Jump to content

Bo i seilbåt

CorneliaM

Recommended Posts

Hei!

Jeg er student i Trondheim og jeg har i det siste begynt å leke med tanken om å kjøpe og bo i seilbåt. 

Jeg har litt seilerfaring, men har aldri seilt alene. Hvor stor båt kan jeg se for meg? Jeg har sett på båter opp til 33 fot. Er dette alt for stort til å kunne håndtere alene?

Om noen skulle ha andre tips og tanker så setter jeg utrolig pris på alt av hjelp og erfaringer!

Velkommen til Bp, håper du finner deg vel til rette her, å får svar på det du lurer på:flagg_bp:

Alle båter kan stort sett håndteres alene i godt vær. Jeg har selv en 43 fots båt som jeg bor i. Nå er jeg relativt godt båtvandt, men lite seilbåterfaring. Men det kompenserer jeg med å kun dra ut når det er finvær. 

Jeg synes 43 fot er litt trang å bo i, men venner meg til det. Men jeg har jo bodd i båt i over ti år, og var vant med en 44 fots princess.. 

Så om du er tilfreds med liten plass,  så klarer du nok greit å bo i en 33 fots båt. 

Vinter blir det ofte litt kondens i båter, det kan være plagsomt..

Men absolutt sjarmerende å bo i båt.

Mvh Bjørn 

Endelig ble det Bobåt

For 10 år siden, når eldstemann her i huset flyttet til Trondheim for å studere, kjøpte han båt for å bo i. Han bodde i den i hele studietiden. Det første året leide han plass i kanalen, rett ved bussterminalen/jernbanen. Da var det en grense på båtstørrelse i forhold til flytebrygge eller fast kai. Vet ikke helt hvor du kommer fra, men med 2 meter tidevannsforskjell, er det greit på bo på flytebrygge. Andre året skulle kanalen mudres, da flyttet han inn i Rosenborgbassenget, bak Solsiden. Båten ble ikke mye brukt som båt mens han bodde der.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

On 10/21/2024 at 8:48 PM, CorneliaM said:

Hei!

Jeg er student i Trondheim og jeg har i det siste begynt å leke med tanken om å kjøpe og bo i seilbåt. 

Velkommen i klubben :-)

Jeg har litt seilerfaring, men har aldri seilt alene. Hvor stor båt kan jeg se for meg? Jeg har sett på båter opp til 33 fot. Er dette alt for stort til å kunne håndtere alene?

Jeg tror det har langt mer å si hvodan båten er rigget og hvilke seilegenskaper den har enn hvor stor den er.

Jeg hoppet rett fra 29 fot til 44 fot, erfaringene mine tilsier at begge båter fint lar seg håndtere alene.  Jeg har seilt 5050 nautiske mil så langt i år, og anslår at jeg har vært alene i båten en tredjedel av disse milene.  Jeg føler meg tryggere i dagens båt enn i den lille båten under kraftig vær, men om det er reell trygghet eller følt trygghet vet jeg ikke.  Mannskap ombord er kjekt når man ankommer havn, samt når man seiler natterstid, ekstra sikkerhet i røft vær, fint å ha litt sosial kontakt og jeg gidder sjeldent å lage noe skikkelig middagsmat når jeg er alene ombord :-)

For min del, det som stresser meg mer opp enn noe annet er å ankomme en havn, særlig om det er en trang havn, noe vind i lufta, ukjent havn, etc - og særlig når man er alene ombord.  Det syntes jeg var ille med den mindre båten, og det er enda vanskeligere med større båt.  Det går bedre jo mer erfaring man har.  På de første turene med den store båten var det helt katastrofe å ankomme en havn, selv om jeg hadde ekstra mannskap ombord.

Om noen skulle ha andre tips og tanker så setter jeg utrolig pris på alt av hjelp og erfaringer!

Det har vel vært mange titalls lignende tråder, det jeg pleier å si er at komfort er en veldig subjektiv greie, noe må man gi slipp på om man skal bo i båt i stedet for å bo i hus, og jo mindre båten er jo mer må man gi slipp på.  Jeg hadde en liste over ting man burde tenke på, men vet ikke helt hvor den ble av.  I båt har man lite plass, man må tenke nøye over hva slags eiendeler og utstyr man trenger, og om det eventuelt om man kan lagre noe av dette på land.  Vinteren bringer også med seg utfordringer, særlig med fukt ombord i båten.  Dersom båten har noe som helst slags form for isolasjon, så er det et stort pluss.  Det er ikke alltid lett å få fylt opp vanntanken på båten vinterstid i Norge.

Det man mangler av komfort ombord i båten (dusj, godt toalett, vaskemaskin, etc) kan man ofte ta igjen ved å velge seg en god havn som har dette og mer til.

Ligger man sentralt til med en båt, så blir det ofte til at man bruker mye penger på land.

Økonomisk sett, dersom man har stor interesse av båt, så er det klart bedre å kjøpe båt og bo på den enn å ha både boutgifter på land og båtutgifter.  Å bo i egeneid båt kommer trolig bedre ut enn å leie bolig.  Men ellers er det ikke noe man bør vurdere dersom økonomi er eneste man tenker på - båt drar på seg mye med kostnader.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er ei student i Trondheim som bor i seilbåt som legger ut endel på TikTok, husker ikke hva hu heter eller kaller seg i farta, men skal se om jeg finner hu igjen. Hu har det som plommen i egget sier hu, egen soverom og gjesterom, eget bad, eget kjøkken, egen stue. Slipper å vise hensyn til samboere i bokollektiv, slipper at mat blir spist opp osv osv osv 

Jeg fant hu, nå er jobben din og finne hu in real life, så du får prata med ei som har erfaring med det. Virker som ei god nabo, hvis dere er på samme alder. Og det er jo passe kult hvis det er 2 damer som bor i hver sin seilbåt side om side :) 

https://vm.tiktok.com/ZGdRgUePj/

Her svarer hu på endel spørsmål ang det og bo i båt 

https://vm.tiktok.com/ZGdRg8U6g/

Ser i allefall ganske idyllisk ut, når man trenger litt "me time" er det bare og knyte opp og rømme området en liten periode

https://vm.tiktok.com/ZGdRgSoY6/

39 minutes ago, Eika said:

når man trenger litt "me time" er det bare og knyte opp og rømme området en liten periode

... og når man blir lei av naboen eller omgivelsene er det en veldig enkel prossess å flytte på seg.  Vel, avhenger selvfølgelig av om man har bindinger til arbeidssted, om det finnes mange alternative havner eller lune ankringsplasser i området, etc.

Hakkannen skrev 1 time siden:

Baatplassen på sitt beste🥰😁

Ja, men det er jo det..? Temaet komfort i bobåt - og mange andre ting nykommere spør om - er ganske omfattende og universelt, så når tråden lever er det vel fordi flere har nytte og glede av den. Det er jo like mye diskusjonen rundt, som det å svare og hjelpe trådstarter. Jeg liker det i hvert fall. 

Men det gir jo litt ekstra når den som spør gidder å lese svarene.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 2 timer siden:

Men det gir jo litt ekstra når den som spør gidder å lese svarene.

Enig, tråder som dette kan være av interesse for mange, så bra at de får leve, selv om det skulle mangle oppfølging fra trådstarter😊 Kommer trådstarter på banen er det selvsagt enda bedre.

Hei igjen! 

tusen takk for mange gode svar:)

Eika skrev On 25.10.2024 at 7.34:

Her svarer hu på endel spørsmål ang det og bo i båt 

https://vm.tiktok.com/ZGdRg8U6g/

det hjalp absolutt å se hvordan en student i samme by og alder gjør det, så nå har jeg startet prosessen med å kontakte både henne og andre jeg hat fått høre om som også bor i båt!

Steihy skrev On 25.10.2024 at 12.56:

Noen dager siden trådstarter stilte spørsmålet. Er du med oss, CorneliaM? Får du noe ut av rådene, eller blir det bare vanskeligere? Om du er litt proaktiv med mer spesifikke spørsmål blir det enklere å gi svar.

Jeg henger fremdeles med! Det er masse gode råd og jeg har startet å se etter båt. Jeg har sett en del på finn men finner ikke helt det jeg leter etter. Etter å ha hørt litt erfaringer fra andre skjønner jeg at jeg må litt opp i pris ift hva jeg først så for meg. Jeg tør ikke kjøpe et oppussingsprosjekt da jeg er redd jeg ikke aner hva jeg gjør xD

Om noen kommer over en relevant båt eller kjenner noen som selger, så send gjerne link!

Vet noen forresten hvor lang tid det kan ta å få båtplass i TRD? 

Jeg pleier å anbefale folk som skal kjøpe båt om å være var på konseptet "båtlukt" - og det gjelder særlig om du skal bo i båt.

Lukter som septik, råte, diesel, etc kan for det første indikere at det er noe galt med båten, og for det andre kan det være vanskelig å få sanert slik lukt, det blir utrivelig å bo på båten, og gjester blir fortere sjøsyk.  Har du ikke god nese selv, så få med deg noen med god nese ved inspeksjon av båten.  Eiendeler og klær som lagres i lang tid i båten kommer også til å lukte fælt etterhvert.  Enkelte matvarer som f.eks. havregryn tar også fort opp slike lukter.

Overdreven lukt av parfyrmerte vaskemidler etc kan også være et faresignal, at selger prøver å kamuflere "båtlukt".

Eldstemann fikk beskjed av noen sjøspeidervenner at de kunne lukte når han var før de på lesesalen på NTNU. Det hjalp når han flyttet båten og lå med landstrøm og brukte varmeovn og avfukter istedet for pottebrenner.

Når jeg kikket på båt i sommer, var det lukt kanskje det viktigste argumentet for å velge bort båter.  Det var litt deilig når jeg tok hjem dopapir som hadde ligget i åpnet plast i båten siden sommeren 23, og det ikke luktet av det.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...