Jump to content

Oppgradering av forbruksbank (lithium) og omlegging av nåværende ladekonsept med ny Multipluss - råd

dennrick

Recommended Posts

Ser ut til at vi på tirsdag 3. juni setter inn isolasjons transformatoren. Noen første tanker fra huselektrikeren idag etter at han har lest seg opp litt på jording (jeg vet ikke om han er i mål, men jeg har sagt han kan ha på taksameteret når han forbereder seg - jeg stoler jo 100% på ham siden absolutt alt han har utført her i huset (omfattende oppussing) siden 2005 har vært strålende arbeid. Han rydder til og med).

Via e-post idag: "Jordingen skal tilkobles båten jordingspunkt. Det vil si der alle ledende deler som ved feil i elektrisk utstyr kan bli strømførende (230V, ikke 12V) har sitt samlede jordingspunkt. Motor og seildrev skal ikke være tilkoblet  dette punktet."

Jeg ser i manualen til båten at det ikke står mye om jording der, men det listes opp til sammen 61 komponenter som er definert til å være en del av båtens DC anlegg. Item nr. 60 er "jordingsanode", mens item nr. 61 er "Masse, motorblokk" :forvirret:. Jordingsanoden antar jeg er den anoden på utsiden av skroget rett bak seildrevet som sitter i en gjennomgående bolt - derfra går det noen ledninger videre. Jeg må studere denne anordningen litt nærmere i helgen og se om det går an å finne ut hvor de ledningene går. Jeg har også sendt en forespørsel til Bavaria om hvor jordings punktet er slik de ser det.

Dette er et bilde av elektronikken med fronten fjernet. Det er litt engangs-lasking som skal gjøres for å sette den opp til å være 230V (de følger med og er sorte). Det følger også med lasker til jord (gul/grønne). Huselektrikeren er allerede inne på tanken om å finne en praktisk løsning på hvordan jordingen kan endres når båten skal på land. Hadde ikke du ordnet deg med en bryter som du har merket med SJØ / LAND @Seilars ? På bildet under, så er jo dette et "tett" (IP21) kabinett som ikke tar høye for en slik fix, så da må vi fikse det selv (borre hull?) ?

image.png.690e20826e30d70d4df457b3aaa18d70.png

66Isolasjonstrafo.jpg.2b8a920051cc5c805cab546c22043ca5.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 1 time siden:

Hadde ikke du ordnet deg med en bryter som du har merket med SJØ / LAND @Seilars 

Nei, jeg har ingen skilletrafo, og ingen forbindelse mellom PE og DC minus.  Har alltid bereder plugget ut, og jeg bryter minus på motor når jeg ikke bruker den. 

Men jeg anbefalte deg å legge opp en velgebryter med posisjonene «båt på land»- «båt i vann». 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...