Jump to content

Kjøring med opplagshenger 2024 | Regler og konsekvenser | bruk på offentlig vei


dieselfan

Recommended Posts

Ja, men merkelig nok er tilhengerredskap unntatt. Jeg leide en svær lift i fjor, for å komme i toppen av masten. Den var 2.5 tonn, og ikke registreringspliktig.

https://liftkurs.com/registrering-av-lifter-letthus-og-annet-arbeidsutstyr/

 

Det er også noen unntak for motorvogn som føres av gående person. Så en kan kanskje trekke med en gaffeltruck av typen som man betjener gående, hvis det er en kort distanse. Eller en "mover"

 

"Som motorredskap regnes også motorvogn som er bestemt til å føres av gående person. Som motorredskap regnes dessuten kombinasjoner av slik motorvogn og tilhenger eller tilhengerredskap. "

 

https://www.reservedeler123.no/produkt/tilhengerkule-for-truck-gafler/

https://www.nordiskcampingutstyr.no/shop/truma-mover-go2-3725p.html

https://wee.no/produkter/industri-og-anlegg/jekketralle-og-gaffeltruck/jekketraller-pallestabler/attack-trailer-1500-kg/23150

 

 

Link to post

Enig med artikkelen, for offentlig vei må man ha en båthenger som er registrert og godkjent til slikt bruk. Konsekvensene om opplagshengeren skulle svikte og potensielt treffe andre trafikanter (eller en selv) er såpass store at jeg har full forståelse for anmeldelse av slikt.
 

Samtidig har jeg også forståelse for at det kan oppleves irriterende å forholde seg til et slikt krav om man bare skal krysse en vei et par ganger i året, eventuelt kjøre noen få meter før man svinger av. Registrerte hengere er oftest en god del dyrere i innkjøp enn opplagshengere. Vil tro det er mange som (i det stille) synder her, gjerne uten at de føler seg som lovbrytere av den grunn, de skal jo bare «en kjapp tur over veien». Nå er jo regelverket slik det er, og man må forholde seg til det, men klart, mulig det kunne ha blitt myket opp litt, under visse forbehold, for slikt som kryssing av lite trafikkert vei og annet. Enkelte landbruksredskap har slike dispensasjoner, kan ikke si jeg kan huske å ha sett skilt på verken fôrhaustere eller rundballepresser, men de blir jo kjørt på vei til og fra der de skal. 
 

Selv har jeg en registrert henger kjøpt på tilbud, så da ble ikke totalprisen så aller verst. Og jeg kan kjøre lovlig uten å få nevrotiske sammenbrudd hver gang jeg ser en bil som minner litt om politibil?

Link to post
  J-Å skrev On 17.11.2024 at 12.30:

Det er også noen unntak for motorvogn som føres av gående person. Så en kan kanskje trekke med en gaffeltruck av typen som man betjener gående, hvis det er en kort distanse. Eller en "mover"

Vis hele sitatet  

Jeg bruker en "Muck.truck", et trillebår med 4WD og bensinmotor (el motor finnes også) som har tilhengerfeste plassert mellom akslene, tåler 250kg kuletrykk, og er det ikke for kuppert så håndterer jeg glatt 4T med båt og henger..

Link to post

Lovens definisjonav tilhenger er: 

Kjøretøy som hovedsakelig er innrettet for transport av personer eller gods og til å trekkes av motorvogn.

Som tilhenger regnes også campingtilhenger.

Derfor kan andre redskap, som ikke er hovedsaklig inrettet for transport, for eksempel lifter, mannskapsboder, landbruksredskap, og lignende komme utenfor de krav som stilles til tilhengere.

Link to post
  S/Y Emma skrev On 17.11.2024 at 21.44:

Det beste er nok å se an de lokale forholdene og gjøre en forenklet risikoanalyse.

Vis hele sitatet  

Nå er vel disse reglene der for at man skal slippe gjøre analyse selv. Det ruller veldig mange dårlige opplagsvogner og registrerte hengere på veien hver vår og høst. Mye tyder på at ikke alle er like flinke til risikoanalyser. Så lenge man er klar over at man gjør noe ulovlig og at konsekvensene kan bli ganske store (du kan for eksempel ikke regne med full forsikringsdekning, hvis det oppstår skader på båt eller annet hvis det skulle skje noe) kan det vel kanskje fortsatt forsvares med kortere turer i ubebygde strøk. Fun fact: Jeg har laget og solgt opplagsvognen som er på bildet i artikkelen.

