Jump to content

Tips til firma som kan ta gelcoat rep jobb i Oslo

rundgren

Recommended Posts

Fikk en liten skade på steglist ved opptak og skulle hatt noen til å komme til båten der den ligger og fikse. Vil gjerne slippe å måtte sjøsette med skaden til våren.

Utfordringa er at båten ligger på land på Hovedøya i Oslo.

Vet noen om et firma som kanskje gidder å komme ut dit for en såpass liten jobb?

Bilde av skade. Ca. 5-6 cm lang, på steglist under vannlinjen.
Ser ut som om det har vært luft bak?

Båten er en '75 Chris Craft

2024-10-12 11.54.42.jpg

Hvis det er under vannlinjen og det er samme hvordan det blir seende ut hadde jeg gjort det selv.

Masse mennesker her på BP som kan guide deg, Youtube er også et vell av info.  Spar penga., lær deg noe nytt og kjør på :-)

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Windy37GM skrev Just now:

Hvis det er under vannlinjen og det er samme hvordan det blir seende ut hadde jeg gjort det selv.

Masse mennesker her på BP som kan guide deg, Youtube er også et vell av info.  Spar penga., lær deg noe nytt og kjør på :-)

mvh

Windy37GM

Takk, ja er inne på tanken. Motargument er at jeg ikke har gjort det før, så vil ta endel tid og jeg har mye annet jeg burde ha gjort med båten (og bilen, og leiligheten.) Pluss at IF har godkjent at det kan tas på forsikring (riktignok med egenandel på fire tusen.)

Valgte å bytte skroggjenomføring til Trudesign selv i fjor,uten erfaring, og det var gøy og lærerikt men tok oss omtrent hele våren med prøving og feiling.

rundgren skrev 36 minutter siden:

riktignok med egenandel på fire tusen

For den summen får du kjøpt en god Dremel (eller tilsvarende, som denne langt rimeligere varianten fra Biltema, som er mer enn god nok for jobben) med egnet fresestål til å gjøre rent skaden. Freser du opp litt rundt skaden finner du ut om luftbobla går lengre langs steglista enn hva som er synlig nå. En slik fres er forholdsvis grei og enkel å bruke, øver du litt på en bit med tre eller lignende vil jeg tro du fort får teken på det. 

Videre, litt avhengig av hvor dypt skaden går finnes det ulike framgangsmåter og typer remedier til å reparere med. Ønsker du gjøre det enkelt, siden skaden ikke blir synlig, er armert sparkel til å legge i skaden en mulighet. Slipes etter herding slik at du får formen du ønsker. Et annet alternativ, spesielt hvis skaden viser seg å være større enn man ser på bildet er å bygge opp igjen med glassfiber og polyester fram til en avslutning med gelcoat.

Angående overskriften din; dette er ikke bare en gelcoatskade, det er også skade i laminatet.

Skroget er produsert på den måten at det er støpt et lag eller to i steglistene før selve skroget er støpt, og dermed er steglistene hule. Når du knakker hull på steglista er du inne i dette hulrommet. Ved reparasjon er det viktig at det blir tett for å unngå vanninntrengning.

Takker for det @Hekri😊. Det er strengt tatt @Knude som står for den faglige biten i kurset. Vi skal ha kurs den 9. og 10. november og 16. og 17. november. 
Angående skaden din @rundgren, du kan med fordel vente til våren med å reparere denne. Det gir god tørk. Jeg har for øvrig vært på Hovedøya og gjort jobb på båt før. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Dette er et fint nybegynner prosjekt. Her er det ikke største krav til finish. Samtidig  erfares hvordan reparasjonen står seg til neste opptak.

Det skal ikke være hulrom i steglistene. De er fra fabrikk fyllt igjen med sparkel eller annet.

Er det produksjonsfeil et sted, er det muligvis flere steder.

Om man da etterhvert må utbedre flere skader, slipper man å belaste forsikringa og firmaer, dersom man har treninga.

Kunnskapen er ikke tung å bære.

Her kan du fjerne løs gelcoat på høsten, for tørk, og sparkle  nå eller til våren.

Epoksysparkel fester godt, herder fra 10 grader, vanntett og er lett å slipe.

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/lett-epoksysparkel-2-x-500-ml-2000042332

Så bra!

Jeg ville frest opp nå så du ikke får frostspreng hvis det er vann inni der :-)  Fres opp og la det stå og tørke resten av høsten og vinteren og våren.

Lykke til

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...