Roja Startet 20.Oktober Del på Facebook Startet 20.Oktober Hei. Båt og motor det gjelder er en Yamarin 59DC med Yamaha 115hk 2009 modell. Har i dag en stålpropell meket "13X19-K" med mindre skader. Båten gjør 28 knop på ca.20 liter i timen og 38 knop på ca.38-40 liter i timen og relativt høyt turtall. I stede for å reparere/kjøpe ny propell, lik den jeg har i dag så er spørsmålet? Noen som har erfaring med samme båtpakken eller kunskap om en type/dimensjon propell som vil få båten til å gå billigere på rundt 28-30knop, men samtidig ha bedre toppfart? (gjerne med lavere turtall) Båten er tatt på land og husker ikke turtall den hadde på toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Oktober Del på Facebook Svart 21.Oktober Farta du oppnår stemmer ganske godt med yamahas oppgitte kjørefakta-data. Yamahas svartlakkerte stålprop er en helt ok propell, men kan helt sikkert være litt å hente på marsjfart med å gå for et litt mer moderne design, evt en 4 blader. Jeg vil også anbefale å holde seg i øvre del av anbefalt turtallsområde - da får man utnyttet kreftene i motoren best er min erfaring, samt man får mer krefter i reserve med mer last i båten. Jeg har desverre ikke mer konkrete tips å komme med - min egen yamarin 5940 responderte ikke så godt som jeg hadde håpet på mer fancy stålvisp. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Stormwatch Svart 21.Oktober Del på Facebook Svart 21.Oktober Roja skrev for 19 timer siden: husker ikke turtall den hadde på toppfart. Oppnåd turtall ved toppfart er helt avgjørende når det gjelder propellspørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.Oktober Del på Facebook Svart 21.Oktober Din originale må være optimal! Hadde Askeladden 585 med 115, men den var ikke i nærheten. max 30-32 men brukte bare 17 l/t på 4000 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sørlandet2 Svart 22.Oktober Del på Facebook Svart 22.Oktober Et alternativ er å levere din propell til et propellverksted. Vet ikke hvor du bor, men Andvik i Porsgrunn, tenker jeg kan fikse den opp til bedre enn ny tilstand for et tusenlapper. Sitér dette innlegget Link to post
Roja Svart 25.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober Takker for alle svar. Får få ett tilbud på retting/renovering av den jeg har og kjøre på med den fra våren. Mistenkte at turtall på maks fart var en viktig faktor Så får eventuelt ta det til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.