Jump to content

Beregne propell til Halco 31, Fiat Iveco 300 hk ved max 2700 rpm, Bravo 2 drev utveksling 2 til 1.


Marqies

Recommended Posts

Marqies skrev for 19 timer siden:

Ser ut til at det ikke er plass til så store propeller på drevet

Liker ikke å være gledesdreper men det er jo en grunn til at "drevmotorene" KAD300 går 3900 rpm, Yanmar 6LP 315hk går 3800, VP D6-350 går 3500 osv.

Håper du har lyst på aksel, for det er nok det den motoren passer best til.

Link to post

Drev for motorer med så høyt dreiemoment og så lavt max turtall er ikke så enkelt. Konrad er dyrt eller veldig dyrt.

 

Skal du bruke båten mye i en hastighet og med samme vekt stort sett hele tiden, så er det relativt mange Halcoeiere som er ok fornøyd med vannjet. Det setter ingen fartsrekorder, men hver gang de "andre" må kjøpe byttedrev, kan du glise...

Du får usannsynlig mange timer på vannjet, og vedlikehold er enkelt og billig.

 

Har ringt litt rundt til mine men finner ingen som har prøvd Iveco 300hk på Bravo 2. Vet du om noen som har fått det til å holde? 

 

 

Link to post

Nei liknende installasjon vet jeg ikke om. Har nå ett ZF drev som er grovt og meget solid 1,35 til 1 utveksling. Problem er at det er vanskelig med deler siden det er ute av produksjon. Det er ikke revers i drev men egen gear kasse, 1 til 1. Drev er kjørt 1400 t  med denne motoren, drevet veier 120 kg, åpnet det, ikke tegn til slitasje, har funnet drivaksel mansjett i Italia, til nærmere 10000.-. mansjett som jeg har er som ny. Eksos går ikke i drev men separat.

Dette drevet blir nok brukt videre, propeller er samme aksel som Merqrusier Bravo 2. Plages med at båt ligger høyt i vannet under fart og at det kaviterer lett i sving, når bare 2400 rmp, mangler 300rmp. Blir vel og sende propell inn til Progress for justering. 

Link to post
Marqies skrev for 2 timer siden:

Blir vel og sende propell inn til Progress for justering. 

Er det en aluminiumspropell du har? I så fall ville jeg vurdert å lage en papirmal av alle bladene. Er de like så kan du vurdere å redusere bladareal i bakkant av bladene, del høyden i 10, ikke ta noe på innerste 4 sektorer, ta mest mellom 5 og 8. Rund av mot 0 på topp. Dette er fullt mulig for en handymann som deg. Har du tilgang på AC/DC MIG/MAG?
 

Ville satt inn en ønskes kjøpt på ZF drev med en gang. Så ville jeg ringt litt rundt til båthuggerne og etterlyst. 
 

Skal vedde på at det ligger flere ZF drev i deler rundt forbi, Bergen og nordover er nok beste sjansen.
Her sørøst vet jeg ikke om noe, 30-35år siden sist jeg så et ZF drev og da var det ras pga en Ford Merlin....

Veldig mange verksteder som rydder på lageret for tiden så ring litt rundt før det blir kastet...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...