heiigjen Startet 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2024 Noen som har kommentar til vedlagt bilde? Første og siste defroster er i serie og den midterste i parallell. Bør den første også være i parallell? Er det behov for ekstra sirkulasjons pumpe? Er det behov for den største ekspansjons tanken til Eber (5L vs 1,5L)? Er det fordel å sirkulere igjennom k eller er det ok men en T kobling som vist på bildet Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Hvor mange kW er varmeren på? Defrosterene du har er på ca 18-19kW totalt, så mistenker at det blir bare en liten lunk igjen av vannet til dei to små defrosterene. Den store er på rundt 10kW Sitér dette innlegget Link to post
heiigjen Svart 29.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Hei. Det er en 8kw. Den store står i båten fra før, men har ikke vært i bruk eller funksjon i mitt eie. Har fjernet alt av slanger for p legge om på ny. Var tidligere koblet via 2 motorer, en vvb og og ytterlig en annen defroster i samme størrelse. Har valgt å beholde den andre som går på vinduer og div tilkoblet den ene motoren og vvb på den andre motoren. Vann varmeren ønsker jeg kun å benytte til oppvarming av båt.De to andre er for å få ekstra uttak i er par rom der mangle. Du har gjerne rett at det vil funke dårlig. Tenkte kanskje at de 8 kw ville ble fordelt på hele båten uavhengig hvor mange defroster som er montert? Om jeg velger p kun ha den på 10kw. Er det noen utfordringer at den er montert ved siden av varmer. Tenker på kort strekk for rør og dermed lite veske? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 heiigjen skrev for 2 timer siden: Det er en 8kw. Er det 8 "Webadtowatt" eller 8 "Kinawatt"? Fort gjort å gå på en smell i et emergiregnestykke som dette. Husk at du også har en god del varmetap i slanger osv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
heiigjen Svart 29.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Skikkelig tysk Eber watt? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 heiigjen skrev for 20 timer siden: Første og siste defroster er i serie og den midterste i parallell. Bør den første også være i parallell? Er det behov for ekstra sirkulasjons pumpe? Eberspächer luftvarme ut og inn med en Eber hydronic D5W-S og isoterm 10 kw. defroster. Det fungerte bra men Eberen giret seg ned så her var det mer å hente av varme. Monterte en Eber Helios 12V/2000W i akter kabinen, fremdeles giret Eberen seg ned , monterte en Eber Helios 12V/2000W i forut, mer å hente. Har et reservoar på ca, 8 l med ekspansjonstank 80cm til vannpumpa og Eber D5W-S ut av D5W-S 2 T- stykker 0,5m til Isoterm 10 kw 1 m tilbake til reservoaret med ventil. Forgrening 2 akter kabin 3,5m til Eber Helios 12V/2000W 2,5m tibake til reservoaret med ventil. Forgrening 3 2m til Helios 12V/2000W forut og 3m retur til reservoaret med ventil . Har ekstern strøm til Vannpumpa stenge to av retur ventilen og sirkuler en og en sløyf for å få ut all luft. Det hender at sløyfa forut stopper da stenge jeg bare de to andre til retur vannet er varmt og åpner de to andre. Har 85/86 grader inn på alle defrosterne, allikevel girer D5W-S seg ned. forstår ikke hvorfor. Men varmt blir det. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
heiigjen Svart 29.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Har du koblet i parallell da du skriver t stykke? Hvorfor reservoar? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Generell kommentar: Om man bruker kuleventiler må de være i kvalitet som tåler temperaturen. Oppdaget etter noen år at plasten inni ventilene, kjøpt på Maritim, var svulmet opp slik at det knapt var passasje i åpen stilling. Jeg koblet deretter direkte, uten stengeventiler. Savnet de aldri. Sitér dette innlegget Link to post
heiigjen Svart 29.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Tor ikke jeg har behov for noen ventiler. Ellers så er jeg i tvil på de spørsmålene jeg hadde angående oppkobling serie/paralell. Tilkobling og størrelse på eksansjonstank og behov for sirk pumpe.? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 heiigjen skrev 56 minutter siden: Har du koblet i parallell da du skriver t stykke? Hvorfor reservoar? Ja det er parallell, har vurdert å bygge om så de får hvert sitt returløp til reservoaret. nå slåss de om samme innløpet. Tre grunner vann utvider seg , for å ha kontroll på returene og hadde håpet på at Eber D5W-S skulle kjøre lengre intervaller på full fart. Vanlig Tess ventil 150 grader. har bare standar sirkpumpa til Eber D5W-S. Systemet mitt hadde ikke godt uten returventiler. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 heiigjen skrev 18 minutter siden: Ellers så er jeg i tvil på de spørsmålene jeg hadde angående oppkobling serie/paralell. Defrostere bør i utgangspunktet kobles i parallell, da vil den totale gjennomstrømningen av vann bli størst. Sitér dette innlegget Link to post
heiigjen Svart 29.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Takker? Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Vi har dette opplegget på vannvarme og det fungermer veldig bra. Eber 8kw vannvarmer Ekstern sirkpumpe Eber Ekspansjonstank 5 l Eber Helios 2 kw radiator m/vifte på akterdekk Varmeveksler Alde 7 kw koblet til motorens varmesløyfe Eber 10 kw defroster med bypassstyring for varme sommerdager (dyser i alle rom) Alde 2 kw vannvarmer med sirkulasjonspumpe for oppvarming via landstrøm Quick VVT Håndkletørker i dusj Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Ingar skrev for 1 time siden: Defrostere bør i utgangspunktet kobles i parallell, Siden vannstrømmen gjennom defrosterne går i parallell med strømmen gjennom varmeveksleren (styrt av termostaten) kan man få problemer med høy temperatur ved høy motorbelastning når defrosterne ikke er i bruk. Spesielt dersom motoren i utgangspunktet har et marginalt kjølesystem. Typisk 4X-serien til VP. Men dette må man teste ut i praksis. Har man defroster og/eller varmtvannsbereder vil det være en fordel å stenge bypass slik beskrevet i dette innlegget. Da får man mer effekt i defrosterne. (Må sikre at eventuelle stengekraner er åpne mens motoren går.) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Ideelt sett så skulle returen hatt separate innløp til Reservoaret med ventiler som tåler varme. 1. Eber hydronic D5W-S 2. Isoterm 10 kw. defroster. 3. Eber Helios 12V/2000W 4. Eber Helios 12V/2000W 5. Reservoar 6. Ekspansjonstank 7. Vannpumpa Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.