Jump to content

Toppen av frekkhet


håvar

Recommended Posts

Hei. Fordi om jeg har tatt opp min båt for vinteren( det vet jo ikke båtforeningen eller andre) så betyr ikke det att andre kan disponere den som de vil. Hver og en har sin egen strøm måler. Jeg skulle selvsagt ha låst den. Plassen er merket med navn og tlf nr så det er jo bare å ringe å spørre. Kunne selvsagt ha nappet ut kabelen men regner med att vedkommende er villig til å betale for seg. Ellers kan det jo hende att fortøyningene "ryker".

Link to post
Share on other sites

Kunne selvsagt ha nappet ut kabelen men regner med att vedkommende er villig til å betale for seg. Ellers kan det jo hende att fortøyningene "ryker".

Det eneste positive det går an å si om slik framferd er at det øker sjansen for at alle på venteliste i båtforeningen din rykker en plass framover. :nono: Setter du en båt i drift på den måten kan det medføre et betydelig ansvar, selv om vedkommende ligger på din plass.
Link to post
Share on other sites

Hallo...

 

Glad jeg ikke har båt i Trondheim. Går vel an å ha litt forståelse for andres båter også. Hvis det er slik at deler av bryggen har gitt etter for høst-stormer skulle det vel bare mangle at han ikke legger seg på en annen plass - som tilfeldigvis er din. Båten har tydeligvis en annen plass i samme havn. Hvis det er det frekkeste du har sett har du ikke sett mye frekt i verden...

 

Jeg skjønner ikke problemet, det er vel bare å ringe formannen i havna noen dager før du skal sette ut, så løser alt seg sikkert.

 

Det er vanlig i vår havn at båter flyttes om vinteren ihvertfall.

 

Heia Trondheim :flag:

 

mvh

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg var borti samme problem i fjor vår. Båtplassen min er nabo med optaks- og utsettingsplassen -så alle som ikke har motor, ikke har mast, eller "bare skal ....." legger seg der. Et par dager før jeg skulle hente båten min snakket jeg med havnestyret - fikk nr til han som lå på plassen og ringte. Tilbød meg å hjelpe for å flytte den motorløse seilbåten hans (han er en av disse ambisiøse restaurererne som aldri blir ferdig i tide). Løste seg greit med et smil - selvom jeg inni meg var litt sur på at han ikke kunne respektere at jeg nettopp hadde kjøpt plassen og lagt ut ei bøtte med tusenlapper og hadde nyere og større båt enn han og attpåtil har jeg motorbåt som går fortere og lager større bølger og er penere inni og de nye fortøyningene mine brukte han og strøm brukte han også men den er felles - men det sa jeg ikke til noen. For det løste seg med et smil :yesnod: - og en dag er det jeg som trenger hjelp

Link to post
Share on other sites

Helt enig, Bitteliten.

Denne saken illustrerer forskjellen på båtfolk og folk i båt.

Men hvis det var meg som hadde fått leie/låne en plass merket med telefonnr ville jeg spandert en rask kontakt med vedkommende straks, for sikkerhets skyld.......

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Veldig bra innlegg Bitteliten. Du ønsker å holde en fin tone i havna og lar de få utfolde seg i fri dressur. Det er prisverdig. Det er ingen grunn til å være sur og sint i utrengsmål. Men heldigvis innrømmer du at det irriterer litt, og det er akkurat det dette handler om.

 

I stedet for å kjefte på ”toy_store” for manglende forståelse, og gi ham råd om å ringe både hit og dit, kunne man kanskje snu saken på hodet. Hvorfor i huleste kunne ikke de som tok i bruk plassen hans ringe til HAM og spørre om det var OK.

 

Jeg er temmelig brennsikker på at de ville fått plass omgående hvis han ikke skulle bruke den selv.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Om jeg fikk beskjed fra havnesjefen om at jeg kunne ligge på en annen plass over vinteren hadde det ikke slått meg å ringe den som til vanlig disponerer plassen. Det hadde jeg regnet med at havnesjefen hadde gjort om han så det som nødvendig.

Så om det er slik det har skjedd så er det etter mitt syn havnesjefen som bør legge seg flat.

Link to post
Share on other sites

Om jeg fikk beskjed fra havnesjefen om at jeg kunne ligge på en annen plass over vinteren hadde det ikke slått meg å ringe den som til vanlig disponerer plassen. Det hadde jeg regnet med at havnesjefen hadde gjort om han så det som nødvendig.

Så om det er slik det har skjedd så er det etter mitt syn havnesjefen som bør legge seg flat.

Helt enig

Hadde jeg fått beskjed om at jeg kunne ligge på en bestemt plass hadde jeg tatt det som en selvfølge at det var klarlagt med eier.

 

Men jeg er også enig med de andre at det kunne vært hyggelig om de som la seg på plassen min ringte meg for å informere meg.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har faktisk opplevd begge deler, første gangen lå en annen båt på min plass. Jeg ringte havnen og fikk beskjed at siden jeg var på land (Hvordan de viste det vet jeg ikke) Kunne de disponere plassen min. Det stod i kontrakten, en kontrakt jeg selvsagt ikke hadde lest da jeg ventet på filmen :smiley:

En annen gang ble jeg henvist en plass, siden kaien jeg lå på skulle flyttes, og ble to dager oppringt av en kar som ivertfall ikke tenkte på blodtrykket sitt, og hadde en heller heftig språkbruk. Jeg ba ham ringe havnen direkte, og en liten time etter ringte han faktisk tilbake og sa unnskyld. Men moralen er vel uansett og ikke hisse seg opp, før man vet om det er noe og hisse seg opp over.

