Jump to content

Oppgradering av forbruksbank (lithium) og omlegging av nåværende ladekonsept med ny Multipluss - råd

dennrick

Recommended Posts

1 hour ago, Seilars said:

Men det er uansett artig å kjenne på følelsen av å bruke strøm som en full sjømann av og til😉.

Mildt sagt:smiler: 

Problemet med 160W her er nok tauene over panelet. Maks vi har sett er 70W.

Solcelle.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Mulig vi er ved veis ende da på denne tråden? Det er en del ting som burde ha blitt gjort annerledes, men bidrag fra dere har gjort løsningen bedre. Enderesultatet av oppgraderingen har blitt bra. Jeg har lært veldig mye. @Seilars har vært kritisk underveis, og det har til tider vært vanskelig, men noe jeg har satt stor pris på. @Komodo har også vært bra å ha på tribunen via tlf og sms. Gledelig at @Hulda fikk glede av tråden også. Ingen nevnt, ingen glemt, tusen takk for alle bidrag. Sommerferien ble helt super.

Vi har pakket sammen SUPen, heist opp motoren til jolla, og fått jolla på dekk. Imorgen skal vi over til Tjøme fra Strømstad. 

Admiralen tok til tårene igår på Arholmen, Kosterskjærgården, over hvor fantastisk denne ferien har vært. Sånn ser vi ut:smiler:

May be an image of 2 people and Santorini

Mest av alt: Takk for alle bidrag på denne tråden.:flagg_bp:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev for 5 timer siden:

Har ikke mulighet til å overvåke hver enkelt celle, ei heller hvert enkelt batteri @Komodo.

Skjønner 👌 Der er det nok også en fordel å hente for oss med diy batterier. Man kan parallellkoble flere celler og kjøre på en BMS, dermed har man bare ett batteri. I tillegg er det bedre muligheter for overvåking av parametere. 

dennrick skrev for 6 timer siden:

Enderesultatet av oppgraderingen har blitt bra. Jeg har lært veldig mye. @Seilars har vært kritisk underveis, og det har til tider vært vanskelig, men noe jeg har satt stor pris på.

De som har fulgt denne tråden har nok sett en kunde som har måttet kjempe hardt, og som har innsett at det er veldig langt mellom dem som bygger el. anlegg iht. anerkjente normer. Din vilje og din innsats til å følge regler og få ett godt resultat har sannsynligvis imponert flere enn meg.  At admiralen verdsetter måten ferien kunne gjennomføres på som ett resultat av anker og strøm prosjektene dine er veldig hyggelig å se både for deg og alle oss andre som har fulgt trådene😀.  Hadde alle kundene vært som deg, så ville det vært flere av elektroinstallatørene som tar på seg oppdrag ombord i fritidsbåter. Selv om «teknikeren» ikke har imponert meg, så har du imponert meg @dennrick

Mulig tråden i all hovedsak er over, men jeg mener det er mye uskrevet ennå om testing og drifting av en såpass kompleks installasjon som det du har.  Når 12 batterier settes i parallell, så bør man se to ganger på innstillingene man har på ladere og rutinene for bruk av disse.  Nøkkelen til suksess er å lage ett laderegime som gir jevne celler.  Batterimeter bør også settes opp og testes for reell kapasitet.  Motor bør kunne startes i uthavn med nedstengte BMS’er etc.  Mange artige ting å ta tak i om du skal fylle ut ett sluttkontroll skjema og lage litt FDV dokumentasjon til anlegget som du kan bruke i årene som kommer. 😉  Mesteparten av det du bør sjekke er i kategorien kose jobber.  Du er over kneika nå, det som gjenstår er å sette krone på verket slik at du bygger tillit til installasjonen. 

Seilars skrev for 9 timer siden:

Mulig tråden i all hovedsak er over, men jeg mener det er mye uskrevet ennå om testing og drifting av en såpass kompleks installasjon som det du har.  Når 12 batterier settes i parallell, så bør man se to ganger på innstillingene man har på ladere og rutinene for bruk av disse.  Nøkkelen til suksess er å lage ett laderegime som gir jevne celler.

Dette er en av de tingene jeg ikke liker med en drøss "drop-in" batterier koblet i parallell. Som nevnt over er det en fordel med DIY batterier at man kan parallellkoble flere celler, som får en felles senseledning og dermed tvinges til samme potensial, og at hele batteriet til slutt styres av en BMS. I tillegg kan man overvåke flere parametre enn det man kan på disse ferdige.

Men jeg skjønner jo at dette ikke er for alle, og det er jo heller ikke det denne tråden handler om 😊

Komodo skrev for 15 timer siden:

Dette er en av de tingene jeg ikke liker med en drøss "drop-in" batterier koblet i parallell. Som nevnt over er det en fordel med DIY batterier at man kan parallellkoble flere celler, som får en felles senseledning og dermed tvinges til samme potensial, og at hele batteriet til slutt styres av en BMS. I tillegg kan man overvåke flere parametre enn det man kan på disse ferdige.

Men jeg skjønner jo at dette ikke er for alle, og det er jo heller ikke det denne tråden handler om 😊

Men systemet blir langt mer redundant om man parallellkopler flere lithiumbatterier med sin egen BMS, man unngår å miste hele batteripakken om en BMS skulle feile (om jeg har forstått oppkoplingsfiliosofien korrekt).

dennrick skrev for 10 timer siden:

Hjemmehavn:smiler: Nå er det som det er. Det har funket. Og det gjør det til det ikke funker lengre.

Du skal nok få det til å fungere bra og lenge @dennrick.  Men basert på den erfaringen jeg har fått etter noen år der jeg har studert batteriene  mine litt på celle nivå med blåtann app, så kan det være lurt å senke landstrømsladeren til 14,1-14,2V med 2 timers absorpsjonstid fordi du har så mange batterier i parallell.  Mulig dette også er standard hos victron nå om dagen. De 12 batteriene vil aldri være 100% like, og da må man sørge for at også de tregeste får en liten dose med balansering etter topplading. Mange kjører 15-30 minutter med celle balansering, men jeg tenker at du bør gå for 1,5-2 timer. 2 timer er også standard tiden til victron.   Det med å så ofte som mulig starte en båttur med 100% SOC på banken har jeg tro på at vil være god medisin for en kompleks bank som din. Det bør ikke kreve noe spesielt av banken din dersom du legger inn gode rutiner.  Tidligere så var det veldig fokus på å kun lade til 80% på lithium, men jeg skiller mellom lagring og bruk. Ved bruk så lader jeg alltid til 100% så ofte som mulig, og i hjemmehavn lar jeg banken hvile litt mer. 

Men for en flott cockpit du har i Vision 42😀 Med det nye strøm opplegget og to gode anker systemer, så vil jeg si du virkelig har fått drømme båten👍.  Den Barka solsengen/bordet som kan kjøres opp og ned regner jeg med er populær. Jeg hadde sjeldent fått noe bord til kaffikoppen på dagtid om vi hadde hatt en slik solseng mulighet. Livet på svai kan være herlig, og 1248Ah er ingen ulempe 😉.

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Men systemet blir langt mer redundant om man parallellkopler flere lithiumbatterier med sin egen BMS, man unngår å miste hele batteripakken om en BMS skulle feile (om jeg har forstått oppkoplingsfiliosofien korrekt).

Sant nok, fordeler og ulemper med ulike systemer. Men jeg ser ikke fordelen med å ikke kunne overvåke spenningen på cellenivå. I mitt batteri har jeg kun to celler i parallell, men de tvinges i alle fall til å ligge på samme potensial. 

Seilars skrev 24 minutter siden:

Men basert på den erfaringen jeg har fått etter noen år der jeg har studert batteriene  mine litt på celle nivå med blåtann app,

Har du drop-in batterier der du kan se cellespenningen?

Komodo skrev 4 minutter siden:

Har du drop-in batterier der du kan se cellespenningen?

Ja, jeg har 4 stk skanbatt HPU 200Ah drop-in batterier med 200A BMS, heat, og blåtann. Disse har også CAN bus  kommunikasjon, men CAN bus har jeg valgt å ikke koble opp. Foretrekker ett system med god redundans, der alle de 4 batteriene enkeltvis kan håndtere største ladekilde og forbruker.  Kobler jeg sammen de 4 batteriene med CAN bus kommunikasjon (RJ45), så åpner jeg for at de begynner å samarbeide, og da kan ett batteri feile, og stenge ned de 3 andre.  Der har jo @dennrick 8-10stk.  av totalt 12stk. BMS’er som må svikte før han får domino effekter, og det kommer aldri til å skje. Både @dennrick og jeg vil oppleve redusert kapasitet dersom noe med banken svikter, ikke blackout.  Med blåtann kan jeg følge med og få alarmer/ se cellene.  Men du har nok flere muligheter for å endre på ting enn vi med drop-in batterier har @Komodo.  Ser jo at det kan være litt artig å dykke litt dypere inn i BMS’en. 

Når jeg anbefaler Lifepo4 til venner og kjente, så er drop in batterier det vanligste for folk flest. Det er min anbefaling å  alltid å gå for 2-4 batterier med BMS’er som enkeltvis håndterer dynamo/lader.  Da kan ferien fortsette med redusert kapasitet om det mest sannsynlige Lifepo4 havariet skulle skje i ferien, og det er en BMS som stenger ett batteri. Færre batterier med større celler er enklere å ha kontroll på, så 2x200Ah er min favoritt for dem som ønsker seg 400Ah. Der er jeg på kollisjonskurs med makspower og flere andre som lemper ut 100Ah batterier til alle formål. 

Seilars skrev 40 minutter siden:

Når jeg anbefaler Lifepo4 til venner og kjente, så er drop in batterier det vanligste for folk flest. Det er min anbefaling å  alltid å gå for 2-4 batterier med BMS’er som enkeltvis håndterer dynamo/lader.  Da kan ferien fortsette med redusert kapasitet om det mest sannsynlige Lifepo4 havariet skulle skje i ferien, og det er en BMS som stenger ett batteri.

Jeg synes dette er et godt råd. Svakheten med mitt batteri er at jeg ikke har en redundans. Nå har jeg riktignok en 330Ah AGM bank i backup, men den har stått urørt og fulladet etter at lithiumbatteriet ble koblet opp. Tanken var at den skulle få stå der fram til lithiumbatteriet ble litt uttestet, og at jeg følte jeg kunne stole på det. Men nå synes jeg det virker så pass stabilt at jeg vurderer å hive AGM batteriene på land. 

Hulda skrev for 1 time siden:

Etter å ha kjørt dem gjentagne ganger i float, begynner de å yte som forventet.

Balanseringen på disse starter først når cellene er over 3500mV om jeg husker rett, og det er ingen rask og effektiv prosess. Det kan derfor være lurt å ha 2 timer absorpsjon med kun /14,1-14,2V ladespenning på banken, og topplade banken regelmessig.  Nå når du opplever redusert kapasitet, så er 14,1-14,2V i ekstra mange timer en sannsynlig løsning. Kanskje så mye som 20-30 ekstra timer må til for å løfte de cellene som henger etter.  Det kan enklest løses ved å gi banken noen ekstra timer i flere omganger. Det er derfor jeg anbefaler @dennrick å gå for 14,2V/2 timer absorpsjon på landstrøms laderen.  Det i kombinasjon med regelmessig bruk og topplading vil være bra på en slik 12x100Ah  løsning. 

Det er slik teorien er. Nå kjøpte jeg batterier og lader samtidig fra Skanbatt. Så det var anbefalt lader, og spenningen kan ikke reduseres. Slik sett blir floatperioden fra en time eller to, ned til ikkenoe. Slik sett et nokså amputert opplegg tatt i betraktning at det ikke heller er kontroll på cellenivå. 

Ofte er det slik at kunnskapen kommer etter at man har kjøpt produktet og man er fullstendig i lomma på selger. Uten at jeg skal rette noen pekefinger. For jeg anser at jeg burde selv satt meg bedre inn i sakene.

Hulda skrev for 2 timer siden:

Etter å ha kjørt dem gjentagne ganger i float, begynner de å yte som forventet.

Det er derfor jeg anbefaler @dennrick 2 timer/14,1-14,2V absorpsjon som innstilling på laderen.  Da er tanken at man skal balansere cellene uten at den sterkeste av cellene fører til BMS nedstengning pga. 3700mV.  Dine har nok havnet skjevt ut, og med 14,4V lader blir tiden før 3700mV oppnås på sterkeste celle svært kort om batteriet fra fabrikk var levert uten at cellene var helt jevne.  14,2V er egentlig den ideelle spenningen for omtrent alle typer av batterier i båt. 

On 7/28/2025 at 7:56 AM, Seilars said:

De som har fulgt denne tråden har nok sett en kunde som har måttet kjempe hardt, og som har innsett at det er veldig langt mellom dem som bygger el. anlegg iht. anerkjente normer. Din vilje og din innsats til å følge regler og få ett godt resultat har sannsynligvis imponert flere enn meg.  At admiralen verdsetter måten ferien kunne gjennomføres på som ett resultat av anker og strøm prosjektene dine er veldig hyggelig å se både for deg og alle oss andre som har fulgt trådene😀.  Hadde alle kundene vært som deg, så ville det vært flere av elektroinstallatørene som tar på seg oppdrag ombord i fritidsbåter. Selv om «teknikeren» ikke har imponert meg, så har du imponert meg @dennrick

Mulig tråden i all hovedsak er over, men jeg mener det er mye uskrevet ennå om testing og drifting av en såpass kompleks installasjon som det du har.  Når 12 batterier settes i parallell, så bør man se to ganger på innstillingene man har på ladere og rutinene for bruk av disse.  Nøkkelen til suksess er å lage ett laderegime som gir jevne celler.  Batterimeter bør også settes opp og testes for reell kapasitet.  Motor bør kunne startes i uthavn med nedstengte BMS’er etc.  Mange artige ting å ta tak i om du skal fylle ut ett sluttkontroll skjema og lage litt FDV dokumentasjon til anlegget som du kan bruke i årene som kommer. 😉  Mesteparten av det du bør sjekke er i kategorien kose jobber.  Du er over kneika nå, det som gjenstår er å sette krone på verket slik at du bygger tillit til installasjonen. 

Takk takk, det var hyggelige ord :tommel_opp: Kan du utdype det jeg har uthevet i rødt? Motoren har jo et eget startbatteri? 

On 7/28/2025 at 5:16 PM, Komodo said:

Dette er en av de tingene jeg ikke liker med en drøss "drop-in" batterier koblet i parallell.

Det er litt av hvert jeg gjerne ha skulle ha gjort annerledes nå som jeg vet og kan mer om dette. Men installasjonen er slik at det er 3 batteribanker med 4 stk 100 Ah som er koblet i i parallell inn til en felles pluss skinne med 3 x 150 A sikringer. Er det bedre vs 12 stk i parallell ? En tilleggskommentar er at de 8 nye batteriene som er delt i to banker har 106 Ah hver (100 BMS). Den tidligere banken står fortsatt i båten og er på 4x100Ah (150 BMS). Det er derfor den totale kapasiteten blir på 1248 Ah. Jeg vet ikke helt hvorfor Maxpower pusher denne løsningen. Hva tenker du @Chiefengineer, ref det du skrev rett over her?

10 hours ago, Seilars said:

Du skal nok få det til å fungere bra og lenge @dennrick.  Men basert på den erfaringen jeg har fått etter noen år der jeg har studert batteriene  mine litt på celle nivå med blåtann app, så kan det være lurt å senke landstrømsladeren til 14,1-14,2V med 2 timers absorpsjonstid fordi du har så mange batterier i parallell.  

Men for en flott cockpit du har i Vision 42😀 Med det nye strøm opplegget og to gode anker systemer, så vil jeg si du virkelig har fått drømme båten👍.  Den Barka solsengen/bordet som kan kjøres opp og ned regner jeg med er populær. Jeg hadde sjeldent fått noe bord til kaffikoppen på dagtid om vi hadde hatt en slik solseng mulighet. Livet på svai kan være herlig, og 1248Ah er ingen ulempe 😉.

Det kan jeg gjøre. Jeg tror det er satt opp til 2 timer med absorbsjonstid. Men jeg tror kanskje det er 14,4V på BULK. Jeg skal skaffe meg den USB interface boksen slik at jeg får kontroll på settings på Multiplusen og kan sette den til 120A på maks. Enig i tipset ditt. Kan skru ned det den henter fra brygga for å dempe eventuelt bråk fra Multiplusen.

Ja - vi har brukt mye tid i cockpit i dette eventyret av en sommerferie. Det verste er når jeg må sove der oppe på en luftmadrass når det er mye folk i båten (sønner med kjæreste og kompis på besøk). Det er deilig på natten, men solen kommer jo opp på høyst ukristelige tider og da blir det fort vamt under dyna:ler:. Jeg snorker, og admiralen liker ikke slike lyder. Det gikk greit i ferien, da jeg hadde med industrielle ørepropper. På kveldene hender det ofte at vi henger ut nede litt også. Båten er jo full av vinduer og luker, og det er vel derfor det har vært så varmt der nede også da varmen sto på. Varierte mellom 26 og 33C. Etterhvert ble det helt ok. Jeg tror vi akklimatiserte oss. Vi drakk MYE vann ila dagen, og brukte litt ekstra salt i maten. Jeg har bodd et år i Libya og der hadde vi ofte over 50C i skyggen. Husker aldri at det var problematisk. Jeg gikk i femte klasse. Idag våknet vi til bare 22C i båten. Unngikk forfrysninger og koldbrann, men tok ihvertfall på meg en t-skjorte ASAP :smiler: Til tilsvarende løsning nede i salongen har vi kjøpt en overmadrass som vi ruller ut. Ankringsløsningene har vært supre. Vi savner et baugspyd med stige for å få fullt utbytte av opplegget akterut. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal finne ut av det uten at det koster altfor mye. Jeg tror jeg må få gjort det selv, men litt usikker på hvordan jeg skal ta mål og finne noe som kan passe. Jeg ser for meg noe jeg kan får skrudd fast og som kan hvile på ankerrullen. Men så henger det jo et svært anker der da som potensielt er i veien. To nye prosjekter der altså: Seng i bua og baugspyd.

6 hours ago, Seilars said:

Det er derfor jeg anbefaler @dennrick 2 timer/14,1-14,2V absorpsjon som innstilling på laderen.  Da er tanken at man skal balansere cellene uten at den sterkeste av cellene fører til BMS nedstengning pga. 3700mV.  Dine har nok havnet skjevt ut, og med 14,4V lader blir tiden før 3700mV oppnås på sterkeste celle svært kort om batteriet fra fabrikk var levert uten at cellene var helt jevne.  14,2V er egentlig den ideelle spenningen for omtrent alle typer av batterier i båt. 

Det var et godt tips. Jeg har toppladet tre ganger i ferien. Men dumt at jeg koblet av strømmen idag da før vi dro hjem idag. Har skrudd av det meste, og tenkte at MTTPen kan gjøre jobben. Kanskje bedre å ha landstrøm på, og bruke VRMen til å styre hva Multiplusen gjør?

Vel hjemme. Gikk til angrep på plenen da det begynte å regne. Ryobi klipperen tømte 4 batterier ila veldig få kvadratmeter. Fikk låne motorklipperen til naboen, men det var bare såvidt det fungerte:smiler:

dennrick skrev 38 minutter siden:

Kan du utdype det jeg har uthevet i rødt? Motoren har jo et eget startbatteri? 

Når du lader banken 100% helt ut, så stenger batteriene ned i tur og orden slik at alt som ikke er på start eller thruster kretsene mister spenningen.  Det er  greit å teste dette ved en brygge som har landstrøm tilgjengelig for tilkobling om det ikke går så greit. Det du bør teste er at båten lar seg starte, og at den tar til seg lading uten at dynamo reima hyler, eller dynamo nærmest gløder. (mål strømtrekk på tomgang, og sammenlign med normal lading på tomgang). Man bør også se at alle BMS’ene stenger ved lav spenning, og at alle åpner igjen ved lading. Du kan bruke en strømtang og måle hvordan ladestrømmen fordeler seg, og dermed få bekreftet at alle tar til seg lading.  Når man lader ett Lifepo4 batteri 100% ut slik at BMS’en stenger det ned, så har det fortsatt energi nok til å drifte BMS i typisk 10-14 dager. Det er derfor viktig at alle de 12 batteriene både stenger ned ved lav spenning, og at de åpner opp igjen og lar seg lade opp. Man bør ikke gå ifra en tom Lifepo4 bank over flere dager.  Begynner du testen med 1248Ah, så kan du også notere deg hvor mange Ah du får ut av banken ved feks. 2000W belastning (vifteovn).  Se også på VRM/ Batterimeter hvor mange % banken viser når den går tom. Der kan du også se spenningen som er på banken når den siste  BMS’en kobler ut. 

Det er fint å bli kjent med båten under trygge forhold mens du ennå har garanti på batteriene og jobben. 

33 minutes ago, Seilars said:

Det er fint å bli kjent med båten under trygge forhold mens du ennå har garanti på batteriene og jobben. 

Så rett og slett en stresstest? Banke på med strømforbruk til forbrukerne slutter å virke? Jeg har sett at du har nevnt noe liknende over, men det er først nå jeg er der at jeg er mottakelig for mer info:ler: 

dennrick skrev for 9 timer siden:

Det kan jeg gjøre. Jeg tror det er satt opp til 2 timer med absorbsjonstid. Men jeg tror kanskje det er 14,4V på BULK. Jeg skal skaffe meg den USB interface boksen slik at jeg får kontroll på settings på Multiplusen og kan sette den til 120A på maks. Enig i tipset ditt. Kan skru ned det den henter fra brygga for å dempe eventuelt bråk fra Multiplusen.

Du trenger ikke USB interface for å endre settings på Multiplusen. Det kan du gjøre i VRM. Last ned VEConfig på PCn. Så går du til device list i VRM, og VRM remote config. Filen du laster ned der kan du åpne i VEConfig og gjøre endringer på, før du laster den tilbake til multiplusen igjen.

dennrick skrev for 10 timer siden:

Så rett og slett en stresstest? Banke på med strømforbruk til forbrukerne slutter å virke? Jeg har sett at du har nevnt noe liknende over, men det er først nå jeg er der at jeg er mottakelig for mer info:ler: 

Ja, måten jeg gjorde det på da vårt anlegg var nytt ble en stresstest. Over 200A fra full bank til nedstengning. Så at alle BMS’ene faktisk stengte ned, og ved hvilken spenning . Kjente etter varme koblinger, og målte med IR termometer.  Landstrøm var ikke tilkoblet, og det neste var at jeg startet motoren for å simulere at dette skjedde i naturhavn. Nå er min dynamo strøm begrenset på tomgang, så det var 100% udramatisk. Men jeg gjorde det samme med 740Ah AGM batterier for endel år siden, og den originale volvo penta dynamoen leverte utrolige 130A på tomgang, mens reima hylte som en stukken gris. Dynamoen var nok på vei mot de evige jaktmarkene, og hadde jeg ikke trykket på stopp knappen i løpet av 30 sekunder, så ville den nok kommet frem dit i løpet av minutter.

Du har også en «dum» dynamo, slik som volvo dynamoen, og om du ser på spenningskurvene på Lifepo4, så dropper de ganske kraftig før BMS stenger ned ett sted på 10 tallet.  Når du starter opp, så vil batteriene vekkes i tur og orden, og strømmene vil først ikke fordeles likt. Det jeg tenker at kan være greit å vite er hvilke strømmer du får når alle batteriene har koblet inn, men har laveste hvilespenning. I ett slikt scenario, så vil en dynamo som ikke måler og begrenser strømtrekket kunne levere mer enn den tåler pga. inrush i batteriene.   Slike forhold er greie å vite før man kjører båten tom for strøm og ikke får opp igjen ankeret. Kanskje kan man lage en liten  plan/veiledning for hvordan en slik situasjon eventuelt skal håndteres.  Feks. at man kjører 5 min lading, og stopper motor mens man heiser ankeret, for så å legge ut forbruksbanken på isoleringsbryter, og går til havn. Splitting av banken er også en mulighet. 

Dette var ett worst case utfall, men om man tester, og finner ut at dynamo blir litt for varm, så må man kanskje kjøre 5 min, heise seil, og så lade litt igjen i perioder til man har 5-10% SOC.  Jeg kjenner el. anlegget i båten vår veldig godt, og har laget veiledninger for alle mulige feil.  Det å kjenne båten sin godt fjerner den usikkerheten man ellers ville følt på når man havner i en slik situasjon. Erfarer du at alt fungerer helt fint ved en  «stresstest», så er den ikke bortkastet men med på å bygge den  tilliten du trenger til anlegget. 

Jeg skjønte at du ikke var mottakelig for en slik «stresstest» tidligere @dennrick, og de fleste velger å ikke gjøre slike tester.  De jeg kjenner som har utført slike tester har imidlertid blitt veldig fornøyde med den tilliten det har gitt dem til anlegget. Hos deg skal du være litt obs på at dynamoen kan levere over evne når alle de 12 BMS’ene vekkes.  Ombord hos oss kjører jeg denne testen årlig for å verifisere at det ikke er varmganger i anlegget, og for å loggføre kapasiteten på banken. Batteriene lades deretter opp med landstrøm. Jeg er ikke lenger i båten hele tiden, og bruker VRM til å overvåke utlading og lading nå som jeg kjenner anlegget. Det er også skjermbilder av VRM jeg lagrer for å loggføre kapasiteten fra år til år. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...