Jump to content

Oppgradering av forbruksbank (lithium) og omlegging av nåværende ladekonsept med ny Multipluss - råd


dennrick

Recommended Posts

Ser ut til at vi på tirsdag 3. juni setter inn isolasjons transformatoren. Noen første tanker fra huselektrikeren idag etter at han har lest seg opp litt på jording (jeg vet ikke om han er i mål, men jeg har sagt han kan ha på taksameteret når han forbereder seg - jeg stoler jo 100% på ham siden absolutt alt han har utført her i huset (omfattende oppussing) siden 2005 har vært strålende arbeid. Han rydder til og med).

 

Via e-post idag: "Jordingen skal tilkobles båten jordingspunkt. Det vil si der alle ledende deler som ved feil i elektrisk utstyr kan bli strømførende (230V, ikke 12V) har sitt samlede jordingspunkt. Motor og seildrev skal ikke være tilkoblet  dette punktet."

 

Jeg ser i manualen til båten at det ikke står mye om jording der, men det listes opp til sammen 61 komponenter som er definert til å være en del av båtens DC anlegg. Item nr. 60 er "jordingsanode", mens item nr. 61 er "Masse, motorblokk" :forvirret:. Jordingsanoden antar jeg er den anoden på utsiden av skroget rett bak seildrevet som sitter i en gjennomgående bolt - derfra går det noen ledninger videre. Jeg må studere denne anordningen litt nærmere i helgen og se om det går an å finne ut hvor de ledningene går. Jeg har også sendt en forespørsel til Bavaria om hvor jordings punktet er slik de ser det.

 

Dette er et bilde av elektronikken med fronten fjernet. Det er litt engangs-lasking som skal gjøres for å sette den opp til å være 230V (de følger med og er sorte). Det følger også med lasker til jord (gul/grønne). Huselektrikeren er allerede inne på tanken om å finne en praktisk løsning på hvordan jordingen kan endres når båten skal på land. Hadde ikke du ordnet deg med en bryter som du har merket med SJØ / LAND @Seilars ? På bildet under, så er jo dette et "tett" (IP21) kabinett som ikke tar høye for en slik fix, så da må vi fikse det selv (borre hull?) ?

image.png.690e20826e30d70d4df457b3aaa18d70.png

 

66Isolasjonstrafo.jpg.2b8a920051cc5c805cab546c22043ca5.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 1 time siden:

Hadde ikke du ordnet deg med en bryter som du har merket med SJØ / LAND @Seilars 

Nei, jeg har ingen skilletrafo, og ingen forbindelse mellom PE og DC minus.  Har alltid bereder plugget ut, og jeg bryter minus på motor når jeg ikke bruker den. 

 

Men jeg anbefalte deg å legge opp en velgebryter med posisjonene «båt på land»- «båt i vann». 

Link to post

Litt om mystisk anode med ledninger inn i båten:

Dette kan være 'bonding', sammenbinding på norsk. Her må man se på anoden som en 'elektronpumpe'. Og ledningene, som bør være minst 6 mm2, kobler på mystisk vis sammen alle metalldeler som har kontakt med sjø. Dette er i så fall ikke et jordingssystem i vanlig elektrisk forstand. Systemet er satt opp for å presse alle metallkomponenter ned til et felles potensial. Der anoden kjører e- (elektroner som alltid har minus ladning) for å erstatte de elektronene som forsvinner fra tilsluttede metaller. Korrosjon er i bunn og grunn, enkelt forklart, elektroner som stikker av. At anoden 'forvitrer', har sin bakgrunn i at elektronene pigger av gjennom ledningen inne i båten. Tilbake på anoden sitter det tilbake metallioner (M2+) som flyter av gårde i sjøen. Og med flaks binder seg til båtens metalldeler som har minus ladning. 

 

Så da skjønner alle, om ovennevnte utredning stemmer (at det er et bondingsystem), at tilkobling av 220 V jord her vil kunne sette av de underligste reaksjoner. Ut fra en korrosjonsfaglig vurdering ville jeg ikke gjort det. 

