Bådguddamagaroni Startet 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2024 Førstegangseier av båt her! (Saga 27). Og i mitt første baatplassen-innlegg ber jeg ydmykt om råd. Har en løs pakning på ute ved propellen og vann som pipler inn ved akslingen. Hva er dette? Og hvordan går jeg best frem for å bytte denne? Motor som står i er en Yanmar 50hk . Setter stort pris på alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 23.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Velkommen til Baatplassen. Ut fra bildene ser det ut som dette er et standard oppsett med vannsmurt lager og fettsmurt pakkboks med simmeringer. Den løse ringen er ikke en pakning, men kan være en bit gummi som har løsnet fra cutlesslageret i hylsen. Det skal normalt ikke være noen gummiring rundt akselen bak lageret. Lekkasjen fra hylsen indikerer at simmeringer i pakkboksen er utslitt. Jeg går ut fra at slangen som er festet til pakkboksen går opp til en greasekopp der du kan smøre pakkboksen. Det var i alle fall arrangert slik i en Saga 27 jeg hadde tidligere. Gode tips om hvordan dette kan repareres finnes her: Bytte cutless lager og simmeringer Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Om båten står på land nå, så må du sjekke om det er mye slark i lageret ved propellen. Er det en del slark her, så må du bytte cutlesslager. Så må du skifte simmering på pakkboksen inne der hvor det lekker. Da må du løsne akslingen fra flensen på giret og dra propellen bakover slik at du kan tre frem og ut pakkboksen. Bytt også slangebiten mellom pakkboksen og hylsa. Jeg tipper du også må skifte slangestussen som greaseslangen er festet til pakkboksen også. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Det er bare å ta jobben med å bytte cutless lager når du først er i gang. Gjorde jobben nå i høst. Står du på land for vinteren er det luksus, da har du tid til å demontere og så kjøpe deler. Noter hvilke deler du bruker, slik at du har det til neste gang noen må gjøre jobben på båten. Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 4.November.2024 Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 Søk på you tube. Ser det ligger en del der Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.