Jump to content

Oppgradering av forbruksbank (lithium) og omlegging av nåværende ladekonsept med ny Multipluss - råd


dennrick

Recommended Posts

Ser ut til at vi på tirsdag 3. juni setter inn isolasjons transformatoren. Noen første tanker fra huselektrikeren idag etter at han har lest seg opp litt på jording (jeg vet ikke om han er i mål, men jeg har sagt han kan ha på taksameteret når han forbereder seg - jeg stoler jo 100% på ham siden absolutt alt han har utført her i huset (omfattende oppussing) siden 2005 har vært strålende arbeid. Han rydder til og med).

 

Via e-post idag: "Jordingen skal tilkobles båten jordingspunkt. Det vil si der alle ledende deler som ved feil i elektrisk utstyr kan bli strømførende (230V, ikke 12V) har sitt samlede jordingspunkt. Motor og seildrev skal ikke være tilkoblet  dette punktet."

 

Jeg ser i manualen til båten at det ikke står mye om jording der, men det listes opp til sammen 61 komponenter som er definert til å være en del av båtens DC anlegg. Item nr. 60 er "jordingsanode", mens item nr. 61 er "Masse, motorblokk" :forvirret:. Jordingsanoden antar jeg er den anoden på utsiden av skroget rett bak seildrevet som sitter i en gjennomgående bolt - derfra går det noen ledninger videre. Jeg må studere denne anordningen litt nærmere i helgen og se om det går an å finne ut hvor de ledningene går. Jeg har også sendt en forespørsel til Bavaria om hvor jordings punktet er slik de ser det.

 

Dette er et bilde av elektronikken med fronten fjernet. Det er litt engangs-lasking som skal gjøres for å sette den opp til å være 230V (de følger med og er sorte). Det følger også med lasker til jord (gul/grønne). Huselektrikeren er allerede inne på tanken om å finne en praktisk løsning på hvordan jordingen kan endres når båten skal på land. Hadde ikke du ordnet deg med en bryter som du har merket med SJØ / LAND @Seilars ? På bildet under, så er jo dette et "tett" (IP21) kabinett som ikke tar høye for en slik fix, så da må vi fikse det selv (borre hull?) ?

image.png.690e20826e30d70d4df457b3aaa18d70.png

 

66Isolasjonstrafo.jpg.2b8a920051cc5c805cab546c22043ca5.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 1 time siden:

Hadde ikke du ordnet deg med en bryter som du har merket med SJØ / LAND @Seilars 

Nei, jeg har ingen skilletrafo, og ingen forbindelse mellom PE og DC minus.  Har alltid bereder plugget ut, og jeg bryter minus på motor når jeg ikke bruker den. 

 

Men jeg anbefalte deg å legge opp en velgebryter med posisjonene «båt på land»- «båt i vann». 

Link to post

Litt om mystisk anode med ledninger inn i båten:

Dette kan være 'bonding', sammenbinding på norsk. Her må man se på anoden som en 'elektronpumpe'. Og ledningene, som bør være minst 6 mm2, kobler på mystisk vis sammen alle metalldeler som har kontakt med sjø. Dette er i så fall ikke et jordingssystem i vanlig elektrisk forstand. Systemet er satt opp for å presse alle metallkomponenter ned til et felles potensial. Der anoden kjører e- (elektroner som alltid har minus ladning) for å erstatte de elektronene som forsvinner fra tilsluttede metaller. Korrosjon er i bunn og grunn, enkelt forklart, elektroner som stikker av. At anoden 'forvitrer', har sin bakgrunn i at elektronene pigger av gjennom ledningen inne i båten. Tilbake på anoden sitter det tilbake metallioner (M2+) som flyter av gårde i sjøen. Og med flaks binder seg til båtens metalldeler som har minus ladning. 

 

Så da skjønner alle, om ovennevnte utredning stemmer (at det er et bondingsystem), at tilkobling av 220 V jord her vil kunne sette av de underligste reaksjoner. Ut fra en korrosjonsfaglig vurdering ville jeg ikke gjort det. 

 

Dette med vanlig elektrisk jording skjønner jeg ikke mye av. Tror det var @Arne2som ved en anledning ba meg måle potensialet mellom Huldas jordskinne og trafo nullpunkt. Det lå det en spenning og vaket. Jeg kalte dette 'spøkelsesspenning' grunnet vanlige multimetres store motstand som måler 'hva som helst' innen spenning. Og grunnen til at jeg kalte det 'spøkelsesspenning' var at jeg målte 0 (null) ampere i jordledningen. Uten å tenke på at for å måle mA trenger man noe mer avansert en clamp on multimetere fra Biltema og andre. I en slik måling vil jeg vurdere at jeg burde kunne måle ned til 5 mA. 