 

Dette med vanlig elektrisk jording skjønner jeg ikke mye av. Tror det var @Arne2som ved en anledning ba meg måle potensialet mellom Huldas jordskinne og trafo nullpunkt. Det lå det en spenning og vaket. Jeg kalte dette 'spøkelsesspenning' grunnet vanlige multimetres store motstand som måler 'hva som helst' innen spenning. Og grunnen til at jeg kalte det 'spøkelsesspenning' var at jeg målte 0 (null) ampere i jordledningen. Uten å tenke på at for å måle mA trenger man noe mer avansert en clamp on multimetere fra Biltema og andre. I en slik måling vil jeg vurdere at jeg burde kunne måle ned til 5 mA. 

 

Dette er grunnen til at om bord i Hulda er disse systemene fullstendig adskilt. På Hulda, som har et skrog av jern, er det naturligvis full 100 % bonding. Om bord i Hulda er rustfritt stål sveist rett i skrog av karbonstål. Full bonding og bra epoxy er lik null korrosjon (rust). Etter 25 år (i august) er det fremdeles ikke noe slakk i rorlagrene eller akseltetningen, null rust der det er bart jern (rorakslingen er i vanlig karbonstål). Så dette er resultatet av god bonding. 

 

Den kroppen som skal få meg til å legge 220- eller 12 V jording til skroget er ikke født enda. Hulda har 'felles jordingspunkt' der alle jordledninger kommer inn (jordskinne) (som beskrevet av huselektrikeren) og denne skinnen er videre jordet til trafo nullpunkt. Således er det ingen berøringsfare om bord. 

 

De to ukene båten er på land hvert annet år, bruker jeg skjøteledning fra land på alt arbeide. Skilletrafoen er ikke i bruk. Faren er her at det går en landstrømkabel om bord der jord ikke er tilkoblet. Et overslag til skroget nedstrøms skilletrafo, og en båt som er isolert fra landjorden stående på treklosser og støtter med gummipolstring, kan ha et stående potesiale som vil løse ut mot jord ved berøring. Der er det en teoretisk mulighet. 

 

Dette ballet på seg. Blir engasjert. Beklager. 

Link to post

Jeg skal ta bilde av denne anoden med ledninger inn i båten i helgen @Hulda Som nevnt over, skal jeg også se om det er mulig å finne ut hvor de går. Hvordan ser forresten din jordskinne ut? Legg gjerne igjen et bilde av den her, for da får jeg en viss peiling på hva jeg skal lete etter hos oss :smiler: 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Hehe - det funker ikke i dette gamle lafteplankhuset fra 1927 som faktisk har tre sikringsskap der det meste er skjult bak moderne sikringer og noen gamle skrusikringer som stort sett har blitt faset ut. Huselektrikeren har vært flittig i disse skapene våre :smiler: Men jeg skal se etter gul/grønn i båten.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 2 timer siden:

Ser ut til at vi på tirsdag 3. juni setter inn isolasjons transformatoren. Noen første tanker fra huselektrikeren idag etter at han har lest seg opp litt på jording (jeg vet ikke om han er i mål, men jeg har sagt han kan ha på taksameteret når han forbereder seg - jeg stoler jo 100% på ham siden absolutt alt han har utført her i huset (omfattende oppussing) siden 2005 har vært strålende arbeid. Han rydder til og med).

 

Via e-post idag: "Jordingen skal tilkobles båten jordingspunkt. Det vil si der alle ledende deler som ved feil i elektrisk utstyr kan bli strømførende (230V, ikke 12V) har sitt samlede jordingspunkt. Motor og seildrev skal ikke være tilkoblet  dette punktet."

 

Jeg ser i manualen til båten at det ikke står mye om jording der, men det listes opp til sammen 61 komponenter som er definert til å være en del av båtens DC anlegg. Item nr. 60 er "jordingsanode", mens item nr. 61 er "Masse, motorblokk" :forvirret:. Jordingsanoden antar jeg er den anoden på utsiden av skroget rett bak seildrevet som sitter i en gjennomgående bolt - derfra går det noen ledninger videre. Jeg må studere denne anordningen litt nærmere i helgen og se om det går an å finne ut hvor de ledningene går. Jeg har også sendt en forespørsel til Bavaria om hvor jordings punktet er slik de ser det.

 

Dette er et bilde av elektronikken med fronten fjernet. Det er litt engangs-lasking som skal gjøres for å sette den opp til å være 230V (de følger med og er sorte). Det følger også med lasker til jord (gul/grønne). Huselektrikeren er allerede inne på tanken om å finne en praktisk løsning på hvordan jordingen kan endres når båten skal på land. Hadde ikke du ordnet deg med en bryter som du har merket med SJØ / LAND @Seilars ? På bildet under, så er jo dette et "tett" (IP21) kabinett som ikke tar høye for en slik fix, så da må vi fikse det selv (borre hull?) ?

image.png.690e20826e30d70d4df457b3aaa18d70.png

 

66Isolasjonstrafo.jpg.2b8a920051cc5c805cab546c22043ca5.jpg

Det er godt du stoler på elektrikeren din. Men han bør jo kanskje konferere med en som har dette som sin daglige jobb. Hos meg er det to Skilletrafoer pga to inntak på 32 ampere hver. 
I sikringsskapet sitter bryteren som vender jording til båt på sjø og båt på land. 
Om din elektriker vil konferere med en som er godkjent på området sjø og land så er det bare å sende meg en pm så får du kontaktinfo til en svært så hyggelig og kompetent mann på området. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
dennrick skrev for 8 timer siden:

Jeg skal ta bilde av denne anoden med ledninger inn i båten i helgen @Hulda Som nevnt over, skal jeg også se om det er mulig å finne ut hvor de går. Hvordan ser forresten din jordskinne ut? Legg gjerne igjen et bilde av den her, for da får jeg en viss peiling på hva jeg skal lete etter hos oss :smiler: 

Har aldri sett dette originalt fra Bavaria, men jeg har bare hatt eldre båter.

Det en del gjør, er å sette en offer-anode her, koblet til rorlager-hylsa som er støpt fast i båten. Denne er av aluminium, og har lett for å få tæringsskader. Spesielt om man stoffer den med kobberholdig bunnstoff...

Link to post
Lars Hansen skrev 1 time siden:

Har aldri sett dette originalt fra Bavaria, men jeg har bare hatt eldre båter.

Det en del gjør, er å sette en offer-anode her, koblet til rorlager-hylsa som er støpt fast i båten. Denne er av aluminium, og har lett for å få tæringsskader. Spesielt om man stoffer den med kobberholdig bunnstoff...

Den anoden er superviktig. Der bør man sjekke kontinuiteten hver gang man er på land og at anoden ikke er passivert.

Link to post
dennrick skrev for 15 timer siden:

Ser ut til at vi på tirsdag 3. juni setter inn isolasjons transformatoren. Noen første tanker fra huselektrikeren idag etter at han har lest seg opp litt på jording (jeg vet ikke om han er i mål, men jeg har sagt han kan ha på taksameteret når han forbereder seg - jeg stoler jo 100% på ham siden absolutt alt han har utført her i huset (omfattende oppussing) siden 2005 har vært strålende arbeid. Han rydder til og med).

 

Via e-post idag: "Jordingen skal tilkobles båten jordingspunkt. Det vil si der alle ledende deler som ved feil i elektrisk utstyr kan bli strømførende (230V, ikke 12V) har sitt samlede jordingspunkt. Motor og seildrev skal ikke være tilkoblet  dette punktet."

Interessant :tommel_opp: Har du spurt han om det skal brukes jordingsplate eller om det kan gjøres lovlig uten? I så tilfelle er jeg veldig interessert i å få greie på hvor det forankres i relevant forskrift/standard. 

