Komodo Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April dennrick skrev 26 minutter siden: 3,5m fra knutepunkt til Multipluss dennrick skrev for 15 timer siden: Det ble 2x70mm2 da vi er på ca 7-8m tur/retur. Det betyr at vi da har 2x70 på pluss og 2x70 på minus Leste et tidligere innlegg en gang til nå, ser da at dere har tenkt å legge opp 2x70, altså 140mm2 på hver leder. Da er dere jo innafor når det gjelder tverrsnitt, så da blir min forrige kommentar om tverrsnitt litt irrelevant. En tegning hvor dette er spesifisert hadde nok gitt forumets lesere litt bedre oversikt uten å måtte lese en hel masse innlegg bakover i tråden Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilars Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April dennrick skrev for 21 timer siden: Kan jeg bare nedgradere sikringene fra 200A til lavere og komme i mål på den måten? Ja, absolutt. Du kan feks. sette inn 3x125A. Da har du sikret 50mm2 kablene med sikringer som håndterer strømmen i hver streng uten å kunne bli for varme, og du har sikret inverteren med 375A, hvilket også høres ok ut for 2x70mm2 til en multipluss som har 250A intern sikring. Dersom kabel lengder kun er teori, og alt er i god balanse, så bør det gå helt fint. Link to post
dennrick Svart 6.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April Ser ut som lengder har blitt noenlunde like ut ifra hva jeg kunne bedømme idg. Og…. Det var visst planen å sikre de 2x70mm2 til Multiplussen. Hadde ikke fått med meg det. Men det ble gjort idag med 400A. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 12.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April Systemet er up & running. Fått på plass noen Ruuvi sensorer. Har ikke fått testet så mye enda, men har koblet fra landstrøm idag og støvsugde så båten. Forrige eier installerte nemlig en "sentralstøvsuger". Det gjorde egentlige ikke det helt store innhogget i tilgjengelig batterikapasitet. Stort innslag av hysterese i kjøleskapet. Var ikke klar over at temperaturen svingte så mye inni der. Det går fra minus til pluss. Jeg monterte Ruuvi sensoren relativt høyd, dvs der hvor ferskvarene / pålegg ligger. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 14.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April Jeg gjorde som foreslått av @Komodo og lagde et koblingskjema. Som Mech E er dette ukjent for meg, og dette skjemaet er nok ikke ihht anerkjente standarder Jeg har indikert tverrsnitt, sikringer og tverrsnitt så godt har kunnet. Som nevnt over hadde jeg misforstått hva installatøren sa om sikring av Multiplussen, når jeg skrev et innlegg over det igjen. Den er nå sikret med en stk 400A NAL sikring på en sikringsholder. 2stk 70 mm2 (pluss) går gjennom der. Her er layout i båten: Slik ser det ut under sofaen der hvor Multiplussen ligger. Jeg har kjøpt isolasjon til varmerørene, og har også en Ruuvi Tag sensor festet her for å følge med på temeratur i dette rommet: Alle kablene samles der hvor de tidligere batteriene sto, og den nye tilleggsbanken er i bakgrunnen: Her er kabelmontering underveis. Vi har ikke reinnstallert den tidligere banken, og ei heller montert en ny 50mm2 kabel fra Argofet. På dette tidspunktet hadde vi ikke trukket det. 3x200A NAL til venstre. 1x400A til multiplussen (2x70mm2) ca midt på bildet. 1x70mm2 fra minusskinne til shunt. Her tenkte jeg å hekte på en til. Originalkabelen på plusssiden montert. Det er den i plaststrømpa. Dette er da sett mot babord skuteside. Her er opprinnelig batterier tilkoplet, og den nye 50mm2 fra Argofet er også på. Her er den nye dynamoen og de to nye Argofet batteriskillerne. Kabelen fra Dynamo til input på den øverste Argofet'en er 70mm2. Kabelen som forbinder input på de to er 50mm2. Øverste tilkobling på Argofet øverst er opprinnelig kabel som går til forbruksbanken. Øverst Argofet under er den nye 50mm2 som også går til forbruksbanken. Øverst til venstre i bildet: Den koblingen til venstre er bryteren til startbatteriet. Den til høyre var til en generator som ikke lengre var i båten da vi kjøpte den. Et spørsmål: Den gamle 50m2 kabelen fra dynamo til batteriskiller ligger i båten, det samme gjør 35mm2 overgangen mellom input på batteriskillerne. Kan