Jump to content

Lading av lithium, Yanmar 6LY og Argofet


msmoraas

Recommended Posts

Heisann

 

Driver å planlegger bytte av forbruksbanken på en Viknes 1030, og ser på forskjellige ladeløsningner.

Det "beste" hadde sikkert vært to Victron DC-DC fra start-banken, men kunne det heller blitt gjort slik som vedlagt blokkskjema?

 

Tåler dynamonen belastningen av å lade lithiumbanken via en Victron Argofet?

Noen som har prøvd med god erfaring? Hvilke ladestrøm og spenning får du til de forskjellige bankene?

 

Motor er Yanmar 6LY440 (2020-modell), dynamo er Denso 129978-77200 (stock 120A).

 

Mvh Morten

Viknes Li.png

Link to post

DC-DC gir også finere lading. Men om du typisk går for motor få timer om gangen, så har det trolig liten betydning for batteriet. Du kan jo evt. sette en bryter på kabelen som lader forbruksbatteriet, så du kan slå av, hvis dynamoen begynner å bli varm. Ellers bør du vel ha en nødforsyning for ECU, så du kan starte med flatt forbruksbatteri

Link to post

Tenker det må settes opp slik at jeg ikke trenger å tenke på det ved vanlig drift, uavhengig av hvor lenge motor går.

 

Sitter vel en form for regulator i dynamoen, men om den passer på dynamoen eller kun prøver å holde ladespenning til blårøyken står utav den er vanskelig å finne ut av.

 

Ligger en x-over mellom forbruk og start for tomt batteri allerede, glemte å føre den på skjemaet.

 

Edit: Forøvrig heller jeg litt mot ekstern regulator på dynamoen, og la den lade kun forbruksbank, med en dc-dc lader til start.

Link to post
Komodo skrev for 5 timer siden:

Det ville jeg ikke gjort. Hva skjer når batteriet er fulladet og BMSen finner på å kutte ladingen?

Jeg er litt i samme situasjon, og leser meg opp så godt jeg kan på disse lithium trådene. 
 

Ditt spørsmål, hva skjer når Lithium-batteriet er fult og BMSen kutter ut. Kommer stadig opp. 
Skjer det så mye da? Dynamoen er jo fortsatt koblet til koblet til startbatteriet, og det skjer vel ikke mer når BMSen stenger av eller om en skulle stenge av forbruksbatteriet ved å slå av hovedstrømbryteren?

Link to post
Sørlandet2 skrev 14 minutter siden:

Jeg er litt i samme situasjon, og leser meg opp så godt jeg kan på disse lithium trådene. 
 

Ditt spørsmål, hva skjer når Lithium-batteriet er fult og BMSen kutter ut. Kommer stadig opp. 
Skjer det så mye da? Dynamoen er jo fortsatt koblet til koblet til startbatteriet, og det skjer vel ikke mer når BMSen stenger av eller om en skulle stenge av forbruksbatteriet ved å slå av hovedstrømbryteren?

Edit: Forøvrig heller jeg litt mot ekstern regulator på dynamoen, og la den lade kun forbruksbank, med en dc-dc lader til start.

Link to post
Sørlandet2 skrev for 1 time siden:

Jeg er litt i samme situasjon, og leser meg opp så godt jeg kan på disse lithium trådene. 
 

Ditt spørsmål, hva skjer når Lithium-batteriet er fult og BMSen kutter ut. Kommer stadig opp. 
Skjer det så mye da? Dynamoen er jo fortsatt koblet til koblet til startbatteriet, og det skjer vel ikke mer når BMSen stenger av eller om en skulle stenge av forbruksbatteriet ved å slå av hovedstrømbryteren?

 

Det er slik jeg fikk det tegnet/forklart av BBS som jeg kjøpte Litiumbatteri fra. De poengterte at det var viktig at et blybatteri stod mellom dynamo og Litiumbatt., slik at når Litiumbatt plutselig stengte, så ble blybatt. akkumulatoren som hindret at diodebroen på dynamoen røk.

 

Link to post

Jag har gjort i princip denna ombyggnad på min Skilsö 35 (2021), en 6LY440 med 120A dynamo, 2x95Ah start och totalt 300Ah LiFePO4 (blir nog snart 400Ah).

 

Startbatterierna ligger kvar direkt på dynamo som i original. Sammankopplingsreläet är dock borttaget och LiFePO4 laddas från dynamo/startbatterikretsen via 2x Victron DC/DC (30+30A). Jag har inte ArgoFET.

Fördelen är att DC/DC är mycket flexibelt: De kan konfigureras att stänga av eller starta upp vid en viss inspänning och/eller bara vara aktiva om motorn är igång (via en styrspänning på en skruvplint). Utspänningen kan ställas in att passa LiFePO4 o.s.v.

 

Samtidigt finns ingen risk att dynamon överbelastas/överhettas, då laddströmmen till LiFePO4 är begränsad till c:a 60A

Ingemar E.

NB Forum

Link to post

BMS'en i batteriet er jo ikke en laderegulator. Driver den å stenger i tide og utide under lading er det noe gale med måten man lader på. Med ekstern regulator tilpasset lithium skal aldri BMS i batteriet stenge under lading, ladespenning vil være for lav.

 

Men ser at det trengs en måte å beskytte dynamo på hvis feil skulle oppstå. Kunne ett lite blybatteri i parallelt (typ 20Ah) tatt den støyten? Evt ser jeg Sterling har en dynamo-beskytter som gjør samme nytten.

 

Mye å tenke på om man skal maksimere ladestrøm og levetid på batteriene:crazy:

Link to post
Sørlandet2 skrev for 2 timer siden:

Ditt spørsmål, hva skjer når Lithium-batteriet er fult og BMSen kutter ut. Kommer stadig opp. 
Skjer det så mye da? Dynamoen er jo fortsatt koblet til koblet til startbatteriet, og det skjer vel ikke mer når BMSen stenger av

Nei, ikke om du kobler på den måten. Da er dynamoen koblet rett på lithiumbatteriet, og startbatteriet i bly får kun lading derfra via en dc-dc lader. Du må i tilfelle gjøre det motsatt, kjøre dynamo rett på startbatteriet, og lithium via dc-dc.

 

Men jeg har gjort det på en enklere måte. Jeg kobler startbatteriet i bly og lithiumbatteriet i parallell med et to releer. Med den slappe interne regulatoren som sitter i Hitachien på vår Yanmar blir det aldri noe problem med for høy spenning eller for stor strøm og varmgang i dynamoen. 

Link to post
msmoraas skrev 17 minutter siden:

Men ser at det trengs en måte å beskytte dynamo på hvis feil skulle oppstå. Kunne ett lite blybatteri i parallelt (typ 20Ah) tatt den støyten?

Ja, det er klart. Et lite motorsykkelbatteri e.l. bør gjøre jobben. Men hvorfor trekke inn slike ekstra komponenter som man ikke trenger når man allerede har et startbatteri i bly som gjør jobben?

Link to post

@msmoraas:

ECU är ju kopplad via ett relä (säkert samma som på din), men jag måste dubbelkolla om den ligger på förbruk eller start. Jag tror jag tillsåg att den hamnade på start vid ombyggnaden (om den inte redan var det), för att ha allt med "motor" på just motorkretsen. Med 2x95Ah är risken liten för spänningsfall som kan påverka ECU:n.

 

Jag lade bogpropellern/trustern på Startbatteriet men har kvar Aktertrustern, ankarvinsch och allt annat på Förbrukare. Mina LiFePO4 har en ganska kraftig BMS och klarar >400A kontinuerlig ström tillsammans (>600A i 15s) så det är inget problem. (Har inte separat trusterbatteri som du har).

 

Jag är nöjd med laddströmmen. Visst, den är inte maximal, men det går ändå 3-5 ggr snabbare att ladda LiFePO4-batterierna än de gamla Pb/AGM. Det räcker för mig.

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
msmoraas skrev 30 minutter siden:

BMS'en i batteriet er jo ikke en laderegulator. Driver den å stenger i tide og utide under lading er det noe gale med måten man lader på. Med ekstern regulator tilpasset lithium skal aldri BMS i batteriet stenge under lading, ladespenning vil være for lav.

Ja, det kan du si. Men jeg ville tatt høyde for at en ekstern laderegulator som kan konfigureres på diverse trinn og spenningsnivåer kan finne på å løpe løpsk av og til. Det er flere eksempler på det her  på forumet. I et slikt tilfelle kan BMSen fort finne på å stenge ned helt plutselig. 

 

For min del vil jeg gjerne ha et anlegg som er enklest mulig, og mest mulig oversiktelig. Dynamo rett på startbatteriet er derfor min foretrukne løsning. 

Link to post
10 hours ago, Komodo said:

Ja, det kan du si. Men jeg ville tatt høyde for at en ekstern laderegulator som kan konfigureres på diverse trinn og spenningsnivåer kan finne på å løpe løpsk av og til. Det er flere eksempler på det her  på forumet. I et slikt tilfelle kan BMSen fort finne på å stenge ned helt plutselig. 

 

For min del vil jeg gjerne ha et anlegg som er enklest mulig, og mest mulig oversiktelig. Dynamo rett på startbatteriet er derfor min foretrukne løsning. 

Tenkte og å ha det enklest mulig (med argofet som et minimum), men virker som stock dynamo er for hissig til den løsningen.

Ender nok opp med tilsvarende løsning som @Ingper , muligens med en Sterling 70A DC-DC lader, ser den har mulighet for reverse charging og jump start assist.

Takk for svar alle :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...