 

dennrick skrev for 15 timer siden:

Jeg ser i manualen til båten at det ikke står mye om jording der, men det listes opp til sammen 61 komponenter som er definert til å være en del av båtens DC anlegg. Item nr. 60 er "jordingsanode", mens item nr. 61 er "Masse, motorblokk" :forvirret:. Jordingsanoden antar jeg er den anoden på utsiden av skroget rett bak seildrevet som sitter i en gjennomgående bolt - derfra går det noen ledninger videre. Jeg må studere denne anordningen litt nærmere i helgen og se om det går an å finne ut hvor de ledningene går.

Som andre skriver så høres dette ut til å ha med metall under vann og bonding mot anoder å gjøre. Tviler på at du skal koble jord fra skilletrafoen inn der. 

 

dennrick skrev for 15 timer siden:

Huselektrikeren er allerede inne på tanken om å finne en praktisk løsning på hvordan jordingen kan endres når båten skal på land. Hadde ikke du ordnet deg med en bryter som du har merket med SJØ / LAND @Seilars ?

dennrick skrev for 14 timer siden:

Da husket jeg feil - takk:smiler:

Mulig du tenker på koblingen som GL Elektro la opp i båten til @Chilli Solbris. Bilde og kort forklaring til det finner du her

 

dennrick skrev for 13 timer siden:

Hvordan ser forresten din jordskinne ut? Legg gjerne igjen et bilde av den her, for da får jeg en viss peiling på hva jeg skal lete etter hos oss

Poenget med den skinna er bare å koble sammen alle jordledere du har ombord. Det interessante er hvordan elektrikeren din vil velge å koble jord på sekunærsiden av skilletrafoen. At alle jordpunkter skal kobles sammen er vel nærmest selvsagt, men vil han jorde til sjø eller vil han beholde sekunderjord ombord? 

 

Chilli Solbris skrev for 13 timer siden:

Det er godt du stoler på elektrikeren din. Men han bør jo kanskje konferere med en som har dette som sin daglige jobb.

Støtter dette forslaget fra @Chiefengineer. Det er noe som heter "skomaker, bli ved din lest". Hvis man skal bevege seg utenfor det området man vanligvis jobber og er spesialisert, kan det være smart å drøfte detaljene med de som tross alt har dette som spesialfelt. Som man kan forstå av diskusjonene her inne kan strøm ombord fort bli et minefelt...

 

Link to post

Takk for innspill, folkens. Gode kommentarer som vanlig @Komodo.

 

13 hours ago, Lars Hansen said:

Har aldri sett dette originalt fra Bavaria, men jeg har bare hatt eldre båter.

Det en del gjør, er å sette en offer-anode her, koblet til rorlager-hylsa som er støpt fast i båten. Denne er av aluminium, og har lett for å få tæringsskader. Spesielt om man stoffer den med kobberholdig bunnstoff...

Gitt at den er omtalt som en del av DC anlegget i manualen, så er det vel grunn til å tro at den er original? Dersom jeg finner ut hvor ledningene går, så blir vi kanskje klokere på dette spørsmålet. Bolten og anoden sitter like bak seildrevet.

 

Fikk svar fra Bavaria idag, men det var litt kryptisk: "På nyere båter er det en jordingsskinne bak girkassen der jording er samlet, skilletrafoen pleier jeg å bruke jordingen som er, den skal jo koples til landstrømsanlegget mellom inntak og sikringspanel." Som som har lyst til å forsøke seg med en oversettelse til norsk?

 

Da jeg svarte med et spørsmål a la "jammen, hva med min båt daaaaaaaa, og hvor skal chassis på trafoen jordes" (:ler:), så forstår jeg jo at med en 2015 modell at svaret var "det finner nok elektrikeren din ut av".

 

Og han har jeg vært i kontakt med idag. Vi møtes kl 0900 3. juni. Da må jeg svi av en feriedag. Han er optimist. "Vi finner nok jordingspunktet også. Det er nok ikke minus skinna." I tillegg bytter vi jordfeilbryteren som står der nå, og setter inn både en ny en og ny kapsling. Dessuten har vi avtalt å bytte noen gamle og synlige 220V koblinger og få de inn i en ordentlig koblingsboks.

 

Vært i kontakt med @Chilli Solbris og fått kontaktdetaljer til elektrikeren han brukte, Komodo. Skal høre om huselektrikeren min har lyst til å ta en prat med ham eller om han tenker at dette kan han nok om selv. Som nevnt tidligere i tråden, så har han seilbåt selv.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Jeg var jo litt høy og mørk angående båttur i helgen her forleden, og det ble ikke noe av. Yr meldte regn som ikke slo til, det ser ut til å komme først imorgen, men lave temperaturer og mye vind. Det har jo slått til. For 10 år siden hadde vi garantert vært ute, for da skrek alle kidsa etter båttur hele tiden. Nå er det stort sett fruen og meg, så da handler det om å finne gode helger. Vi tar sikte på å kaste loss på onsdag ettermiddag/kveld frem til søndag.

 

Men jeg var i båten idag og fikk gjort litt småtteri. Festet mer plank under bryteren til pluss kablene til Multiplusen, og stripset fast kablene med strips med hull til skrue. Så nå sitter de dønn fast og henger ikke i kabelsko og bryter. Startet motor og lot den gå seg varm. Dynamoen ladet på 40A i noen minutter på tomgang før det roet seg en del da alle batterier var nesten fulladede. Sjekket de mest brukte vestene ombord, og utløseren måtte byttes. XXL hadde selvsagt ikke de på lager:undrer:

 

Nevnte igår at huselektrikeren var optimist mht til å finne ut hvor jord til chassis på isolasjons transformatoren skal kobles. Jeg tittet inn bak panelet ved kartbordet for å se om det fantes noen jordskinne der. Det jeg så at det var noen ledninger med gul/grønn farge som var koblet til en relativt stor minus skinne. (Jeg er ganske sikker på at det ikke hadde sett slik ut i en Princess, forresten). Gir dette deg noen nye tanker @Komodo, ref det du kommenterte igår? (Jeg skal også sende disse til huselektrikeren så kan han gjøre seg noen tanker). Uansett, det ser ut til at noe ihvertfall er jordet til minusskinna, men jeg vet ikke om det betyr at chassis på isolasjonstrafo og multiplus også skal jordes dit. Hohum - jeg kan altså fortsatt lite om jording til tross for alle innleggene om dette. Jeg har åpenbart ikke knekt jordingskoden ennå. Litt som med matematikk (men den har jeg knekt til gangs).

69plussogminusskinner.jpg.a9f0c39508c8a982a7792e623894862d.jpg

 

Nærbilde av minus skinne:

70Minusskinne.jpg.beb91d0a2a270c2b9578a88eca11a763.jpg

 

Så fikk jeg tatt et bilde av jordingsanoden, dvs bolten på innsiden av skroget med en anode på utsiden som jeg byttet i høst. Den fra forrige sesong hadde blitt herjet en del med, men det var mye igjen av den. Byttet likevel til en ny en. Det ble desverre et møkkabilde da jeg brukte både lommelykt og blitz. Men det er tydelig en grønn/gul ledning der. Om den er så kraftig som 6 mm2 er jeg litt usikker på @Hulda, men den er ganske solid. Vi er nå aktenfor seildrevet, og det er helt tydelig at denne ledningen går bakover i skuta. I tillegg er det noen bittesmå ledninger som også er tilkoblet, så jeg antar det er til noe elektronikk. Det er helt umulig å finne ut hva som går hvor med min kompetanse. Den grønn/gule forsvant inn i en sort strømpe etter 15-20 cm, som igjen forsvant inn i en stor kabelbunt. Uansett, akterut for dette punktet er det ingenting annet enn elektronikk og en ankervinsj. Ingen batterier. Eller som du var inne på @Lars Hansen, kanskje den er koblet til rorlager-hylsa. Det ser slik ut:

 

71anode.jpg.4681af5f84f400898f33b472ab7389e7.jpg

 

De store kablene er forøvrig til en nedsenkbar hekktrhuster. Til høyre rør fra dieselvarmer.

 

Kjørte bilen ut til Verdens Ende for å se på havet. Det var sånn passe imponerende idag. Kystvær rapporterte om 12-14 m/s på Færder Fyr. Gjestehavna var helt tom, og ihht webkameraene på Østre Bolærne er det helt glissent i havna der også. For et år siden på denne dagen var det varmt og fint og helt vindstille. Sånn er det med denne utendørs hobbyen:smiler: 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 1 time siden:

Eller som du var inne på @Lars Hansen, kanskje den er koblet til rorlager-hylsa. Det ser slik ut:

 

71anode.jpg.4681af5f84f400898f33b472ab7389e7.jpg

 

Du ser vel rorhylsa greit, finner du igjen kabelen her så har du jo funnet ut av det.

 

Det med jording er vel litt uklart for de fleste, er jo flest plastbåter uten Dynaplate der ute.

 

Det meste av elektronikk skal i følge manual jordes, som autopilot etc. Men hvor...

 

 

Link to post

@dennrick, da har jeg lest litt i siste versjon av normen som båten din er bygget etter.  Har ikke fått tid til å studere den grundig, men noen ting har jeg fått med meg.  Det jeg skriver nedenfor er ikke kopiert fra normen, men min tolkning av det jeg har lest. 

 

• Det er ikke tillatt å plassere inverter lavere enn 50 cm over forventet bilge level.  Så den første tanken dere hadde om å plassere den under dørken er ikke tillatt.

•Batterier skal plasseres på ett tørt sted over forventet bilge level.  Det er med andre ord ikke helt bra med plasseringen av utvidelsen din. 

•Ett dc system skal enten være fullt ut isolert fra jord (sjøen, PE) eller ha jordet minus.  

• DC systemer og AC systemer skal holdes adskilte, de skal ha ulike paneler, og det bør være minimum 100mm avstand mellom AC og DC komponenter montert på samme flaten. 

•Kabler skal forlegges minst 25mm over det nivået som aktiverer lensepumpen. 

•Jordfeilbrytere 30mA skal monteres for både landstrøm,inverter, og generator. 

•Dynamoer som ikke er selv regulerende skal sikres innen 1,8meter. 

• Sikring kan plasseres enten innenfor 175mm fra strømkilde/batteri. Alternativt så kan man feks. benytte enleder som er tredd i isolert rør etc. (feks sorte K-rør). Da kan avstand til strømkilde være inntil 1,8m fra sikring. 

•ledere kortere enn 175mm trenger ikke å sikres.  (lasker?)

• Når det gjelder det store spørsmålet om man skal koble chassis på en inverter til noe, så tolker jeg det som følger: I ett system der DC minus er jordet, altså ikke fullt ut isolert i begge poler (fra sjøen), så  skal man koble en gulgrønn (eller grønn) forbindelse mellom chassis og hovedjord/hovedminus systemet, dersom denne har tilstrekkelig tverrsnitt.  Med andre ord shunt hos deg @dennrick.Tverrsnittet på denne forbindelsen skal være lik DC pluss på inverteren. Vi snakker da 70mm2 gulgrønn, og ikke 2,5mm2 slik du fikk montert.  I ett system der både pluss og minus er fullt ut isolert, så forbinder man ikke PE og DC minus. Man ville heller ikke koblet en utjevningsforbindelse på 70mm2 mellom inverter og shunt.  

 

Men kan en D2-55F som den @dennrickhar regnes som isolert fra sjøen pga. volvo isolasjon mellom motor og drev? Og kan en installasjon som den han har regnes som «two wire fully insulated»? Jeg må jo si at det tviler jeg på bla. pga. volvo penta som kjører minus i motorblokk.  Spørsmålet er om isolasjonen mellom motor og drev teller i denne sammenheng. Kanskje får man en halvgod forbindelse, god nok til å få strømgjennomgang, men ikke god nok til å løse ut en jordfeilbryter. 

 

Mulig det har gått litt fort i svingene med tolkningene mine, har ikke fått studert så veldig nøye, men var artig å bla litt i den normen.  Det er litt rom for ulike tolkninger, men hovedformålet med alle disse jordingene/jtjevningene  er at sikkerhet kommer først. Har man fra før ett «jordspyd» i form av en motor som har kontakt med sjøjord, så skal denne kontakten kobles sammen med PE systemet.  Dynaplater er ikke ett krav slik jeg tolker det, men ett alternativ til å koble til motor.  Det er med andre ord utjevningsforbindelsen og en fungerende 30mA jordfeilbryter som enten går i PE til marina, eller i PE til skilletrafo som er aller viktigst. Utjevningen mellom DC minus og PE er ett krav når man ikke kan garantere at man har isolert ut minus fra sjø.  Ett minus anlegg som har en forbindelse med sjøen vil tross alt kunne føre til strømgjennomgang  om man kommer borti uisolert minus og 230V fase. 

 

Kan anbefale deg å kjøpe den normen om du vil ha samsvarserklæring i henhold til den.  Det er tross alt en tidligere versjonen av den som båten er bygget etter, og ikke FEA-M eller NEK410.  Når man vet hvilken norm en båt er bygget etter, og  denne normen er akseptert av norske myndigheter, så tenker jeg at man bør bygge videre på samme normen i siste versjon. 

 

 

Link to post

Er det ikke slik at Volvo skriver at "motor skal ikke jordes" eller tilsvarende? Dynamo er vel også dobbeltisolert om jeg ikke husker feil/skjønt riktig.

 

Om slik, betyr vel det at Volvo har forutsatt/beregnet/vurdert at motor er "100%" separert fra sjø? Og at det derfor ikke skal være utjevning mellom DC minus og PE?

Link to post
Gabi skrev for 6 timer siden:

Om slik, betyr vel det at Volvo har forutsatt/beregnet/vurdert at motor er "100%" separert fra sjø?


Det store spørsmålet er hvordan store europeiske verft tolker disse normene.  Svaret kan man finne i hvordan nye båter bygges. Bavaria verftet har nok full kontroll på dette regelverket. 

Link to post
Seilars skrev for 10 timer siden:

da har jeg lest litt i siste versjon av normen som båten din er bygget etter.

Interessant :tommel_opp:

 

Seilars skrev for 10 timer siden:

Har man fra før ett «jordspyd» i form av en motor som har kontakt med sjøjord, så skal denne kontakten kobles sammen med PE systemet.  Dynaplater er ikke ett krav slik jeg tolker det, men ett alternativ til å koble til motor.  Det er med andre ord utjevningsforbindelsen og en fungerende 30mA jordfeilbryter som enten går i PE til marina, eller i PE til skilletrafo som er aller viktigst. Utjevningen mellom DC minus og PE er ett krav når man ikke kan garantere at man har isolert ut minus fra sjø.

Eksemplene på koblinger oppgitt i NEK400 stiller heller ikke eksplisitt krav til dynaplate, men de sier man skal jorde til metalldeler under vann. 

Det jeg imidlertid er nysgjerrig på er om den standarden du nå har bladd i åpner for å koble jordingen ombord uten å bruke dynaplate eller metalldeler under vann når man klipper landjord og installerer skilletrafo? 

 

Eksempelplandstrm04-Jord_medskilletrafo.jpg.6eef5992e3af9b0590e2852d56a9149a.jpg

 

 

Ja ja @dennrick, det ser nesten ut som om du må krype til korset og kjøpe den standarden. Alle som installerer inverter og skilletrafo gjør vel det :fniser: 

Link to post

Dette stemmer godt overens med det jeg har lært på YouTube @Seilars. Det som forundrer meg en smule er jordingspunktet til invertere. Stort sett har alle M6 skrue. Og der skal jeg altså (i mitt tilfelle) jorde med 95 kvadrat kabel. Ved heftig overslag vil en slik skrue brenne tvert av. Men sikringen på et par hundre A vil naturligvis gå av først. 

Link to post

Takk for tolkning av standard/norm @Seilars. Det blir ikke enklere dette med jord, syntes jeg :undrer:. Det er gode punkter du kommer med, men jeg også stusser (er 100% forvirret) over M6 bolten på Multiplusen vs en 70mm2 kabel og en såpass stor kabelsko. Jeg vet ikke om det finnes 70mm2 kabelsko til M6 bolter? Det minste jeg har sett er til M8. På isolasjonstrafoen står det M4 i manualen.

 

Jeg tittet over noen gamle bilder av hvordan Bavaria gjorde det da de satte inn en kraftig inverter i motorbåten min under et vinteropplag (jeg er klar over at det ikke nødvendigvis er sammenliknbart da systemet i den båten kan ha vært annerledes fra motorbåten (eller noe slikt)).  Har tittet på flere bilder, og jeg ser forøvrig ikke en antydning til at det ble satt inn sikringer eller jordfeilbryter.

 

Anyway; Det går en sort kabel ut mellom pluss og minus fra batteriene, og jeg antar dette er jord. Jeg vet ikke hvor den går. Men på et annet bilde så går det en grønn/gul jordledning rett forbi minusskinna, og den forsvinner inn i batterikassa (jeg vet dog heller ikke om det er jordledningen fra inverteren). Et bilde av batterikassa viser at den grønn/gule jordledninger er koblet rett på det ene startbatteriet. Som vist over fra seilbåten, så har jeg minst to stk jordledninger som er koblet til minusskinna. Jeg ble vel ikke noe klokere av å studere denne installasjonen.

 

Inverter.jpg.bffd84e662d23a0c8bc5f5a79408a53a.jpg

 

Imens er det ikke båtvær:

Vr.jpg.15dfb82ed0dfead3681b6bd7f87a037c.jpg

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Komodo skrev for 9 timer siden:

koble jordingen ombord uten å bruke dynaplate eller metalldeler under vann når man klipper landjord og installerer skilletrafo? 

Ja, den åpner for det om man har ett fullt ut isolert «two wire DC system». Hva de legger i det må man nesten spørre noen som vet hvordan europeiske verft bygger nye båter om.  I slike tilfeller skal heller ikke inverter utjevnes fra chassis til DC minus.

 

dennrick skrev for 3 timer siden:

Jeg tittet over noen gamle bilder av hvordan Bavaria gjorde det da de satte inn en kraftig inverter i motorbåten min under et vinteropplag (jeg er klar over at det ikke nødvendigvis er sammenliknbart da systemet i den båten kan ha vært annerledes fra motorbåten (eller noe slikt)).  Har tittet på flere bilder, og jeg ser forøvrig ikke en antydning til at det ble satt inn sikringer eller jordfeilbryter.

Du skal ikke se bort i fra at de kan ha gjort det på en måte som ikke stemmer med normene. 

 

dennrick skrev for 3 timer siden:

Jeg vet ikke om det finnes 70mm2 kabelsko til M6 bolter?

2x70 😉   Men la elektrikeren måle om du har en motor som har kontakt med sjøen først.  Har du ett anlegg som er isolert fra sjøen, så får han ta en vurdering om det er mulig å droppe denne utjevningen. Det får bli din og hans avgjørelse. Du skal jo uansett ha en skilletrafo, så du vil nok ikke måle noen spenning mellom uttak og motor etter at PE er tilkoblet sekundært på denne. Viktigst er det at du får en trygg installasjon til den båten du har. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...