Jump to content

Diesellekkasje i tank

Cheez

Recommended Posts

Jeg spør litt løst her, men jeg har nylig hatt båten min på verksted.

De sjekket hvorfor motoren gikk i feil ved gasspådrag, og det viste seg å sila til stigerøret som var tett.

Nå, rett før jeg skulle ta opp båten, fylte jeg full tank og oppdaget at det har kommet diesel i dørken, så det lekker ut et sted. I går kveld skrudde jeg opp gulvet over tanken og ser at det "glinser" rundt det jeg tror er returdieselen.

Har noen forslag? Kan det være så enkelt som å bytte en pakning når tanken blir litt tommere, eller burde jeg anta at dette har skjedd etter verkstedbesøket og at dette er noe de må ordne opp i?

Har et dårlig bilde som kanskje kan gi en idé.

20241117_143655.jpg.d7373359b8aff766a00e1f7664d54cb8.jpg

Ville bytta til sekskantskruer eller umbraco.  Hater stjernejern eller flattjernskruer på sånnt.   Hadde tankstyr med forrige båt og skruene var mildt sakt et helvete! bytta alle til sekskant

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ser ut til at du har vanlig 7mm bolt med spor for flattskjær, så da kan du enten bruke en Ø7 fastnøkkel eller Ø7 skrallekopp også. Om de har renset et filter på stigerøret har de også kanskje tatt av den sirkulære lokket mot tanken. Kan være verdt er forsøk å se om skruene sitter løst eller følge med om det lekker rundt der. Burde vel ikke lekke derfra om ikke båten beveger på seg. Men tipper per nå at slangeklemmen ikke er skrudd til godt nok.

Tørk det helt rent, Fittings og slange har vært av. Slangeklemmen , og det er minst 4 senarier her.

1 Verkstedet har sølt, du tørker opp, problemet er borte.
2 Slangeklemma er strammet for hardt, du kapper 3cm av slangen, sjekker at slangen passer godt til slangenippelen, monterer en kvalitetsklemme, tørker rent, problemet borte..

3 Fittingsen lekker, du avslører det med en trekkpapir eller en ensfarget serviett, om den lekker, er det viktig å trekke riktig til, finnes 50 talls varianter så det er litt sirkus, ny sjekk og problemet forhåpentlig borte..

4 Pakningen på flensene lekker, gjør rent, sjekk med servietten, sjekk at alle skruene har likt moment, ikke trekk for hardt til, sjekk med servietten, problemet forhåpentlig borte..

Gabi skrev 10 minutter siden:

så da kan du enten bruke en Ø7 fastnøkkel eller Ø7 skrallekopp også.

Gabi - Ø7 er ikke et faguttrykk for en fastnøkkel eller en pipedimensjon. Ø7 er et begrep for største diameter på et sylindrisk objekt.
NV7 er et fagbegrep for et verktøy som har nøkkelvidde på 7mm

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...