Seilars Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Slik batteriplasseringen din er ville jeg droppet lasker mellom batteriene og kjørt rake samleskinner i Alu. (eller kopper om du får tak i det) gjennom alle polene, boltet til polene som også gjør at banken er fjellstøtt sammenskrudd. Bruk gjerne 30x10mm. Nå har vel @dennrick litt vel mye å tenke på, men dette er en god ide, og man kan legge en 125A cube sikring på hver av + polene, og legge kobberskinnene på toppen av cube sikringene. Skinnen kan isoleres ved å tre på krympeslange. Man får også kjøpt ferdig plast isolerte skinner. Jobben er enkel og tar ikke lange tiden om man bare har delene. Det er sannsynligvis 8mm bolter som skal i hvert batteri. Resultatet blir veldig godt balansert, og hvert eneste batteri blir sikret mot intern kortslutning. Det vil dessuten se meget ryddig og pent ut. Cube sikringene tåler relativt høye kortslutningsstrømmer. Eneste ulempen jeg ser er at det blir vanskelig å måle hvert enkelt batteri med strømtang. Men man kan vel leve med det. En kapasitetstest vil jo avsløre om alle batteriene er i live. Så 4 stk. samleskinner er en veldig god ide. Link to post
Hulda Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Du mener terminalsikringer? Ref. til over. Mine har 10 mm mot batteriet og dia 8 mm ut. Om jeg ikke husker feil: Det var der jeg husket feil - korrigert nå. Håper det er riktig..... Link to post
Seilars Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars https://www.batteributikken.com/products/cube-sikring-125a Tenker på slike sikringer. De tåler ganske store kortslutningsstrømmer. Når man har 12 batterier, så vil en kortslutning oppi ett av dem mates av de 11 andre. Med slike cube sikringer så vil sikringen da smelte så dette batteriet isoleres ut.Tenker 125A fordi den normalt aldri skal ryke før BMS stenger. Link to post
Hulda Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Ja, de samme som jeg ref. til over. Etter husken han de håndtere 16000 A kortslutning. Og et Li-batteri kan vel spytte ut drøye 20000 A. Så det er vel ikke helt maksimalt, men bedre enn ingenting. Når jeg kommer til neste steg i min elektriske spaghetti, er meningen å montere knivsikringer som skal kunne ta full strømstyrke. Det er skrevet en hel del om dette tidligere, også under 'Byggingen av Hulda'. Link to post
Eika Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Han glemte det helt idag, kan du ikke ringe han imorra ? Link to post
dennrick Svart 31.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars Vi har opprettet kontakt, @Eika og vi tar en liten prat senere idag. Det er litt utvikling i prosjektet: Bavaria sin servicesjef har sendt meg en e-post idag der han skriver at det er ok å bore gjennom skott i båten vår, og velge ca 4 cm fra toppen. Det gjorde litt godt å få den mailen, kjente jeg Det blir jo da hull der kabel akkurat smetter gjennom. Ikke noe størrer enn det.Dette gjør det enklere også flytte plassering av Multiplussen, så nå tipper jeg den havner i benken over dørk. Det var også noe nevnte servicesjef støttet, og er på linje med de kommentarene vi har sett om dette her på tråden. Makspower og installatøren jeg bruker er også enige om å øke fra 35mm2 til 50mm2 på laskene. De er jo fortsatt veldig korte, så jeg er ganske komfortabel med dette. Dernest er vi enige om at vi også kommer til å sette inn en jordfeilbryter på inverter utgangen til Multiplussen. For meg er det enklests å handle hos "Elektroimportøren". Har du en anbefaling @Seilarssom du evt kunne ha linket til ved anledning? Avslutningsvis, så kommer Cerbo GX og MPPTen til å havne opp på skutesiden. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Jordfeilbryter: Her valgte jeg etter råd fra Bravida 'personvernautomat'. Det er kombinasjon av sikring og 30 mA jordfeilbryter. Link to post
Komodo Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars dennrick skrev 31 minutter siden: Dette gjør det enklere også flytte plassering av Multiplussen, så nå tipper jeg den havner i benken over dørk. Det var også noe nevnte servicesjef støttet, og er på linje med de kommentarene vi har sett om dette her på tråden. Mulig jeg misforstår, men er planen å montere Multiplussen liggende på ei fjøl? Er det noen muligheter får å finne et skott der den kan monteres vertikalt? dennrick skrev 31 minutter siden: Makspower og installatøren jeg bruker er også enige om å øke fra 35mm2 til 50mm2 på laskene. De er jo fortsatt veldig korte, så jeg er ganske komfortabel med dette. Enig med @Seilars i at 35mm2 virker snaut, selv om det helt sikkert vil fungere. Men siden du har tre batteripakker som samles i et knutepunkt, tenker jeg samtidig at strømmen i hver gren blir så pass lav at du kan leve med 50mm2. dennrick skrev 31 minutter siden: Dernest er vi enige om at vi også kommer til å sette inn en jordfeilbryter på inverter utgangen til Multiplussen. For meg er det enklests å handle hos "Elektroimportøren". Har du en anbefaling @Seilarssom du evt kunne ha linket til ved anledning? Lurt. Nå er ikke jeg Seilars, men uansett, Elektroimportøren fører anerkjente merker, f.eks. Eaton og Schneider. Her er et søk: https://www.elektroimportoren.no/?query=jordfeilautomat+16A&page=2&sid=000000000000000000010271273836 Og her et eksempel på sikring. Den har C karakteristikk, er på 16 ampere, tenker den bør være passe til ditt bruk. https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-pkpm2-16-2-c-003-a-eaton/1654706/Product.html Hulda: "Personvernautomat" er det samme som jordfeilautomat som det er snakk om her. En automatsikring med jordfeilbryter innebygget altså. Ser @dennrick skriver jordfeilbryter her nå, men det er nok snakk om jordfeilautomat som har vært foreslått tidligere i tråden. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilars Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars dennrick skrev 23 minutter siden: Har du en anbefaling @Seilarssom du evt kunne ha linket til ved anledning? Nei, kjøper du en 16B jordfeilautomat hos elektroimportøren, så vet nok de hva som fungerer bra. Det er en jungel av fabrikater, men ikke kjøp det rimeligste som de vil selge deg. Alle store kjeder har noen billig greier fra kina som kun de selger. Eaton og Schneider er anerkjente merker som jeg mener jeg har sett der. Synest dette prosjektet begynner å nærme seg godkjent. Multipluss opp fra brønnen, jordfeilbeskyttelse av mannskap, og en godkjent metode for hulltaking i bunnramme. Det er jo slik med alle slike spant, at de blir strekt i overkant, og komprimert i bunn om du treffer moder jord. Å gå 4 cm ned fra topp høres derfor riktig ut. Tipper det ikke er senter hull, men overkant av hull slik at du lar de 4 øverste cm være urørt. Godt jobbet, mye arbeid når du presenterer prosjektene for litt for ærlige og frittalende kritikere 😉. Link to post
Seilars Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars En 30mA jordfeilautomat er en automatsikring med den tilleggsfunksjonen at dersom det skiller mer enn 30mA i den strøm mengden som går i de to fasene, så legger den ut momentant. Dersom fruen tørker håret med en hårføner, og denne har ett overslag pga. fukt, så vil strømmen gå igjennom henne, og tilbake til multipluss en annen vei enn via de to fasene. Det merker denne jordfeilautomaten, og kobler ut strømmen. 30mA er regnet som en grense som er satt av hensyn til personell sikkerhet, det er nok der beskrivelsen personvern automat som @Hulda nevner kommer fra. Link to post
Seilars Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars dennrick skrev 45 minutter siden: Avslutningsvis, så kommer Cerbo GX og MPPTen til å havne opp på skutesiden. Nå er det ikke mye kondens i disse skutesidene pga. divinycell, men når jeg monterer utstyr på skutesiden, så lager jeg alltid en kryssfiner plate som jeg marinerer i lys grå tec7. Den har hos meg helt identisk fargekode som skutesiden. Mulig din er lysere og mer mot hvit. Men poenget med denne finerplaten er at den er 100% rett, og eventuelt kondensvann eller lekkasjer vil renne rundt denne finerklossen. Utstyret man skal montere kan også skrus fast i denne klossen hvilket man IKKE skal gjøre inn i divinycell kjernen. Du bør med andre ord lime opp noe som du kan feste utstyr på. Bavaria har vært 100% nøye på å plassere alle divinycell matter i lukkede områder. Derfor bør man være like flink og ikke borre huller inn i kjernen. Link to post
Komodo Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Seilars skrev 22 minutter siden: Nå er det ikke mye kondens i disse skutesidene pga. divinycell, men når jeg monterer utstyr på skutesiden, så lager jeg alltid en kryssfiner plate som jeg marinerer i lys grå tec7. Den har hos meg helt identisk fargekode som skutesiden. Mulig din er lysere og mer mot hvit. Men poenget med denne finerplaten er at den er 100% rett, og eventuelt kondensvann eller lekkasjer vil renne rundt denne finerklossen. Utstyret man skal montere kan også skrus fast i denne klossen hvilket man IKKE skal gjøre inn i divinycell kjernen. Du bør med andre ord lime opp noe som du kan feste utstyr på. Bavaria har vært 100% nøye på å plassere alle divinycell matter i lukkede områder. Derfor bør man være like flink og ikke borre huller inn i kjernen. Dette er et godt poeng, og noe vi diskuterte nøye i fjor da jeg hjalp @dennrick med å bytte ankervinsj samt forsterke akterspeil og innfestning. For meg er det et prinsipp å skru minst mulig i skroget, og i alle fall ikke punktere et laminat der det er sandwich. Det vi imidlertid la merke til var at den tabben allerede er gjort av de som har vært der og installert utstyr før oss. Om det er fra fabrikken eller om det er ettermontert utstyr vet jeg ikke. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 31.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars Takk for alle innspill igjen - noe av det som kom i helgen gav meg mye å tenke på, men alle var veldig nyttige og jeg hadde også en hyggelig som alltid prat med @Komodo i helgen. Igår og idag har heldigvis avklaringene kommet som perler på en snor. Det er bra. Snakket med installatøren igjen, så vi kommer til å flytte Multiplussen opp i benken. Det er vel da snakk om å bruke 2 x 50 mm2 til den. Korrekt - det var jordfeilautomat jeg mente å skrive over, så jeg skal se hva jeg finner idag basert på det dere har skrevet over. Om plasseringen av Multiplussen så tror jeg det blir veldig vanskelig å finne en fornuftig plass uten at den ligger. Ser at et anbefales at den monteres vertikalt. Jeg skal sjekke igjen om det er alternativer, men den er ganske lang (og tung), og selv om den ene brønnen under den ene benken er dyp, så er jeg redd underdelen igjen vil være komme for nærme bunnen av båten og da er vi jo like langt. En tanke jeg har er at rommet under benken vil være en god del større enn plasseringen dere forhindret, og jeg kan også lage (enda) et hull i treverket under sofaen og dette inn en vifte som går med Multiplussen for å få til ekstra sirkulasjon av luft rundt den. Det er god lufting opp langs skutesidene tror jeg også. Om skruing i skutesiden, så husker jeg også vi snakket om det, @Komodo. Det var vel bl.a. lenseslangen som var skrudd rett i ? Generelt om montering av ting i skutesiden, så har jeg ikke gjort noe av dette. I dette rommet ser dere original lader fra verft. Den ser ut til å være skrudd rettt i siden, mens 12V tavla er plassert på noe treverk - som også later til å være skrudd. Sjøsatt første gang i 2015 denne båten. Litt lengre ned i dette rommet blir det mer og mer originalt treverk, så her er det også litt plass (såvidt) til å feste Cerboen og MPPTen. I dette rommet står det nå en IP43 som har erstattet Cristec laderen. Den skal nå utelukkende ta seg av thrusterbankene som er AGM. Jeg husker også for noen år siden da jeg var ny eier av motorbåten (39 foteren), så spurte jeg servicesjefen til Bavaria om generell innfesting av utstyr. Han svarte da at hen pleide å bruke en del lim og dobbeltsidig tape. Jeg har gjort det samme. Stort sett til småting som alarmer etc. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Chiefengineer Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Jeg ville gjort en grundig vurdering rundt lufttilgangen til Multiplus. Denne må ikke undervurderes når Multiplus belastes. Det absolutt beste er å slippe eksternt viftearrangement men montere den slik at den får tilskrekkelig kjøling av omgivelsestemperaturene. Gir også naturlig nok bedre energieffektivitet i installasjonen. Husk at dette skal også fortrinnsvis fungere på de varmeste sommerdagene. Link to post
dennrick Svart 3.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April @Chiefengineer Skal se nærmere på dette, men nå havner den der den gjør. Det er et ok stort rom. Manualen til Multiplussen tillater "flat" montering. Heldigvis har jeg et også et rør fra luftvarmeren gjennom det samme rommet som Multiplussen i tillegg. Jeg skal åpne rommet litt og sette inn noen pene lufteventiler, og sørge for at det blir naturlig gjennomstrømning. Røret skal jeg isolere. Her tar jeg gjerne imot tips til hva jeg kan bruke Ser i databladet at Multiplussen leverer en del selv ved 60C ? Babysteps denne uken der noen småting blir gjort i noen få timer. Vært litt bekymret for fremdrift, men installatøren hevder at han full kontroll før sjøsetting på mandag. Han har kone + tusen jern i ilden samtidig, så det å få til noen lange dager for å blir ferdig er litt som å få tannkremen inn i tuben igjen. Men det skjer litt mer imorgen, og andre oppdrag er over. Ellers en fin fyr, og vi kommer godt overens. Det blir 2x70mm2 til Multiplussen siden det er 4 m fra knutepunktet til Multiplussen. Ikveld lager jeg batterilasker, 50 mm2, her hjemme. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 4.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April dennrick skrev On 3.4.2025 at 20.56: Det blir 2x70mm2 til Multiplussen siden det er 4 m fra knutepunktet til Multiplussen. 2x70 på pluss, og 2x70 på minus, sikret med 400A? Minste tversnitt er 2x50mm2 på hver av polene, dvs. 4 stk. 50mm2 hvilket gir 2x100mm2. Dette skal sikres med 400A. Link to post
dennrick Svart 5.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April @Seilars Det ble 2x70mm2 da vi er på ca 7-8m tur/retur. Det betyr at vi da har 2x70 på pluss og 2x70 på minus som du skriver. Jeg klippet ut dette bildet fra manualen: Om sikring, så sitter "knutepunktet" i den andre enden: Her vil da 3 banker med 4x100Ah kobles til , og så vil det gå 2 x 70mm2 pluss kabler til Multiplussen. Opprinnelig plan er å sette på 3x200Ah sikringer her. Det er 50mm2 i laskene, og det går 50mm2 fra hver bank til overfornevnte sikringsholder slik planen er nå. Hva tenker du da om dette? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April dennrick skrev 19 minutter siden: Hva tenker du da om dette? Her får du 200A ANL sikringer på hver av batterigruppene med 4x100Ah. Skinna etter sikringene er da sikret med 600A. Det er 1200Ah med lithium som vil forsyne kortslutninger. I manualen så sier victron 400A på ekstern sikring. Det riktige slik jeg ser det er å sikre hver av 70mm2 kablene med en 200A sikring. Du kan feks. gå fra samleskinne til multipluss via to stk. ANL sikringsholdere som har 200A sikringer. Det høres for meg litt kraftig ut med 200A sikringer på 50mm2 til Lifepo4 batterier med 400A BMS. Jeg føler at det er naturlig å runde ned til 160A på 50mm2, mens 70mm2 etter min erfaring håndterer fint 200A. Når teknikeren din kobler batterigruppene, så bør han kappe alle de 6 kablene til de tre batterigruppene med eksakt lik lengde på centimeteren. Da vil du få en form for balansering der den gruppen med høyest strømleveranse vil få høyest spenningsfall i 50mm2 tilkoblingene, og dermed vil den dempes i favør av de to andre gruppene. Gjør han ikke det, så får du en batterigruppe som alltid leverer mest ved høy last. Du bør med andre ord også ha ett felles minus punkt, og absolutt ingen tilkoblinger mellom disse punktene og batteriene. (feks. på de gamle batteriene dine). Link to post
dennrick Svart 5.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April @Seilars Chat GPT forteller meg at en 50 mm2 kabel bør tåle 200-250 A under kontinuerlig belastning. Vi trakk enda en slik en idag siden vi opgraderer dynamoen. Kan jeg bare nedgradere sikringene fra 200A til lavere og komme i mål på den måten? Må vi virkelig sikre videre også? Eller tenker du på doble belter og doble bukseseler nå? Vi har bare tenkt til å kjøre en varmtvannsbereder innimellom, lage kaffe og sånt. Vi har ikke tenkt til at denne Multiplussen skal levere på bånn gass hele tiden. Installatøren har ingen planer om flere sikringer, og han har jobbet for makspower i ca 6 år. De har ingen reklamasjoner eller problemer med misfornøyde kunder med sine 1500 installasjoner. Om lengden på de seks kablene, så avviser han det som teoretisk og at det ikke vil ha særlig betydning. Vi har et felles minuspunkt. Det skal til shunten. Det du skriver om kortslutning. Hva mener du her og hvorfor skal det skje? Skjer det av seg selv, eller må man jobbe litt hardt for at det skal skje? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 5.April Link til dette innlegget Svart 5.April Tror jeg er i ferd med å ramle av i forhold til hvordan dette skal være @dennrick. Hva med å lage en tegning på opplegget ditt og legge ut i tråden her? Sikring på sikring ser jeg i alle fall ikke verdien av. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilars Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Victron multipluss oppgir 400A som sikring i manualen. Da kan man ikke sikre den med 600A og referere til at man pleier å gjøre det og aldri har fått klager før. Han hadde også tenkt å ha 35mm2 lasker i denne installasjonen. Skulle de også sikres med 200A, og hva sier chat gpt til det? Jeg er opptatt av hvordan ett anlegg fungerer når man stresser eller får feil i anlegget. Det er der man skiller gode og dårlige løsninger. Link to post
Hulda Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Spørsmål: Slik jeg har oppfattet det fra tidligere tråder her, vil ikke ANL kunne håndtere kortslutningsstrømmer fra LiFePO4 type batterier. Det nest beste er terminalsikringer som kan håndtere rundt 16000 A. Eller eksempelvis NL3 type knivsikringer som tar langt høyere strømstyrke. Dette er hva som til vinteren skal inn på mine Li-batterier (2 stk 200 Ah hver med 200 A BMS). Link to post
Komodo Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Seilars skrev for 3 timer siden: Victron multipluss oppgir 400A som sikring i manualen. Da kan man ikke sikre den med 600A og referere til at man pleier å gjøre det og aldri har fått klager før. For oss som ikke har papirer som installatør, hva er faren med å sikre med 3x200A? Her er et utdrag fra manualen. Ser at de omtaler valg av sikringsstørrelse som "anbefalt DC-sikring". Men jeg legger også merke til at 24V varianten av samme boks anbefales med 300A. Direkte oversatt skulle vel 24V varianten ha en dobbelt så stor sikring som 12V varianten. Eller er det noe jeg ikke tenker på? Angående tverrsnitt ser jeg at du har et poeng. De anbefaler 100mm2 for inntil 5 meters ledningsstrekk (en vei, eller fram og tilbake?), og 140mm2 for strekk mellom 5 og 10 meter. Hvor lange ledninger har du @dennrick? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 6.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April 3,5m fra knutepunkt til Multipluss Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn