Jump to content

Hatt besøk av tyver igjen i båten på Stathelle.

Roger jo

Recommended Posts

Først forsvant det ca. 100 l diesel og fikk masse dritt  og vann i retur på to tanker uten mannlokk.

image.png.fa9c5c4c2c76ec1fb800841f58d275c8.png

Nå som tanken er tomme forsvant Sitte kassen ca, 38x 50 X 37

med en proff kasteline 25 m

25m 12mm klatretau 

image.png.4596222719daf338af3707cb2e714abd.png

Og Ankerseilet Seilet har ca. mål Luff 2.7m, Igle 2,4m, Foot 2,1m, duk 8 oz 

image.png.aaa3a4469e78aeba2d09c5a7ea0e2a06.png

image.png.34af9ef59c1a8d78acce2274f8a13878.png

Hvis noen ser den kassa vil jeg gjerne ha tips. Kun 1 ekspl. av den

image.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Fryktelig irriterende😩 Og ikke kameraovervåkning i havna eller i nærheten heller? 

Stjal de virkelig ankerseilet også? Skulle tro det var folk som vet hva dette er. Drivstofftyveri er dessverre ikke uvanlig, men når de stikker av med spesialiserte ting (som man nesten må vite hva er for å ha praktisk nytte av det) begynner det å bli spesielt. Håper du har god forsikring, men helst at tingene dukker opp igjen i god stand.

Hvilken havn har du båten din i? 
Jeg har mine på Sildeberget og har stort sett sluppet unna tjuvradder selv. Mistet likevel dessverre store deler av opplagsstativet mitt i fjor vår da det lå igjen på opplagsplass noen dager etter sjøsetting 😖

Argh! 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Triste greier å bli frastjålet.

Noe kan erstattes, men kassen som det finnes en av blir nok ikke så lett. Håper den dukker opp igjen.

I vår kommunale båthavn var det vaktmann som satt i en liten kosebu inne i havnen og han gikk jevnlig patruljer.

Da jeg kjørte innom for  å se til båten, varte det ikke lenge før han sto på utstikkeren for  å se hvem det var.

Nå er det kamera som surrer og går, men ting forsvinner allikevel.

Kommunen sparer penger og forsikringspremiene våre går opp desverre.

Spurte en gang kommunens båthavns representant om ikke det gikk ann å gjerde inne havnen ?

"Ikke aktuelt, folk må få komme ut å fiske på bryggene!" var svaret.

Så da så.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Roger jo skrev for 5 timer siden:

Fikk tilbud på nytt Ankerseil pris Kr. 7000 

spurte er det maken,  nei  Ikke nødvendig med den kvaliteten det er jo Stormseil.

Det var moro å høre at det var et bra kjøp vi gjorde.

Hva om du får sydd inn et rev eller to i mesaneb, og bruker det som ankerseil?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

• 2 uker senere...
Roger jo skrev On 16.10.2024 at 8.38:

Bra tenkt, men mener det blir  feil. 

Ankerseil skal hukes på akter staget og vinkles ut til en av sidene for best effekt,

etter mye utprøving, før jeg kjøpte inn seilene i 2013.

Finnes sikkert flere måter å gjøre det på. Jeg kjøpte ny mesan i fjor, og da sa min seilmaker at han bevisst hadde sydd seiler litt flatt for at jeg skulle kunne bruke det som ankerseil. 

Det er vel bare å dra mesanbommen ut til den ene siden? Eller misforstår jeg??

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

• 1 måned senere...
Akvanauten skrev On 25.10.2024 at 19.04:

Det er vel bare å dra mesanbommen ut til den ene siden? Eller misforstår jeg??

Har du forsøt det?   En skal ikke kimse av nytenkning?

Mesanbommen skal stå i senter og masta skal ut til siden det er teorien.:kul:

Det er det jeg leste meg fram til og det fungerer i praksis.

ankerseil_00.jpg

Trawler 42 skrev On 11.10.2024 at 21.29:

Noe kan erstattes, men kassen som det finnes en av blir nok ikke så lett. Håper den dukker opp igjen

Den kassa blir ikke lett å erstatte fikk tilbud om ny kasse 30 00 pluss materialer

Fikk bare 15 000 av forsikringen.

Fant denne  til    $3 033,00  pluss frakt

image.png.2d06209cb6894011356b098260ad5c40.png

Sleit veldig med å få laget hull til mann lokk på siden av tankene. 

Roger jo skrev 5 minutter siden:

Den kassa blir ikke lett å erstatte fikk tilbud om ny kasse 30 00 pluss materialer

Fant denne  til    $3 033,00  pluss frakt

image.png.2d06209cb6894011356b098260ad5c40.png

Sleit veldig med å få laget hull til mann lokk på siden av tankene. 

Den var jo også fin da.

Ingen tvil, det koster  å ha båt ! ;-)

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Roger jo skrev 1 time siden:

Den opprinnelige kassen var helt klart finest, fint med buet lokk til å sitte på, den (potensielt) nye mangler litt der kan det virke som😕 I tillegg har den gamle kassen et design som virker stødig og unikt.

Hvordan var originalkassen oppi, kun lagringsrom, eller mer avansert? Laget i heltre teak, eller heltre kombinert med kryssfiner? Det var en frisk prisantydning du har fått. Ja, det koster litt å få ting spesiallaget, men likevel.

Hakkannen skrev for 19 timer siden:

Den opprinnelige kassen var helt klart finest, fint med buet lokk til å sitte på, den (potensielt) nye mangler litt der kan det virke som😕 I tillegg har den gamle kassen et design som virker stødig og unikt.

Hvordan var originalkassen oppi, kun lagringsrom, eller mer avansert? Laget i heltre teak, eller heltre kombinert med kryssfiner? Det var en frisk prisantydning du har fått. Ja, det koster litt å få ting spesiallaget, men likevel.

Det var 10mm Teak på en finerplate, lokket var  hengslet og laget på en finurlig måte så det har aldri kommer en dråpe

vann inn i kassa, et rom som rommet Ankerseilet en kasteline og 25m klatreline til  Hook & Moor.

Den kassa jeg fant er en basseng kasse fra Florida.

Disse bildene tirrer snekkergenene mine. Mulig det blir tid til litt båtrelatert etter hvert. Her i Chiangmai er det flust med gammel teak. Ikke helt billig lenger, men overkommelig. Hvor stor bør en slik kasse være . . ?

Redigert:

Ser at det står noen mål ved bildet. Hvilket av dem er høyden?. Tror jeg legger til side materialer til et par-tre slike kasser uten forpliktelser. Den til 3000 dollar synes jeg ikke noe om.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...