Marqies Startet 6.Oktober Del på Facebook Startet 6.Oktober Spørsmål om dere tror det er mulig og bruke ett Bravo 2 drev, utveksling 2 til 1 sammen med Fiat Iveco 300hk max rmp 2700, båten er ca. 4 tonn Halco 31 Express. Har funnet ett drev med denne utveksling, lurer på om turtall på propell blir så lavt at den ikke kan brukes eller skaffes. Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren24 Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Hei ! denne hjelper deg!! https://www.vicprop.com/free-propeller-sizing-calculators Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 9.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober Ser ut til at det ikke er plass til så store propeller på drevet Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Marqies skrev for 19 timer siden: Ser ut til at det ikke er plass til så store propeller på drevet Liker ikke å være gledesdreper men det er jo en grunn til at "drevmotorene" KAD300 går 3900 rpm, Yanmar 6LP 315hk går 3800, VP D6-350 går 3500 osv. Håper du har lyst på aksel, for det er nok det den motoren passer best til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober Del på Facebook Svart 10.Oktober For det handler vel om dreiemoment. Og der ligger Iveco et par hundre Nm over de motorene som @dieselfan lister opp. Altså nokså tvilsomt, uten at jeg kjenner hvilken last drevet er beregnet for. Drev er ikke min greie. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 10.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober Aksel blir vel ikke alternativ på denne båten, det blir å følge med etter andre utvekslinger. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Oktober Del på Facebook Svart 10.Oktober Drev for motorer med så høyt dreiemoment og så lavt max turtall er ikke så enkelt. Konrad er dyrt eller veldig dyrt. Skal du bruke båten mye i en hastighet og med samme vekt stort sett hele tiden, så er det relativt mange Halcoeiere som er ok fornøyd med vannjet. Det setter ingen fartsrekorder, men hver gang de "andre" må kjøpe byttedrev, kan du glise... Du får usannsynlig mange timer på vannjet, og vedlikehold er enkelt og billig. Har ringt litt rundt til mine men finner ingen som har prøvd Iveco 300hk på Bravo 2. Vet du om noen som har fått det til å holde? Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 10.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober Nei liknende installasjon vet jeg ikke om. Har nå ett ZF drev som er grovt og meget solid 1,35 til 1 utveksling. Problem er at det er vanskelig med deler siden det er ute av produksjon. Det er ikke revers i drev men egen gear kasse, 1 til 1. Drev er kjørt 1400 t med denne motoren, drevet veier 120 kg, åpnet det, ikke tegn til slitasje, har funnet drivaksel mansjett i Italia, til nærmere 10000.-. mansjett som jeg har er som ny. Eksos går ikke i drev men separat. Dette drevet blir nok brukt videre, propeller er samme aksel som Merqrusier Bravo 2. Plages med at båt ligger høyt i vannet under fart og at det kaviterer lett i sving, når bare 2400 rmp, mangler 300rmp. Blir vel og sende propell inn til Progress for justering. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Oktober Del på Facebook Svart 10.Oktober Marqies skrev for 2 timer siden: Blir vel og sende propell inn til Progress for justering. Er det en aluminiumspropell du har? I så fall ville jeg vurdert å lage en papirmal av alle bladene. Er de like så kan du vurdere å redusere bladareal i bakkant av bladene, del høyden i 10, ikke ta noe på innerste 4 sektorer, ta mest mellom 5 og 8. Rund av mot 0 på topp. Dette er fullt mulig for en handymann som deg. Har du tilgang på AC/DC MIG/MAG? Ville satt inn en ønskes kjøpt på ZF drev med en gang. Så ville jeg ringt litt rundt til båthuggerne og etterlyst. Skal vedde på at det ligger flere ZF drev i deler rundt forbi, Bergen og nordover er nok beste sjansen. Her sørøst vet jeg ikke om noe, 30-35år siden sist jeg så et ZF drev og da var det ras pga en Ford Merlin.... Veldig mange verksteder som rydder på lageret for tiden så ring litt rundt før det blir kastet... Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 10.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober Det er stål propell. ZF drev er vel like vanlige som hønsetenner etter det jeg finner ut, har søkt på det meste, ikke noe igjen der. Satser på Progress, de fikser propell i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.