Hulda Svart Mandag 21:39 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:39 Denne tråden har blitt en lærebok, virkelig! Prisverdig dokumentasjon fra @dennrick og @Seilars. Jeg skjønner ikke elektrikeren som ønsker M6 (apparatkassen) koblet til minus. Hele greia brenner jo rett av om det blir DC overledning til apparatkassen av motsatt polaritet. Huselektrikeren din virker til å være en seriøs fyr. Elektriske anlegg i bil er barnemat i forhold til båt. Jeg har koblet biler siden før det vokste skjegg på meg. Verken stål-eller aluminiumsbåter bør bruke skroget felles minus. Dog er faren at man ikke har full oversikt grunnet krypstrømmer fra børstestøv. Hvilket ikke er den store bekymringen for de med glassfiberskrog. Ellers har jeg det slik i Hulda at hovedledere, både pluss og minus, har av/påbrytere. I alt seks slike brytere, og to til som bare bryter pluss. Kommende vinter skal det ryddes kraftig opp. I følge Admiralen blir det nå for siste gang! Link to post
Komodo Svart Mandag 22:35 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:35 dennrick skrev for 2 timer siden: Jeg snakket med enda et firma idag. Fyren der var elektriker, men det kommer ingen samsvarserklæring fra de heller. Men de var anbefalt av Farco. Jeg snakket med de idag også, og han ville ha koblet chassis (fra M6 bolten) på MPII til system minus på shunten, ikke batterisiden (jord). VIdere, "en bryterfunksjon på pluss kabel fra batteri er å anbefale". Men de var usikre på hva som var kravet siden de ikke monterer selv. Det er firmaer rundt omkring som utfører disse jobbene vistnok, ref de to i Vestfold som jeg da har vært i kontakt med. Nesten så man kan begynne å lure på om det i det hele tatt er noen i dette landet som kan montere slike anlegg på forskriftsmessig måte. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilars Svart igår klokken 05:31 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:31 dennrick skrev for 8 timer siden: Etter dette snakket jeg med huselektrikeren (han jeg har brukt hjemme i huset siden 2005 med egen seilbåt), og han tar oppdraget og jeg får samsvarserklæring på installasjon av skilletrafo. Vi skal nå prosjektere dette videre, og han skulle lese seg opp litt siden han ikke gjør dette så ofte. Her har du den rette mannen på jobben ser det ut til. Den holdningen liker jeg, så dette får dere til. 👍Ellers må jeg si at jeg er imponert over innsatsen du legger ned for å få tingene på stell. 😀 Så da kjører vi på videre 😉. Du viser ett bilde av noen grå maxpower batterier i forrige post. Ser jeg riktig når jeg ser at pluss og minus er hentet ut på det samme batteriet? Altså helt til høyre i bildet? Det er en veldig ubalansert måte å hente ut dette på om det er hva jeg ser. Du er litt avhengig av å hente dette ut på en mer balansert måte om du skal kunne ta ut store strømmer uten å skape en ubalanse i SOC i gruppene, og risikere overbelastning på de nærmeste BMS’ene. Man kan godt si at batterier som er lasket med 50mm2 jevnes uansett, så det er ikke så nøye. Nå var vi på tur i helga, og jeg kjører i hjemmehavn noe jeg kaller «grunnspenning» på lithium banken vår. Dvs. når jeg kommer inn og plugger landstrømmen, så kobler jeg til 13,2V ladespenning fra en 70A mastervolt chargemaster, og den bare holder den spenningen fast. Normalt om jeg kobler til ved 100% SOC, så senkes SOC pga. kjøleboks etc. til 66-69% i løpet av få dager. Multiplus bruker jeg når jeg skal topplade til 100% igjen. Det som skjer når man lader med veldig lav ladespenning er at lading tar fryktelig lang tid. Det stiger en prosent eller to i døgnet hos meg nå. Hadde 51% SOC i går, 52% SOC i dag. Så det jeg tror kan skje er at du ikke får en jevn SOC/belastning på disse batteriene. Det vil sikkert ikke merkes, men det burde jo vært 12 batterier som leverer lasten likt, og ikke de nærmeste som får hardkjøret. Håper jeg ser feil, men om jeg ikke gjør det, så burde pluss og minus hentes ut i hver sin ende av gruppene på 4 batterier. Link to post
