Christoball88 Startet 23.November.2024 Link til dette innlegget Startet 23.November.2024 Hei Båtfolk! jeg er en sylfersk førstegangs båteier. Jeg har minimalt med kunskap om båt og båtens fantastiske univers av umettelige problemer og utfordringer. Jeg har likevel hatt en bratt læringskurve med mye lærdom, men jeg føler ikke noen av de tidligere utfordringene har vært av dette kaliberet. Mye mulig enkelt for andre her, men jeg må spørre likevel. Det hele utfoldet seg da jeg tok opp båten for opplag. Tanken var å ha en bekymringsfri vinter med båten pakket inn på land. Jeg oppdaget til min store overaskelse at jeg hadde fått skade(r) på roret! Det virker som grunnstøting da det er en sprekk under roret, en liten bit har skallet av bakerst og tydelig tegn på skader forann på roret. Nå er det drøye halvannen måned side. Jeg tok opp båten. Og frem til de siste dagene med frost, så har jeg helt klart kjent fuktighet og fått vann på fingrene da jeg kjenner oppunder roret. jeg tenkte ganske raskt at jeg skulle ta av roret for vinteren og lagre det inne i plussgrader. Men det første problemet jeg sto over var å få av en type "mutter" som sitter på toppen av rorstammen nede i "nødror-brønnen". Skulle gjerne ha fått laget en type verktøy som passer oppi de to hullene for å skru den av, men ikke klart å lage noe tilstrekkelig (enda) i tillegg til skaden under roret, så merker jeg helt klart en god "slark" om jeg prøver å bevege på roret. Ser ut som det har fått en liten trøkk slik at det nå skraper opp mot skroget ved fullt rorutslag. Ved videre innspeksjon inne akter i båten så kan det virker som en type tettehylse mellom rorstammen og glassfiberen virker moden for utskifting? Med disse bildene, og minimale beskrivelsene av antatt problem fra en meget engstelig og brukket båtnybegynner. Er det noe håp i det hengende snøre? Er det noe som kan fikses selv? Jeg kan nevne at jeg har prøvd å ta det videre med forsikringen min, men jeg var så dum å skrev at jeg med stor sannsynlighet ikke har grunnstøtt selv, men at tidligere eier må har gjort det. Jeg kan informere om at da var det null hjelp å få. jeg skal prøve å oppsummere hva jeg egentlig lurer på: - Har jeg et problem? - Kan jeg evt. reparere dette selv? - Hvis jeg klarer å demontere alt fra aksling til nødrorbrønn-mutter. Hva trenger jeg av pakninger og lager? - Finnes det en type quick-fix før neste sesong? Jeg setter veldig pris på å høre all erfaring dere måtte inneha om emne. Det hele henger over meg som en mørk sky jeg gjerne skulle ha latt vær å tenke på hele tiden. Til den som måtte lure, så står båten i Horten og jeg tar gjerne imot kontaktinfo på personer eller firma som muligens kan hjelpe meg. Alt fra tips og triks til befaring og prisoverslag. På forhånd takk! Christoffer / Siro Bavaria Holiday 32 Link to post
Code0 Svart 23.November.2024 Link til dette innlegget Svart 23.November.2024 Hei, velkommen på forumet! Sjekk ut https://www.bavariaklubben.no , som fersk båteier kan det være mye bra info. Aktivt miljø med egen facebookside osv. Til ditt problem: ta kontakt med Are Wiig, han kjenner Bavaria godt, har jobbet for importøren i mange år, er nå takstmann. https://sites.google.com/view/yacht-delivery/våre-skippere/are-wiig Link to post
Dalurfjall Svart 23.November.2024 Link til dette innlegget Svart 23.November.2024 Jeg kan ikke si hva du trenger, men i en båt fins det nesten ikke den ting du ikke kan greie å fikse selv. Jeg ville mest bare si: Eksemplarisk post. Lykke til, ses utpå. Link to post
Ask Svart 23.November.2024 Link til dette innlegget Svart 23.November.2024 Hei For meg så synest det klart at roret har vore i kontakt med botn. Dei avrunda hjørna kan tyda på at roret har gnurt mot botn. Dersom seljar ikkje har fortalt noko om dette har du kanskje eit reklamasjonskrav mot seljar. Dette er avhengig av kva som er avtalt. Du bør òg sjekka om det er skadar på kjølen, og der kjølen er festa til skroget. Spesielt i akterkant av kjølen. For meg synest dette som ein god "vinterjobb". Roret bør av. Dette både for å få tørka vant ut av roret, men òg fordi du bør skifta rorlagra. Når du får laust roret kan du få utfordringar med at roret tek ned i bakken før rorakslingen går klar av båten. Då må båten enten løftast, eller kanskje kan du grava eit hol under roret. (Eg ser at båten står på grus/sand.) Det er underleg at roret tek oppi skroget. Konstruksjonsfeil, eller er det fordi akslingen er bøygd? Lykke til! Ask Link to post
dobsen62 Svart 23.November.2024 Link til dette innlegget Svart 23.November.2024 https://jefa.dk De har det meste innen ror og rorlager. Link to post
NOR15186 Svart 23.November.2024 Link til dette innlegget Svart 23.November.2024 Om du trenger hjelp med glassfiberarbeid på roret hør med Eika her på forumet, han gjorde en fin jobb med roret på regattabåten min Link to post
Eika Svart 23.November.2024 Link til dette innlegget Svart 23.November.2024 NOR15186 skrev 27 minutter siden: Om du trenger hjelp med glassfiberarbeid på roret hør med Eika her på forumet, han gjorde en fin jobb med roret på regattabåten min Det begynner og bli noen år siden det nå, godt du fortsatt er like fornøyd Link to post
Ask Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Hei Eg har sett på bileta ein gang til, og no på stor skjerm. Eg har demontert våre ror eit par gangar. Dette for å skifta rorlager, og for inspeksjon av rorstamma. Vår båt har ein mykje enklare konstruksjon, så eg har ikkje erfaring med denne typen rorinnfesting. Det føjande har såleis element av synsing.... Eg meiner definitivt at her er det ingen raske løysingar, utan at det er fare for spolert sesong i framtida. Stålsett deg for eit større utlegg. Roret må definitivt av. Kan det vera slik at dei to stjerneskruane er låseskruar? Altså at stjerneskruane må skruast av før du kan skru av mutteren. Ror er ofte tyngre enn ein trur. Det er ein føremon å vera to mann, eller støtta opp roret før du demonterer mutteren. Det skadar neppe å gje skruane, og mutteren, nokre gode dosar med 5-56 nokre dagar før du byrjar på demonteringa. Det hjelper ikkje å få laus roret om du ikkje får det heilt av. Finn ut kva du skal gjera dersom roret er for nær bakken til å gå heilt av. (Ref. mitt førre innlegg.) Det kan sjå ut som om rorstamma er bøyd litt. Kanskje er det best å kjøpa nytt ror? Lykke til, og fortel oss gjerne kva du gjer og korleis dette går. Link to post
Morten_L Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Velkommen til forumet og god førstepost! Du har fått deg en veldig kjekk båt! Hvor i landet holder du til? Det kan jo være noen medlemmer i nærheten som har vært borti sånt før som kan komme innom og gi råd/hjelpe Seilbåtror er stort sett laget av to halvdeler som er limt eller laminert sammen. Kjernen er ofte laget i kryssfiner eller skum/divinycell og rorstammen laminert fast. Om det kommer fukt inn enten fra toppen langs rorstammen eller i bunnen etter skade som det kan se ut på din kan den vandre innover og enten frostsprenge delene fra hverandre eller lage råte. Om dette er oppstått i år kan det godt være det er mulig bare å ta av roret, slipe det skadede området og borre noen luftehull på sidene og henge roret frostfritt til tørk i vinter og laminere til våren. Evnt ta med roret til noen som kan laminere for deg til våren Rorstammen bør også sjekkes at den ikke er bøyd, er den det bør du nok vurdere nytt ror i stedet. Jeff i Danmark er flinke på lager og mener de har levert det meste til blant annet Bavaria. Demontering av rorkvadranten (den sorte dingsen under dekk med styrewirene på) er bokså rett frem, men ta bilder og pass godt på delene så du får ting sammen igjen. Laget nytt av hele roret på min forrige båt en Jeanneau Sun Fizz 40 for en del år siden. Mye jobb, men ble bra. Håper òg tror nikke du trenger det. Når du løsner rorkvadranten osv kan det være lurt først å spenne et par jekkestropper rundt roret og båten så det ikke kan ramle ned. Evnt også klasse opp fra bakken så roret hviler på noe stødig. Jeg tok ned roret alene nokså greit med åspenne fast jekkestropper på det og forsiktig låre det ned litt av gangen. Tror din rorstamme er såpass kort at du enten får av roret uten å grave i bakken som Ask skriver eller bare grave litt Lykke til! Spør gjerne i tråden her videre og post oppdateringer med bilder. Alle liker en god prosjekttråd der trådstarter følger opp Link to post
