Jump to content

Hva får dere tiden til å gå med i denne grufulle vintertiden?

Lars H.

Recommended Posts

Det blir spennende om en uke når jeg får høreapparat for uttesting. Det jeg vet om egen hørsel er at volumet er normalt, men det er ikke mye igjen å høre av de høye tonene. Bildet under viser en test jeg selv laget meg med tonegenerator og et par gode høretelefoner. Slik det er nå har jeg ingen problemer med å prate med andre ansikt til ansikt. Men jeg har problemer med lyden fra TV og radio. For TV har jeg noen ganger slått på "Teksting for hørselhemmede".

hoersel.jpg.d3d58fea41d21a75cbe5004d9f088f24.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

@Lars H. Det var noen jæklig bratte kurver over 2 kHz! :sjokkert: Når det er mer tap enn 15-20 dB er det vel for alle praktiske formål (unntatt når du hører på den ene frekvensen i øretelefonene) forsvunnet, med logaritmisk skala blir det mye. Jeg trodde faktisk at det helst var fra 8 kHz og oppover folk fikk en sånn smell. Jeg har mistet en del, men jeg er jo en ungsau i forhold til deg med mine 59 år. Jeg hører fremdeles gresshoppene.

I "gamle dager" da jeg jobbet i NRK TV med lyd hadde jeg ingen problemer med å høre 10kHz og faktisk også 12,5kHz. Dette var toner vi lyttet etter når vi justerte lydhodet på båndspillere. Men jeg hadde en "dipp" i hørselen på rundt 6kHz, skade fra skyting i det militære uten hørselsvern. Men se ikke blindt på tallen for dB, det er ikke målt akustisk lyd men dB volt ut fra tonegeneratoren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Code0 skrev 29 minutter siden:

Spennende med hørselsplager, jeg skal flytte båt Marbella-Canariøyene, flyr avgårde til uka.

Det blir en spennende tur!

Hørselsplager er kanskje ikke båtstoff, men husk at å høre dårlig er en av de største risikofaktorer ift demens.

God tur til Canariøyene!

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Mastiff skrev for 11 timer siden:

Elvis og Beatles da jeg var 7-8, Kiss fra jeg var ti, og så ble det bare tyngre.

høres fryktelig kjent ut :ler:
Her starta det imidlertid med Vømmøl når jeg var 5, og Roger Whittaker når jeg var 6 :fniser:
Nå i ettertid er det langt mer variert, men fortsatt litt tungt innimellom. 

Men tinitusen jeg har, den er mer pga vindstøy enn fra høy musikk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Lars H. skrev for 21 timer siden:

Det blir spennende om en uke når jeg får høreapparat for uttesting. Det jeg vet om egen hørsel er at volumet er normalt, men det er ikke mye igjen å høre av de høye tonene. Bildet under viser en test jeg selv laget meg med tonegenerator og et par gode høretelefoner. Slik det er nå har jeg ingen problemer med å prate med andre ansikt til ansikt. Men jeg har problemer med lyden fra TV og radio. For TV har jeg noen ganger slått på "Teksting for hørselhemmede".

hoersel.jpg.d3d58fea41d21a75cbe5004d9f088f24.jpg

Er døv på venstre øre selv, men dette så ille ut. Normalt taleområde er jo fra 300-3000Hz. Ellers var det jo col at du hadde tonegenerator, slik at du kunne gjøre dette.

• 2 uker senere...

Fint og aktuelt tema i tråden!

Jeg har denne vinteren funnet inspirasjon i Youtube og følger en del båtfolk der.

Det startet med "Til sjøs med Lilly og HC", fortsatte med disse (se nedenfor). Det blir litt kamp om fjernkontrollen, men med litt "Vera"-krim innimellom så går det fint! ;-)

image.png.c146d44956bf8d4eb0a97c88c059f2f4.png

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Tranen2 skrev for 21 timer siden:

Fint og aktuelt tema i tråden!

Jeg har denne vinteren funnet inspirasjon i Youtube og følger en del båtfolk der.

Det startet med "Til sjøs med Lilly og HC", fortsatte med disse (se nedenfor). Det blir litt kamp om fjernkontrollen, men med litt "Vera"-krim innimellom så går det fint! ;-)

image.png.c146d44956bf8d4eb0a97c88c059f2f4.png

HVA? Nå ble jeg skuffa. Her bruker jeg timesvis av min tid på å lage båtrelaterte videoer på Youtube, og så kommer jeg ikke på lista di? Er det meg, deg eller Youtubes algoritmer det er noe gatl med? Jeg vil straks og med en gang oppfordre deg til å søke opp Sailing Maja på Youtube. Der får du mye båtrelatert stoff. 

https://www.youtube.com/@Sailing-Maja/videos

Og for å svare på det opprinnelige spørsmålet om hva jeg bruker tiden på i denne grufulle tiden, så er mitt svar at jeg lager båtvideoer på Youtube for dere.

Fair winds!

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

cptKydd skrev for 20 timer siden:

ellers er det og farte land og strand med 2 forskjellige band og spille konserter! (trommis og har ikke tinitus) 

For det første: Jeg ble nysgjerrig. Hvilke band er det snakk om? For det andre: Da må du være en av veldig få, om ikke den eneste trommisen i verden som ikke har tinnitus! :ler: Jeg antar at du spiller med formstøpte ørepropper fra Hantek eller lignende. Jeg har selv to par jeg bruker på metallkonserter.

Sail Online,  regatta seiling. med virkelig værmelding ,  ingen seilskift,  

bare bruke hode.  og planlegge litt,  

https://www.sailonline.org/races/1967/register/

bare å hive seg på.    enkelt.  lurer man på noe stiller man bare spørsmål inne i chatten,  

Her er mange meget erfarne seilere,  som har blitt forgamle til å seile egen båt,  de har blitt sofaseilere.

men. de er hard to beat,  

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Mastiff skrev On 27.11.2025 at 9.41:

For det første: Jeg ble nysgjerrig. Hvilke band er det snakk om? For det andre: Da må du være en av veldig få, om ikke den eneste trommisen i verden som ikke har tinnitus! :ler: Jeg antar at du spiller med formstøpte ørepropper fra Hantek eller lignende. Jeg har selv to par jeg bruker på metallkonserter.

pr nå så speller jeg i The irish Vikings, Tom & the Fortunates, Kalifornia og Punk Therapy :)

bruker helt ordinære plugger kjøpt på clas ohlson men går over til in ear monitoring nå I løpet av januar. spilt siden jeg var 5 (37nå) og aldri hatt problemer med tinnitus 😅 når jeg tenker etter så er det kanskje litt rart ja 😅🥳🥁

Som omtalt i en egen tråd her så har jeg fått meg ny trivelig syssel i høst : kald-røyking.

Det begynte med ett ønske om å lage hjemmelaget røykemakrell i høst, men etter som makrellen forsvant og vinteren siger på så er jeg nå over på eksperimentering med bacon, laks, pinnekjøtt mm.  Nå venter jeg bare på at torsken skal komme i februar, så skal det bli hjemmelaget røyketorsk på bordet

20251107_170007.jpg.b78fa3c59768168ab79f8c80d652fce6.jpg

20251121_171515.jpg.501f9f6b8c550afcec85a43ffdb13ff6.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Båten ligger på vannet, men er nok fortøyd for vinteren. Vurderer fortsatt frem og tilbake om den skal få på vinterparkassen. 

Men siden jeg går på sole for tiden, så har jeg litt tid etter at jeg har kjørt madammen på jobb og til jeg skal være på skolen, og ofte det samme på ettermiddagen før hun skal hentes på jobb. Så jeg pusler litt i båten innimellom. 

Ett av prosjektene er å koble opp ankervinsjen akter som jeg monterte tidligere i høst

image.jpeg.24e783fa8b35e578ca24d87f172d192e.jpeg

image.jpeg.c5fe8645b4790127aa7972d0d9c173ac.jpeg

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...