Jump to content

Saga 27, løs pakning ved propell og vann lekker inn ved aksling.

Bådguddamagaroni

Recommended Posts

Velkommen til Baatplassen.

Ut fra bildene ser det ut som dette er et standard oppsett med vannsmurt lager og fettsmurt pakkboks med simmeringer. Den løse ringen er ikke en pakning, men kan være en bit gummi  som har løsnet fra cutlesslageret i hylsen. Det skal normalt ikke være noen gummiring rundt akselen bak lageret. Lekkasjen fra hylsen indikerer at simmeringer i pakkboksen er utslitt. Jeg går ut fra at slangen som er festet til pakkboksen går opp til en greasekopp der du kan smøre pakkboksen.  Det var i alle fall arrangert slik i en Saga 27 jeg hadde tidligere.

Gode tips om hvordan dette kan repareres finnes her: Bytte cutless lager og simmeringer

Om båten står på land nå, så må du sjekke om det er mye slark i lageret ved propellen. Er det en del slark her, så må du bytte cutlesslager. Så må du skifte simmering på pakkboksen inne der hvor det lekker. Da må du løsne akslingen fra flensen på giret og dra propellen bakover slik at du kan tre frem og ut pakkboksen. Bytt også slangebiten mellom pakkboksen og hylsa. Jeg tipper du også må skifte slangestussen som greaseslangen er festet til pakkboksen også.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...