VonSchnellfahrer Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Hei! Jeg har hatt av roret på en Bavaria 42 CR, relativt lik løsning. Jeg ville tenkt at her må ror ut, og roraksel sjekkes for at den er rett, samt skade på glassfiber vurderes. Kan være penger vel anvendt med en sjekk av en fagmann før arbeidet starter (få klarhet i scope av skade, er noe annet som f eks kjøl påvirket). Uansett må ror ut for inspeksjon / rep ville min antakelse vært, basert på mistanker om bøying basert på indikasjonene på skroget, pluss at man kan utbedre glassfiberarbeidet dersom det viser seg at det ikke er utfordringer med bøyd ror når roret er fjernet, og lagret trygt inne over vinter. Evt byttes. Nytt ror fåes også fra Jefa ved behov. Å fjerne roret er ingen big deal, men krever litt forberedelse. Det er tungt, men løses med en god plan. 1. Roret, når det trekkes ut, krever sannsynligvis at båt løftes høyere, eller at du graver et hull under roret, i grusen. Snau meter. Når det er gjort, legg en kraftig bjelke over hullet, og bygg opp med avkapp til du understøtter roret. Viktig at det ikke faller ut når du løsner skruene. Roret kan også sikres med jekkestropper rundt båten, og festes sirlig i roret, dersom det er lettere. Ideen er å ha kontroll på roret når det er løst, slik at det kan senkes av. Med fordel en tomanns/kvinns/hensjobb. 2. Kvadranten løsnes og sikres med noe strikker, slik at den er unna vei. Hos meg var det 2 skruer. Pass på å ikke miste noe, ditt system avviker litt fra mitt; ref til manual, bør være enkel skuring. Husk å fjerne kilen fra rorstammen, så denne ikke hindrer uttrekk av ror. 3. Stjerneskrue/klemskrue på toppen/nødrorposisjon løsnes. Stikk to medium stjernetrekkere ned i hullene. Stikk en tredje skrutrekker 90 deg inn mellom disse, slik at du kan skru ut skiven med momentet fra den tredje skrutrekker, mens du presser lett ned med de 2 andre. Bør gå lett. 4. Roret er nå fritt, verifiser at ikke noe annet er festet i rorstammen. Inspiser at at koblet til rorstammen er fjernet. Ror kan nå være løst, og skli ut, eller trenge litt overtaling med gummihammer på topp, evt forsiktig med trekile mellom ror/skrog. 5. Fjern støtte gradvis under ror, og slipp ror ned i hullet, så det kan fjernes. En venn kommer godt med her. 6.inspisere ror og rorstamme selv, eller av fagmann, eller bytt ror. 7. Bytt øvre og nedre lager til Jefa rullelager. Se Youtube. Viktig og god oppgradering. Bytt pakning ved rorhylse ved re-installering. Jeg slang på en reserve, som henger løs over original. Da kan org klippes, og erstattes, uten å ta ut ror, ved behov. 8. Reinstaller i motsatt rekkefølge. Mine erfaringer, basert på min situasjon. Din modell/situasjon kan ha andre behov. Lykke til! Link to post
Christoball88 Svart 24.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Takk for svar alle sammen! Høres ut som jobben jeg fryktet må gjøres før kulda virkelig setter inn. Her er oppgavene jeg tenker må gjøres: Ta av roret! Løsne rorkvadranten. Ta av mutteren i nødrorbrønnen. La det tørke innendørs de neste månedene. Borre hull rundt om på roret for økt tilgang på luft/fuktutslipp Sjekke status på rorstammen (?) Bøye tilbake? Sparkle/glassfibre opp skaden igjen til original form. Montere roret! Bytte rorlager og rorakseltetning. Feste rorkvadranten Til slutt, kronen på verket. Strammen den hellsikens mutteren! Jeg antar det er mange fallgruver jeg kan og vil komme borti underveis her, men jeg skal holde denne tråden oppdatert. Både @Ask og @Morten_L bekreftet min mistanke om