Jump to content

Leter etter en båt som min far har bygget. 30 fot -trebåt med akterkabin

geiraa

Recommended Posts

Forslag: Kontakt trebåtfestivalen i Risør, og se om de kan legge ut noe blant sine folk. Det er mange som vet mye om trebåter der. Min far har vært på festivalen i utallige år med tre forskjellige båter (i motsetning til den vanlige trefotssjuka er de blitt stadig mindree etter hvert som han har blitt eldre, han er nå 86 og gleder seg til neste festival), og de folkene kan virkelig prate om trebåter! :fniser:

https://www.facebook.com/trebatfestivalen

geiraa skrev for 16 timer siden:

søker etter info om eier/status ifht en trebåt

Hvis den var registrert  i det gamle registret og nye eier har vidre ført registreringen i RS så vet de det.

Rs sletter det gamle registret til de som ikke flyttet båten til RS.

Amatørmessig å slette en kulturarv.

Oppdaget det da en båt med det gamle nr  dukket opp og var forlatt. Rs  hadde slettet hele det gamle registrert. Tolletaten hadde ikke kopi da de forventet at Rs  tok vare på det.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

geiraa skrev for 20 timer siden:

Siste kjente sted Tønsberg.

Hulda skrev for 4 timer siden:

Kanskje starte med å fortelle hvor i landet båten har befunnet seg? Ofte reiser ikke slike båter fra Mandal til Vardø.

Usikker på om det har stått stedsnavn hele tiden eller om trådstarter har redigert det inn etter Hulda kommenterte.

geiraa skrev for 23 timer siden:

Hei, søker etter info om eier/status ifht en trebåt som min avdøde far har bygget. Noen som vet? Siste kjente sted Tønsberg.

Jeg antar faren din ikke har designet alt fra bunnen av, men enten har kopiert en eksisterende båtmodell eller har kjøpt et skrog og bygget overbygg og innredning. Så hvis du vet kan det lønne seg å ta med hva slags båt som er utgangspunktet, og gjerne i overskriften også. Det kan godt hende nåværende eier (uten å vite om denne tråden) googler båtmodellen han har og da ville det jo være kjekt om han får treff på tråden din.

Om det er faren din som har konstruert og bygget hele båten fra grunnen av kan jo navnet hans være relevant så det kan bidra til gjenkjennelse fra folk som vet om noen som har en båt laget av "Fornavn Etternavn", eller bare et av navnene. Det finnes sikkert endel båter som er såpass like at folk ikke husker nok detaljer til å vite om det er relevant og da kan litt tilleggsinfo som stemmer bra være grunnen til at de gidder å sjekke nøyere den båten de har sett endel ganger for å se om den er veldig lik og så tipse deg.

Husk også å holde oss oppdatert om hvordan det går med akten på info, feks om du får info via andre kanaler som er anbefalt av folk her.

Denne båten er basert på tegninger fra et båtbyggeri i Fredrikstad tror jeg. Far hogg tømmeret i Telemark. Motor satt i en lastebil som far bygde om. Mye av materialene skåret i Fredrikstad, men båten bygget i sin helhet hjemme hos mine foreldre. Tror min far tegnet om litt slik at det også ble en akterkabin. Båten sjøsatt i 1986. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...