Seilars Svart igår klokken 06:02 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:02 dennrick skrev for 9 timer siden: Men de var anbefalt av Farco. Jeg snakket med de idag også, og han ville ha koblet chassis (fra M6 bolten) på MPII til system minus på shunten, ikke batterisiden (jord). Ok, han bør begrunne valg av tverrsnitt, og finne ett sted der victron eller andre beskriver hvordan dette kan gjøres. M6 bolten er beskrevet som PE jord, ikke minus tilkobling i den monterings veiledningen jeg leste fra victron. Samtidig så ser jeg at det på nye installasjoner kreves en sammenkobling av PE og DC- iht. EN ISO 13297. Men hvor og hvordan? Det beste vil kanskje være å laste ned den ISO normen og finne det som står der. Det er vel denne normen du vil at huselektrikeren skal montere i samsvar med. Men husk at din båt ikke er bygget etter siste versjon, så du ikke påtar deg for mye arbeid dersom du begynner å lese i en slik norm. Dette er jo en norm rettet mot fritidsfartøy, så jeg vil tro at mange kjente problemstillinger er nevnt i denne normen. Sammen med huselektrikeren, så vil du nok finne løsningen i denne. Din båt er bygget etter EN ISO 13297:2000 og EN ISO 10133 etter hva jeg har funnet ut. Det er 13297 som beskriver AC systemet. Den nyeste versjonen av EN ISO 13297 ser ut til å koste 911 kroner for lesing online. Dersom elektrikeren finner at det skal kobles en gulgrønn ledning fra PE og ned til last siden på shunt, men at det ikke står noe om krav til tverrsnitt, så bør man bruke så kraftig tverrsnitt at en klarer å momentant utkoble ei 400A sikring. Feks. 35mm2. Men jeg ville ventet med denne forbindelsen til skilletrafo er på plass, så om du har den nå som 2,5mm2, ta den midlertidig bort fra shunt og isoler den. Man vet jo aldri om naboene eller egen båt har strøm problemer. Link to post
Komodo Svart igår klokken 08:39 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:39 Seilars skrev for 2 timer siden: Ok, han bør begrunne valg av tverrsnitt, og finne ett sted der victron eller andre beskriver hvordan dette kan gjøres. Nå har han jo allerede sagt at han er usikker på kravet og at de ikke monterer, så det er nok liten vits i å forlange noe mer der. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart igår klokken 09:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:11 12 hours ago, Seilars said: Den minus bryteren du får er en isoleringsbryter som er plassert før alt annet, den har til hensikt å isolere lithium banken 100% i en krisesiutuasjon der du trenger å koble bort alle strømmer pga varmgang i en lask eller ett varmt batteri. . Ved å koble den før shunt, så har du alt av forbruk tilkoblet etter shunten, og bruddet før. Jeg kan ikke se risikoen for jordstrømmer eller andre strømmer når du bryter hoved minus så tidlig i kretsen. På en stålbåt eller en bil, så ser jeg at det kan være riktig, men jeg har det selv slik som dette, og har hatt det slik i flere år. Isoleringsbryter på minus før shunt, og multiplus 3kw har hovedbryter på pluss. Slike brytere betjener jeg aldri når det går store strømmer. Ser alltid først på batterimeter, viser det små strømmer, så kan jeg betjene. Det samme med multiplus, den slås først av, så blir den isolert på DC siden. Men du kan ikke ha hovedbrytere på minus utover i systemet, og PE jord tilkoblet chassis og minus DC. Så enig med dem som sier at hovedbryter på pluss i mange tilfeller er det beste. Men som sagt, du er helt nede på samleskinna til batteriene, og før shunt. Alternativet ditt er å finne en løsning for å få den på pluss om du heller ønsker det. Det jeg mener er viktigst er å få den tidlig slik at du er sikker på at du bryter hele kretsen og har full oversikt. Prøver å lande dette med frakobling først nå - kommer tilbake til de andre innspillene Det jeg tenkte jeg skulle få til nå som følger (slå av pluss bryter til 12V panel, sette bryter på MPII i "null"): 2-polet isoleringsbryter mellom minus skinne og shunt. Da kobler jeg også fra jordingskabelen som ligger der nå. Demontere 3x200A på pluss sikringsskinne - da bør alt være strømløst. Kappe 2x70mm2 på pluss mellom 1x400A sikring og Multiplussen og montere en 2-polet isoleringsbryter der også. Det er ikke plass andre steder slik det er mekket sammen nå Jeg tenkte altså å montere på to isolasjonsbrytere. Får å få liv i anlegget igjen: Montere den nevnte minusbryteren (nå skal jeg ha montert pluss isolasjonsbryter som