Jump to content

Oppgradering av forbruksbank (lithium) og omlegging av nåværende ladekonsept med ny Multipluss - råd

dennrick

Recommended Posts

Hulda skrev On 5.5.2025 at 13.38:

2 ledere og sikring:

Det er her jeg finne det underlig at en del leverandører leverer ferdig terminerte parallelle kabler. Man må derfor klippe kabelsettene i to for å montere sikringer i hht. reglene om 'best practice'.

Ved sammenkobling av mine to lithiumbatterier har jeg en sikring for hvert batteri. Men akkurat dét er heller ikke noe som blir praktisert. 

Ellers så er det vel slik at de fleste båtverksteder monterer og vedlikeholde lavspent uten å ha formell kompetanse. Personlig kjenner jeg kun en person som har fagbrev som autoelektriker, han har mer enn nok å gjøre med å fikse båter. 

Hei!

Fant du en høyeffekt-sikring / holder som kan installeres rett på batteri-pol?

Mvh Martin

• 2 uker senere...

Vært ute siden tirsdag etter at jeg hentet båten på Framnes i helgen der thrusterne ble fikset. I supervarmen opplever jeg at vi ligger på et forbruk på over 20A i timen, kanskje opp imot 25A. Da er det greit med 1248Ah. Akkurat nå har vi 32C nede i salongen (!), og det er kjøleskap, webasto vifte, kjøleboks som hovedsakelig trekker strøm. Egentlig er alt på. Bortsett fra 230V apparatene vi bruker ved måltider.

Motorseilte til Strømstad idag i 4-5 m/s - ladet med nesten 160A i flere timer. Systembolaget etc. Nå kjører jeg også motorromsviftene via startbatteriet, som lades med egen lader, powered by Multiplusen. Dette for å få ned tempen der inne fra ca 40C. Nede i 31C der inne nå, så da er T i ferd med å gi seg litt utendørs ihvertfall.

Har på landstrøm nå. En annen ting jeg liker er å kunne lade thrusterbankene via Multiplusen. Da er begge to alltid klare til (overfor)bruk.

Fikk overspenningsalarm igjen på VP instrumentet idag når vi nærmer oss fulladet batteribank. Da viser det 15V på VP instrumentet. Jeg målte 14,4V på startbatteriet samtidig mens guttungen tok roret. Noen teorier om dette avviket?

Vi løste det først ved å få propellen i overdrive slik at vi kunne gå i 1700 rpm istedet for ca 2300 rpm. Så fant jeg ut at sense kabelen var løs igjen. Desverre har teknikeren brukt en altfor stor kabelsko ift bolten på dynamoen. Det hjalp ikke å trekke til mutteren. Satte på en skive, og det hjalp. Da fikk jeg ihvertfall låst sense kabelen med mutteren. Må nok bytte kabelsko.

Underveis idag da vi som sagt motorseilte, så ble systemet forvirret hver gang Admiralen satte på vannkokeren for å lage mat til oss. Da kom alarmen igjen med overspenning og 15V. Det går over da vi drar av på turtallet. Da vannkokeren var ferdig med sitt oppdrag, så stabiliserte det seg igjen i VP systemet til 14,8V. Etterhvert.

Noen tanker om denne oppførselen til systemet?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev for 1 time siden:

Så fant jeg ut at sense kabelen var løs igjen. Desverre har teknikeren brukt en altfor stor kabelsko ift bolten på dynamoen. Det hjalp ikke å trekke til mutteren. Satte på en skive, og det hjalp. Da fikk jeg ihvertfall låst sense kabelen med mutteren. Må nok bytte kabelsko.

Godt at du klarte å finne feilen 👍 Men det er slike ting man ikke skal behøve å erfare når man har betalt i dyre dommer for at spesialister skal installere. 

dennrick skrev for 1 time siden:

Underveis idag da vi som sagt motorseilte, så ble systemet forvirret hver gang Admiralen satte på vannkokeren for å lage mat til oss. Da kom alarmen igjen med overspenning og 15V. Det går over da vi drar av på turtallet. Da vannkokeren var ferdig med sitt oppdrag, så stabiliserte det seg igjen i VP systemet til 14,8V. Etterhvert.

Nei, ikke annet enn at du åpenbart har klart å lære Admiralen å koke vann 😅 (ref. tråden til @lurvetass :fniser:).

Løs senseledning er vel plausibel forklaring på det første tilfellet. Men ikke det andre, for da var vel senseledningen festet?

Er sense koblet til forbruksbank eller startbatteri?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Haha @Komodo:ler: Noen har hukommelse som elefanter, men ja, hun har blitt flink der:fniser: Vi snakket om at vi burde ha laget ferdige måltider. Men gøy da å kunne kjøre vannkoker underveis.

Ut på Koster imorgen igjen på ubestemt tid. Ta gjerne turen over på besøk:smiler:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 1 minutt siden:

Haha @Komodo:ler: Noen har hukommelse som elefanter, men ja, hun har blitt flink der:fniser: Vi snakket om at vi burde ha laget ferdige måltider. Men gøy da å kunne kjøre vannkoker underveis.

👍🤣🤣

dennrick skrev 1 minutt siden:

Ut på Koster imorgen igjen på ubestemt tid. Ta gjerne turen over på besøk:smiler:

Legger meg det på minnet 👍😊

5 minutes ago, Brigg said:

Løs senseledning er vel plausibel forklaring på det første tilfellet. Men ikke det andre, for da var vel senseledningen festet?

Er sense koblet til forbruksbank eller startbatteri?

Litt usikker. Så jeg tenkte jeg skulle ringe teknikeren til Makspower og spørre om det.

Det overrasker meg at du får ut 160A i flere timer av en 200A dynamo. Spesielt når det er så varmt ute. Kjenner jeg er litt nysgjerrig på hva ett IR termometer ville målt på dynamoen din.  Ser vi ender opp med å generere 140-145A med vår 250A dynamo over lengre perioder nå om dagen. Vår Wakespeed regulator regulerer ikke bare strømmen, men også temperaturen på dynamoen.  Når den når maksimal temperatur, så drar den av og på 7-8% av effekten.  Du har nok ett mye kjøligere og luftigere motorrom enn vi har, og der ligger nok en stor del av svaret.  Men jeg vil også tro at du kjører med en dynamo som aksepterer høyere temperatur enn vi gjør siden den leverer 160A kontinuerlig i timesvis. 

dennrick skrev for 10 timer siden:

Fikk overspenningsalarm igjen på VP instrumentet idag når vi nærmer oss fulladet batteribank. Da viser det 15V på VP instrumentet. Jeg målte 14,4V på startbatteriet samtidig mens guttungen tok roret. Noen teorier om dette avviket?

Ja, teorier er det mange av 😃

Jeg har det slik selv, dvs. når jeg lader med full effekt, så går det sånn ca. nesten ingenting til start batteriet. Det er ikke lange perioden Lifepo4 tar imot full strøm med full  spenning, men i den lille perioden, så legger dynamoen din på spenningstapet i batterikablene frem til sense kabelens målepunkt til den fra før høye spenningen.  Jeg har virkelig kraftige kabler med 4x95mm2 ut til batteriene, og likevel måtte jeg flytte sense nærmere start batteriet.  Jeg kunne ikke flytte sense  til selve start batteriet, for da klarte ikke dynamo regulatoren å regulere last påslag. Du vet, de som kommer fra admiralens kaffimaskin etc., men ved å flytte den til utgangen til Lifepo4 på argofet, så ble det bedre. Nå mener jeg start batteriet får 14,4-14,5V i den lille perioden, men det gir uansett en alarm som må kvitteres. Jeg tror volvo penta må være ganske sensitiv på å varsle høye spenninger, for 14,4-14,5 er det høyeste jeg har sett, og likevel får jeg alarm. 

dennrick skrev for 11 timer siden:

Hvor er sense tilkoblet?

dennrick skrev for 11 timer siden:

I supervarmen opplever jeg at vi ligger på et forbruk på over 20A i timen, kanskje opp imot 25A. Da er det greit med 1248Ah. Akkurat nå har vi 32C nede i salongen (!), og det er kjøleskap, webasto vifte, kjøleboks som hovedsakelig trekker strøm. Egentlig er alt på. Bortsett fra 230V apparatene vi bruker ved måltider.

Har du plass til flere batterier😉.  Hva med svai i uthavn med åpne luker og naturlig gjennomtrekk? Dere har jo også ett anker prosjekt å teste ut.  Kjøla vår bruker mer i disse varme tidene, men det kompenseres med god margin av solceller. Problemet med dobbelt så stor batteribank og dynamo er at forholdet mellom kapasitet og lading er omtrent det samme, så om forbruket dobles, så ender man opp med like mange timer lading som med original dynamo og lader.  Hos oss var ett av de viktigste argumentene for oppgradering det å ikke behøve like mange motortimer pr. døgn mellom uthavner.  Nå har vi passert en uke i uthavner, og ligger på ca. 52% SOC. Dvs. vi har 390Ah igjen til bunnen av batteriene.  Vi har ikke så mange motortimene denne uka, kanskje 5 timer, men sammenleggbare solceller har vært flittig brukt. I skrivende stund lader vi med 5,5A.  Uten bidrag fra solcellene, så måtte vi enten kjørt mer motor, eller gått innom og ladet med landstrøm.  Men det viktigste i regnskapet  er at vi på en uke ikke har måttet kjøre motoren i en eneste time der vi egentlig hadde ønsket å seile. Normalt så skal regn og motvind med noen dagers mellomrom løse ett kalkulert lade underskudd, men i vær som dette, så er løsningen å legge ut 2x220W med sammenleggbare solceller på dekk.  Jeg skal ikke påstå at vi går i pluss med dem, men fallet i kapasitet bremses kraftig. Vi har stort forbruk, men absolutt ikke like stort som dere har om dagen. Tipper vi sol lader 120-130Ah, og går med 100Ah i underskudd hvert døgn nå for tiden ved stille ligge. Da brukes en 1700W airfrier flittig istedenfor stekeovn, og all kaffi og lading av skjermer etc. kommer fra inverteren som er på hele dagen så vi har 230V i alle stikkontaktene.  Ikke ulikt det det du har, men vi ligger nok mye lavere på forbruket. Har du målt døgn forbruk målt i Ah? 

Takk for innspill igjen @Seilars Ihht Ruuvi sensoren blir det ikke mer en ca 40C i motorrommet. Stiger litt når vi har stanset viftene, så derfor har jeg latt de gå for å slippe en varmovn inne i båten nå om dagen.

Forklaringen gir mening, men jeg klarte ikke nå å finne ut hvor sense går fra Dynamo. Den forsvinner inn i en sort strømpe som jeg ikke finner igjen. Jeg må nesten lete litt til når det ikke er så varmt. T=29, ned fra 31C. Men det ser ikke ut som om det er noe tilsvarende som går fremover i båten mot Lithium banken. Så kanskje den er koblet til startbatteriet?

Haha - nei, det skal ikke inn flere batterier her :ler: Vi ligger i Kostersundet nå, og det er litt bedre. Vi venter på en påmønstring fra fergen. En kompis til den ene matrosen kommer med buss fra Drammen. Imorgen skal vi ut på kroken. Da blir det på Vulcan 33 Kg og 10mm kjetting. Jolle til fjell/badestrand. Det blir superdupert, tror jeg.

Da blir vi seks ombord, så neste prosjekt blir ombygging av hele båten slik at vi får tre lugarer:ler: Nope. Men savner tre lugarer. Det er et ankepunkt med denne båten. Boden er litt bortkastet plass. Med en luger der istedet, så kunne vi heller blitt flinkere til å prioritere hva vi skal ha med.

Har et 160W panel, men aldri fått mer enn 70W ut av det. Det går 6 tau over det, og det skaper skygge. Så ca 30 Ah påfyll fra solen daglig. Har et løst panel som jeg skal prøve imorgen i tillegg. Har satt på plugger slik at de kobles parallelt.

Døgnforbruk: Basert på 9 timer, så ligger vi på ca 17A i timen. Så jeg anslår mellom 380 og 420 Ah med den temperaturen vi har nå. Satte på landstrøm nå siden vi nå ikke har tenkt oss i havn med det første.

dennrick skrev 26 minutter siden:

Imorgen skal vi ut på kroken. Da blir det på Vulcan 33 Kg og 10mm kjetting. Jolle til fjell/badestrand. Det blir superdupert, tror jeg.

Det blir bra 👍 Holdt på å si at det blir spennende å se hvordan det fungerer, men det blir det jo ikke 😅:

Screenshot_20250718_211321_Yr.jpg.9b4d33ecb72959cb3da879a3d02ab8e6.jpg

Vi har nettopp lagt oss til på Akerøya, blir nok her til mandag. Jentungen er superivrig på å være med gamlingene ut på tur, så gubben må kjøre henne inn til Brattestø med jolla på morran så hun kommer seg på jobb. Satte igjen en sykkel der i stad. Så det ser dessverre ikke ut til at vi kommer oss til Koster med det første, ellers hadde det vært supertrivelig å kommet bort og hilst på :flagg_bp:

Har fått testet ut ankringsutstyret litt i det siste, og vinsjen fungerer meget bra! Håper du blir like fornøyd med ditt nye utstyr 👍

dennrick skrev 8 minutter siden:

... vi blir her ute ihvertfall til onsdag. 

Ser hva vi får til 👍 Med det været vi har nå er det jo fullt mulig å feie over med en 12' Pioner. Men ikke umulig at jeg svipper inn og bytter jolle. Vi ser an 😊 Har dere staket ut en ankringsplass? Hvis ikke er jo bla Arholmen et fint sted, der det også er vann nok til å gå inn med seilbåt. 

Alle sikler på Arholmen, mulig jeg har en lur løsning der. Men imorgen tror jeg vi dropper anker rett utenfor sundet. I nærheten av 6,1 meteren. Det er eventyrlige bademuligheter her. Hoppe fra fjell, mens jeg kan ligge på 10 cm dypt vann og ikke bry meg om noenting. Marianne har aldri forstått at jeg bare kan slå av hjernen. Hva tenker du på spør hun ustanselig. Ingenting, svarer jeg:ler:

image.png.82a7318da0d52aa6bd57c7020325b094.png

dennrick skrev 5 minutter siden:

Hoppe fra fjell, mens jeg kan ligge på 10 cm dypt vann og ikke bry meg om noenting. Marianne har aldri forstått at jeg bare kan slå av hjernen. Hva tenker du på spør hun ustanselig. Ingenting, svarer jeg:ler:

Og det er det som er ferie i båt 😄

Ser hva vi får til, det frister med en jolletur til Koster, og frøkena er like sugen 😅 Men da må du ha en ankerdram på lur 🤣

dennrick skrev for 13 timer siden:

Da blir vi seks ombord, så neste prosjekt blir ombygging av hele båten slik at vi får tre lugarer:ler: Nope. Men savner tre lugarer. Det er et ankepunkt med denne båten. Boden er litt bortkastet plass. Med en luger der istedet, så kunne vi heller blitt flinkere til å prioritere hva vi skal ha med.

Vi har også to kabiner og ett lasterom. Eller svigermors kahytt som den danske selgeren beskrev den som første gang vi så båttypen vår.  Det begrenser antall personer ombord, men med ett fast mannskap på 4 så går det helt fint, og fordelene ville jeg ikke vært foruten.  Vi har god plass til sykler, knebrett, vannski,telt, fendere, og til og med ei ekstra ro jolle med spiledørk har vi i perioder hatt nedi der.  Ferien vår minner mer om en flytende badepark enn en ferie regatta.  Det er derfor vi trenger godt ankerfeste og masse strøm.  Man kan utruste en båt i ei retning, og vi har som deg hatt ett sterkt fokus på å utruste båten for å kunne ta med komforten man har ombord i gjestehavner ut i naturhavnene.  Nøkkelen til det er å få alle ombord til å tenke at man har 230V og internett ombord slik som i gjestehavner/ hjemme. Det skal ikke være noe dårligere ombord i båten enn på hyttetur i ei moderne hytte. Man skal ikke være kjip på bruken av dieselvarmer, og man skal ikke spille ludo med hodelykt for å spare strøm og internett.  Jeg tenker at den båten din har ei rimelig perfekt planløsning, og at måten du har utrustet den på appellerer til ganske mange seilere. Men hovedvekten er nok familier på 2-4 personer, hvilket er i flertall her i landet.  Når du da har spisset utstyret som nevnt ovenfor, så gir det helt klart en komfort som er sjelden vare i de fleste av seilbåtene som seiler langs kysten. Når man først blir vant til nivået av komfort som en 2 kabiner med så mye utstyr har, så er det veldig vanskelig å bytte båt. Du har jo selv erfart at veien kan være lang og humpete. Vi har noen få ganger ønsket oss tre lugarer, men vi har ikke en eneste dag angret på valget med å gå for 2 fremfor 3 lugarer.  

Men du har vel ei dør fra badet og inn i lasterommet? Det vil muliggjøre en «falsk dørk» med en komfortabel madrass under. Slik at båten kan få ei gjesteseng om du bygger opp dørken  15 cm og lager ett system for de få gangene du trenger ett gjesterom. Regner med det er slike løsninger du har i tankene. Gjør man det skikkelig med ok lufting for den som sover, så kan det bli en en god «svigermors kahytt». 

@Seilars Her har du mange gode poenger. Vi har brukt opp 22% av banken allerede etter å ha lagt oss svai på 6,5 meteren jeg viste på kartet over. Vi bruker strøm som fulle sjømenn. Men også fordi jeg har på litt mer instrumenter enn i havn for å kunne følge med på posisjon. 

Vi snakket om dette med å bygge om boden idag her ombord, så det kommer til å bli realisert. Vi skal lage en seng i boden! Mulig jeg bør lage en egen tråd om det prosjektet, Det har vært en snekker i boden allerede, tror jeg, så det må nok rives det han han gjort. Jeg tar noen bilder etterhvert. Evt på en ny prosjekttråd:smiler: Vi trenger noen gode ideer om rigging her,

Å ligge på svai er nytt for oss. Det er "spa" til sjøs. Gleden med dette var stor da det blåste litt inn lukene, men nå er det null vind. Vi har fått ned tempen fra 32 til 28:tommel_opp:

spa.jpg.9b69df66959847b698ad1cfdcdbb8695.jpg

Den vannkokeren: Det kommer opp en rød strek på skjermen. Jeg tror vi er litt over grensen til Multiplusen her?

2.jpg.76c1987c669da8938db418168ffddbc4.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...