hva som må gjøres. Jeg håper bare inderlig at ikke jeg må bytte roret(!) Takk til @VonSchnellfahrer på tampen her med enda en god beskrivelse av problemet og fremgangsmåte. Jeg tenker umiddelbart at dette er mulig for en nybegynner å få has på. Men å sjekke status på rorstammen er jeg neimen ikke sikker på hvordan? Kanskje blir det åpenbart når jeg får løs roret. De andre oppgavene bør være løsbare, selv for meg. Jeg vil også nevne at der vi kan tydelig se at roret har tatt inn i skroget, så er det kun bunnstoffet som er skrapet bort. Gelcoaten ser for meg helt blank og fin i finishen. Så jeg vil anta at det er snakk om minimalt bøyd. Om det er bøyd inne i lamineringa eller akkurat i overgangen ved rorlageret vites ikke enda. Skal også sies at båten er kortkjølt (150cm) å jeg tror faktisk roret er bittelitt lenger en selve kjølen med en 3-5cm. Så jeg frykter ikke skader på kjølen i tillegg. Igjen, takk for gode svar. Tar imot tips og triks på løpende bånd. Holder tråden oppdatert! Link to post
Ask Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Hei igjen. Dersom rorstamma er bøyd bakover vil det kanskje kunne sjåast når roret blir dreid frå sida til sida? Kanskje har du alt sjekka det? Når roret er av ville eg først fått sjekka om rorstamma er skeiv, og kva eit nytt ror kostar. Link to post
Komodo Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Christoball88 skrev 24 minutter siden: Sjekke status på rorstammen (?) Bøye tilbake? Det meste kan repareres, men dersom roraksel er bøyd kan det kanskje være en utfordring å rette den ut igjen. Nå vet jeg ikke hvordan disse rorene er konstruert og produsert, men jeg ser vel for meg at glassfiberen kanskje må splittes og demonteres for å få til en slik retting. Skal du rette en stålaksel med en viss diameter er det gjerne to måter å gjøre det på; enten hydraulisk presse, eller varme med skjærebrenner. I begge tilfeller blir rorbladet i veien. Christoball88 skrev 24 minutter siden: Jeg vil også nevne at det vi kan tydelig se at roret har tatt in i skroget, så er det kun bunnstoffet som er skrapet bort. Gelcoaten ser for meg helt blank og fin i finishen. Så jeg vil anta at det er snakk om minimalt bøyd. Nja, det kommer jo an på hvor mye klaring du hadde mot skroget opprinnelig da. Kanskje noen med lik båt kan si noe om hvor mye klaring det skal være der? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TrikkerN Lønning Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 @Christoball88 har du tatt en dialog med selger/tidligere eier vedrørende dette? Link to post
dobsen62 Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Christoball88 skrev for 3 timer siden: Til slutt, kronen på verket. Strammen den hellsikens mutteren! Det er lite lurt. Mutteren skal strammes til toppen av roret ligger opp mot skroget, uten å ta borti ved fult roruslag. På min båt er det en ring med settskruer, som jeg fører opp og fester på underside av øvre rorlagerer. Dermed er roret låst begge veier. Mutter på bilde er sannsynlig vis på rett plass. Dersom muttere er løs, kan noe ha presset roret oppover. Link to post
Christoball88 Svart 24.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Ask skrev for 3 timer siden: Hei igjen. Dersom rorstamma er bøyd bakover vil det kanskje kunne sjåast når roret blir dreid frå sida til sida? Kanskje har du alt sjekka det? Når roret er av ville eg først fått sjekka om rorstamma er skeiv, og kva eit nytt ror kostar. Det er helt klart ikke like klaring fra midtstilt ror til maks utslag begge veier. Midtstilt: Utslag mot styrbord: Utslag mot babord: TrikkerN Lønning skrev for 3 timer siden: @Christoball88 har du tatt en dialog med selger/tidligere eier vedrørende dette? Jeg har IKKE kontaktet tidligere selger. Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg er tøff nok til å sende en melding. Enda mindre sikker på hvordan jeg evt skulle formulert en slik melding. Og ikke sikker på hva jeg kan forvente å få ut av en slik melding. Jeg går utifra at ingen bare vil tilby seg å betale for reperasjoner. Jeg tar veldig gjerne imot tips på fremgangsmåte å kontakte tidligere eier. Link to post
