Bonus Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai dennrick skrev 27 minutter siden: ... Var det ikke Windy du hadde? Windy 37 GM ja. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 16.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai Da har jeg vært i båten og fått modifisert litt på anlegget. Har sikret ned til 3x150A, fått på en BEP 2-polet 400A bryter mellom minusskinne og shunt, og montert en tilsvarende bryter på pluss mellom 400A sikring og Multiplusen. Jeg begynte med å sette på multiplusen for å topplade nesten fulle batterier, den gikk fort over til Absorbtion, og etter en times tid gikk det 1A. Imens dette foregikk, så merket jeg opp plusskabler med rød elektrikertape og tapet over litt ekstra på skinna til 400A sikringen med rød tape også. Forberedte så verktøy og litt annet. Etter halvannen time skrudde jeg av Multiplus på touchskjermen (GX-70), skrudde den av med den fysiske bryteren sin, koblet fra 220V på bryggestolpen. Så skrudde jeg av bryter på pluss siden til 12V panel, plugget ut Cerboen og solcelleanlegget. Ventet noen minutter og målte med tangamperemeter flere steder på både pluss og minus side, og det gikk null strøm. Batterimonitoren viste også null. Så da demonterte jeg 1x70mm2 på batterisiden til shunten først, og så på minusskinna. Deretter demonterte jeg 3x200A sikringer på plusskinna. Neste trinn var å klippe plusskablene under benken til Multiplussen, strippe de og presse på kabelsko. Deretter krympet jeg på røde krympestrømper. En snubletråd var bryteren jeg hadde kjøpt, for den er slik at man må montere kablene på polene på bryterdelen, og så sette den ned i huset sitt. Det hadde vært enklere med en versjon som heter "ez-mount". Da kan man skru fast delen med polene først, og så tilpasse kablene 100%, montere de på og deretter montere bryterdelen. Nå måtte jeg først montere alle kablene fiks ferdig på bryterdelen med poler, for så å dytte dette ned i bryterhuset. Så feste. I tillegg måtte jeg montere kablene inn 90 grader ift det jeg tror bryteren er ment til å brukes som (bryte pluss og minus kontra parallellkoble 2 kabler). Med 4 stk 70mm2 kabelsko var det ikke mulig å sette den sammen fordi samme side til/fra f.eks Multiplus må monteres der avstanden mellom boltene er størst - bildet jeg har lagt ut over viser motsatt som er tilfellet dersom pluss og minus skal kobles og brytes med denne bryteren. Det ble helt feil for denne bryteren. Så jeg måtte spikke litt på bryterhuset med vinkelsliper med kappskive og baufilsag. Da passet de. Dette syntes ikke på bildene jeg har tatt, men det kan muligens forstås fra bryterbildene jeg la ut over. Første montasjejobb var da denne på plusskablene til Multiplusen. Jeg tok med en liten plankebit for å få noe bedre vinkel på kablene. Stripset litt her og der og la under litt skummgummi/plast ved trekanten. Ikke superfornøyd med krympejobben siden jeg måtte bruke gasslighter siden jeg var strømløs. Var forsiktig og det tok evigheter. Men det tøyt ut litt lim. Surret litt tape på i tillegg. Det er også en liten logisk brist i at "on" er 90 grader på lengderetningen av kablene. Men jeg har kanskje kjøpt feil bryter, og kanskje det finnes slike som er laget for å parallellkoble slike kabler? Isåfall tar jeg gjerne tips. Det er fort gjort å bytte bryter. Med noe mer erfaring med montasje av denne bryteren, så var neste bryter mellom minusskinne og shunt. Sikringsskinna på plussiden med 400A sikring er nå strømløs. Det er den jeg har tapet litt ekstra med rød elektrikertape. Med så korte kabler forsøkte jeg å krympe på kabelsko i riktig retning/vinkel. Parene er like lange. Det gikk sånn passe greit. Jeg tok med disse kablene bort på land og fant et uttak til varmepistolen. Blir bedre krymp av det. Bryteren kunne selvsagt ha vært skrudd til med to skruer til, og også stått "rett". Men da har jeg ihvertfall fått oppgradert fra 1x70mm2 til 2x70mm2 med ny 400A bryter. Måtte på med vinkelsliper og baufil her også. Jeg har også koblet jord fra M6 bolten på Multiplusen vekk fra batterisiden på shunten. Huselektrikeren som kommer fåt fortelle meg hvor den skal settes. Bolten til shunten er forøvrig kort (bare 10mm), så jeg hadde med meg en M10x30 siden jeg skulle ha på to kabelsko. 20-25mm lengde hadde nok vært mer ideelt. Løste det med skiver innerst mot kabelskoene og sprengskiver mot hodet på bolten. Da dette var gjort, så skrudde jeg inn en 150A sikring. Var litt spent da jeg skrudde på BEP bryteren på minus, men batterimonitoren lyste opp! Skrudde av minus igjen og monterte de to andre sikringene, så nå har vi 3x150A. Under er et oversiktsbilde. Jeg rakk ikke flytte ankervinsjkabelen fra pluss polen på den ene batteribanken. Men jeg ser en mulighet for å feste denne på bolten øverst til høyre på bildet over. Den skal da ha en M10 kabelsko. Jeg lurer også på om det kanskje bare er en 35mm2 kabel. Jeg må sjekke dette nærmere. Jordingskabelen er fortsatt tilkoblet Multiplusen, men her kan den skimtes pakket inn i sort elektrikertape. Igjen, huselektrikeren vår hjelpe meg med å finne egnet plassering til den. Skrudde på bryteren på minus igjen, dernest plussbryteren til 12V panelet, aktiverte vannpumpa og fikk vasket hendene. Etterhvert skrudde jeg også på bryteren på plussiden til Multiplusen. Så skrudde jeg den på med bryteren sin og den våknet til live. Skrudde på 220V panelet (fortsatt ikke koblet til landstrøm) og skrudde på varmtvannsberederen. Den trekker ca 70A så jeg på skjermen. Slo den av igjen. Da virker ting tilsynelatende etter denne modifiseringen. Ryddet båten og reiste hjem, litt lettet egentlig, for dette har jeg tenkt mye på og også gruet meg litt til å gjøre. Det ble heldigvis gnistfritt @Hulda. @Seilars Kan du se over ved anledning? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai dennrick skrev for 1 time siden: Det er også en liten logisk brist i at "on" er 90 grader på lengderetningen av kablene. Men jeg har kanskje kjøpt feil bryter, og kanskje det finnes slike som er laget for å parallellkoble slike kabler? Isåfall tar jeg gjerne tips. Det er fort gjort å bytte bryter. Skjønner hva du mener, men det er ikke like opplagt som på ett vannrør. Det kan eventuelt løses ved at man ikke ser kablene, feks. ved å lage en dørk. Du bør uansett feste dem i noe fast ett sted utenfor bryteren, så treklossen burde vært større. dennrick skrev for 1 time siden: Bolten til shunten er forøvrig kort (bare 10mm), så jeg hadde med meg en M10x30 siden jeg skulle ha på to kabelsko. 20-25mm lengde hadde nok vært mer ideelt. Løste det med skiver innerst mot kabelskoene og sprengskiver mot hodet på bolten. Det ser riktig ut, men med så store strømmer som du kommer til å kjøre, så er det krise å få en rustfri skive på innsiden av en kabelsko. Rustfritt leder ikke så godt og det blir varme av det. Har selv rustfrie bolter på shunt, men som deg har jeg kontroll på hvor skivene er. dennrick skrev for 1 time siden: Jeg rakk ikke flytte ankervinsjkabelen fra pluss polen på den ene batteribanken. Men jeg ser en mulighet for å feste denne på bolten øverst til høyre på bildet over. Den skal da ha en M10 kabelsko. Jeg lurer også på om det kanskje bare er en 35mm2 kabel. Det som kobles til der er vel sikret med 450A. 35mm2 til kortvarig bruk under 10 minutter ville jeg sikret med maksimalt 160A. (tåler ca. 190A ved 45 graders omgivelse om jeg husker rett fra egen winsj). Regner med det sitter en sikring ikke for langt unna på 100-160A avhengig av type ankerwinsj. Når det gjelder minus bryter og andre komponenter nær eller på skutebunn, så er det som tidligere nevnt risikabelt. Det beste du kan gjøre slik situasjonene er nå, er å montere minus bryteren på en kloss som løfter den så mye som mulig, minst 5-10cm. . Lim klossen med feks. tec7. Regner med vannet vil renne igjennom den bryteren på vei til lensepumpe om den ikke løftes noe. Deretter må du vite at lensepumpe fungerer på automatikk, og at du får alarm om den starter ute i skagerak. Regner med det føles bedre å ha litt isolerings muligheter og riktig størrelse på sikringer i forhold til batterikabler med en 1200Ah Lifepo4 bank. Du får heise flagget i morgen og feire at du er nesten ferdig. 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai Ja, det begynner å hjelpe nå Men nå har du fått mye tyn på det elektriske, og det begynner å bli på stell. Da er det på tide å se litt på det mekaniske. Denne løsningen med å feste "bombene" med skistropper er ikke helt innafor. Batteriene bør skrus fast. dennrick skrev for 2 timer siden: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 16.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai 1 hour ago, Seilars said: Skjønner hva du mener, men det er ikke like opplagt som på ett vannrør. Det kan eventuelt løses ved at man ikke ser kablene, feks. ved å lage en dørk. Du bør uansett feste dem i noe fast ett sted utenfor bryteren, så treklossen burde vært større. Takk, jeg satt og ventet litt på svar fra deg. Men da ser det bedre ut ihvertfall. Jeg forstår oppdraget her. Jeg tenker en kryssfinerplate som jeg da også kan feste kablene i med en strips med skruehull i. Det har jeg i båten. Nå er jeg hjemme. Det var bra med vind i hjemmehavnen idag. 1 hour ago, Seilars said: Det ser riktig ut, men med så store strømmer som du kommer til å kjøre, så er det krise å få en rustfri skive på innsiden av en kabelsko. Rustfritt leder ikke så godt og det blir varme av det. Har selv rustfrie bolter på shunt, men som deg har jeg kontroll på hvor skivene er. Dette forsto jeg ikke. Det er to stk kabelsko (i motsatt retning - hvis det gir mening) direkte på shunten, så den originale skiva som fulgte med shunten (bronse?), deretter en 2-3 stk av det jeg hadde. Dro til bolten med skrallenøkkel og så satt de godt fast. 1 hour ago, Seilars said: Det som kobles til der er vel sikret med 450A. 35mm2 til kortvarig bruk under 10 minutter ville jeg sikret med maksimalt 160A. (tåler ca. 190A ved 45 graders omgivelse om jeg husker rett fra egen winsj). Regner med det sitter en sikring ikke for langt unna på 100-160A avhengig av type ankerwinsj. Jepp. Denne sikringen sitter inne bak panelet, og det er en slik en som har en arm som slår ut når den går. Prøvde den mange ganger i motorbåten med Rockna anker som satt fast når vi skulle hjem 1 hour ago, Seilars said: Når det gjelder minus bryter og andre komponenter nær eller på skutebunn, så er det som tidligere nevnt risikabelt. Det beste du kan gjøre slik situasjonene er nå, er å montere minus bryteren på en kloss som løfter den så mye som mulig, minst 5-10cm. . Lim klossen med feks. tec7. Regner med vannet vil renne igjennom den bryteren på vei til lensepumpe om den ikke løftes noe. Deretter må du vite at lensepumpe fungerer på automatikk, og at du får alarm om den starter ute i skagerak. Enig, men husk at dette "tekniske rommet" ikke har tilknytning til det øvrige dreneringssystemet under dørken. Det må vann over dørken til for at det skal komme vann dit. Eller, etter denne installasjonen der vi fikk tillatelse til å borre litt i båten av Bavaria Norge, så må det vann over dørken minus 4 cm før det kommer vann dit ved en evt lekkasje. Ellers, @Seilars. Jeg trenger ferie fra dette prosjektet. Det var en lettelse å få det jeg gjorde idag gjort. Jeg har tenkt så mye på dette, hatt mareritt og drømmer om natten om kabler og kabelsko. Nå er det utført. Vi har flaggstang hjemme i hagen, så det blir opp imorgen tidlig for å få opp flagget før mamma og svigers kommer hit på grilling. Et par støttesamtale med tusenkunstneren @Komodo har også vært verdifull. Den siste senest idag Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 16.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai 17 minutes ago, Komodo said: Da er det på tide å se litt på det mekaniske. Denne løsningen med å feste "bombene" med skistropper er ikke helt innafor. Batteriene bør skrus fast. Det er jeg åpen for, men det tror jeg betyr at du må ta Mosseferjen til Horten og møte opp i Vrengensundet. Nå er vi i bunnen av båten, den ligger på vannet, og jeg får utslett av å tenke på å borre hull i bunnen av skroget Jeg gjorde det idag med minusbryteren. Det var tynt der. Kom ikke vann. Så det neste hullet lagde jeg med en dor. Uansett - takk for all support @Komodo Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 16.Mai Link til dette innlegget Svart 16.Mai dennrick skrev 5 minutter siden: Det er jeg åpen for, men det tror jeg betyr at du må ta Mosseferjen til Horten og møte opp i Vrengensundet. Nå er vi i bunnen av båten, den ligger på vannet, og jeg får utslett av å tenke på å borre hull i bunnen av skroget Jeg gjorde det idag med minusbryteren. Det var tynt der. Kom ikke vann. Så det neste hullet lagde jeg med en dor. Grøss, tror vi legger det prosjektet på is 😅 dennrick skrev 5 minutter siden: Uansett - takk for all support @Komodo . Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilars Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai dennrick skrev for 6 timer siden: Ellers, @Seilars. Jeg trenger ferie fra dette prosjektet. Det var en lettelse å få det jeg gjorde idag gjort. Jeg har tenkt så mye på dette, hatt mareritt og drømmer om natten om kabler og kabelsko. Nå er det utført. Vi har flaggstang hjemme i hagen, så det blir opp imorgen tidlig for å få opp flagget før mamma og svigers kommer hit på grilling. Vel fortjent, det er mulig å senke skuldrene og spise litt is i dag. Finpussing kan du bruke hele sesongen på 😃. Det med skiver under kabelsko har ikke du, så det ser bra ut👍. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 17.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai 15 hours ago, Seilars said: Vel fortjent, det er mulig å senke skuldrene og spise litt is i dag. Finpussing kan du bruke hele sesongen på 😃. Det med skiver under kabelsko har ikke du, så det ser bra ut👍. Takk for alle kritiske kommentarer, innspill og støtte fra deg også @Seilars Veldig takknemlig for det - både her og på ankervinsjtråden. Gratulerer til alle som leser tråden med nasjonaldagen Det har blitt en fin dag i Drammen også Ungdommen var innom på morgenen/formiddagen, til over lunsj faktisk, og hatt såkalt "brunch" - kombinert breakfast/lunsj - noen av de var russ fra ulike skoler. Marianne, som Admiralen heter, og jeg har ruslet en liten tur til og rundt i byen. Maurtue av mennesker overalt. Pussig observasjon var at det ikke var mulig å få bestilt en øl på et utested med mindre man hadde bord. Høres ut som tapt omsetning - bord må jo bestilles, så hvorfor bregrense ølservering til de med bord forsto jeg ikke helt. Så vi tuslet hjem og lagde grilling for mamma og svigers. Jeg har ikke tenkt så mye på pressing av kabler idag, ei heller på ruting av kabler og brytere. Har vært innom appen og sett at MPPTen gikk i float Dessuten har jeg slått neven i bordet og sagt klart ifra hjemme at resten av helgene denne sommeren blir i båten for å bruke strøm som fulle sjømenn nå som konfirmasjon og 17. mai er overstått. Hun bare ser på meg og ler. Men til helgen skal vi ut - visstnok. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Gabi Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Jeg synes @dennrick skal få velfortjent skryt for både egen innsats og for å høre på gode innspill fra kvalifiserte båtforum medlemmer for å sikre en svært god installasjon av inverter/lader kombinasjon i båten sin. Jeg er veldig imponert! Ståpåvilje, evne til forståelse av innspill og gjennomføringsevne står til topp score!👍 Og til stor inspirasjon!👍 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Gabi skrev 5 minutter siden: Jeg synes @dennrick skal få velfortjent skryt for både egen innsats og for å høre på gode innspill fra kvalifiserte båtforum medlemmer for å sikre en svært god installasjon Stemmer i Med det @Gabi 👍 @dennrick har vist at han er en seriøs båteier som er villig til å betale andre for å utføre de elektriske installasjonene slik at de blir forskriftsmessig utført. Få båteiere er like seriøse! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilars Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai dennrick skrev for 21 timer siden: Dessuten har jeg slått neven i bordet og sagt klart ifra hjemme at resten av helgene denne sommeren blir i båten for å bruke strøm som fulle sjømenn nå som konfirmasjon og 17. mai er overstått. Hun bare ser på meg og ler. Men til helgen skal vi ut - visstnok. Festlig😀 Kjenner meg igjen, også i det med å bruke en masse strøm. Har ennå ikke klart å bruke opp våre 800Ah på en vanlig helgetur. 😀 3-4 døgn skal til før vi må lade når vi bruker alt vi vil. Da steker vi pizza og lager ostesmørbrød på strøm i airfryer. Kaffi lages også på strøm. I feriene så får vi også seilt mer enn vi gjorde før, ettersom vi sjelden behøver å kjøre motor kun for å lade. Ellers så må jeg si meg veldig enig i at du gjør en fenomenal innsats for å holde skuta i forskriftsmessig stand. 👍 Denne tråden viser imidlertid at bransjen har ett problem. Det er ikke enkelt å skaffe fagfolk som er oppdatert på regelverket, selv for dem som er villig til å betale for seg. Jeg har hørt om andre som har slitt med det samme når tilsvarende anlegg skal monteres. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 19.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai On 5/5/2025 at 6:56 PM, Hulda said: Jeg så forresten en som testet sikringer med 12 V Winstonceller uten BMS. Han koblet opp en 300 A sikring med 16 kvadrat kabel. Så en batteribryter som forårsaket momentan kortslutning. Sikringen brant av så fort at Fluke'n ikke rakk å registrere hvor mange A som gikk gjennom ledningen. Null varmeoppbygging i kabel eller batteribryter. Finner du igjen en link til denne? Jeg har også vært litt nysgjerrig på dette med kortslutning. Det er vel egentlig noe av det jeg forberedte meg mest av alt for å unngå i den modifiseringen jeg hadde foran meg, men som nå heldigvis ligger bak meg Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 19.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai On 5/8/2025 at 8:41 AM, Seilars said: En ting til, den forbindelsen mellom ditt inverter chassis og shunt minus. Det er vel ikke tilkoblet jord på inverter chassis, dersom jeg har oppfattet riktig. Går bare fra chassis M6 bolt til shunt, stemmer det? I såfall så ville jeg klippet bort den som går ned på shunt, og koblet M6 bolten til jordingen fra landstrømmen dersom det er riktig iht. monterings veiledningen. Slik bør du ha det frem til du får elektrikeren ombord senere i måneden for å montere skilletrafo og gå over systemet. Dette er korrekt. (Vi er nå tilbake på side 10) Kontrollspørsmål: Etter at jeg sist var i båten, så har jeg bare koblet jord fra M6 bolten vekk fra shunten sin minus side og isolert den med elektrikertape. Jeg har ikke forkortet den tynne jordingskabelen (gul/grønn) og koblet den til jordingen fra landstrømmen. Men nå bruker jeg jo ikke landstrøm i mangel på skilletrafo. Men, dersom jeg skal sette på landstrøm, så bør jeg gjøre nettopp det du sier her? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 19.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai Det er rett og slett hyggelig med slike tilbakemeldinger @Gabi, @Komodo og @Seilars. Gode innspill som har gjort meg mer forsiktig, fått enda mer respekt for 12V strøm, og ikke minst gjort installasjonen bedre. Jeg har som kanskje nevnt, bedt huselektrikeren ringe meg når han har fått fordøyd info-pakken jeg sendte ham i forrige uke. Tenkte jeg skulle snakke med ham før jeg bestiller trafo - som fortsatt er på lager på Skedsmo der Farco holder til. Jeg fikk forresten mail fra de på fredag om montering av skilletrafoen. Her: Det gjør jo ting litt enklere. Den kommer sannsynligvis ikke til å være på om natten uansett. Og det skal strengt tatt ikke vann inn i det rommet. Lurte litt på det med "best practice" i båten din @Seilars (og et par andre ting) Om BEP bryter på plusskabel mellom batterier og Multiplus II. Skrur du den av når det ikke er behov for å bruke Multiplusen? Ratingen på 12/3000/120-32: 3000 er vel VA, og det er vel ikke det samme som W. Slik jeg oppfatter det er det en slags effektfaktor på 0,8 inne i bildet. Isåfall betyr det 2400W? Dividert på 12 eller 13? Det gir en strømstyrke på 200A ved 12V.. Jeg tenker nå på side 10 i denne tråden og testing. Vi satte maks ladestrøm til 90A. Jeg vet ikke hvorfor installatøren forslo det. Kanskje pga durelyden? Men den er uansett kapabel til å levere 120A i ladespenning. Er det det du har satt den til? Hvilket leder meg til dette: For å endre vesentlige innstillinger på MPII, så trenger man en interface til PCen + software til PCen? Er det da likesågreit å bare kjøpe denne duppeditten, eller kan man gjøre det samme via Victron og VRM ? Han en fin kveld i sommervarmen! Nå gikk solen ned her og det er 24C ute. Det var et uønsket væromslag som er meldt mot helgen. Men jeg tror vi drar ut til helgen. Jeg har alt av ullgensere og Fleece i vasken ikveld for å få alt klart Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Her er liken. Håper den funker. I bruk her er en MRBF-sikring på 300 A (som du ikke bruker). Jeg har 2 stk 200 A slike. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai dennrick skrev 33 minutter siden: Jeg har ikke forkortet den tynne jordingskabelen (gul/grønn) og koblet den til jordingen fra landstrømmen. Men nå bruker jeg jo ikke landstrøm i mangel på skilletrafo. Men, dersom jeg skal sette på landstrøm, så bør jeg gjøre nettopp det du sier. her? Kunne sikkert bare svart Ja eller Nei, men….😀 I monterings anvisningen så tolker jeg det slik at ved fast tilkobling, som feks på ei hytte, så er det ikke behov for å koble noe til denne M6 bolten, for da mister man ikke kontakt med hyttas jordingsanlegg slik man gjør når man kobler ifra landstrømmen i en båt. Når man trekker ut landstrømmen, så mister man jo kontakten med jordingsanlegget på brygga. Ved utkoblet tilførsel, så kobler derfor inverteren N til chassis via ett rele. Da ønsker de at M6 bolten skal være tilkoblet båtens jordingssystem/dynaplate/bilens chassis om man har. Årsaken til at inverterens nøytralleder kobles sammen med chassis er blant annet for at jordfeilbrytere skal fungere. Man ønsker slik jeg da tolker det å ha en god og solid PE forbindelse fra inverteren, og dette kan man få ved å koble til på M6 bolten. Chassis på biler og dynaplate på båter er nevnt som noe victron sier man bør koble på M6 bolten. Men det er ingen skisser eller detaljerte tegninger som jeg har sett av dette. (de finnes sikkert ett sted). Jeg mener at i din båt, så er det greit slik det er nå uten å ha noe tilkoblet M6 bolten i tiden frem til elektrikeren kommer. Årsaken er at tilførselen inn på din multiplus har en jordleder som er tilkoblet alt av 230V PE ombord på hoved jordklemme ved kartbordet. Slik jeg tolker det, så mister ikke multiplus hos deg kontakt med noe av PE nettet fordi om landstrømsplugg trekkes ut. Inverteren lager bare sitt eget PEN ved å koble sammen PE og N, for deretter å splitte i PE og N ut av inverter. Dermed så finner alle jordfeilene som ved landstrøm tok turen gjennom drevet eller landstrømskabelen tilbake til energiverkets trafo nå en ny vei. Den nye veien går feks. fra jordfeil på berederen din og til N på inverteren via PE leder. Dermed så kobler jordfeilbryteren din ut fordi den måler at det er mer enn 30mA forskjell på strømmen i N og L. 30mA eller mer tok turen fra bereder via PE leder tilbake til N på inverteren. Det gir momentan utkobling av hensyn til brann og personell sikkerhet. Så uten å ha målt noe hos deg, så ville jeg sagt at det er ok, men du kan jo måle selv fra M6 til begge PE inn og ut av multiplus. Det bør være en permanent forbindelse alltid mellom alle disse tre jordingspunktene. Når det gjelder tilkobling til landstrøm, så ville ikke jeg bekymret meg for å koble til landstrøm nå. Det nye kravet var ikke gjeldende da din båt ble bygget, selv om det sannsynligvis er gjeldende med din oppgradering. Du har bestilt en elektriker som skal komme og vurdere dette for deg, og det høres for meg ut som en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai dennrick skrev for 2 timer siden: Lurte litt på det med "best practice" i båten din @Seilars (og et par andre ting) Om BEP bryter på plusskabel mellom batterier og Multiplus II. Skrur du den av når det ikke er behov for å bruke Multiplusen? Ratingen på 12/3000/120-32: 3000 er vel VA, og det er vel ikke det samme som W. Slik jeg oppfatter det er det en slags effektfaktor på 0,8 inne i bildet. Isåfall betyr det 2400W? Dividert på 12 eller 13? Det gir en strømstyrke på 200A ved 12V.. Jeg tenker nå på side 10 i denne tråden og testing. Vi satte maks ladestrøm til 90A. Jeg vet ikke hvorfor installatøren forslo det. Kanskje pga durelyden? Men den er uansett kapabel til å levere 120A i ladespenning. Er det det du har satt den til? Hvilket leder meg til dette: For å endre vesentlige innstillinger på MPII, så trenger man en interface til PCen + software til PCen? Er det da likesågreit å bare kjøpe denne duppeditten, eller kan man gjøre det samme via Victron og VRM ? 1. Jeg har ikke BEP bryter som brudd på vår multiplus, men en NH00 skuff med to stk. 160A NH00 sikringer. Denne kobler jeg kun ut når jeg skal åpne multiplus. 2. Inverteren passer på seg selv om du bruker for mye strøm. Da blir den varm, og gir først beskjed, deretter så vil den stenge ned. Jeg har kjørt testing med 210A over lang tid, men det avhenger også av kjølingen du har rundt multipluss hvor mye du kan belaste den. 3. Jeg lader med 120A, og har i tillegg en 70A lader som jeg kan kjøre parallellt slik at jeg kan lade med 190A. I praksis da så lader jeg med ca. 170A. During handler også om plassering og støydemping. Ønsker jeg mindre støy så lader jeg kun med mastervolt laderen på 70A, den er plassert slik at jeg ikke hører den. 4. Jeg har trekt en RJ45 kabel slik at jeg kan koble en bærbar pc til multiplus. Det er mange flere muligheter via interface på pc enn på VRM. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 20.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai Takk igjen 1. Jeg har pleid å skru av Multiplusen via panelet, og nå ligger jo båten også uten landstrøm tilkoblet, og MPPTen holder den noenlunde toppladet - det er noen småforbrukere på. Men ser du noen hensikt i å f.eks å sett BEP bryteren på pluss mellom MPII og sikringen til "OFF" i den daglige driften av båten på tur? F.eks på natten? 1.1 Via Victron VRM så har jeg mulighet til å skru av og på MPII hjemmefra. Når båtsesongen kommer ordentlig igang, så tenkte jeg at kjøleskapet skal få lov til å gå. Dersom jeg skrur av MPII via panelet med landstrøm tilkoplet til brygga, så kan jeg vel da egentlig aktivere den noen timer før vi drar ut og ha fulladede batterier når vi kaster loss? Kan dette være en grei praksis når jeg har etablert det nødvendige tillitsforholdet til kabling og lading via Multiplusen? 4. Jeg har ikke nettverksport (RJ-45) i min laptop. Da må jeg kjøpe denne USB Interface dingsen later det til. Om fremdrift: Bestilt Victron Isolation Transformer 3600W 115/230V - Farco AS ikveld. Hadde en rask utveksling med elektrikeren idag, og han hadde skumlest info-pakken min, og sa at jeg bare skulle bestille denne. Vi avtaler dato for installering snart. Linken din fungerte @Hulda, og etter å ha sett den, så fant jeg denne videoen av en ABYC Marine Electrical Technician. Nye lesere vil kanskje finne denne interessant. Jeg skulle ønske jeg hadde sett denne i begynnelsen av mars! Den er langt igjen til en BSc i Electrical Engineering (), men jeg syntes også denne videoen var "utdannende". Mesteparten av dette har blitt kommunisert over i denne tråden, men når det blir visualisert i tillegg, så lirker brikkene seg bedre på plass. Videoen ledet meg tilbake til side 9 @Seilars On 5/3/2025 at 10:10 PM, Seilars said: Ombord hos oss kan multipluss isoleres ut på sekunder, både primært på 12V, 230V, og på sekundærsiden 230V. Det samme kan Lifepo4 banken ved å betjene en isoleringsbryter. Da slipper man verktøy og skumle operasjoner i røff sjø om det lukter merkelig eller er varmgang i en batteri lask. Det er nok det som er hensikten med ett slikt krav. Nå er det vel slik at jeg takket være input fra deg kan isolere ut multiplus på 12V både på pluss og minus siden. Kan du forklare litt nærmere dette konseptet på 230V siden? Siden huselektrikeren tross alt kommer ombord, så er vel ikke dette en stor tilleggsjobb å be ham om å utføre? Hos meg nå er det fra bryggestolpen rett inn til Multiplussen, så ut igjen via en jordfeilbryter/automat til 220V panelet med egen hovedsikring. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Jeg har sett den videoen tidligere. Likte ikke løsningen med u-jern for å holde batteriene på plass. For deretter å legge alle kablene over dette jernet. Løsningen med T-sikringer rett på batteripolene er topp. Her bruker jeg MBRF på 200 A på batterier som har 200 A BMS og 50 kvadrat kabler. I hht ABYC kan sikringene være 50 % høyere enn det kontinuerlige strømtrekket kablene er beregnet for. Jeg har noen andre videoer jeg ser på som legger lista et hakk høyere. DC-anlegget mitt er nokså sikkert pr i dag. Men det er tiltak som klart vil høyne standarden om bord i Hulda. De kommer til vinteren. Nå driver jeg å samler biter i det stille, slik at det ikke skal bli et budsjettsjokk for Admiralen. Det som er gøy er å pønske ut design og løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai @dennrick 1. Nei, jeg kobler som sagt aldri ifra DC på multiplus med mindre jeg skal skru av dekslene. Sikkerhets utkoblinger og enklere vedlikehold er årsaken til at det er viktig med denne muligheten. 