Redigert av vannoverallt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"I stedet for å kjefte på ”toy_store” for manglende forståelse, og gi ham råd om å ringe både hit og dit, kunne man kanskje snu saken på hodet. Hvorfor i huleste kunne ikke de som tok i bruk plassen hans ringe til HAM og spørre om det var OK.

 

Jeg er temmelig brennsikker på at de ville fått plass omgående hvis han ikke skulle bruke den selv.

 

Mvh Bern"

 

Riktig.

Hadde han ringt kunne han ha fått lånt/leid plassen+ betalt for strømmen.

Det med å kappe fortøyningen var ment som en spøk.

Tviler på att havneformann låner ut plasser uten å varsle.

Dette er ikke no stort problem, bare en liten prinsippsak.

Ordner seg nok!!

Link to post
Share on other sites

Men moralen er vel uansett og ikke hisse seg opp, før man vet om det er noe og hisse seg opp over.

Her snakker vi visdomsord ja! :cheers:

 

Hva sa egentlig havnsjefen i denne havnen? Hadde foreningen lånt plassen ut? Får vi nonengang greie på dette? I kontrakter for båthavner er det ofte skrevet at man har plass for sesong, da har man ikke helårsplass og kan således ikke disponere eller nekte andre i vinterhalvåret. :nono:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg var en tur nede i havna i går, båten min er tatt på land og det ligger en båt i min bås.

Og det er helt greit. Båtforeningen har da enten leid ut plassen for vinterbruk som det står i foreningens papirer at de kan gjøre - og jeg håper de har leid ut mange plasser, da dette bedrer foreningens økonomi og det gagner meg da foreningens økonomi gagner meg.

 

Det kan også være at foreningen har gjort noen midlertidige omrokeringer pga. oppgradering/vedlikehold av andre båser og nerste gang kan det være meg som trenger annen plass midlertidig.

 

Så Toy Store, tenk deg følgende, vinterstorm har herjet litt med båsen din og foreningen må utbedre noe på din brygge og du fikk bedskjed om å flytte båten men ikke inn i en av de 50 båsene som står tomme de neste 3/4 månedene men til en annen plass som du selv måtte finne. Ville du da:

- skrive ett flammende innlegg hvor idiotisk det var at du ikke kunne bruke plasser som ikke var i bruk, eller

- Berømmet båtforeningen din for å behandle medlemmene sine på en god måte og beskyttet den enkeltes bås mot misbruk av medlemmer i din forening.

 

Får håpe at du er alene om en slik holdning og at det ikke er usansynlig sterk eiendomstrang som gjør at det er så få Norske foreninger som er medlemmer frihavnsordningen som Ginga Din nevner.

Link to post
Share on other sites

Til SRA.

 

Jeg tror Toy_Stores problem er at han ikke ble underrettet. Hvis han hadde blitt underrettet hadde han sluppet å bekymre seg for om vedkommede lå der uten tilltalse, om han stjal Toy_Stores strøm o.l. Som han sier lenger opp i tråden hadde det ikke vært noe problem hadde han fått en telefon. Å kalle tråden "Toppen av frekkhet" er kanskje litt å ta i, når man ikke vet om båten ligger der med marinaens tillatelse eller ikke, men det er sikkert ikke gjort med overlegg...

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jag har skrivit om det förrut her på Baatplassen,

 

Frihavnsordningen

 

tyvärr så er bare 3 norske klubber med i dette........

 

funkar så att man ställer sin egen plass till förfogande under de 3-4 uker man er ute o seglar,

sen ligger man gratis i alla andra havner som er med i denna frihavnsordning.

 

Bilde

 

Gunga Din

 

Det er flere havner som har det, men ikke organisert. Ville spørt i de forskjellige havnene som

man ser er int.

Det finnes faktisk noe slikt som du nevner i Norge, og mange er med i den uten engang å være klar over det, personlig så benytter jeg meg av dette tilbudet både titt og ofte og skulle gjerne sett at det også kunne brukes i Sverige, men hvor skulle svenskene tatt inn penger fra norskarna når de handler da?

 

:flag:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Det finnes faktisk noe slikt som du nevner i Norge, og mange er med i den uten engang å være klar over det,

Hade ju varit bra o slått sammen de två organisationerna...så kunde ni legat gratis i Sverige o Danmark oxo......nu er det bare Mossinger o Drammensbor som kan nyttja det !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hade ju varit bra o slått sammen de två organisationerna...så kunde ni legat gratis i Sverige o Danmark oxo......nu er det bare Mossinger o Drammensbor som kan nyttja det !

Jeg glemte å legge ved linken :wink:

 

Oslofjorden-båteierunion

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at mange har strøm målere på brygga. Er det vanlig på østlandet, selv har jeg ikke sett det før. Jeg har hørt det er normalt nordover.

 

Om noen ligger på feil bryggeplass og eier ligger på land ser ikke jeg store problemet. Om det betyr at "gjester" belaster bryggeplass eier for strømmen blir det naturligvis en helt annen sak.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...