så kjent med alle komponenter enda). I så fall tror jeg ikke jeg har vacuumklokke på fordeleren.

 

jeg har denne fordeleren på min båt: https://boatparts.no/bpn805759q01-fordelerlokk-mercruiser-mercury-tenningsanleg-v8-erstatter-oem-nr-805759q01

 

Link to post
  subwoofer skrev On 30.9.2024 at 12.23:

Jeg ville startet med å sjekke tenningstidspunkt. Er det stifttenning på denne? Da kan det være slitte stifter også. 

Vis hele sitatet  

Takk for svar! 
 

jeg har byttet rotor: https://boatparts.no/bpn13524a1-rotor-mercruiser-erstatter-oem-nr-13524t1

 

vet ikke om det var den du siktet til? ? er ikke helt stødig på alle komponentnavn enda!

Link to post

Kjenner ikke akkurat denne motoren, men tar du av fordelerlokket ser du veldig for om den har stifter, da ser det ut som dette under der:


mallory-yl624mv-marine-boat-motor-engine-distributor-assembly-newfree-ship-_md_-3-16-21-wpoeifjwoijwopiqwopfijwjioewoipfj-9-.jpg.35bf95de7e75c390749dc37a5988a9e2.jpg

 

(muligens med et plastlokk under rotoren).

 

Neste ting du skal sjekke er tenningsrekkefølgen, at alle pluggledningene går til riktig sylinder. Bytter du om to på en firesylindret motor får de aller fleste med seg at det er noe galt, på en åtter er det ikke sikkert at du har fått med deg at den bare går på 6.

 

Tenningslampe får du låne hos naboen eller kjøpe hos hoffleverandøren: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningslampe-2000020145

Link to post
  subwoofer skrev On 30.9.2024 at 13.24:

Kjenner ikke akkurat denne motoren, men tar du av fordelerlokket ser du veldig for om den har stifter, da ser det ut som dette under der:


mallory-yl624mv-marine-boat-motor-engine-distributor-assembly-newfree-ship-_md_-3-16-21-wpoeifjwoijwopiqwopfijwjioewoipfj-9-.jpg.35bf95de7e75c390749dc37a5988a9e2.jpg

 

(muligens med et plastlokk under rotoren).

 

Neste ting du skal sjekke er tenningsrekkefølgen, at alle pluggledningene går til riktig sylinder. Bytter du om to på en firesylindret motor får de aller fleste med seg at det er noe galt, på en åtter er det ikke sikkert at du har fått med deg at den bare går på 6.

 

Tenningslampe får du låne hos naboen eller kjøpe hos hoffleverandøren: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningslampe-2000020145

Vis hele sitatet  

Så bra! Den har vi byttet, men skal sjekke tenningsrekkefølgen! Takk for hjelpen ?

Link to post
  Chris284 skrev On 30.9.2024 at 18.15:

Er motor blokk sjøvannskjølt eller er det varmeveksler.

 

Om det er sjøvannskjøling kan det være problemer med ventiler eller eksos.

Sjekk og plugger og ta en kompresjons test.

Blir det veldig varmt på risere, kan det tyde på at kjøling er blokkert.

 

 

Vis hele sitatet  

Er ferskvannskjølt, men skal se på kompresjonstest!

Link to post

Litt usikker på hva du mener med etter tenning, fortsetter motoren og gå etter du har slått av tenning? Har ett annet ord for det, gløde tenning, det kan være varme/rødglødene ventiler eller plugger som er årsak, kanskje pga feil tenning.

Fordeler med vakuum klokke må ha vakuum fra rør rett over gass spjell.

Enig med Pipe at høy tomgang forverrer problemet, men noe er jo for varmt og antenner bensin. For mager blanding gjør dette varme problemet verre og motor blir svakere, sjekk størrelse på hoved dyser.

Link to post
  Marqies skrev On 3.10.2024 at 7.05:

Litt usikker på hva du mener med etter tenning, fortsetter motoren og gå etter du har slått av tenning? Har ett annet ord for det, gløde tenning, det kan være varme/rødglødene ventiler eller plugger som er årsak, kanskje pga feil tenning.

Fordeler med vakuum klokke må ha vakuum fra rør rett over gass spjell.

Enig med Pipe at høy tomgang forverrer problemet, men noe er jo for varmt og antenner bensin. For mager blanding gjør dette varme problemet verre og motor blir svakere, sjekk størrelse på hoved dyser.

Vis hele sitatet  

Mulig jeg bruker feil terminologi ja, men har smell i forgasseren og tap av kraft under gasspådrag når motoren er i gir (under akselerasjon på vannet). Om motoren er i fri har jeg ingen problemer med høy rpm.

Link to post
  • 6 måneder senere...
Svart (redigert)

Har sett på pluggene nå - noen tanker? Dette er de gamle pluggene. Har installert nye, så ser på de neste gang. Båten har ikke gått noe særlig i det siste, stort sett tomgang 

 

har også spørsmål ang. Tennpluggkablene - ser den ene siden er flat og den andre er rund. Har det noe å si hvilken retning den settes i? 

IMG_4478.jpeg

IMG_4477.jpeg

IMG_4475.jpeg

Redigert av FredrikH (see edit history)
Link to post

Går ut fra at ledningen fra coil til fordeler er en coilledning og ikke en pluggledning? Siden den ser sånt ut?

 

Pluggene dine tyder på for fet blanding, men det kan jo også skyldes at den har gått mye på tomgang. 

 

Jeg ville ha begynt med å stille inn tenning og forgasser korrekt, og tatt det videre derfra. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kjapt innspill fra min side av fjorden.

 

Mercruiser 350 liker seg best på 10graders fortetning. Volvo Penta på 12 grader.

I prinsippet samme motor. Men forskjellige tenningssystemer.

Og nå må jeg spørre. Har dere laget et originalt bytte? Dvs. Samme forgasser!

Jeg spør fordi jeg har akkurat hatt en kunde inne med lignende problem.

Og her hadde han byttet fra squarebore forgasser til spreadbore. Så de bakre spjeldene på forgasseren fikk ikke åpne, og han kjørte på de primære.

Fort gjort om man ikke er oppmerksom eller ikke vet det. Fort fikset med en adapter til forgasseren.

Du kan fort sjekke det ved å koble fra gass wiren, se ned i forgasseren mens du gir full gass med hånden. Alle fire spjeldene i bunnen av forgasseren skal være helt åpen da. Er de ikke det er det noe som blokkerer.

 

Link to post

Da har jeg fått justert timingen og sett etter vakuum lekkasjer - sprayet forgasserrens rundt basen av forgasseren. Klarer ikke høre noen økt RPM. 
 

jeg har også prøvd meg på mixture screws. Veldig vanskelig å komme til, spesielt den ene. Klarer ikke høre noen forskjell på turtall når jeg justerer. Har passet på å skru mekanisk turtallsjustering, men klarer likevel ikke høre noe forskjell når jeg justerer på mixture… 

 

klarer ikke lokalisere noe manifold vakuum port på forgasseren. Er en kandidat helt i forkant nede, men får verken sett eller festet noe der siden det er så trangt. 

 

motoren går for øvrig veldig fint på tomgang og i nøytral nå. Båten kommer på sjøen i morgen, så blir spennende å se om justeringene har gjort noen forskjell! 
 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...