nevnte i kulepunkt 3 over) med 2x70mm2. Deretter montere på 3x150A sikringer. Så skru på plussbryter til multiplussen, og så skru på minusbryteren mellom shunten og minus skinne. Så skru på plyss bryteren til 12V panelet, og så sette multiplusen på "on". Men så var det det med frakoblingen og rekkefølge der. Hva velger jeg? Er det bare å gå på minus og demontere? Det koker da ned til to valg: Enten: Demonterer 1x70mm2 på minus mellom minusskinne og shunt - og så ta ut sikringene på pluss? Eller: Demontere f.eks 1x400A sikring på pluss først - og så demontere minus på batterisiden på shunten? Dere må gjerne late som om jeg er et fem år gammelt barn som må må ha ting inn med teskje Det føles ihvertfall sånn innimellom. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart igår klokken 11:43 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:43 dennrick skrev for 2 timer siden: Dere må gjerne late som om jeg er et fem år gammelt barn som må må ha ting inn med teskje Det føles ihvertfall sånn innimellom. Du er altfor nøye 😉 Det skjer ikke noe farlig med mindre du kortslutter. Risikoen for det er kraftig redusert med ny permanent avdekking. Husk å spenningsteste etter frakobling. •Topplade gjerne banken og la den droppe til float spenning. Da har du på en måte prøvd å presse inn strøm i alle de tre grenene, men de er fulladet, og tar ikke imot mer. Da går det heller ikke noen store strømmer på kryss mellom gruppene når du senere skal fra/tilkoble sikringene. •Sørge for at det ikke er forbruk eller lading avlest fra shunt på batterimeter. Det gjør du ved å legge ut brytere slik du beskriver, mens du ser på shunten at det går til omtrent 0A. •Når det ikke går noen nevneverdig strøm i shunt, så går det heller ikke noen strøm i minuskabelen. Da ville jeg bare tatt den bort, men uansett hvordan du gjør dette, så får du en sterk femmer av meg om du bare isolerer verktøyet og holder orden så du ikke kortslutter noe. På ett tidspunkt så mister du batterimeteret og alt av lys. Men du har naturligvis arbeidslys med batteridrift. Det er overraskende trangt nede på den arbeidsplassen, så det blir veldig bra å få montert brytere for å kunne isolere ut batterier og utstyr raskt og kontrollert. Link to post
dennrick Svart 20 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20 timer siden 18 hours ago, Hulda said: Denne tråden har blitt en lærebok, virkelig! Prisverdig dokumentasjon fra @dennrick og @Seilars. Jeg hadde ikke trodd at tråden skulle bli så lang, men det er hyggelig at flere får noe ut av diskusjonene, spørsmålene og svarene. Jeg er veldig takknemlig for de tipsene jeg får til fremgangsmåte i de ulike stadiene av dette, og for meg er det mye læring her. 17 hours ago, Komodo said: Nesten så man kan begynne å lure på om det i det hele tatt er noen i dette landet som kan montere slike anlegg på forskriftsmessig måte. Det kan jo virke som om dette ikke er så vanlig. Han ene jeg snakket med lurte på om "det var noe på gang", men at det ikke ville få tilbakevirkende kraft. Det hadde vel blitt et salig styr over hele båt-Norge muligens. 10 hours ago, Seilars said: Her har du den rette mannen på jobben ser det ut til. Den holdningen liker jeg, så dette får dere til. 👍Ellers må jeg si at jeg er imponert over innsatsen du legger ned for å få tingene på stell. 😀 Så da kjører vi på videre 😉. Du viser ett bilde av noen grå maxpower batterier i forrige post. Ser jeg riktig når jeg ser at pluss og minus er hentet ut på det samme batteriet? Altså helt til høyre i bildet? Det er en veldig ubalansert måte å hente ut dette på om det er hva jeg ser. Du er litt avhengig av å hente dette ut på en mer balansert måte om du skal kunne ta ut store strømmer uten å skape en ubalanse i SOC i gruppene, og risikere overbelastning på de nærmeste BMS’ene. Godt sett det. Jeg hadde nesten håpet at du ikke skulle se den der (neida) Men den kabelen der, mine damer og herrer er..... trommevirvel..... en kabel som går til iankervinsjen (!) (i baugen, tror jeg). Jeg kan ihvertfall ikke forstå annet for rett bak panelet sitter det en typisk sikring til ankervinsj (en slik en med en arm som svinger seg ut når den slår ut), og det går en tilsvarende kabel til den. Så det