Flyndren Startet 2.November.2024 Link til dette innlegget Startet 2.November.2024 Scand 27-29 utgår antagelig, liker ikke oppbyggingen med innerliner i kryssfinér. Inkl. på toalettet... Har vurdert Nimbus, men er skeptisk til at hele skroget er i sandwich. Også under vann! Saga 26-29er interessant. Noe å være oppmerksom på med disse? Link to post
Goddis77 Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Hva med NW900? Link to post
Kanalkapteinen Svart 4.November.2024 Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 Ferdig snakka. Har samme båt men med softtop. Sandwich i hele skroget gir betydelig økt komfort både mtp temperatur, kondens og lyd. Delaminering er det svært få som sliter med på disse, jeg har ikke hørt om noen i Norden. https://www.finn.no/366817616 Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
tom Cognac Svart 4.November.2024 Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 det er vel divinylcell som blir brukt som avstandsmateriale/sandwich. Meg bekjent trekker ikke divinylcell vann, derimot har jeg bare hørt positive ting om båter støpt i sandwich-konstruksjon / divinylcell. jeg tørker ut på land....! Link to post
Flyndren Svart 7.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 Kanalkapteinen skrev On 4.11.2024 at 13.20: Sandwich i hele skroget gir betydelig økt komfort både mtp temperatur, kondens og lyd. Delaminering er det svært få som sliter med på disse, jeg har ikke hørt om noen i Norden. Høres jo bra ut, men virker rart om Nimbus har eliminert denne problematikken. Selv redningsskøyter, hvor kvalitet går foran pris, hadde store problemer med delaminering. I vår prisklasse blir det en båt fra forrige århundre og Nimbus begynte vel ikke med vakuumstøping før i 2004. Noe som reduserer mulighet for luftlommer og delaminasjon. Amble skrev om temaet i Båtmagasinet: En kjernesak. Nylig ble også 2 Nimbus 4000 solgt billig pga plastpest: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=376418001 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=378671120 Plastpest er en dårlig kombinasjon med sandwich. Ytterlaminatet ser syltynt ut på dette bildet av en 3000: (Fra denne annonsen) tom Cognac skrev On 4.11.2024 at 14.51: Meg bekjent trekker ikke divinylcell vann Divinycell vil trekke vann over tid dersom vannet står under trykk. Og så er det problematikken rundt luftlommer, som Amble tar opp i den artikkelen. Link to post
ster Svart 7.November.2024 Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 Min Nimbus 3000 fra 86 var med dynivicell i sidene, ikke noe negativt de 10 årene jeg hadde den. Med en Nimbus får du et godt gjennomprøvet skrog. Er mere skeptisk til gamle slitne Volvo Penta motorer som du sliter med å få deler til. Link to post
tom Cognac Svart 7.November.2024 Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 Flyndren skrev for 3 timer siden: Divinycell vil trekke vann over tid dersom vannet står under trykk. Og så er det problematikken rundt luftlommer, som Amble tar opp i den artikkelen. "På den tiden red ”delaminering” enkelte prosjekter som en mare. Det var nok noen aktører som ikke helt så hvor viktig det er at de tre elementene hud-kjerne-hud får anledning til å samarbeide ordentlig når de skal gjøre jobben de er tiltenkt." - sitat fra Båtmagasinet du linket til. - på 70, 80 og noe ut på 90-tallet var det dessverre mange båtbyggere som tok snarveier mht båtbygging med sandwich. Det gjaldt nok å tjene mest mulig raske penger. jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn