Jump to content

Oppgradering av forbruksbank (lithium) og omlegging av nåværende ladekonsept med ny Multipluss - råd

dennrick

Recommended Posts

@Vestkystseiler Den er vel ratet til 3000 VA, og det tilsvarer vel 2400W. Vannkokeren er ratet til 220-240V / 1850-2200W. Men det funker jo. Ingenting blir varmt, bortsett fra vannet da...

@Komodo Nei, ikke det heller. Ihht Ruuvi sensoren var det 26C under sofabenken der Multiplusen ligger. Vi har 32C i båten, går ned til 26C ila natten. Nå er det 31C hos Multiplusen.

@KDB Skjermen viser begge på det som skjer på batteribanken. Enig i at A ikke gir særlig mening på 230V siden. Skal se litt på det etterpå. Har du lagt inn noe av de ekstra programmene som finnes "der ute" og som viser absolutt alt hele tiden?

Svai livet går sin gang i 30C, og idag har vi 24C i badevannet :ja: Rett vest for Kostersundet. Jeg er usikker på om vi kommer særlig lengre syd med to uker igjen av ferien. Det er jo så mange fine plasser her.

SOC er på 51% (!) nå. Brukt 650 Ah siden kl 11 igår. Kjørt en varmtvannstank til oppvask. Ingen trenger varmt vann til dusjen. Kjøleskapet og kjølebagen jobber hardt i varmen. Alle skal lade noe hele tiden.

Bensin: Dersom noen leser og er i nærheten av Koster, så er jeg villig til å betale blodpris. Vi har undervurdert gutta sin jollebruk.

image.jpeg.e315ae7c1b9a90e710e7def54284ac77.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev for 1 time siden:

En som heter Andreas kom med jolla si og leverte bensin ombord. Slikt skal jeg gjøre også når noen trenger hjelp!

Vet ikke om Andreas hadde lest disse postingene, men er ikke dette noe av styrken med baatplassen.no?

dennrick skrev for 3 timer siden:

Svai livet går sin gang i 30C, og idag har vi 24C i badevannet :ja: Rett vest for Kostersundet. Jeg er usikker på om vi kommer særlig lengre syd med to uker igjen av ferien. Det er jo så mange fine plasser her.

Og det er heller ingen grunn til å stene videre sydover, like bra der dere er nå 👍

Kan godt hende han er på forumet, men jeg kastet som jeg nevnte for deg et stort nettt, og han hadde sett det på FB og lå ikke langt unna oss:smiler:

Vi flyttet litt på oss idag, og ila litt under to døgn hadde vi brukt 902 Ah. Temperaturen i båten varierer mellom 26 og 32C, så det er vel derfor det blir så mye. Jeg er kanskje litt "forskrekket" over strømforbruket vårt. Vi er ladet opp igjen til 74%, men akkurat nå går det 20A ut. Jeg tror jeg skal trekke 12V uttak til kjøleboksen i boden, så kan Multiplusen kobles ut innimellom. Slik det er nå, så kjøleboksen koblet til 230V stikk, og da starter også to ladere til thusterbankene. Selvsagt kjekt at thusterbankene alltid topplades, men når det er så varmt som nå, så er vi begrenset til 3 døgn dersom vi ligger stille.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Vi flyttet litt på oss idag, og ila litt under to døgn hadde vi brukt 902 Ah.

Dette er et voksent forbruk. Hva bruker dere strømmen til?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

5 minutes ago, Brigg said:

Hva bruker dere strømmen til?

Ja, det er mye:tommel_opp: Vi har vært 6 personer ombord i noen dager nå. Betimelig spørsmål.

- Kjøleskap med skap og luker i toppen. Ganske stort. Syntes det går hele tiden.

- Webasto viften

- Kjøleboksen går også via 230V

- Lading av telefoner, nettbrett og power banks

- TV, radio, Apple TV på egen inverter

- Multiplusen er på hele tiden og driver lading av begge thrusterbankene

- Duppeditter: Cerbo, ruter, Netatmo

- På svai: en del navigasjonsinstrumenter: to plottere, den ene i hvilemodus, vindmåler. Lys i masten.

- Pumper - dusj, doen, lensepumpe dusj, vannpumpe.

- Lys

- Ankervinsjen ned og opp et par ganger

230V:

- Vannkoker

- Varmtvann til oppvasken

- Brødrister

- Eggkoker

Disclaimer: Jeg tror ikke listen er komplett...

Vi har 1248Ah tilgjengelig.

Til sammenligning bruker jeg ca 80 Ah i døgnet. En ombord, ett kjøleskap 85 liter, ingen belysning da det er lyst hele døgnet. Ikke varmtvann fra batteri, når jeg flytter meg hver dag har jeg nok varmtvann fra motoren. 

Mannskapet ditt kunne kanskje hatt godt av et kurs i nøysomhet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ja, det er mye:tommel_opp: Vi har vært 6 personer ombord i noen dager nå. Betimelig spørsmål.

- Kjøleskap med skap og luker i toppen. Ganske stort. Syntes det går hele tiden.

- Webasto viften

- Kjøleboksen går også via 230V

- Lading av telefoner, nettbrett og power banks

- TV, radio, Apple TV på egen inverter

- Multiplusen er på hele tiden og driver lading av begge thrusterbankene

- Duppeditter: Cerbo, ruter, Netatmo

- På svai: en del navigasjonsinstrumenter: to plottere, den ene i hvilemodus, vindmåler. Lys i masten.

- Pumper - dusj, doen, lensepumpe dusj, vannpumpe.

- Lys

- Ankervinsjen ned og opp et par ganger

230V:

- Vannkoker

- Varmtvann til oppvasken

- Brødrister

- Eggkoker

Disclaimer: Jeg tror ikke listen er komplett...

Vi har 1248Ah tilgjengelig.

Voksent forbruk. Jeg vil tro at vvb er den største forbrukeren?😊

Vi hadde to dager uten motorkjøring/landstrøm(2 voksne og 2 barn(2 og 5år).

Vi hadde riktig nok ikke 30grader og vi koker/griller med gass.

IMG_2322.jpeg.34c39036bb91b014d43d9b7b0c5fa32b.jpegIMG_2323.jpeg.647925953a1119853311b292d02dfc37.jpeg

dennrick skrev for 9 timer siden:

Webasto viften

Mulig det er pga. de store vinduene i overbygget at din båt er så varm.  Finnes det solskjerming?  Sjøen er jo også en faktor, og i vår seilbåt som ikke er en DS er det ok nede i båten fordi det er skygge, litt gjennomtrekk, og en stor flate mot sjøen. 

Varmtvann til oppvasken

Før varmet vi dette i VV berederen, men nå har vi gått over til å bruke vannkokeren til å varme kun det vannet vi trenger.  

Multiplusen er på hele tiden og driver lading av begge thrusterbankene

Dette er koblet annerledes hos oss, så dette «problemet» har ikke vi. Hos deg har multipluss to utganger, den ene er prioritert, den andre er uprioriterte belastninger. Dersom du får lagt opp ting som ikke skal ha spenning når du er utaskjærs på den uprioriterte utgangen, så slipper du å lade helt unødvendig på thruster batteriene. Denne uprioriterte utgangen mister spenningen med landstrømmen, mens den prioriterte fortsetter å forsyne lasten om inverteren står i «ON» posisjon. 

Det neste strømspare trikset vil jeg si er å forflytte seg minst annenhver dag. Da lages det varmtvann, det lades, og man får seilt litt. Den største bekymringen jeg ser med ett så stort forbruk som dere har er at man blir avhengig av å kjøre motor i veldig mange timer for å lade. Det er timer man kunne brukt på seiling.  Det neste tipset er sammenleggbare solcellepaneler. Vi har to stk. skanbatt på 220w som vi kun legger ut når vi har behov. Legger dem bare flatt på dekk, flytter dem ikke etter sola, og likevel så får jeg gjerne 125Ah ut av to slike selv om det er skygge fra mast i perioder, og de ikke flyttes.  

Jeg mener du bør klare å komme deg ned mot 250-300Ah i døgnet ved å gjøre små justeringer som ikke får ut over komforten. 

Vi har vært i Strømstad og sluppet av mannskapet på fire flotte ungdommer. Vi to ankom Arnholmen utenfor Koster i 12 tiden, og basert på strømforbruket siden da, så har vi et døgnforbruk på 344Ah.

Jeg har slått av Webasto viften. Jeg fyllte også kjøleskapet og kjøleboksen breddfull med drikke igår og fikk det ordentlig kaldt før vi dro ut. Det er også bare 28C nede i båten nå. Har dratt ut stikkontakten til begge thruster laderne etter at vi fikk ladet de opp etter en litt vrien tillegging. Det var på ønskelista å ha mulighet til å lade de opp i uthavn. Samtidig lades det langt færre duppedingser med bare to ombord. Vi kan ligger her i fire dager til det er tomt.

Endret til Watt, og fikk skrudd på DC loads etter tips over. Når jeg da skrudde på vannkokeren, så viste den bare 1900W.

image.png.937dd00a6e0883d9a0cbf057ec98aa32.png

dennrick skrev for 10 timer siden:

Har dratt ut stikkontakten til begge thruster laderne etter at vi fikk ladet de opp etter en litt vrien tillegging.

Jeg har 230V landstrøms lader og Argofet lading på thruster batteri og start batteri (optima). Her om dagen ladet vi med 50A mindre enn hva vi normalt pleier å gjøre etter avgang fra ei uthavn. Det ble derfor feilsøking, og feilen ble funnet. «Noen» hadde mutet alarmen på motoren ved fortøyning, og ikke skrudd av tenning. Dermed så hadde vi tappet optima startbatteri helt ned til 11,85V hvilespenning. Det førte til at vi ladet 50A inn på dette 55Ah startbatteriet etter avgang. Det var da min personlige «alarm» trigget, for disse 50A var savnet på Lifepo4 ladingen. Planen var å seile, så jeg rigget til med ei skjøteledning slik at 230V fra inverter kunne forsyne denne ladingen i noen timer. Problemet løste seg, og laderen fikk gå i float i noen timer mens vi seilte. 

Men normalt, så har vi kun 100% topplading av thruster og startbatterier kun ved landstrøm. Innenfor 14 dager dersom man ikke har dyputladet under 50%, så går dette helt fint. Men jeg ser jo at det aldri hos oss blir skikkelig topplading av thruster og startbatteri  for motor med 800Ah sultne Lifepo4 i kjelleren. Da er vi tilbake til dette med «alarmen» som kan komme når man lader for full guffe på Lifepo4 banken og den nærmer seg full. Denne alarmen skyldes at det ligger ett spenningsfall over ladekablene til Lifepo4 banken, og dette kompenserer dynamoen for med sense føleren ved å øke spenningen litt ut av dynamoen slik at den når sett punktet der sense er tilkoblet. Hos oss i ettertid av denne «utladingen» av startbatteriet, så ser jeg at samtidig som dynamoen gir 13,73V til Lifepo4, så gir den 13,89V til startbatteriet. (og 1,0A). Ved 14,35V og full ladestrøm på Lifepo4, så får jeg normalt ut 14,5V til start og thruster, og det er da volvo penta panelet gir alarm. Men dette er heldigvis veldig kortvarig, og kun til strømmen faller på Lifepo4.  Men dersom du ikke har så altfor tynne ladekabler til Lifepo4, så er jo litt høyere spenning til start og thruster utelukkende positivt når man ellers kun lader med motor fra uthavn til uthavn, og en stor Lifepo4 bank sjelden lades til 100% for motor.

Så hvordan kan du se denne lange avhandlingen i sammenheng med dine ladere på thruster?  Jeg ville bare latt motoren gå noen minutter mens man fortøyer, og så droppet denne bekymringen for at  thruster batteriene ikke er fulladet. Spenningen vil stige igjen, og etter kort tid vil thrustere være klare for samme oppdrag en gang til, selv uten lading. Men normalt så er du enten innom ei gjestehavn på 14 dager og lader der, eller så går du i regn og motvind såpass lenge at du får ladet opp både thruster og Lifepo4 til ett akseptabelt nivå. Det er i hvert fall min erfaring. Om det fører til litt kortere levetid på thruster batteriene, så får det bare bli slik. Vårt el. anlegg opereres normalt kun ved å slå av/på tenningen på volvo penta, eller plugge til landstrøm når det er tilgjengelig.  Selv det kan tydeligvis bli for komplisert for oss i ferien. 

Kjenner igjen det scenarioet @Seilars. Tusen takk for innspill igjen:smiler:

Her er det slik at viftene i motorommet som holder temperaturen der omkring 40C starter nå jeg skrur på bryteren til startbatteriet. Så starter vi motor. Det er viktig å huske å skru av denne bryteren når vi har lagt til. Lett å glemme når webasto viften også har gått, for lydbildet er ganske likt. Jeg har tømt startbatteriet helt ned til 6,7V. Det var da teknikeren hadde koblet Cerboen inne i skutesiden på en bolt som fikk strøm fra startbatteriet. I tillegg hadde jeg glemt å skru av en LED stripe i motorrommet som også henter strøm fra start. Da jeg satte på laderen (IP43), så var den veldig forsiktig i begynnelsen, før den kjørte på mer etterhvert. Jeg kan drifte denne laderen i uthavn også på en egen sikringskurs på 230V panelet. Ellers er det også slik at de gangene vi ikke har ladet start/thruster banker, så går det litt strøm til de batteriene også. Etterhvert som de fylles, så går det mer til Lithium banken. Start her er på 95 Ah, og thrusterbankene er på (2x70Ah) x 2. AGM. Er ikke 50 A lading på et 55 Ah batteri ganske aggressivt? Jeg har satt mine ladere på mellom 0,1 og 0,2 C. Hva Argofetene mine gjør vet jeg ikke. Disse batteriene tar kanskje det de kan få?

Jeg så igår at da vi hadde lagt til, så gikk thrusterbank laderne ganske fort i Absorption. Så du har helt sikkert rett i at det ikke er noe å bry seg om dette med å være veldig opptatt av å lade de i uthavn. Batteriene har sikkert mer kapasitet til el-motorene enn det jeg har tenkt. Idag kom det inn en ganske stor seilbåt med thrustere i begge ender ute på Arholmen (Kosterskjærgården), og han ville legge seg til med anker akterut og tau i land. All mulig hjelp fra land og tauet var i bolten, men han var ikke happy og prøvde 3-4 ganger til før han gav opp og dro. Det gikk thrustere innimellom over en tidsperiode på sikkert 15-20 minutter.

Da vi dro fra havn sist gang, kom ikke alarmen. De gangene jeg har fått den, så har det stabilisert seg ila ikke altfor lang tid.

Døgnforbruket fra vi var fortøyd endte på 313 Ah. Jeg syntes det er litt artig at det er det samme som registreringsnummeret på bilen til Donald Duck. Vannkokertrikset til oppvasken var smart. Nå har vi trukket 468 Ah, og vi skal flytte oss litt imorgen med motor.

dennrick skrev for 10 timer siden:

Er ikke 50 A lading på et 55 Ah batteri ganske aggressivt?

Enig, så da jeg fant ut av hvor disse manglende 50A tok veien, så ble det litt ekstra tilsyn med dette optima bluetop batteriet. Men jeg var rimelig sikker på at denne typen batteri ville håndtere 50A ladestrøm fra en dynamo. Det jeg gjorde var å kjenne etter temperaturen på batteriet. Batteriet var fortsatt kaldt,  så da regnet jeg med at alle de 6 cellene var ok, og at det gikk bra å dyputlade og starte en motor etterpå med dette. Dette er jo litt som på en bil som har fått ladet ut batteriet. Man bruker startkabler, og så kjører man en tur. Det går gjerne bra om batteriet er i god stand. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...