kan se ut som om det blir et lite ankervinsjprosjekt i denne tråden også. Jeg tror dette er en snarevei som ble tatt. Den er pr nå litt for kort til å rekke bort til pluss skinnen der jeg vil anta den skal kobles slik at vinsjen trekker strøm fra de tre bankene og ikke bare en. Når anlegget mitt er livløst, så tenkte jeg at jeg skulle ta jobben med å kappe denne kabelen og skjøte på litt med en skjøtehylse. Jeg har hylse til både 50mm2 og 70mm2 kabel. Evt kan jeg ta det senere, for etter montering av brytere er det jo fort gjort å få gjort en slik jobb trygt. Er vi enige om at pluss skinnen er riktig hjem for denne kabelen? Forøvrig er det tatt ut strøm av bankene på korrekt måte @Seilars. På det bildet du viser til, så går minus til minus skinna, mens det fra det fjerde batteriet helt i venstre går en plusskabel til pluss skinne og sikringen til denne banken. Det er gjort slik på de to andre bankene også. Forøvrig et interessant ladeopplegg du har. Jeg har faktisk denne muligheten selv siden IP43 laderen fortsatt står der og tar seg av startbatteriet. Vi har bare koblet vekk koblingen til lithium banken og isolert den. Reversibelt det. Evt kanskje bruke en BEP bryter som kan bidra til at jeg kan velge om IP43 skal bidra til lading av lithium banken eller ikke? 9 hours ago, Seilars said: Sammen med huselektrikeren, så vil du nok finne løsningen i denne. Dersom elektrikeren finner at det skal kobles en gulgrønn ledning fra PE og ned til last siden på shunt, men at det ikke står noe om krav til tverrsnitt, så bør man bruke så kraftig tverrsnitt at en klarer å momentant utkoble ei 400A sikring. Feks. 35mm2. Men jeg ville ventet med denne forbindelsen til skilletrafo er på plass, så om du har den nå som 2,5mm2, ta den midlertidig bort fra shunt og isoler den. Man vet jo aldri om naboene eller egen båt har strøm problemer. Jordkabelen som er på shunt nå vil jo kobles av når jeg kobler fra minus kabelen (1x70mm2) der. Mener du at jeg ikke skal montere den igjen? Og ved å isolere den, mener du at jeg bare skal surre den inn med elektrikertape ? Spørsmål da: Vil jeg isåfall ha jording på stell da da? Kan jeg fortsatt bruke Multiplusen som vanlig uten denne jordingen koblet til både med landstrøm og som inverter til 220V panelet? Det er vel ikke før om et par uker elektrikeren kommer, tror jeg, og jeg hadde håpet på en tur før det, sannsynligvis helgen etter 17. mai helgen. Jeg må begynne å samle litt dokumentasjon til elektrikeren ja. Har notert meg standardene, og sender ham også noen bilder. 4 hours ago, Seilars said: Du er altfor nøye 😉 Det skjer ikke noe farlig med mindre du kortslutter. Risikoen for det er kraftig redusert med ny permanent avdekking. Husk å spenningsteste etter frakobling. Godt - da bruker jeg litt tid på denne "preppingen" du skisserer som oppskrift over, sjekker batterimonitoren, og tar av minus som første steg dersom det ikke går strøm der. Skal være litt nøye med isolering av verktøy, ja! Skrekken er å kortslutte noe. Jeg oppdaget igår kveld at manualen jeg har hatt til MPII viser pluss tilkoblingen til høyre sett forfra, og ikke til venstre slik min MPII faktisk er koblet. Manualen stemte jo ikke med bildet av tilkoblingene jeg har lagt ut høyere opp i denne tråden. Så oppdaget jeg etter 20 minutter at DC tilkoblingene har blitt endret i den versjonen jeg har, og nå har jeg en manual på PCen som stemmer med bildet mitt. Å oppdage det avviket mellom manualen jeg hadde (som jeg nå har slettet) og bildet mitt var en grei måte å få høy puls og blodtrykk på. Bare for å ha spurt (jeg husker ikke om jeg har spurt) deg @Seilars. Hvor i båten din har du koblet chassis til jord? Skilletrafo: Har såvidt begynt å pusle med plasseringen av denne. Har tatt noen bilder av "bagasjerommet", og må studere de litt. Inntrykket er at Victronen er ganske tung (23 kg) og har en viss størrelse (37x21x11 cm). Er det andre forslag til en skilletrafo som kan gjøre samme nytten, men evt har noen mindre dimensjoner? Dette er vel kanskje styrt av fysiske "lover", ref den strømmen den skal håndtere? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden dennrick skrev 15 minutter siden: Jordkabelen som er på shunt nå vil jo kobles av når jeg kobler fra minus kabelen (1x70mm2) der. Mener du at jeg ikke skal montere den igjen? Og ved å isolere den, mener du at jeg bare skal surre den inn med elektrikertape ? Spørsmål da: Vil jeg isåfall ha jording på stell da da? Kan jeg fortsatt bruke Multiplusen som vanlig uten denne jordingen koblet til både med landstrøm og som inverter til 220V panelet? Det er vel ikke før om et par uker elektrikeren kommer, tror jeg, og jeg hadde håpet på en tur før det, sannsynligvis helgen etter 17. mai helgen. Jeg vet at jeg ville ventet til skilletrafo er på plass. I båten vår er det ingen slik forbindelse. Det er noe som har kommet som ett krav i normene etter at våre båter ble bygget. Når man gjør endringer skal man normalt følge siste utgave av normen. Multiplus er hos deg jordet selv om du ikke har den forbindelsen, det er DC minus som mangler utjevningsforbindelse. Noen har bestemt at man skal begynne å «jorde» DC minus. Det er i praksis en utjevning slik at alt av chassis og jordet 230V skal få samme potensiale som DC minus. Ulempen uten skilletrafo er at alle jordfeilene på piren du ligger på vil ta turen ombord til deg om du har god forbindelse til sjø, feks. gjennom seildrevet. Du husker kanskje at jeg kalte den forbindelsen for en motorvei for nabobåtens jordfeil tilbake til energiverkets transformator. Jeg ville aldri hatt den forbindelsen uten en skilletrafo montert. Det du uansett må teste er at jordfeilbryteren kobler ut alt når du ligger på inverterdrift, og at den andre jordfeilbryteren kobler ut alt når tilførselen er fra landstrømmen. Da er det nøyaktig like trygt som ombord hos oss, og 100 ganger tryggere enn om han hadde montert den multiplus inverteren uten jordfeilbryter slik de fleste gjør. Du har ingen hast, husk bare å teste jordfeilbryterene ombord av og til. Link to post
dennrick Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden 20 minutes ago, Seilars said: Du husker kanskje at jeg kalte den forbindelsen for en motorvei for nabobåtens jordfeil tilbake til energiverkets transformator. Jeg ville aldri hatt den forbindelsen uten en skilletrafo montert. Det du uansett må teste er at jordfeilbryteren kobler ut alt når du ligger på inverterdrift, og at den andre jordfeilbryteren kobler ut alt når tilførselen er fra landstrømmen. Da er det nøyaktig like trygt som ombord hos oss, og 100 ganger tryggere enn om han hadde montert den multiplus inverteren uten jordfeilbryter slik de fleste gjør. Du har ingen hast, husk bare å teste jordfeilbryterene ombord av og til. Ja, det husker jeg Dette med å teste jordfeilbrytere, så fikk jeg jo ifjor gjort det ved å søle litt vann i nærheten av 220V inntaket (dårlig pakning i en luke som jeg nå har byttet). Både den på stolpen og den rett etter 220v inntaket slo ut da. Det finnes vel sikkert bedre måter å teste jordfeilbryterne enn å søle vann rundt i båten Hvordan gjør dere dette i praksis - tester de altså? Er det bare å trykke på den lille knappen? Isåfall, hva gjør denne lille knappen i praksis som utløser jordfeilbryteren? I tillegg til den ved landstrøminntaket, så har jeg jo den som er montert på AC ut på Multiplusen. Er det også slik at det sitter en jordfeilbryter i 220V panelet, ref hovedsikringen til venstre i bildet under? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden dennrick skrev 1 minutt siden: Det finnes vel sikkert bedre måter å teste jordfeilbryterne enn å søle vann rundt i båten Hvordan gjør dere dette i praksis - tester de altså? Er det bare å trykke på den lille knappen? Isåfall, hva gjør denne lille knappen i praksis som utløser jordfeilbryteren? Jordfeilbryteren er ei dørvakt, som passer på at det til enhver tid går like mye strøm i begge fasene. Skulle det mangle mer enn 30mA, typisk ved at du tar på en ikke jordet ovn med overslag, mens du feks. tar på volvo penta motoren, så registrerer denne at det mangler 30mA eller mer, og kobler da ut strømmen momentant. Dermed så slapp du med skrekken uten å miste livet. Det er derfor @Hulda kaller disse for personvernautomater. 30mA er regnet for en grense for hva kroppen tåler. Når du trykker på testknappen så lager du en 30mA strøm som forbrukes inne i jordfeilsutomaten på en måte som simulerer at det er en forskjell på 30mA mellom de to fasene. Dermed så legger den ut. Man tester med andre ord jordfeilautomaten, ikke jordingen. Det er lurt å trykke på denne knappen noen ganger i året slik at bryteren ikke blir treg eller slutter å virke. Det er litt snakk om jordinger i denne tråden. Det handler om å koble sammen alle deksler og metalldeler nær elektriske komponenter, slik at ett overslag mellom feks. en ovn og dekselet til ovnen ikke kan gi ett støt om man tar på noe annet i nærheten samtidig med ovnen. Ved å koble sammen alt dette, så blir det samme spenningen på alt, slik at man ikke får støt. Denne sammenkoblingen av metallene rundt elektro systemet blir i mange anlegg tilkoblet ett jordspyd eller noe tilsvarende, og sendt tilbake til energiverkets transformator i jorden. Men sjøen er en veldig mye bedre vei for jordfeil enn en tørr plen med ett jordspyd i. Derfor er vi alltid redd for at seildrevet/akslingen skal fungere som jordspyd ombord. Det er også endel metalldeler i DC systemene i en båt, og disse er ofte dårlig tildekket og kan ha kontakt med sjø. Det er sannsynlig at det er derfor at nyere normer sier at man også skal koble DC minus til jordingen i 230V systemet. Link to post
dennrick Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden 40 minutes ago, Seilars said: Det er sannsynlig at det er derfor at nyere normer sier at man også skal koble DC minus til jordingen i 230V systemet. God forklaring. Det tror jeg at jeg forsto. Teste disse skal mao inn i rutinene. Har aldri gjort dette. Til sitatet: Det er ikke ok å gjøre dette dersom man ikke har skilletrafo. Men det er ok å gjøre det dersom man har skilletrafo slik jeg da forstår dette? Bryter: BEP 12-18V - 400A, 2 polet, type 770-DP. Denne har jeg kjøpt to stykker av, og jeg studerte de nærmere nå. Disse er det faktisk mulig å koble feil slik jeg ser det, og fortsatt få de til å passe i "huset sitt". Jeg har forsøkt å illustrere hva jeg mener med en tegningen under. Jeg tenker at det er korrekt å koble det slik at strømmen går i retning langs de tykke røde tusjstrekene som jeg har tegnet, og ikke langs de tynne blå. Illustrasjonen her er ment for pluss siden. Tenkte å gjøre noe tilsvarende på minus siden. Dette er sikkert åpenbart for kyndige, men jeg tenkte det var greit å sjekke innom med dette her og få en avklaring på det. Eller har jeg kjøpt feil bryter? På det tredje bildet under (den bryteren er av en litt annen type), så illustrerer det hvordan jeg tenkte jeg skulle koble bryteren mellom 2x70 mm2 kabler. En på pluss siden og en på minus siden. Har jeg tenkt riktig eller er det faktisk motsatt? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Bryteren ser riktig ut. Den har to kontaktsett, dvs. to brytere i en bryter. Den kalles vel dual pole, og det er fordi den kan bryte både pluss og minus, eller som hos deg to stk av samme polaritet. En huskeregel er at størst avstand er mellom ulike poler. Så for meg ser det feil ut med tegningen din. Det er jo fristende å tro at strømmen går rett frem på bildet, men for meg ser det ut som om den største avstanden også på bildet er mellom de ulike kontaktsettene. Du får måle og verifisere det jeg skriver. Vri bryteren eller kablene 90 grader, så bør det stemme. Link to post
dennrick Svart 17 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Jeg tror du har rett @Seilars Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 17 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Uavhengig av resten av skissen i manualen til bryteren, så er vel denne koblingen av to parallelle kabler den eneste som gir mening? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Den gir mening ja. Link to post
Hulda Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden På norsk blir det '2-pola' bryter. Det er slike man bør ha på båter med ledende skrog. De var ikke lett tilgjengelig den gangen jeg la opp mitt anlegg, derfor har jeg to separate brytere. 'Personvernautomat', det var betegnelsen til Bravida AB. 30 mA er ikke dødelig. Men da jeg en gang banket min bare skalle opp i noe som ikke var isolert enda, så kan jeg love at det merkes. Uten at 30 mA løste ut. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn