Jump to content

Oppgradering av forbruksbank (lithium) og omlegging av nåværende ladekonsept med ny Multipluss - råd

dennrick

Recommended Posts

Da har jeg vært i båten og fått modifisert litt på anlegget. Har sikret ned til 3x150A, fått på en BEP 2-polet 400A bryter mellom minusskinne og shunt, og montert en tilsvarende bryter på pluss mellom 400A sikring og Multiplusen.

Jeg begynte med å sette på multiplusen for å topplade nesten fulle batterier, den gikk fort over til Absorbtion, og etter en times tid gikk det 1A. Imens dette foregikk, så merket jeg opp plusskabler med rød elektrikertape og tapet over litt ekstra på skinna til 400A sikringen med rød tape også. Forberedte så verktøy og litt annet. Etter halvannen time skrudde jeg av Multiplus på touchskjermen (GX-70), skrudde den av med den fysiske bryteren sin, koblet fra 220V på bryggestolpen. Så skrudde jeg av bryter på pluss siden til 12V panel, plugget ut Cerboen og solcelleanlegget. Ventet noen minutter og målte med tangamperemeter flere steder på både pluss og minus side, og det gikk null strøm. Batterimonitoren viste også null. Så da demonterte jeg 1x70mm2 på batterisiden til shunten først, og så på minusskinna. Deretter demonterte jeg 3x200A sikringer på plusskinna.

Neste trinn var å klippe plusskablene under benken til Multiplussen, strippe de og presse på kabelsko. Deretter krympet jeg på røde krympestrømper.

En snubletråd var bryteren jeg hadde kjøpt, for den er slik at man må montere kablene på polene på bryterdelen, og så sette den ned i huset sitt. Det hadde vært enklere med en versjon som heter "ez-mount". Da kan man skru fast delen med polene først, og så tilpasse kablene 100%, montere de på og deretter montere bryterdelen. Nå måtte jeg først montere alle kablene fiks ferdig på bryterdelen med poler, for så å dytte dette ned i bryterhuset. Så feste. I tillegg måtte jeg montere kablene inn 90 grader ift det jeg tror bryteren er ment til å brukes som (bryte pluss og minus kontra parallellkoble 2 kabler). Med 4 stk 70mm2 kabelsko var det ikke mulig å sette den sammen fordi samme side til/fra f.eks Multiplus må monteres der avstanden mellom boltene er størst - bildet jeg har lagt ut over viser motsatt som er tilfellet dersom pluss og minus skal kobles og brytes med denne bryteren. Det ble helt feil for denne bryteren. Så jeg måtte spikke litt på bryterhuset med vinkelsliper med kappskive og baufilsag. Da passet de. Dette syntes ikke på bildene jeg har tatt, men det kan muligens forstås fra bryterbildene jeg la ut over.

Første montasjejobb var da denne på plusskablene til Multiplusen. Jeg tok med en liten plankebit for å få noe bedre vinkel på kablene. Stripset litt her og der og la under litt skummgummi/plast ved trekanten. Ikke superfornøyd med krympejobben siden jeg måtte bruke gasslighter siden jeg var strømløs. Var forsiktig og det tok evigheter. Men det tøyt ut litt lim. Surret litt tape på i tillegg. Det er også en liten logisk brist i at "on" er 90 grader på lengderetningen av kablene. Men jeg har kanskje kjøpt feil bryter, og kanskje det finnes slike som er laget for å parallellkoble slike kabler? Isåfall tar jeg gjerne tips. Det er fort gjort å bytte bryter.

62BryterMultiplusII.jpg.f5055048f3352c379e7318cd32910cb3.jpg

Med noe mer erfaring med montasje av denne bryteren, så var neste bryter mellom minusskinne og shunt. Sikringsskinna på plussiden med 400A sikring er nå strømløs. Det er den jeg har tapet litt ekstra med rød elektrikertape. Med så korte kabler forsøkte jeg å krympe på kabelsko i riktig retning/vinkel. Parene er like lange. Det gikk sånn passe greit. Jeg tok med disse kablene bort på land og fant et uttak til varmepistolen. Blir bedre krymp av det. Bryteren kunne selvsagt ha vært skrudd til med to skruer til, og også stått "rett". Men da har jeg ihvertfall fått oppgradert fra 1x70mm2 til 2x70mm2 med ny 400A bryter. Måtte på med vinkelsliper og baufil her også. Jeg har også koblet jord fra M6 bolten på Multiplusen vekk fra batterisiden på shunten. Huselektrikeren som kommer fåt fortelle meg hvor den skal settes. Bolten til shunten er forøvrig kort (bare 10mm), så jeg hadde med meg en M10x30 siden jeg skulle ha på to kabelsko. 20-25mm lengde hadde nok vært mer ideelt. Løste det med skiver innerst mot kabelskoene og sprengskiver mot hodet på bolten.

61Bryterpminusskinne-shunt.jpg.6b906d47c26710ed2affc3b0da7aaa91.jpg

Da dette var gjort, så skrudde jeg inn en 150A sikring. Var litt spent da jeg skrudde på BEP bryteren på minus, men batterimonitoren lyste opp! Skrudde av minus igjen og monterte de to andre sikringene, så nå har vi 3x150A.

63Plussskinnemed150A.jpg.342bfc5b42fd5ec8e4a8be31c3e239c6.jpg

Under er et oversiktsbilde. Jeg rakk ikke flytte ankervinsjkabelen fra pluss polen på den ene batteribanken. Men jeg ser en mulighet for å feste denne på bolten øverst til høyre på bildet over. Den skal da ha en M10 kabelsko. Jeg lurer også på om det kanskje bare er en 35mm2 kabel. Jeg må sjekke dette nærmere. Jordingskabelen er fortsatt tilkoblet Multiplusen, men her kan den skimtes pakket inn i sort elektrikertape. Igjen, huselektrikeren vår hjelpe meg med å finne egnet plassering til den.

64Overblikk.jpg.990ca886d2df97e25a437d6fa22c4250.jpg

Skrudde på bryteren på minus igjen, dernest plussbryteren til 12V panelet, aktiverte vannpumpa og fikk vasket hendene. Etterhvert skrudde jeg også på bryteren på plussiden til Multiplusen. Så skrudde jeg den på med bryteren sin og den våknet til live. Skrudde på 220V panelet (fortsatt ikke koblet til landstrøm) og skrudde på varmtvannsberederen. Den trekker ca 70A så jeg på skjermen. Slo den av igjen.

Da virker ting tilsynelatende etter denne modifiseringen. Ryddet båten og reiste hjem, litt lettet egentlig, for dette har jeg tenkt mye på og også gruet meg litt til å gjøre. Det ble heldigvis gnistfritt @Hulda. @Seilars Kan du se over ved anledning?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev for 1 time siden:

Det er også en liten logisk brist i at "on" er 90 grader på lengderetningen av kablene. Men jeg har kanskje kjøpt feil bryter, og kanskje det finnes slike som er laget for å parallellkoble slike kabler? Isåfall tar jeg gjerne tips. Det er fort gjort å bytte bryter.

Skjønner hva du mener, men det er ikke like opplagt som på ett vannrør. Det kan eventuelt løses ved at man ikke ser kablene, feks. ved å lage en dørk. Du bør uansett feste dem i noe fast  ett sted utenfor bryteren, så treklossen burde vært større. 

Bolten til shunten er forøvrig kort (bare 10mm), så jeg hadde med meg en M10x30 siden jeg skulle ha på to kabelsko. 20-25mm lengde hadde nok vært mer ideelt. Løste det med skiver innerst mot kabelskoene og sprengskiver mot hodet på bolten.

Det ser riktig ut, men med så store strømmer som du kommer til å kjøre, så er det krise å få en rustfri skive på innsiden av en kabelsko. Rustfritt leder ikke så godt og det blir varme av det. Har selv rustfrie bolter på shunt, men som deg har jeg kontroll på hvor skivene er. 

Jeg rakk ikke flytte ankervinsjkabelen fra pluss polen på den ene batteribanken. Men jeg ser en mulighet for å feste denne på bolten øverst til høyre på bildet over. Den skal da ha en M10 kabelsko. Jeg lurer også på om det kanskje bare er en 35mm2 kabel.

Det som kobles til der er vel sikret med 450A. 35mm2 til kortvarig bruk under 10 minutter ville jeg sikret med maksimalt 160A. (tåler ca. 190A ved 45 graders omgivelse om jeg husker rett fra egen winsj). Regner med det sitter en sikring ikke for langt unna på 100-160A avhengig av type ankerwinsj.  

Når det gjelder minus bryter og andre komponenter nær eller på skutebunn, så er det som tidligere nevnt risikabelt. Det beste du kan gjøre slik situasjonene er nå,  er å montere minus bryteren på en kloss som løfter den så mye som mulig, minst 5-10cm. . Lim klossen med feks. tec7.  Regner med vannet vil renne igjennom den bryteren på vei til lensepumpe om den ikke løftes noe. Deretter må du vite at lensepumpe fungerer på automatikk, og at du får alarm om den starter ute i skagerak. 

Regner med det føles bedre å ha litt isolerings muligheter og riktig størrelse på sikringer i forhold til batterikabler med en 1200Ah Lifepo4 bank. Du får heise flagget i morgen og feire at du er nesten ferdig. 😀

Ja, det begynner å hjelpe nå :tommel_opp:

Men nå har du fått mye tyn på det elektriske, og det begynner å bli på stell. Da er det på tide å se litt på det mekaniske. Denne løsningen med å feste "bombene" med skistropper er ikke helt innafor. Batteriene bør skrus fast.

dennrick skrev for 2 timer siden:

64Overblikk.jpg.990ca886d2df97e25a437d6fa22c4250.jpg

1 hour ago, Seilars said:

Skjønner hva du mener, men det er ikke like opplagt som på ett vannrør. Det kan eventuelt løses ved at man ikke ser kablene, feks. ved å lage en dørk. Du bør uansett feste dem i noe fast  ett sted utenfor bryteren, så treklossen burde vært større.

Takk, jeg satt og ventet litt på svar fra deg. Men da ser det bedre ut ihvertfall. Jeg forstår oppdraget her. Jeg tenker en kryssfinerplate som jeg da også kan feste kablene i med en strips med skruehull i. Det har jeg i båten. Nå er jeg hjemme. Det var bra med vind i hjemmehavnen idag.

Det ser riktig ut, men med så store strømmer som du kommer til å kjøre, så er det krise å få en rustfri skive på innsiden av en kabelsko. Rustfritt leder ikke så godt og det blir varme av det. Har selv rustfrie bolter på shunt, men som deg har jeg kontroll på hvor skivene er. 

Dette forsto jeg ikke. Det er to stk kabelsko (i motsatt retning - hvis det gir mening) direkte på shunten, så den originale skiva som fulgte med shunten (bronse?), deretter en 2-3 stk av det jeg hadde. Dro til bolten med skrallenøkkel og så satt de godt fast.

Det som kobles til der er vel sikret med 450A. 35mm2 til kortvarig bruk under 10 minutter ville jeg sikret med maksimalt 160A. (tåler ca. 190A ved 45 graders omgivelse om jeg husker rett fra egen winsj). Regner med det sitter en sikring ikke for langt unna på 100-160A avhengig av type ankerwinsj.  

Jepp. Denne sikringen sitter inne bak panelet, og det er en slik en som har en arm som slår ut når den går. Prøvde den mange ganger i motorbåten med Rockna anker som satt fast når vi skulle hjem :smiler:

Når det gjelder minus bryter og andre komponenter nær eller på skutebunn, så er det som tidligere nevnt risikabelt. Det beste du kan gjøre slik situasjonene er nå,  er å montere minus bryteren på en kloss som løfter den så mye som mulig, minst 5-10cm. . Lim klossen med feks. tec7.  Regner med vannet vil renne igjennom den bryteren på vei til lensepumpe om den ikke løftes noe. Deretter må du vite at lensepumpe fungerer på automatikk, og at du får alarm om den starter ute i skagerak.

Enig, men husk at dette "tekniske rommet" ikke har tilknytning til det øvrige dreneringssystemet under dørken. Det må vann over dørken til for at det skal komme vann dit. Eller, etter denne installasjonen der vi fikk tillatelse til å borre litt i båten av Bavaria Norge, så må det vann over dørken minus 4 cm før det kommer vann dit ved en evt lekkasje.

Ellers, @Seilars. Jeg trenger ferie fra dette prosjektet. Det var en lettelse å få det jeg gjorde idag gjort. Jeg har tenkt så mye på dette, hatt mareritt og drømmer om natten om kabler og kabelsko. Nå er det utført. Vi har flaggstang hjemme i hagen, så det blir opp imorgen tidlig for å få opp flagget før mamma og svigers kommer hit på grilling. Et par støttesamtale med tusenkunstneren @Komodo har også vært verdifull. Den siste senest idag :flagg_bp:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

17 minutes ago, Komodo said:

Da er det på tide å se litt på det mekaniske. Denne løsningen med å feste "bombene" med skistropper er ikke helt innafor. Batteriene bør skrus fast.

Det er jeg åpen for, men det tror jeg betyr at du må ta Mosseferjen til Horten og møte opp i Vrengensundet. Nå er vi i bunnen av båten, den ligger på vannet, og jeg får utslett av å tenke på å borre hull i bunnen av skroget:ler: Jeg gjorde det idag med minusbryteren. Det var tynt der. Kom ikke vann. Så det neste hullet lagde jeg med en dor.

Uansett - takk for all support @Komodo:smiler:

dennrick skrev 5 minutter siden:

Det er jeg åpen for, men det tror jeg betyr at du må ta Mosseferjen til Horten og møte opp i Vrengensundet. Nå er vi i bunnen av båten, den ligger på vannet, og jeg får utslett av å tenke på å borre hull i bunnen av skroget:ler: Jeg gjorde det idag med minusbryteren. Det var tynt der. Kom ikke vann. Så det neste hullet lagde jeg med en dor.

Grøss, tror vi legger det prosjektet på is 😅

dennrick skrev 5 minutter siden:

Uansett - takk for all support @Komodo:smiler:

:tommel_opp::flagg_bp:

dennrick skrev for 6 timer siden:

Ellers, @Seilars. Jeg trenger ferie fra dette prosjektet. Det var en lettelse å få det jeg gjorde idag gjort. Jeg har tenkt så mye på dette, hatt mareritt og drømmer om natten om kabler og kabelsko. Nå er det utført. Vi har flaggstang hjemme i hagen, så det blir opp imorgen tidlig for å få opp flagget før mamma og svigers kommer hit på grilling.

Vel fortjent, det er mulig å senke skuldrene og spise litt is i dag. Finpussing kan du bruke hele sesongen på 😃. Det med skiver under kabelsko har ikke du, så det ser bra ut👍.

15 hours ago, Seilars said:

Vel fortjent, det er mulig å senke skuldrene og spise litt is i dag. Finpussing kan du bruke hele sesongen på 😃. Det med skiver under kabelsko har ikke du, så det ser bra ut👍.

Takk for alle kritiske kommentarer, innspill og støtte fra deg også @Seilars Veldig takknemlig for det - både her og på ankervinsjtråden. :smiler:

Gratulerer til alle som leser tråden med nasjonaldagen :flag_no:

Det har blitt en fin dag i Drammen også :smiler: Ungdommen var innom på morgenen/formiddagen, til over lunsj faktisk, og hatt såkalt "brunch" - kombinert breakfast/lunsj - noen av de var russ fra ulike skoler. Marianne, som Admiralen heter, og jeg har ruslet en liten tur til og rundt i byen. Maurtue av mennesker overalt. Pussig observasjon var at det ikke var mulig å få bestilt en øl på et utested med mindre man hadde bord. Høres ut som tapt omsetning - bord må jo bestilles, så hvorfor bregrense ølservering til de med bord forsto jeg ikke helt. Så vi tuslet hjem og lagde grilling for mamma og svigers.

Jeg har ikke tenkt så mye på pressing av kabler idag, ei heller på ruting av kabler og brytere. Har vært innom appen og sett at MPPTen gikk i float:fniser:

Dessuten har jeg slått neven i bordet og sagt klart ifra hjemme at resten av helgene denne sommeren blir i båten for å bruke strøm som fulle sjømenn nå som konfirmasjon og 17. mai er overstått. Hun bare ser på meg og ler. Men til helgen skal vi ut - visstnok.

17_mai.jpg.64e493c3a2d3be9084e90db693a2cfda.jpg

Jeg synes @dennrick skal få velfortjent skryt for både egen innsats og for å høre på gode innspill fra kvalifiserte båtforum medlemmer for å sikre en svært god installasjon av inverter/lader kombinasjon i båten sin. Jeg er veldig imponert! 

Ståpåvilje, evne til forståelse av innspill og gjennomføringsevne står til topp score!👍 Og til stor inspirasjon!👍

Gabi skrev 5 minutter siden:

Jeg synes @dennrick skal få velfortjent skryt for både egen innsats og for å høre på gode innspill fra kvalifiserte båtforum medlemmer for å sikre en svært god installasjon

Stemmer i Med det @Gabi 👍 @dennrick har vist at han er en seriøs båteier som er villig til å betale andre for å utføre de elektriske installasjonene slik at de blir forskriftsmessig utført. Få båteiere er like seriøse! 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...