Link to post
  Kallethekid skrev On 17.11.2024 at 20.35:

Lovens definisjonav tilhenger er: 

Kjøretøy som hovedsakelig er innrettet for transport av personer eller gods og til å trekkes av motorvogn.
Vis hele sitatet  

Hadde ikke du en post med et eksempel på bøtenivå for bremset båthenger hvor det oppstod en merkelig utmålig av straff for hengere ved rundt 1600kg, slik jeg husker det ble straffen mildere ved større overlast... :forvirret:  Husker jeg riktig? Kan du dele linken eller klippe inn innholdet her? Husker jeg synes innlegget var kanonbra og en kjørlærer på BE jeg delte med hadde ikke anelse om at det var slik så sikkert greit med en oppfriskning for flere enn meg :tommel_opp:

Link to post

Svært få tilhengere blir dratt i 80 på E6/E18. Ihvertfall gjennom Østfold. Her opplever jeg daglig at folk ligger i 100-110 med tilhenger. Skjønner ikke at de tør, men politiet er sløve på det der. Har hørt at politiet i Vestfold er litt mer på hugget der.
Har til gode å se en slik «Tempo 100» henger enda, så det er vanlige hengere med Max 80 vi snakker om. Har opplevd flere ganger å ligge i 120 på speedometeret i 110-sonen, og så bli forbikjørt av varebiler etc med hengere. Da er man snublende nær å bli fotgjenger 

Link to post
  Honduras skrev On 18.11.2024 at 19.09:

Svært få tilhengere blir dratt i 80 på E6/E18. Ihvertfall gjennom Østfold. Her opplever jeg daglig at folk ligger i 100-110 med tilhenger. Skjønner ikke at de tør, men politiet er sløve på det der. Har hørt at politiet i Vestfold er litt mer på hugget der.

Vis hele sitatet  

Har i 20 år farta mellom E18 mellom Agder og Fornebu, jobb og mine og dine. 60-90000km i året. Mitt inntrykk er identisk med ditt. Et uhyggelig antall båthengere +andre i 110 og 120... foran hengeren er det en overhyppighet av .... og .....

Så kortversjonen må være; d ække d spøtt bedre på denne sia... dessverre 

Link to post
  dieselfan skrev On 18.11.2024 at 18.15:

Hadde ikke du en post med et eksempel på bøtenivå for bremset båthenger hvor det oppstod en merkelig utmålig av straff for hengere ved rundt 1600kg, slik jeg husker det ble straffen mildere ved større overlast... :forvirret:  Husker jeg riktig? Kan du dele linken eller klippe inn innholdet her? Husker jeg synes innlegget var kanonbra og en kjørlærer på BE jeg delte med hadde ikke anelse om at det var slik så sikkert greit med en oppfriskning for flere enn meg :tommel_opp:

Vis hele sitatet  

Jeg husker ikke dette helt. Skal undersøke om jeg finner noe. Jeg jobber med båthengere og det er ganske ofte jeg sjekker regler for kunder eller hører historier fra båttransportører. Jeg er også regelmessig i kontakt med vegvesenet og trafikkstasjoner og noe som er problematisk er at man kan få forskjellige svar på ganske viktige spørsmål avhengig av hvem man snakker med. 

Link to post
  Kallethekid skrev On 18.11.2024 at 20.57:

Jeg husker ikke dette helt. Skal undersøke om jeg finner noe.

Vis hele sitatet  

Dersom det ikke var deg som skrev det så beklager jeg, men da får du sole deg i at det var skryt jeg kom med :klapper:

 

 

  Kallethekid skrev On 18.11.2024 at 20.57:

Jeg er også regelmessig i kontakt med vegvesenet og trafikkstasjoner og noe som er problematisk er at man kan få forskjellige svar på ganske viktige spørsmål avhengig av hvem man snakker med. 

Vis hele sitatet  

Det merkes også veldig tydelig ute langs veien...
Har blitt stoppet og holdt tilbake i 5,5 timer, for så og bli sluppet som om ingentig hadde skjedd. De to nektet å opplyse om tjenestenummer. Dagen etter nektet begge for at jeg ble stoppet av dem.

Link to post

Jeg fant teksten om konsekvens av overlast som jeg spurte etter lengre oppe i tråden. Tråden startet med fokus på opplagshenger... men jeg synes dette er generelt så lite kjent og nyttig siden så mange av oss kjører båthenger med brems, at en godt kan ta det med her også :glorie:
Det er @X10an som opprinnelig skrev dette, og det gjengis her med hans samtykke. Takk :tommel_opp:
Første gangen jeg så innlegget hans så fikk jeg skikkelig bakoversveis... kunne knapt tro det jeg leste.

 

"Dersom du er for tungt lastet gjelder bruksforbud frem til dette er rettet opp i. I praksis må det lastes av slik at man kommer ned på tillatt vekt. Bot/gebyr deles ikke ut før man runder 30 prosent overlast eller 500 kilo, avhengig av hva som inntrer først. Skjæringspunktet går på om hengeren har tillatt totalvekt på over eller under 1667 kilo. Dersom du kvalifiserer for bot/gebyr er denne kr. 3000,- også nå i år 2024.

 

Ref (Forskrift om gebyr... § 10 h): https://lovdata.no/forskrift/2021-03-26-963/§10

 

Det er ikke en oppfordring til overlast, men med dagens store tanker og mye utstyr på selv relativt små båter er det ikke alltid lett å vite hva en båt veier.... så om en blir stoppet og er noen kilo over, så er det jo greit å vite hva loven sier...
(særlig om en blir stoppet av en som tydelig bare har lest om rødhette og ikke er så god på faktisk lovtekst)

 

Link to post
  dieselfan skrev On 19.11.2024 at 9.45:

Jeg fant teksten om konsekvens av overlast som jeg spurte etter lengre oppe i tråden. Tråden startet med fokus på opplagshenger... men jeg synes dette er generelt så lite kjent og nyttig siden så mange av oss kjører båthenger med brems, at en godt kan ta det med her også :glorie:
Det er @X10an som opprinnelig skrev dette, og det gjengis her med hans samtykke. Takk :tommel_opp:
Første gangen jeg så innlegget hans så fikk jeg skikkelig bakoversveis... kunne knapt tro det jeg leste.

 

"Dersom du er for tungt lastet gjelder bruksforbud frem til dette er rettet opp i. I praksis må det lastes av slik at man kommer ned på tillatt vekt. Bot/gebyr deles ikke ut før man runder 30 prosent overlast eller 500 kilo, avhengig av hva som inntrer først. Skjæringspunktet går på om hengeren har tillatt totalvekt på over eller under 1667 kilo. Dersom du kvalifiserer for bot/gebyr er denne kr. 3000,- også nå i år 2024.

 

Ref (Forskrift om gebyr... § 10 h): https://lovdata.no/forskrift/2021-03-26-963/§10

 

Det er ikke en oppfordring til overlast, men med dagens store tanker og mye utstyr på selv relativt små båter er det ikke alltid lett å vite hva en båt veier.... så om en blir stoppet og er noen kilo over, så er det jo greit å vite hva loven sier...
(særlig om en blir stoppet av en som tydelig bare har lest om rødhette og ikke er så god på faktisk lovtekst)

 

Vis hele sitatet  

Dette er gode opplysninger som sikkert mange har nytte av. En annen ting som blir mer og mer aktuelt er bredden. Moderne båter er ofte en god del bredere en eldre båter. I følge vegvesenet og den tilgjengelige lovteksten er maks bredde for båt på henger med vanlig påløpsbrems 255 cm. Dette blir også håndhevet ganske strengt på noen plasser, bland annet i Vestfold. I andre områder vet jeg at det har blitt gitt tillatelse å kjøre med bredere båt uten at det henvises til noen lov eller regel. 

Flere profesjonelle aktører i Vestfold har måttet skaffe seg hengere med driftsbremser og spesiell trekkbil.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...