Eika Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Christoball88 skrev 2 minutter siden: Det er helt klart ikke like klaring fra midtstilt ror til maks utslag begge veier. Midtstilt: Utslag mot styrbord: Utslag mot babord: Jeg har IKKE kontaktet tidligere selger. Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg er tøff nok til å sende en melding. Enda mindre sikker på hvordan jeg evt skulle formulert en slik melding. Og ikke sikker på hva jeg kan forvente å få ut av en slik melding. Jeg går utifra at ingen bare vil tilby seg å betale for reperasjoner. Jeg tar veldig gjerne imot tips på fremgangsmåte å kontakte tidligere eier. Skadene er ikke ferske, så de har med andre ord vært der en stund. Hvor lenge siden er det du kjøpte båten ? Link to post
Christoball88 Svart 24.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 STEG 1: DEMONTERING AV ROR! Etter responsen på min Orginale post, så må jeg ærlig si at mine fryktede problemstillinger kan være reelle. Så jeg ringte etter den mest dyktig båtmannen jeg kjenner å inviterte på ukjente farvann i form av jobb og ny lærdom. Vi startet med og støtte oppunder roret og banke inn et par kiler slik at vi løftet roret ca. 1 cm. Deretter var det å løsne på mutteren i nødrorbrønnen. Den viste seg å sitte like godt som antatt. Vi prøvde alt fra banking med forskjellig type verktøy, til tvinger og stålplater. Det aller meste viste seg å være døfødt. MEN med litt ekstra Tolmodighet, så fikk vi til slutt løsnet mutteren! Det var kun RÅ banking med verktøy som ikke passet som viste seg å være vinneren Fikk vi ødelagt alt av spor? Ja da, det gjorde vi... Neste på lista var å løsne rorkvadranten. Det viste seg å være en meget enkel sak. Så det ble med å dokumentere de forskjellige lengdene på stramme mutterene. høyde, lengde osv. Vi bandt så kvadranter opp. for så å fjerne støttene under roret litt etter litt. Her var det vel egentlig bare det å løsne mutteren på toppen som var den virkelig utfordringen. Fortsettelse følger i neste post. Link to post
Dalurfjall Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Å bøye tilbake ville jeg slått fra meg. Da heller enten bytte eller slipe av så det får god klaring mot skrog igjen. En tur til Gibraltar kan gi nytt på forsikringa. Link to post
Christoball88 Svart 24.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 STEG 2: SJEKKE STATUS PÅ RORSTAMMEN. Her kommer jeg virkelig til kort. og jeg er ikke sikker på hvilket problem jeg står ovenfor. Da vi fikk av roret så la vi merke til to ting ganske fort. Rorstammen virker bøyd. Rorstammen virker slitt der rorlageret sitter. Er stammen bøyd? ved litt enkel forskning så kan det set ut som den er bøyd ved at vi legger et vater inntil stammen. Den neste vi oppdaget var en form for slitasje rundt lageret. Dumper ut en del bilder så den mer fagkyndige kan dømme bedre enn meg. Fortsettelse følger i neste post. Link to post
Dalurfjall Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Det er klart det er bøyd, hvorfor ellers skulle det subbe? Vi posta forresten samtidig, kan hende posten min går deg hus forbi da Link to post
Christoball88 Svart 24.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Jeg har nå satt roret inne til lagring tørt og varmt. Og håper nå på gode råd og pek i riktig retning. jeg er dessverre rådløs per nå. Jeg er somsagt usikker på omfang av skade og hva veien videre er. legger ved flere bilder. Er det noen der ute som har noen formening om hvor lenge en slik skade kan ha vært tilstedet? jeg har i god tro aldri lagt merke til noen form for grunnstøting. Så dette kom som en sjokk for meg. Jeg utelukker selvfølgelig ingenting. Da jeg kontaktet forsikringselskapet (IF) tidligere så sa de at jeg måtte ta dette videre med forrige eier og han måtte ta det på sin forsikring. Hvem kan jeg kontakte for et prisoverslag på det som evt må repareres av fagfolk? Jeg holder til i Horten, Vestold. Igjen, på forhånd takk! Link to post
Christoball88 Svart 24.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Dalurfjall skrev 9 minutter siden: Å bøye tilbake ville jeg slått fra meg. Da heller enten bytte eller slipe av så det får god klaring mot skrog igjen. En tur til Gibraltar kan gi nytt på forsikringa. Dalurfjall skrev 4 minutter siden: Det er klart det er bøyd, hvorfor ellers skulle det subbe? Vi posta forresten samtidig, kan hende posten min går deg hus forbi da En tur til Gibraltar hadde nok gitt meg nytt ror på forsikringen. Problemet nå blir å kommet dit uten ror. hehe :) Link to post
Min21wr Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Ligger er ror på Finn kanskje dette kunne passe? https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/331903740 Link to post
Hakkannen Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Christoball88 skrev 1 time siden: Jeg har IKKE kontaktet tidligere selger. Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg er tøff nok til å sende en melding. Enda mindre sikker på hvordan jeg evt skulle formulert en slik melding. Og ikke sikker på hva jeg kan forvente å få ut av en slik melding. Jeg går utifra at ingen bare vil tilby seg å betale for reperasjoner. Jeg tar veldig gjerne imot tips på fremgangsmåte å kontakte tidligere eier. Her tenker jeg forrige eier må ta ansvar, men beundrer likevel pågangsmotet ditt, du ordner opp! Det vil komme deg godt med senere i båtlivet?? Grunnstøtingen, med delaminering, bøyd rorstamme, potensiell ekstra slitasje på rorstamme og lager, har skjedd før ditt eie (slik jeg forstår deg har du ikke vært nedpå, og skaden ser ikke fersk ut) og slitasjen har skjedd over tid. Forrige eier, forutsatt denne har hatt og brukt båten, har opplysningsplikt om tidligere skader. Det kan være forrige eier var nedpå med roret, kikket ned i sjøen, så at roret fremdele hang på og seilte videre. Ikke alle som tar så nøye på ting. Selgeren burde likevel ha nevnt at båten har vært nedpå, da slike opplysninger kunne være avgjørende for om du tok sjansen på å kjøpe båten eller ikke. Så lenge ikke forrige eier har nevnt noe om tidligere grunnstøting bør du ha en grei sak. Du kunne gjerne ha lagt inn et spørsmål om dette her i underforumet «Båtadvokaten svarer», han har kontrollen på det juridiske og kjenner gjerne til hvordan lignende saker har blitt løst. Ville ha sendt en skriftlig melding til selger, vedlagt bilder av skaden under roret og subbingen ved rorutslag mot skroget til forrige eier (bildene fra første posting her). Forslag til melding, styrk eller tilføy som det passer: «Hei (navnet på tidligere eier). Jeg har så langt vært godt fornøyd med båten jeg kjøpte av deg og har hatt fine turer i sommer. Spennende med båt, det har vært en lærerik og fin opplevelse så langt. Dessverre, i forbindelse med slipping nå i forrige uke, oppdaget jeg et problem, en skade i roret. Dette er delaminert i bunnen av rorbladet på grunn av sammenstøt med noe. Rorstammen er i tillegg (muligens i samme sammenstøt?) bøyd såpass at rorbladet subber i skroget ved utslag. Roret har med andre ord blitt påført en skikkelig smell, se vedlagte bilder. Tok kontakt med erfarne båtfolk for å høre hva de mente kunne være galt, siden (som du vet) dette er min første båt. Kontaktet også forsikringsselskapet mitt. Siden skaden er fra før mitt eie fikk jeg beskjed om å ta det opp med tidligere eier, altså deg, slik at du kan ta kontakt med ditt forsikringsselskap. Eventuelt ordne opp på annet vis. Står litt i villrede her nå, da jeg kjøpte båten fikk jeg ikke opplyst at båten har vært nedpå/grunnstøtt, og skaden var derfor ikke noe jeg var klar over da jeg kjøpte båten av deg. Kunne du tatt kontakt med forsikringsselskapet du hadde båten i under ditt eie, så tar vi det derfra? Mvh Navn på frustrert båteier» Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn