dennrick Startet 31.Januar Link til dette innlegget Startet 31.Januar Hei Tenkte jeg skulle lufte noen tanker omkring en mulig oppgradering av forbruksbank og ladeopplegg i seilbåten vår. I dag har vi en forbruksbank på 4x100Ah Lithium batterier fra Maxpower (hvite batterier). Båten er fra 2015, og disse batteriene kom inn etter dette, men jeg er usikker på når. Vi overtok båten i august 2022. Antar at batteriene er 5-6 år gamle +/-, de fungerer fint, og uten å gå i detaljer på hvorfor, så ønsker vi oss mer batterikapasitet. Jeg tenker det dobbelte, dvs 800 Ah. I det jeg p.t. er på let etter en båtelektriker/firma som kan hjelpe meg med installasjon, så kom jeg over en i uken som var som ikke hadde tid til jobben, men som muligens hadde en ubrukt Multipluss 12V/3000W/120A til salgs. Inverter er jo også på ønskelisten, så derfor har jeg for alvor begynt å tenke på et oppgraderingsprosjekt. En rask avklaring først: En leverandør av Lithium batterier mente jeg bare kunne hekte på 2x200Ah nye batterier til eksisterende bank uten problem - tur og kjør. Nå kan ikke jeg altfor mye om batteriteknologi, men dette strider mot alt jeg har hørt tidligere. Jeg har sett for meg at jeg må ut med gammel lithium bank og oppgradere med nye batterier, f.eks 4x200Ah. Noen synspunkter her? Uansett, jeg har laget en barnetegning under som viser dagens oppsett og en konseptskisse for en mulig løsning (?). Her må jeg igjen påpeke at dette ikke er mitt fag, så jeg tenkte jeg skulle lufte den her for å forhåpentligvis få noen gode tilbakemeldinger. Jeg er klar for alt av kritiske kommentarer og andre forslag. Som illustrert på nevnte tegning, så lades i dag tre batteribanker av en Victron IP43. Dette er så vidt jeg kan forstå ikke en helt heldig løsning siden den nå lader både AGM og Lithium. Laderen ble installert av et firma med «dårlig tid» på våren i fjor, og av ulike årsaker, så var det slik de gjorde det. Til høyre på skissen er hva jeg har tenkt omkring en potensiell oppgradering: 1. Multipluss koples til 220V og lader bare lithium banken når vi er i (gjeste)havn. Da kan Multiplussen settes opp for å lade utelukkende lithium til vanlig. 2. Dernest har jeg tenkt at Multiplussen også kan drive IP43 med enten landstrøm 220V eller via inverter. Da kan også IP43 settes opp mot utelukkende AGM, og dette tenkte jeg også kan gi meg mulighetene til å toppe thruster batteriene i uthavn. 3. Inverter på Multiplussen kan koples til 220V panelet i båten og gi fine muligheter i uthavn. Det har sittet en generator i båten fra tidligere som er tatt ut, men vendebryteren er der fortsatt. Jeg tenkte da at inverteren på Multiplussen koples til vendebryteren der generatoren var koplet til. Hvordan høres dette konseptet ut, mon tro? Er dette en realistisk mulighet? Eksisterende 4x100Ah kan jeg selvsagt legge ut på FINN.no. Men så jeg kom til å tenke på om jeg kunne bruke de til noe i dette oppsettet også, for de fungerer jo i dag? Dette har jeg forsøkt å illustrere nederst: En egen lader til disse kombinert med en DC-DC lader for å i langvarig uthavner kunne gi lading til en eventuell ny forbruksbank. Her er jeg usikker på om jeg er på bærtur, og i så fall hvor langt. Men det er det helt sikkert noen som vet. Takknemlig for input til dette mulige oppgraderingsprosjektet som er helt i startfasen Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Swingswong Svart 1.Februar Link til dette innlegget Svart 1.Februar Hvor er dynamoen din? går den rett til start som ikke er tegnet inn? Hva lader lifepo og thruster når du går med motor? Link to post
Fantino Svart 1.Februar Link til dette innlegget Svart 1.Februar Jeg skjønner ikke hvorfor en 6/7 år gammel 400 Ah pakke med Lifepo vurderes lagt på Finn. Den kan jo umulig være mer enn ‘godt innkjørt’ når en tar i betraktning hvor mange ladesykluser Lithium tåler vs bly/syre. I tillegg består den av separate batterier som mao har individuelle BMS’er slik at hvert batteri ‘steller’ og beskytter seg selv. Jeg ville bare utvidet banken med ønsket tilleggskapasitet som leverandør anbefalte. Det går selvsagt an å lage seg ny og gammel bank og kombinere disse på et eller annet smart vis men jeg tror oppesida er så liten at det ikke er bryet verdt å komplisere opplegget med dette. Kan evt montere to separate monitorer for å følge med på ‘helsa’ til gammel vs ny del om det hjelper på sinnsroen. Link to post
Komodo Svart 1.Februar Link til dette innlegget Svart 1.Februar Fantino skrev 36 minutter siden: Jeg skjønner ikke hvorfor en 6/7 år gammel 400 Ah pakke med Lifepo vurderes lagt på Finn. Den kan jo umulig være mer enn ‘godt innkjørt’ når en tar i betraktning hvor mange ladesykluser Lithium tåler vs bly/syre. I tillegg består den av separate batterier som mao har individuelle BMS’er slik at hvert batteri ‘steller’ og beskytter seg selv. Jeg ville bare utvidet banken med ønsket tilleggskapasitet som leverandør anbefalte. dennrick skrev for 17 timer siden: En leverandør av Lithium batterier mente jeg bare kunne hekte på 2x200Ah nye batterier til eksisterende bank uten problem - tur og kjør. Nå kan ikke jeg altfor mye om batteriteknologi, men dette strider mot alt jeg har hørt tidligere. Jeg har sett for meg at jeg må ut med gammel lithium bank og oppgradere med nye batterier, f.eks 4x200Ah. Noen synspunkter her? Jeg tror du henger deg for mye opp i gamle tommelfingerregler som gjelder for blybatterier. Også der er det mange myter ute og går, for de største problemene kommer nå rman seriekobler batterier. Parallellkobling innebærer normalt langt færre utfordringer. Og for lithium er det jo også som @Fantino skriver en del forskjeller fra bly. Bla vil de ikke degenereres på samme måte ved å ligge noe nedtappet over tid, og de har en helt annen levetid mtp. sykluser. Et alternativ kan være å kjøre en "helsetest" på den eksisterende banken før du går videre. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 1.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar 5 hours ago, Swingswong said: Hvor er dynamoen din? går den rett til start som ikke er tegnet inn? Hva lader lifepo og thruster når du går med motor? Ja, dynamoen lader alt sammen når motor er igang - dvs start, thruster batterier, og lithium. Det sitter en batteriskiller i motorrommet. Da høres det vel egentlig ut som om jeg har "overtenkt" dette litt, basert på kommentarene fra @Fantino og @Komodo..... Og dersom jeg bare kan utvide eksisterende lithium bank, så er dette et rimeligere prosjekt også. Det gjør jo ingenting. Er det dog innafor å utvide med f.eks 2x200Ah når jeg har 4x100Ah fra før ? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 1.Februar Link til dette innlegget Svart 1.Februar dennrick skrev 10 minutter siden: Er det dog innafor å utvide med f.eks 2x200Ah når jeg har 4x100Ah fra før ? Kan ikke skjønne annet. Men med en liten seilbåtmotor og begrenset dynamokapasitet, så bør du kanskje ha en annen kilde til lading på en så diger batteribank. Har du noe solcelle? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 1.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar Ny læring for meg dette @Komodo Men det er bra. Det var Maxpower jeg snakket med, og han har jo en dynamo på lur også. Utover det, så har jeg en Victron MPPT 100/30. Husker jeg rett, så er det et 160W panel. Det ligger flatt på dekk. Gir småtteri av lading. Det er alltid en mast, en bom eller en hengekøye i veien Husk forresten å gi en tilbakemelding når vinsjen din er på plass.... Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 1.Februar Link til dette innlegget Svart 1.Februar dennrick skrev for 1 time siden: Ny læring for meg dette @Komodo Men det er bra. Ja, dette fikser du ? Prøv å holde det relativt enkelt, ikke nødvendig å komplisere for mye. dennrick skrev for 1 time siden: Det var Maxpower jeg snakket med, og han har jo en dynamo på lur også. En råtass av en dynamo på f.eks 200A vil virkelig gjøre forskjell ? dennrick skrev for 1 time siden: Husk forresten å gi en tilbakemelding når vinsjen din er på plass.... Selvsagt, kommer med oppdatering når det skjer ? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Swingswong Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar Jeg ville solgt den gamle laderen og kun benytte MP. MP har en trickle lade utgang du kan koble til startbatteriet. Har brukt det i 4 år uten problemer. Kan ikke se for meg at du trenger lading av thruster batterier utenom når du går med motor. Jeg har en dcdc lader til thruster og den lader kun når motor går. Har vært sånn i 3 år. Ingen problemer. MP har også to utganger. En går til vvb som kun har strøm når landstrøm er tilkoblet. Den andre kobler du til 230vac kontaktene i båten. Link to post
Seilars Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar dennrick skrev On 1.2.2025 at 17.57: Er det dog innafor å utvide med f.eks 2x200Ah når jeg har 4x100Ah fra før ? Jeg ville byttet alle batteriene i din båt. Det handler om ryddighet og balansert oppkobling. Bør være mulig å selge for en akseptabel pris. Det er ikke nødvendigvis fordi andre løsninger ikke fungerer på ett vis, men fordi noe sier meg at greit nok ikke er godt nok når du først setter i gang. Flere enn 4 like batterier i parallell ville jeg heller ikke hatt. Jeg har sannsynligvis omtrent det anlegget du kunne ønsket deg. 4x200Ah skanbatt heat pro ultra, Lifepo4 tilkoblet på 2x victron lynx, multipluss 12/3000/120, samt en Balmar XT-250 dynamo som har en wakespeed WS-500 regulator. Alternativet til Balmar og Wakespeed er feks. Arco zeus som Farco forhandler. Den har jeg ikke erfaring med, men den regulatoren er som wakespeed også victron gx kompatibel. Men får du ikke nok igjen for batteriene du har, så kan du selvfølgelig bygge videre på dem. Det er jo litt budsjettet ditt som avgjør. Link to post
Seilars Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Komodo skrev On 1.2.2025 at 18.08: Men med en liten seilbåtmotor og begrenset dynamokapasitet, så bør du kanskje ha en annen kilde til lading på en så diger batteribank. En 120A lader vil etter min mening klare jobben fint når man er innom gjestehavner av og til. Med seilbåt så er ofte greia at man ønsker å gå minst mulig for motor enkelte dager når man går mellom uthavner. Det kan være noe av årsaken til at man ønsker større bank enn man strengt tatt trenger i en seilbåt. Regnestykket mitt er at om vi flytter båten hver dag, så vil 20 minutter ut fra havn, og 20 minutter inn til ny havn med seiling i mellom gi ca. 100Ah lading med vår høyeffekt dynamo. Med 200Ah døgnforbruk så går vi 100Ah i minus den dagen. Så kommer det etterhvert noen dager med motvind og perfekt motor vær. Med stor nok bank, så kan man typisk lade 20Ah pr. nautiske mil, og ha plass til denne ladingen i 3-4 timer. Det er her den store forskjellen ligger, at man har plass til all ladingen. Seilbåt motorer er ikke så store, så det går med noen timer for å komme fra A til B. Disse timene er det kjekt å fange effektivt på batteribanken. Link to post
Seilars Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar dennrick skrev On 31.1.2025 at 19.37: Det har sittet en generator i båten fra tidligere som er tatt ut, men vendebryteren er der fortsatt. Jeg tenkte da at inverteren på Multiplussen koples til vendebryteren der generatoren var koplet til. Slik har jeg det koblet opp. Landstrøm-O-Inverter. Fordelen med denne oppkoblingen er at ved å velge Landstrøm så forsynes båten direkte med 230V utenom multipluss. Det er jo greit å ikke være fullstendig avhengig av en fungerende multipluss. Vi har i tillegg til multipluss egne 230V ladere til alle batteriene ombord, dynamo lading til alle, men ingen dc-dc ladere. Jeg ser ikke noe behov for å lade med DC-DC ladere når man har 230V lading og dynamo lading på alt. Link to post
hansa82 Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Swingswong skrev On 2.2.2025 at 18.25: MP har en trickle lade utgang du kan koble til startbatteriet. Interessant! Er dette en helt uavhengig utgang som man kan justere spenning o.l. på? Link to post
dennrick Svart 6.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar Takk for gode innspill fra deg også @Seilars. Ja, det høres ut som om du har en fin "pakke". For oss blir jo dette årets oppgradering. Ifjor var det som du kanskje husker, ankervinsj. Skal jeg følge samme standard i dette prosjektet, så blir det muligens ny batteribank. Jeg er fortsatt litt i tenkeboksen. Jeg har snakket litt med makspower, og de kan jo tilby alt; batterier, multiplussen, samt en evt ny dynamo. I tillegg har de samarbeid med båtelektrikere som kan utføre, for det er såpass trangt at det i motsetning til motorbåten ikke er lett å følge kablingen som er trukket mellom de tre batteribankene og startbatteriet, samt de to laderne som sitter i båten idag. Det må nok måles litt for å finne ut av det, og en liten opprydning i det elektriske forbundet med dette prosjektet er nok på sin plass slik at ting blir både sikkert og som tenkt. Ser at du har valgt Skanbatt, og jeg ser på de, men er fortsatt usikker på valg av batteri dersom det blir nye. I motorbåten ble det satt inn Gylling (CH Marine som nå er konk). Samtidig har jeg makspower idag, og de fungerer jo bra. Jeg tror ikke jeg trenger med heat og BT. De blir litt dyrere. Må sjekke venderen. Håper de bare har plukket vekk generator ledningene og ikke endret noe mer. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Swingswong Svart 6.Februar Link til dette innlegget Svart 6.Februar hansa82 skrev for 23 timer siden: Interessant! Er dette en helt uavhengig utgang som man kan justere spenning o.l. på? Nei, det er en utgang som gir litt strøm til f.eks. startbatteriet. Ingen justering. Står beskrevet funksjon i manualen Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Februar Link til dette innlegget Svart 6.Februar Snakk med Farco og, den hjelpen jeg har fått derfra, med både utstyr, og produktstøtte har vært helt av en annen verden. Prisene er også greie, sammenlignet med andre leverandører. Vil også anbefale deg å legge til cerbo gx. Da kan du fort finne deg i en situasjon der du har full kontroll på batteri og ladestatus. Endelig ble det Bobåt Link to post
dennrick Svart 7.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar Enig @Bjørn Løvjomås. Motorbåten var full av Victron utstyr og Farco var veldig behjelpelig. Jeg har tatt med noe læring fra det oppgraderingsprosjektet, og har allerede satt inn en Victron lader til solcellepanelet i seilbåten. Har også en 702 batterimonitor, samt en Cerbo GX. Kjekt med tilgang via app og VRM portalen. Fjernstyring via Cerboen hadde også vært bra, men så langt har jeg ikke kommet ennå. Ifjor høst byttet jeg også ut en liten Cristec lader med en Victron IP43 - 50A. Startbatteriet lades av en egen liten Cristec lader. Mulig jeg bytter den etterhvert også. Har kommet noe lengre i planleggingen, og oppsummert så ser det vel slik ut: "Jeg ønsker at 220V opplevelsen i uthavn er (tilnærmet) lik den i havn med landstrøm". Det vil jo avgjøre en del på valg av utstyr og ikke minst hvordan det koples opp og integreres med det jeg allerede har. Enn så lenge tror jeg det blir en ny Multipluss 12/3000/120 med kontrollpanel, 4 x 200Ah Lithium for tilsammen 800Ah (nye, så da dukker det opp 4 x 100 Ah Maxpower Lithium på FINN etterhvert), og en oppgradering av batterimonitoren til BMV-712. I tillegg, og mest for moro skyld, så vurderer jeg å sette inn smartshunts på begge thrusterbankene (2x70Ah AGM). Banken som driver hekkthrusteren driver også elektronikken i cockpit har jeg blitt fortalt. Jeg antar at den også tar seg av ankervinsjen akterut. Siden jeg har Cerbo, så kanskje det også blir en skjerm til den (Victron GX Touch 50). Så da får vi se - babysteps nå i vintermørket. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Februar Link til dette innlegget Svart 7.Februar Jeg kjøpte min multipluss 12/2000 for snart to år siden, er kjempefornøyd med den, eneste minus er at den bråker litt. Ligger i luke rett ved køya i akterkabin. Så når jeg kommer inn på kvelden, å har tappet 3×200ah til 20 prosent, så hører jeg godt når lading starter? 4×200Ah vil gi deg masse strøm, men du lærer deg fort å bruke den opp au? Endelig ble det Bobåt Link to post
Seilars Svart 7.Februar Link til dette innlegget Svart 7.Februar dennrick skrev 7 minutter siden: Ifjor høst byttet jeg også ut en liten Cristec lader med en Victron IP43 - 50A. Da vi tok vår oppgradering, som ser ut til å være ganske lik det du ønsker deg, så valgte vi å kjøre vår Mastervolt lader på 70A inn som en lader nummer en på Lithiumbanken. Multipluss 12/3000/120 ble lader nummer to. På VRM kan vi slå av eller på multipluss ladingen. Mastervolt laderen er alltid aktiv, og gir ut en redusert floatspenning eller «grunnspenning» som jeg kaller det. Den spenningen er på 13,2V hvilket gir ca. 70% SOC. I ferien økes denne mastervolt spenningen til 13,5V slik at vi har 190A landstrøms lading. Da kan vi 0-100% lade 800Ah på 4,5 timer i gjestehavn ved behov. Men man må jo selvfølgelig vurdere situasjonen på brygga før man drar såpass mye ut av stolpen. Vi har endt opp med å slå av mastervolt laderen og sette ned strømmen til 4A i forbindelse med deling av uttak. Det som da er genialt med victron systemet er at vi har 3kw tilgjengelig kapasitet ombord også ved 4A grense på landstrømmen. Da forsynes båten fra batteribanken og landstrømmen i en kombinasjon. Når feks. kaffimaskinen kjører, så henter den energi fra batteriene, og ladingen stopper. Starter vi støvsugeren også, så henter den enda mer fra batteriene. Fullt victron system med 3kw multipluss er rett og slett genialt. Så den «gamle» IP43 laderen ville jeg beholdt på lithium banken. Da får du i tillegg til 170A lading også muligheten til å lagre banken med lavere SOC i hjemmehavn. Vi lagrer båten hjemme med 13,2V/ 70% SOC, og de siste 30% lades på ett par timer. Det tar kun noen sekunder å slå på lading på multipluss via Widget på iphone. Link to post
Seilars Svart 7.Februar Link til dette innlegget Svart 7.Februar Når det gjelder den dynamoen til makspower, så tviler jeg på at den kan levere 160A kontinuerlig i varm tilstand. Ville faktisk vurdert å heller kjøpe brakett og reimhjul for å montere en original nummer 2 dynamo på motoren din. Da får du to Mitsubishi 115 dynamoer som kjører på hver sin K5 reim. Det gir mye mindre reimstøv enn å dra tilsvarende mengde ut av ei K5 reim slik makspower foreslår. Da ville jeg kjørt med to stk. argofet, og en utgang fra hver av dynamoene til Lifepo4 banken. Det vil også gi deg redundans på ladekretsen. Tipper du da vil ligge på 160-170A lading i driftsvarm tilstand, og opp mot 200A på det meste ved kalde dynamoer. På tomgang tipper jeg på 80-90A. Det vil nok gjøre at motoren går litt tyngre på tomgang, men dette er jo en original løsning, så jeg regner med det går fint. Link to post
dennrick Svart 7.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar 10 hours ago, Bjørn Løvjomås said: Jeg kjøpte min multipluss 12/2000 for snart to år siden, er kjempefornøyd med den, eneste minus er at den bråker litt. Ligger i luke rett ved køya i akterkabin. Så når jeg kommer inn på kvelden, å har tappet 3×200ah til 20 prosent, så hører jeg godt når lading starter? 4×200Ah vil gi deg masse strøm, men du lærer deg fort å bruke den opp au? Haha - ja, vi bruker strøm som fulle sjømenn ombord har jeg inntrykk av Ikke noe behov for lufting / ventilasjon for multiplussen da, slik jeg forstår deg med plassering? Jeg tenkte på nede under dørken. Der er det jo "vannbåren" varme, så det bør jo holde seg ganske svalt der? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 7.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar 10 hours ago, Seilars said: Fullt victron system med 3kw multipluss er rett og slett genialt. Så den «gamle» IP43 laderen ville jeg beholdt på lithium banken. Da får du i tillegg til 170A lading også muligheten til å lagre banken med lavere SOC i hjemmehavn. Vi lagrer båten hjemme med 13,2V/ 70% SOC, og de siste 30% lades på ett par timer. Det tar kun noen sekunder å slå på lading på multipluss via Widget på iphone. Det hadde jeg ikke tenkt på, men et veldig smart opplegg. Her kan man jo stikke inn og "superlade" mens man handler og tar en is på brygga Før man stikker ut igjen. Jeg skal snakke med installatøren når det opprettes kontakt om den løsningen der. Er det BMS 200 du da har? Starter du motoren også i båten din ved brygga i tillegg med det dynamo opplegget du har, så blir det kanskje for mye lading? Er fjernstyringen av Multiplussen "plug and play" via app'en? Dvs ikke noe greier jeg må sette meg inn i med relee styring og slikt via Cerboen? Det gjør jo isåfall dette enklere. Dedikerer jeg IP43 også til forbruksbanken, så kan jeg alltids sette inn et par små Victron ladere til hver sin thrusterbank i baugen og akterut. Disse kan jo da få strøm via 220V kontaktene (f.eks via inverter strøm fra Multiplussen). Bakgrunnen for ønsket om å topplade thrusterbatteriene i uthavn er av erfaring. Har lagt til noen ganger i mye vind, brukt de mye, og da er det fint å kunne vite at det er strøm igjen til å hjelpe oss ut igjen også. Om dynamo, så tror jeg at det kan bli trinn nr 2 i dette, dvs for 2026 sesongen (Krrrrr ). Men smart det også. Det begynner nesten å nærme seg det jeg hadde i motorbåten der vi bl.a. satte begge dynamoene til å lade forbruksbanken som der var på 600Ah via hver sin Argofet. Samtidig er jeg jo fra andre tråder ganske allergisk mot motorer som går for tungt siden det har gitt meg mye trøbbel / havari (D4). Men absolutt noe som kan undersøkes. Skal sjekke dette også med installatør og Makspower. Høres ut som dere har løst dette med strøm helt utmerket @Seilars Setter pris på alle innspill du kommer med. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Februar Link til dette innlegget Svart 8.Februar dennrick skrev for 15 timer siden: Ikke noe behov for lufting / ventilasjon for multiplussen da Jo, når jeg lader, må jeg åpne luka slik at den har god tilgang på luft. Endelig ble det Bobåt Link to post
Seilars Svart 8.Februar Link til dette innlegget Svart 8.Februar dennrick skrev for 16 timer siden: Det hadde jeg ikke tenkt på, men et veldig smart opplegg. Her kan man jo stikke inn og "superlade" mens man handler og tar en is på brygga Før man stikker ut igjen. Det er en mulighet, men vi har vel bare så vidt testet det. Behovet er ikke så stort for landstrøm lenger med høyeffekt dynamo. dennrick skrev for 16 timer siden: Er det BMS 200 du da har? Starter du motoren også i båten din ved brygga i tillegg med det dynamo opplegget du har, så blir det kanskje for mye lading? Vi har 200A BMS og 95mm2 batterikabler fra hvert batteri og til Victron Lynx 1000A samleskinne. Hvert batteri er sikret på Lynx mot kortslutning. Hovedbryteren på minus er det svakeste punktet. Vi har en BEP 400A Lithium isoleringsbryter som skal håndtere kontinuerlig last på 400A. Tanken med denne er å kunne isolere ut alle strømmer fra Lifepo4 banken ved mistanke om feil. Dynamoen er programmert slik at når motoren starter, så venter den 30 sekunder med å starte ladingen slik at dieselmotoren får smøreoljetrykk. Deretter er den begrenset til 50-60A på tomgang. Så om vi ikke husker å trekke ut landstrømmen, så blir ikke det noe problem, ladingen havner da på 220-230A. Men jeg liker jo å teste ting, og har økt turtallet såpass at jeg har sett 330A lading med dynamo og landstrøm tilkoblet samtidig. Men balmar dynamoen vår er strupet ned på lavere turtall. Først fra 1800 rpm lar jeg den slippe seg løs. Da kan den gi opp mot 185A, men den er sperret for mer enn 200A pga. argofet begrensning. Dynamoen faller også raskt i ytelse de første 5-10 minuttene, og havner mellom 140 og 150A etter 30 minutter. Det er temperaturforholdene i motorrommet som gjør at jeg må strupe ytelsen på dynamoen. Men det gjør ikke noe, for vi har mer enn nok lading slik som det fungerer nå. Vi lader vel i snitt ca 2,5Ah i minuttet for motor. På lengre etapper om sommeren kan dette tallet falle ned mot 2,3Ah i minuttet. dennrick skrev for 16 timer siden: Om dynamo, så tror jeg at det kan bli trinn nr 2 i dette, dvs for 2026 sesongen (Krrrrr ). Ja, det høres smart ut, greit å ikke rote med alle systemene samtidig. Det er lurt å planlegge hele prosjektet samlet mtp. plasseringer og dimensjoner. Hos oss er alt av kabler og forbindelser i lade og forsynings systemene dimensjonert for minimum 200A belastning. Det samme er BMS’ene. Tanken er å gjøre systemene adskilte samtidig som de kan utfylle hverandres oppgaver. Man får kjøpt 200Ah lithium batterier som kun kan lades med 60A. I teorien så er jo det nok, men jeg ville ikke valgt en slik løsning. dennrick skrev for 17 timer siden: Er fjernstyringen av Multiplussen "plug and play" via app'en? Dvs ikke noe greier jeg må sette meg inn i med relee styring og slikt via Cerboen? Det er bare til å legge inn widget’en til victron på mobilen eller gå inn på VRM. Det krever ingen releer eller andre koblinger. Link to post
dennrick Svart 8.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar Dette var det interessant og artig å lese om @Seilars ! LItt av et laderegime du har i båten din da. Forstår godt at det ikke lengre er så stort behov for landstrøm da Kan du ved anledning forklare funksjonen til Lynx samleskinnen du har? I kontrast, under er et bilde av hvordan ting er gjort med mine batterier og tilkopling. Er isoleringsbryter forrresten noe man generelt bør tenke på ved slike oppgraderingsprosjekter? Enig i at det ikke er noe lurt å være gjerrig på kablingen. Jeg tok en tur ut i båten idag og studerte og målte litt dimensjoner med tanke på plass til nye batterier. Ser på bildet nå og tenker at det ser jo riktig så trivelig ut der. Men det var bare 0 grader og ute snødde det. Gleder meg til sjøsetting nå og ikke minst dette prosjektet. Jeg målte opp ca plass tilgjengelig, samt hvor store batteriene mine er. Lagde en liten tegning skala av et 100Ah batteri og et 200 Ah batteri, og "fotavtrykket" til hvert batteri faktisk øker med så mye som 110%. Det betyr at jeg får plass til tre stk 200Ah der banken min står idag, men jeg må muligens flytte litt på MTTPen og Cerboen pga lengden på de nye batteriene. Uansett, dette betyr at det må borres en gjennomføring til brønnen lengre forut, evt akterut (vises ikke på bildet). En på opplagsplassen med lik båt som min har gjort det uten at båten hans har brekt, så da antar jeg at det er trygt å gjøre også i vår båt Begge steder (både forut og akterut) er det uansett plass til det fjerde og siste batteriet + Multiplussen. Dersom det blir varmt for den der nede, så satt jeg og lurte litt på om det ikke skulle kunne gå an å felle inn en pen lufterist eller noe som er komfortabel å gå på. Vi får se etterhvert. Jeg sjekket også batteriseparatoren. Det viste seg at jeg hadde to stk. Det hadde jeg glemt. Men det er kanskje logisk siden det bare er tre utganger på de, mens dynamoen min skal lade fire batteribanker. De er av typen Quick ECS 160A. Det betyr kanskje at et dynamoprosjekt senere også bør bety en oppgradering av disse til f.eks Argofet 200A ? Jeg har forøvrig ikke studert hvor kablene går fra batteriseparatorene, og jeg stusser litt over alle småkablene og hva de gjør / har for funksjon. Men det kan sikkert serviceingeniøren fortelle meg litt om etterhvert. Her er et par bilder fra idag: Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn