Jump to content

Ettertenning i forgasser på Mercruiser (350?) fra 1994. RPM utfordringer under last.


FredrikH

Recommended Posts

Dette glemte jeg rett og slett - så skal sjekke dette i morgen! 

EDIT: Kom forøvrig på at etter jeg byttet coil, fordelerlokk, rotator, tennplugger og pluggkabler, så fungerte motoren fint på første tur - fikk fullt turtall under last på denne første turen. Det var forøvrig kortvarig glede og varte bare denne første turen.

 

Men, det må vel tyde på at spjeldene opererer som de skal?

Link to post

Da er båten på sjøen, og de samme problemene oppstår under last. Sliter med å få opp turtall under pådrag, også kommer smell - mister kraft.
 

En annen observasjon er at når man etter kjøring legger til kaj, så stopper den i fri - og man får ikke start på den igjen. (Jeg tenker umiddelbart at den har fått for mye fuel, og at den ikke får startet etter det). 
 

dersom jeg bare har kjørt den varm uten last starter den uten problemer. 
 

det ser også ut som at vannet blir fullt av drivstoff/grums. 
 

tror neste steg blir å ta av forgasseren og se på float etc.

 

spjelene går for øvrig helt opp ved gasspådrag. 
 

IMG_4510.jpeg

Link to post

Det er ingen båt motor som har vacuum på fordeleren, pga av det er ingen vacuum når man kjøre, en båt motor er altid belastet motsatt fra en bil motor, så det er kun vacuum på tomgang og der du trenger kun basic tennings punkt. Alle førtenning er styrt elektronisk av tennings modulen.

Link to post

Det er ingen vacuum kobling på forgasseren. Hvorfor trenger du en vacuum kobling? Det er ingen fordeler på en båt motor som bruker vacuum advance, kun hvis noen har montert en bil fordeler som er feil og ikke funker riktig og er IKKE spark proof som alle marine fordeler er.

Link to post
Spannerman skrev On 17.5.2025 at 9.59:

Det er ingen båt motor som har vacuum på fordeleren, pga av det er ingen vacuum når man kjøre, en båt motor er altid belastet motsatt fra en bil motor, så det er kun vacuum på tomgang og der du trenger kun basic tennings punkt. Alle førtenning er styrt elektronisk av tennings modulen.

Er det ikke vacuum på båtmotorer?

Jeg har satt inn en chevy 350 i min trebåt med HEI fordeler og vakuumklokke siden jeg ikke var klar over dette. 
Quadrajetforgassere har jeg ikke hørt så mye positivt om så jeg byttet til Edelbrock. 

Link to post

Det gir ikke nevneverdig mening å ha vakuumopptrekk i båt fordi lasta er tilnærmet lik på et gitt turtall nesten uansett, da kan man bygge det inn i det mekaniske opptrekket. Man har ikke noe område hvor man slakker av på gassen og blir liggende i samme hastighet, sånn som man har i bil.

Link to post

Ja jeg gar sett flere uoriginal V8 med en bil fordeler, men som Subwoofer sier også det er ingen btuk for vacuum på en båt motor som den aldri oppleve light throttle cruise som en bil i femte trinn på 110 kph.

Det andre problem er at bil fordeler er ikke sparkproof som er en krav på båt ekektrisk deler, det betyr bensin damp kan finner veien inntil fordeleren hvor det er knist fra rotor til lokk som er en ekslosjens fare, samme gjelder startmotorer og rele også, det må blir lagt til marine bruk.

Link to post

Har i dag forsøkt å endre på motstandsfjæra til luftklaffen over de sekundære spjeldene - opplever at det er jevn motstand når motoren er av, men at det er "to steg" når motoren er på (se video).

 

Legger også ved et bilde til av en av de "nye" tennpluggene, og en video av kjølevannet - her har jeg kun kjørt motoren varm i fri.

 

Noen tanker?

 

 

 

image.jpeg.c65cc9370512c776430d21a4bc879020.jpeg

Link to post

Mener og kjenne igjen den forgasseren, hadde en slik på en camaro, andre trinn på den har ikke akselrasjons dyser, det blir mager blanding for det drar opp bensin, motor må ha meget høyt turtall for at venturiene skal bringe bensin opp. det ble hos meg ett kort øyeblikk der motor fusket så ble det ett vanvittig drag. Andre trinnet er etter hva jeg fant ut og regne som på eller av (på er grose åpning av både bensin og luft). Jeg tror du skal finne en annen forgasser som passer til marinemotor.

Link to post

Forgasseren er merket som "Marine" - men det er jo ebay, så det kan vel ikke garanteres Sweat grinning 

Vet du om det er noen måte å verifisere om den har akselrasjons dyser på andre trinn eller ikke?

 

Jeg har nok konkludert med at jeg må ta av forgasseren for å gjøre justeringer uansett - så kan evt. prøve å verifisere om dette er problemet!

Link to post

Det er mange frihetsgrader her, dyser, emulsjonsrør, akspumper, venturier og flottørnivå for å nevne noen. At den du kjøpte er "marine" behøver ikke bety mer enn at den ikke har vakuumporter, resten kan være i vegger og staur - noe det kan se ut som at det er. Det positive er at disse delene er rimelige, så hvis du klarer å finne noen som har en tilsvarende forgasser som virker på en tilsvarende motor kan du bare klone oppsettet derfra og forhåpentligvis være i nærheten.

 

Google er nok din venn her, eventuelt amerikanske båtfora.

Link to post

Ja, jeg får ta et dypdykk i forgassernes verden! Blir litt lettere når jeg får demontert den fra motoren 😊

Har dessverre ikke den gamle forgasseren 😞 Men er ikke langt til nærmeste Maritim butikk, så får ta den med og fikse eventuelle deler jeg må trenge der!

Link to post

Hvis jeg husker rett, når du åpner de øverste spjell på andre trinn så ser du kun 2 rør ca. 6 mm mulig 8 mm som går rett fra flottør hus, du skal ikke se akselrasjonsdyser der, hvis du ser nede i 1 trinn 2 grå dyser som står litt høyt. Sjekkes ved å vri på gass spjell, da skal det sprute bensin rett ned på nedre spjell, 2 trinn hos meg hadde  iallfall ikke dette.

Link to post

Skal ta en justering på onsdag, og alternativet blir vel å se etter ny forgasser (om jeg ikke får justert min godt nok). Takk for all hjelp og forslag, setter stor pris på det!

 

Har nå en teori om at sekundærventilene åpner seg for tidlig. Fant en video på YouTube som ligner på problemene jeg opplever, og sånn jeg forstår det kan det hende at sekundærventilene åpner seg for tidlig, som gjør at sekunder "metering rods" løftes for tidlig og mater for mye bensin til motoren på for lav RPM. Dette er heldigvis en ganske enkel justering av fjæren, så går fort å teste.

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...