Jump to content

Bavaria Holiday 32 - Rorskade(r)!


Christoball88

Recommended Posts

Ask skrev 12 minutter siden:

Eg har tatt ut rora to ganger på 20 år. Eg kjem nok til å gjera det oftare. 

Heldigvis er konstruksjonen enkel. 

 

I reklamasjonssaka til ts er det ikkje uvesenteg kva han betalte for båten. 


Jeg betalte 369.000 vel vitende om at enkelt utbedringer/reperasjoner kom til å oppstå. Og de jeg har hatt sålangt har jeg tatt med et smil. Jeg tenkte bare automatisk at mitt nåværende problem burde være et forsikringsproblem og/eller en vesentlig feil/mangel med rett til «reklamasjon». 

 

Jeg har heldigvis erfaring med å ha tatt feil før. Så skal evt. klare å svelge den pillen nå også. (Dog den pillen virker som den største jeg har sett)
 

Hva tenker dere om opplysningsplikten kontra undersøkelsesplikten? Hadde dere bare latt det her seile sin egensjø og bitt tenna sammen?

Link to post
Eramar skrev 57 minutter siden:

Ble også nysgjerrig på mutteren til over tusen spenn, men det er visst ikke en helt vanlig mutter. 

Ja, det er en mutter med noen hull i slik at man kan skru den til med et spesialverktøy. Fremdeles ikke spesielt imponert, jeg hadde nok laget mutteren selv. Mest sannsynlig hadde jeg vel laget nytt ror selv også. 

 

Framtia skrev 57 minutter siden:

når jeg finner noe til min båt som bare koster en tusenlapp er jeg egentlig ganske fornøyd :-)

Ja, ikke sant 😅

Nå er vel ikke den mutteren som vipper lasset, det høres bare så ille ut med over tusen spenn for en mutter. Årsaken til prisen har nok med produksjonsvolum å gjøre. 

 

Men jeg stusser fremdeles på roraksel i aluminium, er det vanlig på slike seilbåter? 

Og @Christoball88, er rorakselen din 60mm i diameter?

 

Christoball88 skrev 28 minutter siden:

Hva tenker dere om opplysningsplikten kontra undersøkelsesplikten? Hadde dere bare latt det her seile sin egensjø og bitt tenna sammen?

Uten å være spesialist på området så tenker jeg at opplysningsplikten er begrenset til å opplyse om det man vet. Når det gjelder "undersøkelsesplikten", så er det vel strengt tatt ikke noe som heter det.

Link to post
Komodo skrev 15 minutter siden:

Fremdeles ikke spesielt imponert, jeg hadde nok laget mutteren selv. Mest sannsynlig hadde jeg vel laget nytt ror selv også. 

Du er handy og har verktøy / verksted. Om du skulle leve av å produsere ror og muttre for andre, inkl produktansvar, design, arbeidsgiveravgift og feriepenger, pensjonsforpliktelser, husleie og inkl mva, hva trenger du å få betalt for roret da? Noen klipper plenen selv, og noen trenger hjelp. Sånn er det vel med bilvask, stoffing osv. egeninnsats vs kjøp av tjenester.

Link to post

Syns eg må kommentera ein del ting her.  Er sjølv eigar av ein Bavaria 32 AC frå 2003.  Roret og lageret ser heilt likt ut.

Eg demonterer roret vanlegvis annakvar gong eg har båten på land.  Sjekkar då rorlager, og om rorstamma er korrodert.

 

For det første: Denne rorstamma er av aluminium! Det er det EG ser av dei utlagte bileta.  Og, så vidt eg veit, alle Bavaria seglbåtar har aluminium rorstamme.

 

Det er tydeleg tegn til tæring/korrosjon/pitting på rorstamma.  Det er grunn god nok til at rorstamma bør skiftast.  Men ikkje nødvendigvis rorbladet.  Men her er det i tillegg knusningsskadar på rorbladet, så då er det vel kanskje like greit å skifta det heile. 

Men rorbladet lar seg reparere, for ein som er litt vant med plastarbeid. Same gjeld skifte av rorstamme.  Bør gjerast av "fagfolk". Men det er saktens råd å finna på Youtube for ein slik jobb.

Ny rorstamme vil kosta under 1000 euro.

Årsaka til at rorstamma har korrosjonsskadar er truleg at det er brukt kobberhaldig bunnstoff heilt inntil rorstamma.  Det må brukast bunnstoff utan kobber på skroget rundt rorstamma, og på roret, ca 20 cm frå rorstamma. Jefa har ein god veileder som viser dette. 

 

Men hovedproblemet er bøyd rorstamme.  Det burde selgar opplyst om.  Hadde eg vore selgar her ville eg gladeleg bladd opp halve kosnaden for nytt ror, hvis eg hadde sloppe unna med det.  Kostnaden med nytt lager er nødvendigvis ikkje del av skaden.  Så det bør nok nye eigar ta, som ordinært vedlikehald, tenkjer eg.  Lukke til! 

 

Link to post
3 hours ago, Mixer'n said:

Denne rorstamma er av aluminium! Det er det EG ser av dei utlagte bileta. 

Ja, jeg trekker tilbake det jeg sa tidligere, et eller annet bilde sett under ugunstige forhold har vippet meg av pinnen men det er som du sier åpenbart alu.

 

Da er det ikke så rart lenger at den er så slitt og bøyd. Men at de mener slitasjen har bøyd akslingen, som om spenninger er utløst, er mildt sagt snodig. Men det er et sidespor.

Link to post
Code0 skrev for 10 timer siden:

Du er handy og har verktøy / verksted. Om du skulle leve av å produsere ror og muttre for andre, inkl produktansvar, design, arbeidsgiveravgift og feriepenger, pensjonsforpliktelser, husleie og inkl mva, hva trenger du å få betalt for roret da?

