Jump to content

Bo i seilbåt

CorneliaM

Recommended Posts

Hei!

Jeg er student i Trondheim og jeg har i det siste begynt å leke med tanken om å kjøpe og bo i seilbåt. 

Jeg har litt seilerfaring, men har aldri seilt alene. Hvor stor båt kan jeg se for meg? Jeg har sett på båter opp til 33 fot. Er dette alt for stort til å kunne håndtere alene?

Om noen skulle ha andre tips og tanker så setter jeg utrolig pris på alt av hjelp og erfaringer!

Velkommen til Bp, håper du finner deg vel til rette her, å får svar på det du lurer på:flagg_bp:

Alle båter kan stort sett håndteres alene i godt vær. Jeg har selv en 43 fots båt som jeg bor i. Nå er jeg relativt godt båtvandt, men lite seilbåterfaring. Men det kompenserer jeg med å kun dra ut når det er finvær. 

Jeg synes 43 fot er litt trang å bo i, men venner meg til det. Men jeg har jo bodd i båt i over ti år, og var vant med en 44 fots princess.. 

Så om du er tilfreds med liten plass,  så klarer du nok greit å bo i en 33 fots båt. 

Vinter blir det ofte litt kondens i båter, det kan være plagsomt..

Men absolutt sjarmerende å bo i båt.

Mvh Bjørn 

Endelig ble det Bobåt

For 10 år siden, når eldstemann her i huset flyttet til Trondheim for å studere, kjøpte han båt for å bo i. Han bodde i den i hele studietiden. Det første året leide han plass i kanalen, rett ved bussterminalen/jernbanen. Da var det en grense på båtstørrelse i forhold til flytebrygge eller fast kai. Vet ikke helt hvor du kommer fra, men med 2 meter tidevannsforskjell, er det greit på bo på flytebrygge. Andre året skulle kanalen mudres, da flyttet han inn i Rosenborgbassenget, bak Solsiden. Båten ble ikke mye brukt som båt mens han bodde der.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

On 10/21/2024 at 8:48 PM, CorneliaM said:

Hei!