subwoofer Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai Fikk du sjekket at alle spjeldene opererer som de skal? Hvis bare to åpner blir alt på trynet, for dysene til de to minste løpene skal ikke klare å holde følge hele veien opp i turtall. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 14.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai Dette glemte jeg rett og slett - så skal sjekke dette i morgen! EDIT: Kom forøvrig på at etter jeg byttet coil, fordelerlokk, rotator, tennplugger og pluggkabler, så fungerte motoren fint på første tur - fikk fullt turtall under last på denne første turen. Det var forøvrig kortvarig glede og varte bare denne første turen. Men, det må vel tyde på at spjeldene opererer som de skal? Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 15.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai Da er båten på sjøen, og de samme problemene oppstår under last. Sliter med å få opp turtall under pådrag, også kommer smell - mister kraft. En annen observasjon er at når man etter kjøring legger til kaj, så stopper den i fri - og man får ikke start på den igjen. (Jeg tenker umiddelbart at den har fått for mye fuel, og at den ikke får startet etter det). dersom jeg bare har kjørt den varm uten last starter den uten problemer. det ser også ut som at vannet blir fullt av drivstoff/grums. tror neste steg blir å ta av forgasseren og se på float etc. spjelene går for øvrig helt opp ved gasspådrag. Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Det er ingen båt motor som har vacuum på fordeleren, pga av det er ingen vacuum når man kjøre, en båt motor er altid belastet motsatt fra en bil motor, så det er kun vacuum på tomgang og der du trenger kun basic tennings punkt. Alle førtenning er styrt elektronisk av tennings modulen. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 19.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai Tenkte på vacuum på forgasseren (manifold vacuum) - men finner ingen koblingspunkter (mulig det er en under bensininntaket, men kommer ikke til). Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Det er ingen vacuum kobling på forgasseren. Hvorfor trenger du en vacuum kobling? Det er ingen fordeler på en båt motor som bruker vacuum advance, kun hvis noen har montert en bil fordeler som er feil og ikke funker riktig og er IKKE spark proof som alle marine fordeler er. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Hensikten er å måle manifoldtrykket i et forsøk på å finne ut tilstanden på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Spannerman skrev On 17.5.2025 at 9.59: Det er ingen båt motor som har vacuum på fordeleren, pga av det er ingen vacuum når man kjøre, en båt motor er altid belastet motsatt fra en bil motor, så det er kun vacuum på tomgang og der du trenger kun basic tennings punkt. Alle førtenning er styrt elektronisk av tennings modulen. Er det ikke vacuum på båtmotorer? Jeg har satt inn en chevy 350 i min trebåt med HEI fordeler og vakuumklokke siden jeg ikke var klar over dette. Quadrajetforgassere har jeg ikke hørt så mye positivt om så jeg byttet til Edelbrock. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Det gir ikke nevneverdig mening å ha vakuumopptrekk i båt fordi lasta er tilnærmet lik på et gitt turtall nesten uansett, da kan man bygge det inn i det mekaniske opptrekket. Man har ikke noe område hvor man slakker av på gassen og blir liggende i samme hastighet, sånn som man har i bil. Sitér dette innlegget Link to post
Spannerman Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Ja jeg gar sett flere uoriginal V8 med en bil fordeler, men som Subwoofer sier også det er ingen btuk for vacuum på en båt motor som den aldri oppleve light throttle cruise som en bil i femte trinn på 110 kph. Det andre problem er at bil fordeler er ikke sparkproof som er en krav på båt ekektrisk deler, det betyr bensin damp kan finner veien inntil fordeleren hvor det er knist fra rotor til lokk som er en ekslosjens fare, samme gjelder startmotorer og rele også, det må blir lagt til marine bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Håper du ikke har satt inn Biltema coil . Hadde samme problemer med en Volvo Penta V8 for mange år siden. Bytta til orginal coil og problem løst Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Kjøpte denne https://boatparts.no/bpn1463-9382-coil-for-mercury-mariner-mercruiser-gm-volvo-omc/ Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 25.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai Har i dag forsøkt å endre på motstandsfjæra til luftklaffen over de sekundære spjeldene - opplever at det er jevn motstand når motoren er av, men at det er "to steg" når motoren er på (se video). Legger også ved et bilde til av en av de "nye" tennpluggene, og en video av kjølevannet - her har jeg kun kjørt motoren varm i fri. Noen tanker? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Bruker olje? Ser blueshine på vannet. Eller får den bare mye for mye på tomgang? Godt med sot på den pluggen, ser alle sånn ut? Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 25.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai Har ikke fått kjørt den noe særlig de siste sesongene, men sist vi peila var det innenfor riktig område. Alle pluggene ser sånn ut ja... Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 25.Mai Link til dette innlegget Svart 25.Mai Mener og kjenne igjen den forgasseren, hadde en slik på en camaro, andre trinn på den har ikke akselrasjons dyser, det blir mager blanding for det drar opp bensin, motor må ha meget høyt turtall for at venturiene skal bringe bensin opp. det ble hos meg ett kort øyeblikk der motor fusket så ble det ett vanvittig drag. Andre trinnet er etter hva jeg fant ut og regne som på eller av (på er grose åpning av både bensin og luft). Jeg tror du skal finne en annen forgasser som passer til marinemotor. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 26.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai Forgasseren er merket som "Marine" - men det er jo ebay, så det kan vel ikke garanteres Vet du om det er noen måte å verifisere om den har akselrasjons dyser på andre trinn eller ikke? Jeg har nok konkludert med at jeg må ta av forgasseren for å gjøre justeringer uansett - så kan evt. prøve å verifisere om dette er problemet! Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Det er mange frihetsgrader her, dyser, emulsjonsrør, akspumper, venturier og flottørnivå for å nevne noen. At den du kjøpte er "marine" behøver ikke bety mer enn at den ikke har vakuumporter, resten kan være i vegger og staur - noe det kan se ut som at det er. Det positive er at disse delene er rimelige, så hvis du klarer å finne noen som har en tilsvarende forgasser som virker på en tilsvarende motor kan du bare klone oppsettet derfra og forhåpentligvis være i nærheten. Google er nok din venn her, eventuelt amerikanske båtfora. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Har du fortsatt den gamle forgasseren? Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 26.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai Ja, jeg får ta et dypdykk i forgassernes verden! Blir litt lettere når jeg får demontert den fra motoren 😊 Har dessverre ikke den gamle forgasseren 😞 Men er ikke langt til nærmeste Maritim butikk, så får ta den med og fikse eventuelle deler jeg må trenge der! Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai Hvis jeg husker rett, når du åpner de øverste spjell på andre trinn så ser du kun 2 rør ca. 6 mm mulig 8 mm som går rett fra flottør hus, du skal ikke se akselrasjonsdyser der, hvis du ser nede i 1 trinn 2 grå dyser som står litt høyt. Sjekkes ved å vri på gass spjell, da skal det sprute bensin rett ned på nedre spjell, 2 trinn hos meg hadde iallfall ikke dette. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 26.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai Takk! Skal ta en titt på dette neste gang jeg er på båten :) Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai @pappa_wolf har vel vært igjennom en rekke V8ere det siste året, kanskje han har en ekstra forgasser du kan låne/kjøpe/prøve? Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 26.Mai Link til dette innlegget Svart 26.Mai 4 hours ago, subwoofer said: @pappa_wolf har vel vært igjennom en rekke V8ere det siste året, kanskje han har en ekstra forgasser du kan låne/kjøpe/prøve? Har akkurat solgt min Holley. Skal se hvordan min Edelbrock har det. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikH Svart 27.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai Skal ta en justering på onsdag, og alternativet blir vel å se etter ny forgasser (om jeg ikke får justert min godt nok). Takk for all hjelp og forslag, setter stor pris på det! Har nå en teori om at sekundærventilene åpner seg for tidlig. Fant en video på YouTube som ligner på problemene jeg opplever, og sånn jeg forstår det kan det hende at sekundærventilene åpner seg for tidlig, som gjør at sekunder "metering rods" løftes for tidlig og mater for mye bensin til motoren på for lav RPM. Dette er heldigvis en ganske enkel justering av fjæren, så går fort å teste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.