Ja, det er ulikt hva man er komfortabel med å gjøre selv, jeg snakker kun for meg selv. Når det gjelder kostnader og påslag for profesjonell produksjon er jeg godt kjent med det, så jeg trenger ingen forelesning om det. Som du ser over har jeg også forsvart kostnaden med å produsere en mutter med bla volum. En slik mutter kan fort variere mellom 20kr og 4000kr avhengig av antall produsert. 

 

Når det kommer til om denne rorakselen er av rustfritt stål eller aluminium klarer ikke jeg å bedømme det ut fra bilder på mobiltelefon. Ser nå uansett at trådstarter velger å la en del spørsmål stå ubesvarte, så da velger jeg å trekke meg fra debatten. 

Link to post
Komodo skrev for 15 timer siden:

 

Men jeg stusser fremdeles på roraksel i aluminium, er det vanlig på slike seilbåter? 

Og @Christoball88, er rorakselen din 60mm i diameter?

 

Mixer'n skrev for 9 timer siden:

For det første: Denne rorstamma er av aluminium! Det er det EG ser av dei utlagte bileta.  Og, så vidt eg veit, alle Bavaria seglbåtar har aluminium rorstamme.

Har hatt ut roret og byttet til Jefa kulelager på 2 av de Bavaria seilbåtene jeg har hatt, og begge har hatt rustfrie aksler.

98-modell 38 Holiday, og 2005-modell 42 Match.

Ettersom Mixer'n er skråsikker på at denne har aluminium, kanskje aluminium er brukt på de mindre modellene?

Link to post

Her argumenterer Jefa for de ulike rorstammematerialene. Det ser ut som at Jefa har gått over til aluminium på de fleste av rorene sine da de, ifølge Jefa, har bedre egenskaper;

 

"Aluminum 6082 rudder shafts are strong, light and economic and ideal for cruising production yachts."

 

Sannsynligheten for at trådstarters rorstamme er av aluminium er veldig stor.

Link to post

Den passusen hos Jefa om at rustfritt stål av en mer elevert type ikke er avhengig av oksidskikt, er ny info for meg. Både aluminium og stål er avhengig av oksidskikt for ikke å korrodere. Og jeg vil nok også anta at rorakslingen til TS er alu., som er et utmerket materiale. Og AISI 316 er uansett noe man ikke bør bruke som akselmateriale, det er rett og slett for 'mykt' og utsatt for en rekke korrosjonsformer i sjøvann. Og en aksling med groptæring ville jeg personlig holdt nøye kontroll med. Jeg er aldri helt enig med spesialistene ser det ut for.

 

Jeg ville overlatt produksjon av roret til Jefa. Mine kunskaper om sveising av forskjellige aluminiumslegeringer er fraværende. Og det er vel ikke så mange som er helt på høyden med materialvalg og sveiseprosedyrer der. For det er noe dritt om man sveiver på rattet, rorkslingen beveger seg i henhold, og rorbladet lever sitt eget liv. For meg ville det vært en stressituasjon. Der jeg kun har meg selv å skylde på. Da er det i stedet så bra å kunne skylde på Jefa.

Link to post
Hulda skrev On 27.11.2024 at 10.48:

Nei, jeg hadde spandert en time på @Båtadvokaten, tror jeg. Jeg vet ikke hvor lenge forrige eier hadde båten, men >10 % av kjøpesummen må kunne klasses som vesentlig mangel.

 

Selger har opplysningsplikt, kjøper har ikke undersøkelsesplikt.

Dette er vel sannhet med modifikasjoner.

 

Kontrakten jeg bruker står følgende:

 

"13. Kjøperens ansvarsområder
Kjøper er ansvarlig for å ha gjort de undersøkelser/tester av båten som han/hun mener er tilstrekkelig for å avdekke eventuelle mangler båten måtte ha, samt kunne ta en avgjørelse om å kjøpe båten. Kjøperen kan ikke kreve utbedring eller kompensasjon for mangler som må anses som kjent på forhånd. Båten og medfølgende utstyr er selgers eiendom til hele salgssummen er betalt og handelen er sluttført. Selv om en eventuell avtale om prøvetid/angrerett er avtalt er det kjøpers ansvar å forsikre båten i denne perioden (selv om offisiell/fullstendig overtakelse ikke har funnet sted)"

 

 

Videre stå det følgende her:

 

Undersøkelsesplikt
I motsetning til før kjøpet, har kjøper en plikt til å undersøke båten etter levering. Dette for å kontrollere at båten er mangelfri og i avtalt stand. Kjøper skal undersøke båten «så snart han etter forholdene har rimelig høve til det».

Dette betyr at man for eksempel ikke bør unnlate å ta opp båten for å undersøke skroget, og at man heller ikke burde vente lenge med det. Undersøker man ikke båten innen rimelig tid, vil eventuelle skader bli kjøpers ansvar.

For feil som burde blitt oppdaget ved en slik undersøkelse begynner reklamasjonsfristen å løpe. Reklamasjon innebærer at kjøper må påberope seg feilen innen rimelig tid for å kunne gjøre mangelskrav gjeldende. Reklamasjon kan du lese mer om her.

 

Når det er sagt kan ikke forstå at ikke selger har kjent til dette og håper at dere finner en minnelig løsning.

Link to post
Code0 skrev for 2 timer siden:

Står endel om dette i kjøpslovens   Paragraf 31 og 32

IMG_5527.png

Men paragrafen sier jo «Etter levering…»

Begrepet «undersøkelsesplikt» er vel ofte tenkt som noe en kjøper  gjøre før kjøp?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...