 

Dette er grunnen til at om bord i Hulda er disse systemene fullstendig adskilt. På Hulda, som har et skrog av jern, er det naturligvis full 100 % bonding. Om bord i Hulda er rustfritt stål sveist rett i skrog av karbonstål. Full bonding og bra epoxy er lik null korrosjon (rust). Etter 25 år (i august) er det fremdeles ikke noe slakk i rorlagrene eller akseltetningen, null rust der det er bart jern (rorakslingen er i vanlig karbonstål). Så dette er resultatet av god bonding. 

 

Den kroppen som skal få meg til å legge 220- eller 12 V jording til skroget er ikke født enda. Hulda har 'felles jordingspunkt' der alle jordledninger kommer inn (jordskinne) (som beskrevet av huselektrikeren) og denne skinnen er videre jordet til trafo nullpunkt. Således er det ingen berøringsfare om bord. 

 

De to ukene båten er på land hvert annet år, bruker jeg skjøteledning fra land på alt arbeide. Skilletrafoen er ikke i bruk. Faren er her at det går en landstrømkabel om bord der jord ikke er tilkoblet. Et overslag til skroget nedstrøms skilletrafo, og en båt som er isolert fra landjorden stående på treklosser og støtter med gummipolstring, kan ha et stående potesiale som vil løse ut mot jord ved berøring. Der er det en teoretisk mulighet. 

 

Dette ballet på seg. Blir engasjert. Beklager. 

Link to post

Jeg skal ta bilde av denne anoden med ledninger inn i båten i helgen @Hulda Som nevnt over, skal jeg også se om det er mulig å finne ut hvor de går. Hvordan ser forresten din jordskinne ut? Legg gjerne igjen et bilde av den her, for da får jeg en viss peiling på hva jeg skal lete etter hos oss :smiler: 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Hehe - det funker ikke i dette gamle lafteplankhuset fra 1927 som faktisk har tre sikringsskap der det meste er skjult bak moderne sikringer og noen gamle skrusikringer som stort sett har blitt faset ut. Huselektrikeren har vært flittig i disse skapene våre :smiler: Men jeg skal se etter gul/grønn i båten.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 2 timer siden:

Ser ut til at vi på tirsdag 3. juni setter inn isolasjons transformatoren. Noen første tanker fra huselektrikeren idag etter at han har lest seg opp litt på jording (jeg vet ikke om han er i mål, men jeg har sagt han kan ha på taksameteret når han forbereder seg - jeg stoler jo 100% på ham siden absolutt alt han har utført her i huset (omfattende oppussing) siden 2005 har vært strålende arbeid. Han rydder til og med).

 

Via e-post idag: "Jordingen skal tilkobles båten jordingspunkt. Det vil si der alle ledende deler som ved feil i elektrisk utstyr kan bli strømførende (230V, ikke 12V) har sitt samlede jordingspunkt. Motor og seildrev skal ikke være tilkoblet  dette punktet."

 

Jeg ser i manualen til båten at det ikke står mye om jording der, men det listes opp til sammen 61 komponenter som er definert til å være en del av båtens DC anlegg. Item nr. 60 er "jordingsanode", mens item nr. 61 er "Masse, motorblokk" :forvirret:. Jordingsanoden antar jeg er den anoden på utsiden av skroget rett bak seildrevet som sitter i en gjennomgående bolt - derfra går det noen ledninger videre. Jeg må studere denne anordningen litt nærmere i helgen og se om det går an å finne ut hvor de ledningene går. Jeg har også sendt en forespørsel til Bavaria om hvor jordings punktet er slik de ser det.

 

Dette er et bilde av elektronikken med fronten fjernet. Det er litt engangs-lasking som skal gjøres for å sette den opp til å være 230V (de følger med og er sorte). Det følger også med lasker til jord (gul/grønne). Huselektrikeren er allerede inne på tanken om å finne en praktisk løsning på hvordan jordingen kan endres når båten skal på land. Hadde ikke du ordnet deg med en bryter som du har merket med SJØ / LAND @Seilars ? På bildet under, så er jo dette et "tett" (IP21) kabinett som ikke tar høye for en slik fix, så da må vi fikse det selv (borre hull?) ?

image.png.690e20826e30d70d4df457b3aaa18d70.png

 

66Isolasjonstrafo.jpg.2b8a920051cc5c805cab546c22043ca5.jpg

Det er godt du stoler på elektrikeren din. Men han bør jo kanskje konferere med en som har dette som sin daglige jobb. Hos meg er det to Skilletrafoer pga to inntak på 32 ampere hver. 
I sikringsskapet sitter bryteren som vender jording til båt på sjø og båt på land. 
Om din elektriker vil konferere med en som er godkjent på området sjø og land så er det bare å sende meg en pm så får du kontaktinfo til en svært så hyggelig og kompetent mann på området. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Jordskinne øverst i bildet:

20250522_222344.jpg.fa182bd56446070a327e7249b465aef7.jpg

I prinsippet slik det ser ut i Hulda.

 

Så er denne skinnen jordet vidre til trafo nullpunkt i hht til praksis og anbefaling fra trafo produsent. Godkjent av elentriker som jobbet med fiskefartøyer og ferger :-) Skrudd sammen av Hulda som ikke har peiling.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...