Hulda Svart Fredag 20:11 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:11 Det kan være slik som jeg skrev over, at Bavaria har lagt opp til en felles anode for bonding, PE, N og minus. Mao som ABYC beskriver. Hvordan kretsen til Sleipner funker, vet jeg ikke. Min Sleipner er rett fre 2-polet. Det er ingen fare med å dytte noen elektroner ut i sjøen. For drøyt 10 år siden målte jeg Huldas potensial mot sjøjord med elektrode av sølv. Målingen viste etter husken ca. borti -900 mV. Hvilket er innenfor intervallet om er ok. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Fredag 21:25 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 21:25 Jeg får nesten høre med Sleipner. Jeg hadde tilsvarende trøbbel med thrusterne da vi ble sjøsatt. Da tok jeg bilder og sendte til han jeg snakket med. Fikk et kontant svar om "at de ledningene der er ikke våre". Mulig det har vært noen strømstjelere på ferde. Å trekke kabler i denne båten er ikke helt enkelt, så ila 10 år med to eiere (jeg er tredjemann), så kan det jo ha skjedd en del. Trekkepinne er stikkordet her. Stikk inn en pinne og håp at du ser den på den andre siden. Er det varmt vann imorgen slik du har skrytt om de siste 12 ukene sa hun i det hun gikk og la seg. Meg: Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart Fredag 21:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 21:33 Det du skriver der @Hulda er det noe en huselektriker med båt vil vite noe om? Hvorfor det er "liv" i koblingen til jordanoden altså? Jeg syntes det virker litt rart at det var strøm der, ref gnisten jeg skrev om og at det var god kontakt der som var avgjørende for at jeg fikk styrestrøm til thursterpanelet. Jeg tenker tjuvkobling eller Mikke Mus opplegg. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bonus Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden dennrick skrev for 9 timer siden: ... Trekkepinne er stikkordet her. Stikk inn en pinne og håp at du ser den på den andre siden. Jeg hadde et tilsvarende 'trekkeproblem' for et par år siden. Kjøpte en slik teleskopfiskestang fra Clas Ohlson. Fungerte fint. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Komodo skrev for 15 timer siden: Som nevnt flere ganger nå så gjelder jo det bla. de eksemplene jeg har lagt ut fra NEK 400. Men i forskriftens paragraf 13 åpner de ikke for å ikke bruke jordplate. Spørsmålet mitt er derfor om denne paragrafen ikke gjelder for fritidsbåter. NEK400 er en av mange normsamlinger som beskriver anerkjente metoder for å innfri krav i forskriftene. NEK410 dekker mer av det maritime, mens NS EN 13297 er laget spesielt for fritidsbåter med gyldighet bla. i Norge og Europa. Forskriftene derimot er litt som kardemommeloven. I gamle dager var det slik at forskrifter og normer var i samme permen, laget av og for nordmenn. FEA-M 1990 var en slik sak, og FEB-91 Dagens maritime forskriftene for jordingssystemer skriver bla. følgende(kardemommeloven). https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450 returleder. § 13.Jordingssystem Jordingssystemet skal være tilpasset det fordelingssystemet som er valgt for hele eller deler av anlegget, slik at det ikke oppstår farlig strømgjennomgang eller for høye temperaturer som kan føre til forbrenning eller brann. 🔗 § 14.Beskyttelse mot elektriske støt ved normal bruk For å beskytte mot elektrisk støt ved normal bruk skal det være iverksatt tiltak for beskyttelse mot fare som kan oppstå ved direkte berøring av spenningssatte deler av anlegg og utstyr. § 15.Beskyttelse mot elektrisk støt ved feil For å beskytte mot elektrisk støt ved feil skal det være iverksatt tiltak for beskyttelse mot fare som kan oppstå ved berøring av utsatte anleggsdeler som er blitt spenningssatte som følge av feil (indirekte berøring). •••••••••••••••••• Forskriftene sier også at man må dokumentere at valgt metode samsvarer med forskriftene. Så da kan man jo feks. henvise til NS EN 13297 i en fritidsbåt, selv om det ikke er krav til dokumentasjon eller kontroll av elektriske installasjoner i fritidsbåter. Det er også mulig å velge metoder som ikke er beskrevet i normer, men da må man beskrive metoden og forklare hvordan forskriftenes krav er oppfylt når anerkjente normer ikke er benyttet. Som du ser, forskriftene er på mange måter runde og beskriver ønsket resultat, så kan utførende foretak velge anerkjente metoder for å løse krav i forskriftene. NEK410 er en slik samling av metoder, mens NS EN 13297 er en annen samling. Om disse to har ulike løsninger, så er uansett begge to anerkjent av norske og europeiske myndigheter for bruk i fritidsbåter. NS EN 13297 er laget spesielt for fritidsbåter, og den er derfor rimeligere å følge. Men bygger man båten etter den, så kan det aldri bli en yrkesbåt. NS EN 13297 er rett og slett laget for å gjøre det mulig å installere enkle elektriske installasjoner i fritidsbåter. Det medfører også at omfanget av installasjonen er begrenset til 250V, og at 3 fase anlegg ikke er tillatt. Elektrikeren til @dennrick har med andre ord ei lita nøtt å løse når han skal velge metode. Men jeg er rimelig sikker på at han klarer å måle seg frem til om installasjonen er sikker slik den er når han går ifra jobben. Min soleklare anbefaling er å anskaffe EN ISO 13297 dersom firmaet han jobber for ønsker tilsvarende oppdrag i fremtiden. Jeg har en mistanke om at multiplus hos mange båtforhandlere står i samme hylla som batterier, og at det er han samme karen som monterer multiplus som bytter olje. Her er med andre ord ett potensielt marked for en elektro installatør som ønsker flere oppdrag. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden dennrick skrev for 11 timer siden: Det du skriver der @Hulda er det noe en huselektriker med båt vil vite noe om? Hvorfor det er "liv" i koblingen til jordanoden altså? Jeg syntes det virker litt rart at det var strøm der, ref gnisten jeg skrev om og at det var god kontakt der som var avgjørende for at jeg fikk styrestrøm til thursterpanelet. Jeg tenker tjuvkobling eller Mikke Mus opplegg. Jeg skjønte ikke helt bildet/beskrivelsen. Jeg skjønner heller ikke hva det du implesitt beskriver som en styrestrøm til et relé har noe med en skroganode å gjøre. Det å legge opp et slikt system for Sleipner burde være nokså ukomplisert og rett frem. Huselektrikeren burde ikke ha noe problem med å rydde opp. Men det kan ta noe arbeidstid. Den gangen jeg hjalp andre båteiere med elektro, hendte det at jeg koblet av batteriene, engasjerte avbiteren, dro ut de gamle ledningene og la opp nytt. Gnister kan være et overslag. Det kan også være en krets der det sitter en kondensator som tar opp, eller avgir strøm. Jeg kan også legge til at en av de jeg ser på som underviser i ABYC med styrke hevdet at alle metalldeler skal jordes til felles skroganode. Det gjelder alt fra håndrekke oppe på flybridge til ankerkjetting. Absolutt alt skal jordes tilbake til anoden, sammen med N og PE. Fyrens univers er kun glassfiber motorbåter, virker det som. Men prinsippet blir det samme uansett. Her er en link til fyren, han driver klasseromsundervisning. Det er ikke sikkert at akkurat denne snutten gjelder bonding. På Hulda er jo alt 'superbondet'. Med unntak av 220 V AC som er fullstendig adskilt. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Skal lese litt mer av det dere har skrevet mer nøye litt senere. Det er travelt på båttur med fruen. Vi dro ut fra Tønsberg i flatt vann og 0,0 m/s med 70% SOC, eller ca minus 409 Ah. Over 800 Ah igjen. Ladet etterhvert med ca 150A igjen, og det ble ihht Ruuvien ca 42 C i motorrommet når dynamoen jobber. Men en alarm idag! Vi dro inn i bassenget på Stauper og la til på et fjell der. SOC 89% etter ca 1,5 t (?). Fint sted ! Så fant vi ut at for å unngå båttur i regn imorgen at vi skulle reise inn til hjemmehavn i Vrengensundet. Det er en tur på ca 50 minutter. SOC var da på ca. 98%, og jeg så på kartplotter displayet over motorverdier at ladespenningen der viste 15,0V. Vanligvis har den vist 14,6V, og når dette displayet har gjort det, så målte jeg 14,4V direkte på startbatteriet (det gjorde jeg på turen ut til Tjøme i Påsken). Så gikk jo alarmen fra VP displayet, og jeg dro umiddelbart av på rpm, og alarmen gikk over. Vi hadde da ligget i 1700 rpm, for denne Gori propellen min simpelthen vil jo ikke ut av "overdrive" til tross for at den har fått service, overhaling, og kjærlighet i hele vinter. Det er litt irriterende. Samtidig, så fort vi bakker med båten, så er det selvsagt rett i overdrive. Da jeg reduserte til 1200 rpm, så falt spenningen til 14,4V på kartplotterdisplayet. Victron appen viste ca. 13,9V til lithium. Økte rpm til 1700 rpm igjen, og etter par minutter gikk alarmen igjen. Da holdt jeg øye med VP panelet, og det blinket et batteri symbol. Jordingskabelen på dynamoen var "litt" løs, dvs jeg kunne manipulere kableskoen. Den har jeg strammet. I tillegg var det samme tilstand på bolten til Ignition / D+/ ladelampe. Litt løs, så jeg har strammet den også. Kan dette ha vært årsaken til overspenningen? Videre tittet jeg inn i motorrommet fra en vinkel jeg ikke har tittet inn i så mye. Det er fem stk kraftige minuskabler koblet rett til godset på motoren. Den ene er merket med noe tyske greier og "Motor minus". Hva kan dette ha å si for noe av det som har blitt skrevet over? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Vanskelig å si. Mulig at løse koblinger kan lure systemet. Men i utgangspunktet skal det ikke kunne gå an å lade med 15,0 V om laderegulatoren fungerer som den skal. På Hulda, som har en steinalderregulator, kan jeg komme opp i maks. 14,6. Jeg ville nok fulgt med på spenningen etter at du har gått over koblingene. Vær obs på at disse overdrivepropellene er turbodødare nr. 1. Motoren trenger å gå på høyt turtall uten overlast for å blåse ut sot. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Jepp Jeg er drittei motortrøbbel fra motorbåten @Hulda med et motorbytte, og så et havari med en annen et par dager inn i en sommerferie med ungene. Som vi gjennomførte med en motor. Har en egen tråd om dette. Det var forresten ikke bare det at den ene motoren havarerte med gjennomslag i sylinderen, lik skaden til @lurvetass. Det var også noe iboende faenskap i drevet til styrbor, så når jeg satte den i revers så stoppet den ca 50 % av gangene. Og når den gjorde det, så måtte jeg ta sikringen og skru den på igjen. Moro i trange havner i mye vind. Det tok 5 år å få skikk på den båten før den ble bra. Med en baugthruster som heller ikke virket så bra, så ble jeg ihvertfall god til å planlegge og kjøre en delvis kjip motorbåt. Så det er klart at når alarmen går idag, så drites det en murstein. Jeg unner ikke meg selv dette. Jeg får ringe installatøren på mandag og sjekke hva han har å si Og ja, jeg er klar over det med overdrive propeller. Jeg er her også driitlei at den ikke kan oppføre seg som den i manualen. For det gjør den simpelthen ikke. Det er en jævla drittpropell. Den går IKKE ut av overdrive! Fått litt nok at dette prosjektet nå. Overload. Misfornøyd. Irritert. Sitter med et inntrykk av av båt bare er faenskap og dyrt. Vi skal på land igjen imorgen. Jeg får bare samle sammen noen inntrykk og bli ingeniørmesig rasjonell igjen. Og når det er sagt, så må jeg ut igjen på tirsdag, for da kommer huselektrikeren for å installere isolasjonstrafo. Samtidig som dere over har lagt ut tidenes eksamensoppgave over om jording, normer og standarder. Kom gjerne på brygga mi og bli med med på prosjektet Jeg? Jeg skulle ønske jeg aldri hadde gjort dette, ei heller laget denne tråden. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.