1.1 Du kan feks. gjøre slik som vi gjør. Har ikke du en 45A lader? Koble den opp mot forbruksbank med kun 13,25V. Da kan du slå av og på multiplus etter behov via VRM mtp. topplading. I skrivende stund er SOC på vår båt 53% ved 13,2 V float. Det skyldes at laderen gir ut 13,2V, og med den ladespenningen så vil ikke batteriene løftes mer enn til 53%. Hadde båten blitt fortøyd med 100%, så ville den rolig gått nedover til laderen tok over forbruket ved ca. 67% SOC. Det i kombinasjon med å topplade til 100% ved bruk av båt har jeg konkludert med at er en fin måte å ta vare på batteriene og holde cellene jevne. Lifepo4 er ikke som typiske elbil batterier, Lifepo4 liker å topplades av og til. Men de kan med fordel lagres på lavere SOC. (selv om de tåler ganske godt å lagres på 100%) 4. RJ45 kabel ut fra multiplus er buss nettverket til victron. Denne kobler jeg i interface, og interface har USB til PC. dennrick skrev for 9 timer siden: Videoen ledet meg tilbake til side 9 @Seilars Ja, så den videoen. Reagerte som @Hulda på stålbjelken som kablene lå på. Den ville jeg gjort noe med. Ellers så var det artig å se at det også finnes andre enn meg som lager bruksanvisning på det elektriske anlegget. Var ikke så vakkert utført alt det de drev med, men var likevel imponert over tegning, brukermanual, og flere andre ting. Denne tråden begynner å bli lang, så side 9 fikk jeg bare skummet raskt igjennom 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Disse ser jeg blant annet på: Dette foretaket har lagt ut et stort antall videoer som til sammen blir et slags lærebok som følger ABYC. Og denne kroppen her er heller ikke dum. Her er det også ABYC som gjelder, men han skuler over til ISO nå og da. Jeg hadde nesten lyst til å legge ut en annen video av en nordmann som har fått grini seg til noen Li-batterier fra en herværende forhandler. Der han måler LiFePO4 med multimeter, fastslår at de holder 80 % lading og dumper batteriene ned i kabelherva. Der de gamle AGM-batteriene satt. Uten sikringer, ikke noen ting. Og lysene lyser og alt ting, perfekt! Da skjønner jeg at DSB mener det må være en grense for hva man kan utføre. Ikke noen overraskelse om det tar fyr i den båten. Nå har jeg forurenset tråden til @dennricktilstrekkelig, beklager. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai dennrick skrev for 23 timer siden: Hos meg nå er det fra bryggestolpen rett inn til Multiplussen, så ut igjen via en jordfeilbryter/automat til 220V panelet med egen hovedsikring. Er det tilfelle? Stemmer ikke skissen fra side 10 som jeg har kopiert inn nedenfor? I såfall så har du ett alvorlig avvik fra kravet i EN13297 om en 30mA jordfeilbryter som dekker hele installasjonen. Håper jeg på en eller annen måte har misforstått, og at du har en trygg installasjon med en stk. jordfeilbryter som dekker jordfeil helt fra landstrømmen, og en annen jordfeilbryter som dekker jordfeil ut fra inverter, slik som på skissen nedenfor. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Beklager, jeg var litt kjapp med den kommentaren igår. Skissen er korrekt, @Seilars Rettelse: Det skal være "Hos meg nå er det fra bryggestolpen til en jordfeilbryter/-automat, og så rett inn til Multiplussen, så ut igjen via en jordfeilbryter/automat til 220V panelet med egen hovedsikring." Er det forresten også en jordfeilbryter på 220V panelet? Her er jordfeilbryteren rett ved 220V inntaket i båten. Den har to spaker. Kun den ene gikk når jeg sølte vann pga en utett luke. Jeg skal spørre elektrikeren om den skal byttes, og generelt be han "rydde litt". Utover det er Isolasjons transformatoren i hus. Jeg hentet den idag i rushtrafikken mellom Drammen og Skedsmokorset, så idag har jeg kjørt bil i gangfart i timesvis. Den er tung, så jeg hadde ikke lyst til å sende den i posten for så å bli håndtert av vilkårlige folk i butikken der hentestedet mitt er. Pakket den opp og åpnet den siden jeg var nysgjerrig. Det fulgte med noen lasker og "jumpers" som må på plass. Jeg studerte hvordan det skal gjøres, men dette blir en del av jobben til huselektrikeren Bare å fortsette med å skrive @Hulda dersom du har noe på hjertet Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai dennrick skrev 10 minutter siden: Beklager, jeg var litt kjapp med den kommentaren igår. Skissen er korrekt, @Seilars Så bra, da har du fortsatt full kontroll, og bedre skal det bli ser jeg på pakken din 😀 dennrick skrev On 20.5.2025 at 21.00: Nå er det vel slik at jeg takket være input fra deg kan isolere ut multiplus på 12V både på pluss og minus siden. Kan du forklare litt nærmere dette konseptet på 230V siden? . Vi har den originale jordfeilautomaten ved kartbordet som dekker alt ombord. Den legges ut ved alle arbeider på multiplus. Slår man av multiplus, og legger ut 230V etterfulgt av DC+, så kan man åpne kapslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.