dennrick Svart 27.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai Seilars skrev On 27.5.2025 at 17.37: J2x70 😉 Men la elektrikeren måle om du har en motor som har kontakt med sjøen først. Har du ett anlegg som er isolert fra sjøen, så får han ta en vurdering om det er mulig å droppe denne utjevningen. Det får bli din og hans avgjørelse. Du skal jo uansett ha en skilletrafo, så du vil nok ikke måle noen spenning mellom uttak og motor etter at PE er tilkoblet sekundært på denne. Viktigst er det at du får en trygg installasjon til den båten du har. Vis hele sitatet Til det siste først: Ja, dette er superviktig for meg. Helt overordnet på dette tidspunktet. Nå er det jo installert som det er, men det som gjenstår er å få jordet Multiplusen på en skikkelig måte (chassis er ikke jordet nå, så tenkte jeg skulle avstå fra å bruke den noe særlig om vi kommer oss på tur i helgen), samt å få inn skilletrafoen på en forskriftsmessig måte, inklusive jording av den også. En trygg installasjon er det absolutt viktigste. Jeg er ihvertfall happy med at jeg får elektrikeren ombord, og håper jo (eller regner egentlig med) at han fikser dette siden han har påtatt seg oppdraget. Som nevnt sa han nei til Multipluss og batterioppdraget 2x70mm2 faktisk. Kan du ved anledning si noe om hva som kan utløse dette "ragnarokket" som krever et så stort behov for en jordingskabel som tåler så stor strømføring? Er det slik å forstå at da har det oppstått en seriøs feil på Multiplusen? Sikkert et dumt spørsmål, men kan det være en ide å sikre ned fra 1x400A på de 2x70mm2 på pluss til/fra Multiplusen? Mulig jeg har misforstått alt sammen nå det gjelder dette 3000VA greiene, men dersom jeg multipliserer med en faktor som er oppgitt på 0,8, så får jeg 2400W. Dividert på 12V, så skal/kan det vel ikke sendes mer enn 200A ut fra multiplusen? Dersom den kan det, så kommer jeg aldri til å gjøre det ihht det bruket jeg forestiller meg. Jeg har forresten gjort enda et seriøst forsøk på å bli klokere på dette med jord i båt over noen dager nå, men syntes overhodet ikke at jeg lykkes med å sette sammen puslespillbrikkene. Jeg fant litt trøst i noe som en som heter Jeff Cote i Pacific Yacht Systems sa om jord på Youtube: "Velkommen i klubben. Det tok meg årevis å forstå dette". Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai dennrick skrev On 27.5.2025 at 17.58: 2x70mm2 faktisk. Kan du ved anledning si noe om hva som kan utløse dette "ragnarokket" som krever et så stort behov for en jordingskabel som tåler så stor strømføring? Er det slik å forstå at da har det oppstått en seriøs feil på Multiplusen? Vis hele sitatet Tenk deg at chassis er jordet med 2,5mm2 i tilførsels kabelen. Du ligger på landstrøm og lader. Så løsner det en pluss forbindelse inne i multiplus, og plussen får ett kraftig overslag til multiplus chassis. Da skal jeg beskrive to ulike scenarioer. 1. Du har ett fullstendig adskilt DC og AC system, slike at plussen når den treffer chassis som kun er PE jordet ikke finner noen vei å gå tilbake til minus. Da skjer det normalt ingenting voldsomt. 2. Du har en motor som har kontakt med jord gjennom drevet, og har derfor fulgt normen og koblet sammen PE jord og DC minus. Det som da skjer er at dette kraftige pluss overslaget til chassis prøver å komme til DC minus via den 2,5mm2 PE jorden som er tilkoblet chassis i tilførselen/utgangen. Det må ikke skje, for da vil det sannsynligvis ta fyr før 400A sikringen ryker. Derfor har normen beskrevet at du skal ha en utjevningsforbindelse mellom inverter og felles minus/motor som er like kraftig som pluss. Denne skal lede plussen ned til felles minus. Når den kommer dit, så vil det være med full strøm gjennom ett kraftig tverrsnitt. Da kan man jo håpe på at sikringen på 400A ryker. Vi har 2x160A NH00 sikringer på multiplus. Det har gått veldig fint hos oss. Men 2x200 er også ok. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Seilars skrev On 27.5.2025 at 21.08: Tenk deg at chassis er jordet med 2,5mm2 i tilførsels kabelen. Du ligger på landstrøm og lader. Så løsner det en pluss forbindelse inne i multiplus, og plussen får ett kraftig overslag til multiplus chassis. Da skal jeg beskrive to ulike scenarioer. 1. Du har ett fullstendig adskilt DC og AC system, slike at plussen når den treffer chassis som kun er PE jordet ikke finner noen vei å gå tilbake til minus. Da skjer det normalt ingenting voldsomt. 2. Du har en motor som har kontakt med jord gjennom drevet, og har derfor fulgt normen og koblet sammen PE jord og DC minus. Det som da skjer er at dette kraftige pluss overslaget til chassis prøver å komme til DC minus via den 2,5mm2 PE jorden som er tilkoblet chassis i tilførselen/utgangen. Det må ikke skje, for da vil det sannsynligvis ta fyr før 400A sikringen ryker. Derfor har normen beskrevet at du skal ha en utjevningsforbindelse mellom inverter og felles minus/motor som er like kraftig som pluss. Denne skal lede plussen ned til felles minus. Når den kommer dit, så vil det være med full strøm gjennom ett kraftig tverrsnitt. Da kan man jo håpe på at sikringen på 400A ryker. Vi har 2x160A NH00 sikringer på multiplus. Det har gått veldig fint hos oss. Men 2x200 er også ok. Vis hele sitatet For scenario 2, hadde det ikke gått an å sikret jordingskabelen så nærme inverteren som mulig for å slippe at båten brenner opp? Er vel ikke så mange invertere som har såpass kraftig jordingspunkt heller. Min 3000W Renogy har ingen motstand når jeg ohmer mellom jordingsskrue, batteriminus og jordingspunktene i 220V stikket. Virker som at alt er sammenkoblet inne i inverteren. (Men nå er vel Victron helt sikkert litt mer seriøst bygd enn denne relativt rimelige saken jeg har...) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Nå sier vel DSB tilbakeføring til batteri minus. Ikke spesifikt batteri minuspol. Mitt tenkte opplegg er at jeg lager meg to kraftige bus bars, pluss og minus. Mellom bus'ene og enheten er det brytere og sikringer. Ellers blir det vel til batteri minuspol. Når det gjelder forskjellen mellom Renogy og Victron har jeg så langt funnet ut at sistnevnte har en tung spole av kobber. Denne medvirker til større toleranse ved start av elektromotorer og denslags laster. For å koke kaffe og kjøre microen er Renogy helt ok. Hvis Victron har noen fine tillegg burde de fortelle om det. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Lars Hansen skrev On 28.5.2025 at 9.29: For scenario 2, hadde det ikke gått an å sikret jordingskabelen så nærme inverteren som mulig for å slippe at båten brenner opp? Vis hele sitatet Nei, det vil du aldri finne en norm som går god for. PE skal hverken brytes eller sikres. Løsningen er å gå for ett tverrsnitt så stort at sikringen i kilden ryker. Med andre ord fasene ved 230V, eller i dette tilfellet pluss til inverter. Det er derfor de har valgt å gå for fullt DC tverrsnitt på utjevningen. Hulda skrev On 28.5.2025 at 10.12: Nå sier vel DSB tilbakeføring til batteri minus. Ikke spesifikt batteri minuspol. Vis hele sitatet DSB anerkjenner flere ulike normer. Noen av disse normene er internasjonale, slik som den europeiske NS EN ISO 13297. Det er jo litt slik, at hvis vi i Norge skal drive handel med Europa, så må vi standardisere løsningene, fremfor å lage dem særnorske. Vi kan ikke nekte å importere tyske og franske båter fordi de ikke er bygget etter norske regler. NEK410 baserer seg på IEC60092. NS EN ISO 13297 er en norm for fritidsbåter som EU anerkjenner, og den har DSB også akseptert. Så til saken, NS EN ISO 13297 beskriver at for inverter montert i ett jordet DC anlegg, så skal utjevnings forbindelsen trekkes tilbake til hoved jordingspunkt, eller felles minus dersom felles minus kabling har tilstrekkelig tverrsnitt. Det er ikke tillatt å ta denne sammenkoblingen på/inne i inverter. Hos @dennrickså er sekundærsiden på shunt sannsynligvis det beste stedet. Det er en del av felles minus. Normen krever forresten at alle batteriene skal være tilkoblet felles minus. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Hulda skrev On 28.5.2025 at 10.12: For å koke kaffe og kjøre microen er Renogy helt ok. Hvis Victron har noen fine tillegg burde de fortelle om det. Vis hele sitatet Lars Hansen skrev On 28.5.2025 at 9.29: Min 3000W Renogy har ingen motstand når jeg ohmer mellom jordingsskrue, batteriminus og jordingspunktene i 220V stikket. Vis hele sitatet Lars Hansen har vel fortalt om det her. Dersom det stemmer, så får du en forbindelse mellom PE og DC minus ved å montere Renogy. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai Seilars skrev On 27.5.2025 at 17.37: 2x70 😉 Men la elektrikeren måle om du har en motor som har kontakt med sjøen først. Har du ett anlegg som er isolert fra sjøen, så får han ta en vurdering om det er mulig å droppe denne utjevningen. Det får bli din og hans avgjørelse. Du skal jo uansett ha en skilletrafo, så du vil nok ikke måle noen spenning mellom uttak og motor etter at PE er tilkoblet sekundært på denne. Viktigst er det at du får en trygg installasjon til den båten du har. Vis hele sitatet Jeg antar at han vet hvordan man måler det. Dersom han tenker at denne utjevningen kan droppes, betyr det da at M6 bolten til chassis ikke skal jordes i det hele tatt og således ikke har noen funksjon i denne installasjonen? Dog, dersom konklusjonen blir at det skal 2x70mm2 jord / utjevning på M6 bolten til Shunten, så tror jeg at jeg må inn med en solid skinne på last siden til shunten for ellers blir det vel aldeles for mange tilkoblinger på en allerede "forlenget" bolt der. Ja, elektrikeren kommer primært for å monter skilletrafo og gi meg en samsvarserklæring på det. Men en del av oppdraget er også å sørge for at Multiplusen er jordet korrekt. Og et kontrollspørsmål: Fruen og jeg drar på tur imorgen. Skal jeg droppe landstrøm (båten ligger uten og er på 99%+ SOC vha MPPT) som vi egentlig ikke trenger dersom vi legger oss et sted det er strøm på brygga? Hva med inverter der chassis nå ikke er jordet? Kan den brukes eller er det ikke å anbefale? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai dennrick skrev On 28.5.2025 at 17.39: Og et kontrollspørsmål: Fruen og jeg drar på tur imorgen. Skal jeg droppe landstrøm (båten ligger uten og er på 99%+ SOC vha MPPT) som vi egentlig ikke trenger dersom vi legger oss et sted det er strøm på brygga? Hva med inverter der chassis nå ikke er jordet? Kan den brukes eller er det ikke å anbefale? Vis hele sitatet Chassis er jordet, du har jo fått koblet på 230V jorden både inn og ut. Jeg tenker du kan bruke båten som normalt til elektrikeren har vært ombord og sett over det som er. Han kan måle om det finnes farlige spenninger mellom motor og fasene i 230V anlegget, og om det er kontakt mellom DC minus og PE fra landstrøm. Han kan også isolasjonsteste for å se om du har jordfeil ombord. Dessuten ville jeg fått ham til å teste at jordfeilbrytere fungerer både ved inverter drift og skilletrafo. Da kan han også måle at det er spenning mellom jording og fase på PE både ved inverter drift og ved bruk av skilletrafo. Det er nødvendig for å verifisere at en jordfeilbryter vil fungere ved jordfeil. Knappen tester som tidligere nevnt kun selve jordfeilbryteren, den tester ikke om den kobler ut en ekte jordfeil. Men det kan elektrikeren finne ut av. Kort oppsummert @dennrick, bruk båten, bruk landstrømmen, og regn med at elektrikeren vet hva han driver med når det gjelder el. sikkerhet. Han vet garantert hva han skal måle etter. Men ikke regn med at han gir deg noen samsvarserklæring på andre ting enn det han selv har utført. Heldigvis er det ikke krav til samsvarserklæring. Det er bare krav til samsvar. Han kan sikkert gi deg noen muntlige vurderinger av hva han ser. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai Så akkurat denne videoen om en kar som hadde en 4/0 kabel (120 mm2) til inverteren sin. Han syntes det virket rart å sette på en like stor jordingskabel. Jeg er spent på hva elektrikeren sier om dette. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai dennrick skrev On 28.5.2025 at 18.34: Jeg er spent på hva elektrikeren sier om dette. Vis hele sitatet Nå kjenner ikke jeg elektrikeren din, men om han trenger ei forklaring, så skal du si følgende: Dersom du måler at 12V minus systemet har forbindelse med energiverkets trafo jord, og dermed må koble sammen PE og DC minus, så vil overslag fra en inverter sikret med 400A gå i 2,5mm2 PE tilbake til minus. En slik kortslutning vil man ikke la gå i en 2,5mm2 sikret med 400A. Man ønsker rett og slett at store DC+ overslag til chassis på inverter skal holde seg i DC systemet som tross alt er laget for å håndtere så store strømmer. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 28.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai I de siste innleggene nå, så har vi jo gravitert mot jording @Seilars. Jeg har tatt noen notater, så jeg får gi ham en omvisning når vi kommer ombord. Ift denne målingen, så antar jeg at båten må være tilkoblet stolpen på brygga, multiplusen må være aktiv, og 220V panelet i båten må være på, kanskje også med noen forbrukere tilkoblet, f.eks bereder? En interessant kommentar fra han i videoen jeg linket til over var i en video om fallgruver ved inverter/lader installasjoner: Akkurat som at bilen din vil fungere selv om du ikke bruker sikkerhetsbelte, så vil også slike ting som multipluser typisk også fungere, men det er ikke nødvendigvis trygt. Det må være trygt. I min uvitenhet trodde jeg at en slik installasjon var litt mer rett frem, men jeg har nå lært at det er det ikke. I kontrast til våre regler, så ser jeg at en rekke av disse videoene jeg har sett om tilsvarende installasjoner promoterer slike prosjekter som DIY (Do It Yourself) prosjekter. De er typisk fra USA, men de henviser jo mye til ABYC. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 29.Mai Link til dette innlegget Svart 29.Mai dennrick skrev On 28.5.2025 at 19.12: En interessant kommentar fra han i videoen jeg linket til over var i en video om fallgruver ved inverter/lader installasjoner: Akkurat som at bilen din vil fungere selv om du ikke bruker sikkerhetsbelte, så vil også slike ting som multipluser typisk også fungere, men det er ikke nødvendigvis trygt. Vis hele sitatet Du kan jo bare tenke deg til hvor mange invertere som står montert i norske båter, montert av han samme karen som byttet oljefilteret. Denne tråden bør vise hvor komplisert det egentlig er å gjøre dette på en trygg måte. Normene har ikke til hensikt å gjøre det vanskelig for folk, det handler om å bygge sikre installasjoner. Jordfeilbryter på utgangen tror jeg 90% dropper. Isoleringsbryter er det også en stor andel som dropper, og kabel til inverter baserer noen på det forbruket de planlegger å ha, istedenfor den ytelsen inverteren kan levere. Din installasjon bli helt klart trygg. Årsaken er at du har alle utsatte deler som chassis på 230V komponenter jordet, og du bruker en 30mA jordfeilbryter både på utgang fra skilletrafo, og på inverter. Dem som bekymrer meg er alle de andre med klipt jordleder og manglende jordfeilbryter ut fra inverter etc. Om man er typen som ikke kjører bil uten bilbelte, så bør man heller ikke kjøre inverter uten jordfeilbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mai Link til dette innlegget Svart 29.Mai Tar man Renogy, Li Time og en gjeng andre invertere, er disse stort sett utstyrt med husmorkontakter og innebygde sikringer på DC og AC. En som kjøper disse inverterene, og inverter i tillegg har en apparatjord tilpasset maks 2,5 kvadrat, tror alt er trygt. Medlevert ferdig terminerte 35 kvadrat DC kabler, tut og kjør. Det er ikke engang nødvendig å lese bruksanvisningen for å få det til å funke. Det blir som ujordet IT på badet. Her gjør i hvertfall Victron det vanskeligere å ikke tenke selv. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Mai Link til dette innlegget Svart 29.Mai Hvorfor ikke bare følge instruksjonsboka til Victron? Følger man ikke den kan man ikke utstede en samsvarserklæring på installasjonen. Man trenger ikke gjøre dette unødig komplisert. En båt skal kunne brukes også over landegrensene, også der norske forskrifter ikke gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.Mai Link til dette innlegget Svart 29.Mai Chiefengineer skrev On 29.5.2025 at 9.06: .. Følger man ikke den kan man ikke utstede en samsvarserklæring på installasjonen. Vis hele sitatet Jeg sier ikke at det ikke er smart å få ansvarlig installatør til å utstede en samsvarserklæring for anlegget. Men, det er ikke krav om det for fritidsbåt, ref utdraget av forskriften nedenfor: Forskrift om maritime elektriske anlegg § 6.Kontroll. Erklæring om samsvar. Dokumentasjon Denne paragrafen gjelder ikke fritidsfartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Mai Link til dette innlegget Svart 29.Mai Bonus skrev On 29.5.2025 at 9.28: Jeg sier ikke at det ikke er smart å få ansvarlig installatør til å utstede en samsvarserklæring for anlegget. Men, det er ikke krav om det for fritidsbåt, ref utdraget av forskriften nedenfor: Forskrift om maritime elektriske anlegg § 6.Kontroll. Erklæring om samsvar. Dokumentasjon Denne paragrafen gjelder ikke fritidsfartøy. Vis hele sitatet Du har nok rett der, tenkte vel i hovedsak på at det er installasjonsmanualen man må forholde seg til i enhver installasjon. Så er det produsentens ansvar at denne er spesifisert iht. gjeldende standarder og normer og det vil fremgå i egenerklæringen som medfølger utstyret. Viktig ikke minst i forhold til garanti på utstyret som monteres. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 29.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai Det blir spennende med elektriker i båten for å forhåpentligvis få båten fiks ferdig for sesongen med isolasjonstrafo og en second opinion på Multiplusen . Var en del vind idag, og da vi skulle kaste loss, så var panelet til thrusterne dødt. Slik jeg oppfatter det trenger dette panelet styrestrøm, og det fikk det ikke. Da ble det en drøy time inn til Tønsberg istedet for uthavn. Å finne en uthavn ute i havgapet uten viktig utstyr iorden i 9-12 m/s fristet ikke. Tenkt på mulige årsaker til at ting ikke funket på vei innover. Kom til at det siste jeg gjorde var å rote rundt bolten til jordingsanoden, ref bilde over der det er tre ledninger tilkoplet. I havn sjekket jeg og jordingskabelen satt dønn fast, men så har det blitt festet to andre ledninger over den første mutteren, og de var helt løse. Da jeg skrudde til den andre mutteren kom det en liten gnist, og så ble det liv i thrusterpanelet igjen. Så da er vel tilkoblinger her som thrusterpanelet er avhengig av. Dette er ettermontert før mitt eierskap, så ikke godt å si hva dette var for noe. Jeg forstår det ihvertfall ikke. Men jeg er glad det ble liv i thrusterne igjen. Det er god ventilasjon i motorrommet. Underveis ble det ca. 35-30C ihht den nye Ruuvi sensoren. Riktignok var det ikke noe fres i dynamoen da alt var ca fulladet. I havn da vi hadde slått av motor ble det noe varmere der uten ventilasjon. Skal følge med på dette når den nye dynamoen får litt å jobbe med. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 29.Mai Link til dette innlegget Svart 29.Mai Seilars skrev On 27.5.2025 at 17.37: Ja, den åpner for det om man har ett fullt ut isolert «two wire DC system». Hva de legger i det må man nesten spørre noen som vet hvordan europeiske verft bygger nye båter om. I slike tilfeller skal heller ikke inverter utjevnes fra chassis til DC minus. Vis hele sitatet Takk for svar @Seilars Altså, standarden åpner for å ikke bruke jordplate eller annen jording til metalldeler til sjø dersom man har et fullt ut isolert "two wire system". Two wire system må vel være at man har et topolet anlegg? Altså et system med to ledninger (pluss og minus) og derav two wire. I så tilfelle sier jo standarden at man må ha jordplate eller tilsvarende jording dersom man har et enpolt anlegg. Kan du si noe mer om hva standarden sier om dette? Litt mer ordrett altså. Lurer også på hva du tenker om §13 i Forskrift om Maritime Elektriske Anlegg i forhold til dette. §13 sier altså at: dennrick skrev On 29.5.2025 at 17.35: Det blir spennende med elektriker i båten for å forhåpentligvis få båten fiks ferdig for sesongen med isolasjonstrafo og en second opinion på Multiplusen Vis hele sitatet Har trikkeren din sagt noe om du må ha inn jordplate eller ikke? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 29.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai Komodo skrev On 29.5.2025 at 19.46: Har trikkeren din sagt noe om du må ha inn jordplate eller ikke? Vis hele sitatet Nei, han fatter seg i korthet. Det er forståelig. For ham er dette bare en jobb. Han er nok ikke like opptatt av båten min som jeg er Noen teorier om hvorfor dette panelet til thrusterne var avhengig av at alt sto bra til på det som i manualen til båten omtales som en joranode? Hvorfor går det strøm der? Ref gnisten? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 30.Mai Link til dette innlegget Svart 30.Mai Komodo skrev On 29.5.2025 at 19.46: I så tilfelle sier jo standarden at man må ha jordplate eller tilsvarende jording dersom man har et enpolt anlegg. Vis hele sitatet Det finnes flere standarder/godkjente metoder. Den for skip og yrkesbåter er ikke lik den for fritidsbåter inntil 24meter. Europeiske fritidsbåter er nok stort sett bygget etter CENELEC normen som @dennrick sin båt og alle andre bavaria som jeg har sett er bygget etter. Det kan være lurt dersom man skal eksportere båter. NEK er medlem i CENELEC, og det betyr at vi i Norge anerkjenner denne normen til bruk i norske fritidsbåter. Men har du en yrkesbåt i glassfiber, så er det strengere regler som gjelder. NEK410 er ingen norsk oppfinnelse, den er basert på IEC60092. På yrkesbåter så kommer gjerne klassekrav oppå det igjen, feks. DNV krav. Jeg har ikke klart å se noen steder at det kreves jordplate. Men det står beskrevet at man kan ha det i alle de eksemplene på oppkobling som jeg har sett. PE skal tilkobles «Engine negative terminal or it’s bus or AC ground plate». Dersom man ikke har ett « Fully insulated two wire dc system» Og jeg mener å ha lest at det er isolert fra sjø de mener. Det er rom for tolkninger, og jeg mener den beste måten å få svar på er ved å studere en helt ny Bavaria tilsvarende den @dennrick har. Først da vil man se om ett verft som faktisk skriver at installasjonen samsvarer med EN ISO 13297 har en slik forbindelse, eller ei jordplate. Jeg tror ikke Bavaria ville koblet opp en slik forbindelse uten skilletrafo. Kanskje kan man ringe til dem og spørre om båtene har en slik gulgrønn forbindelse mellom PE jord og DC minus, og om det i så tilfelle er en skilletransformator i båtene. En annen mulighet er å se tegningene på installasjonen. Det er krav til en tegning av el. anlegget i EN ISO 13297. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 30.Mai Link til dette innlegget Svart 30.Mai Ett annet krav som gjelder i båten din @dennrick er at AC og DC kabler skal legges adskilt. Det kan løses ved å feks. bruke sorte 20mm K rør på alle 230V kablene. Det er en anerkjent separerings metode i 13297 normen. Sorte K rør har jeg også tidligere nevnt flere ganger på forumet at bør brukes dersom man ikke får plassert sikringen helt inntil batteriene. Det er også en anerkjent metode i 13297 normen, med en avstand på inntil 1,8meter fra sikringene til strømkilden. For de fleste så er det mer realistisk å finne en grei plass til sikringer nær batteriene enn på batteriene. Det toget har vel forlatt perrongen @dennrick, for du fikk vel ikke han som monterte batteriene til å tre isolerte rør på batteri kablene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mai Link til dette innlegget Svart 30.Mai Noen videoer jeg har sett beskriver at US motorbåter koblet etter AYBC har en 'grounding anode' på akterspeilet der (etter husken) bonding, PE og N kobles sammen. Anoden er en nokså stor kloss av sink eller aluminium. Iflg. en av foreleserene så er PE koblet dit for å lade ut statisk elektrisitet i hht ABYC. Om bord i Hulda har ikke opplevd statisk elektrisitet fra AC apparater. På tørre dager kan jeg få støt fra håndrekker etter å ha jobbet med seilene (statisk el). Med skrog av ledende materiale er alt festet til skroget 100 % bonded til sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Mai Link til dette innlegget Svart 30.Mai dennrick skrev On 29.5.2025 at 20.19: Nei, han fatter seg i korthet. Det er forståelig. For ham er dette bare en jobb. Han er nok ikke like opptatt av båten min som jeg er Vis hele sitatet Ok, da får vi bare vente å se hva han gjør. Men uansett hvordan han løser det kan det være interessant å høre hva han forankrer det i. Seilars skrev On 30.5.2025 at 11.34: Det finnes flere standarder/godkjente metoder. Den for skip og yrkesbåter er ikke lik den for fritidsbåter inntil 24meter. Vis hele sitatet Ja, den saken er jo grei, yrkesfartøy og større skip følger nok andre krav. Hvilke andre standarder som eventuelt kan legges til grunn for det elektriske i en fritidsbåt vet jeg imidlertid ikke. Men ingen av dem kan vel bryte konkrete krav i norske forskrifter. Seilars skrev On 30.5.2025 at 11.34: Jeg har ikke klart å se noen steder at det kreves jordplate. Men det står beskrevet at man kan ha det i alle de eksemplene på oppkobling som jeg har sett. Vis hele sitatet Som nevnt flere ganger nå så gjelder jo det bla. de eksemplene jeg har lagt ut fra NEK 400. Men i forskriftens paragraf 13 åpner de ikke for å ikke bruke jordplate. Spørsmålet mitt er derfor om denne paragrafen ikke gjelder for fritidsbåter. De skriver jo "skip". Det har vært spekulert litt rundt akkurat dette i andre tråder, men jeg kan ikke se at det har framkommet noe konkret og godt svar. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bonus Svart 30.Mai Link til dette innlegget Svart 30.Mai Komodo skrev On 30.5.2025 at 14.52: Spørsmålet mitt er derfor om denne paragrafen ikke gjelder for fritidsbåter. De skriver jo "skip". Vis hele sitatet Skip og fritidsbåt er, så langt jeg har lest i lover og forskrifter, ikke det samme. Her er en definisjon på fritidsbåt: Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 30.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai Seilars skrev On 30.5.2025 at 11.57: Ett annet krav som gjelder i båten din @dennrick er at AC og DC kabler skal legges adskilt. Det kan løses ved å feks. bruke sorte 20mm K rør på alle 230V kablene. Det er en anerkjent separerings metode i 13297 normen. Sorte K rør har jeg også tidligere nevnt flere ganger på forumet at bør brukes dersom man ikke får plassert sikringen helt inntil batteriene. Det er også en anerkjent metode i 13297 normen, med en avstand på inntil 1,8meter fra sikringene til strømkilden. For de fleste så er det mer realistisk å finne en grei plass til sikringer nær batteriene enn på batteriene. Det toget har vel forlatt perrongen @dennrick, for du fikk vel ikke han som monterte batteriene til å tre isolerte rør på batteri kablene. Vis hele sitatet Det toget har gått, ja, og dette var ikke i planene hans, og jeg visste ikke om disse kravene. På et lite strekk er faktisk 220V / 12V minus buntet sammen med strips. Kan jeg f.eks dele et K-rør på langs for å få de på kablene og stripse de sammen igjen? Blir det greit da? Komodo skrev On 30.5.2025 at 14.52: Ok, da får vi bare vente å se hva han gjør. Men uansett hvordan han løser det kan det være interessant å høre hva han forankrer det i. Vis hele sitatet Ja, det kommer nok en oppdatering på tirsdag. Vi fikk trafoen inn i båten uten å miste den i vannet. Fornøyd med det. Elektrikeren har fått noen innspill fra kommentarene deres, og han har også lest seg opp. Jeg kan nesten ikke gjøre noe annet enn å stole på ham nå. Ellers er vi bare på tur nå. Det har blåst mye idag, så vi ble i havn i Tønsberg. Fruen har vært i butikker og kjøpt tegnesaker, mens jeg har vært på Clas Ohlson for å kjøpe merkemaskin, så nå har jeg limt på egnede merkelapper på kablene. Jeg gikk på en smell med en vannkoker, en brødrister og en eggkoker (faktisk) også. Her kan vi spare uante mengder med gass Vi ligger uten landstrøm, og etter ca 24 timer i havn hadde vi brukt ca 200Ah. Kjøleskap, radio, dieselvarmer, TV, pluss at jeg kjørte kaffetrakter idag og etter det satte på varmtvannsberederen i ca 20 min. SOC var da 86%. Har ristet en brødskive idag også. Vi bruker mest strøm på kvelden som sikkert er vanlig. SOC nå er 81% og vi har 4 dager igjen til det er tomt. MPPTen har så langt ladet med 400 Wh. Ikke all verden fra et 160W panel. Men det er jo alltid noe som skygger for det. Vi snudde også båten pga mye vind fra feil retning. I kontrast fra igår da vi skulle legge til uten thrustere, så gikk jo det som en lek med begge thrustere i form. Jeg lurer fortsatt på hvorfor thrusterpanelet var avhengig av at det var god tilkobling på anodebolten i bunnen av skuta. Tenkte jeg skulle ringe til Sleipner på mandag for å høre om de har en servicedude de kan sende ut. Tipper de sier nei, og jeg isåfall må komme til Fredrikstad med båten. Havnelivet tar slutt imorgen. Det er meldt enda bedre vær imorgen, og Admiralen vil bade i 12 brrr og være alene i naturen. Da blir det ut i havgapet på et fjell eller på kroken. Eller - en av krokene. Jeg har jo to stk brukbare nå Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.