det gjøre noe skade å bare skru de på igjen i tillegg til de nye kablene? Dynamoen har innebygget temperatur regulator. Jeg tror dette var det viktigste. Og idag var det sjøsetting: Dagen var mye stress. Det ble feilsøking av thrustere der det ikke var liv i panelet og toalettet sugde ikke vann. Etter et par prater med Sleipner og litt mailer fikk jeg liv i thrusterne, og etter å ha kjørt toalettpumpa lenge, så så det svart ut. Prøvde på måfå en siste gang før jeg skulle hjem, og da kom det plutselig vann i den ila noen sekunder.... Jeg har ikke fått kjørt noe særlig med tester, men var jo spent på hvordan det ville bli med å starte motoren idag og se hvordan ladingen ble. Måtte kjøre på med litt turtall for å få den til å suge vann fra drevet, men da det var iorden, så satt jeg den på tomgang. Da ladet vi med oppimot 40A med SOC på 90%. Spenningen på startbatteriet var ca 13,6V (ihht kartplotteren) og litt under på Lithiumbanken som lå på 13,5V (ihht BMV monitoren). Etterhvert fant jeg også stiften som skal sitte midt i navet på gasshåndtaket slik at jeg kunne sette den på plass, trykke den inn og dra på litt med rpm i fri. Hadde litt varme i motoren og på ca 1800 rpm ladet vi med 110A. Har jo ikke kjørt spesielt langt som dere ser, men motoren har fått kjørt en del på tomgang. Det er ikke antydning til varme noe sted. Det er heller ikke antydning til varme noe sted når Multiplussen lader. Vi har begrenset den til 90A slik at den ikke bråker så mye. Det er litt sånn "transformator" lyd fra den. Så jeg lurer på tur til Tjøme imorgen - ca 4 timer. Isåfall tenkte jeg å stoppe opp ganske ofte tidlig i turen for å sjekke etter varme der det ikke skal være varmt. Der har dere Makspower prosjektet mitt. Det er vel ikke annet å gjøre da enn å be om ny kritikk og innspill til hva dere mener bør fikses eller ikke. Cerboen mistet forresten Ruuvi sensoren som het "batterirom". Men det er vel en smal sak å fikse. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 15.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April Turen idag gikk bra. Kastet loss i Svelvik i 12 tiden, og brukte ca 4,5 timer på turen ned til Tjøme og sommerbåtplassen. Perfekte forhold - flatt vann, sol, og ganske varmt. SOC var ca 87% og vi var vel ca 200 Ah i minus på batteribanken. Jeg pleier å gå en del på tomgang for å få varme i motoren og vi ladet ca med 30A på 800 rpm. Det var noe forbruk på også - kjøleskap og instrumenter bl.a. Etterhvert lå jeg på 2050 rpm, 7-8 knop, og vi ladet på ca 130A. Dette steg etterhvert mot 150A. Hadde en luke til motorrommet ved dynamoen åpen, i tillegg til alle andre luker til batterier og kabler. Var vel nede ca hver 5-10 minutt og kjente etter varme. Kablene ved og på batteriene var kalde. Men de i motorrommet fikk etterhvert litt lunk, samme med Argofetene, men de var ikke varme. Men det ble jo varmt i det rommet pga motor og en dynamo som vel har en arbeidstemperatur på 90-95C. Tok noen screenshots: Bildet med 100% SOC var 2 timer etter avreise. Så det var futt i dynamoen, men jeg kunne ta på den da vi hadde "parkert". Da hadde den vel gjort sitt. Fikk lyst til å skaffe en Ruuvi Tag til som jeg kan sette i motorrommet. Den som falt ut igår kom tilbake av seg selv. Her er ruta og båten på sommerplassen Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 16.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April Idag har jeg isolert varmerøret der hvor Multipluss II 12/3000/120 er plassert. Jeg har som nevnt en Ruuvi sensor der, og med Webastoen på bånn gass på trinn 2 idag, så ble det 35C der. Jeg tenkte jeg skulle lage et par hull med et hullbor også, og sette inn et par "ventiler" for å få litt bedre lufting. Har 20C i båten forøvrig, bildet viser 23C, men jeg har 26C der nå med samme innstilling på Webastoen. Merkbar forskjell på luftfuktighet over og under dørken også, så jeg er glad for alle tips om å plassere Multiplussen over dørken, og ikke under. Er på hjemmebrygga med landstrøm tilkoplet, pusler med diverse før familien kommer, og har blitt litt bedre kjent med Multiplussen. Jeg har satt den til å hente maks 10A fra bryggestolpen, og de gangene jeg ber om mer strøm enn det, så fikses det. Jeg hadde f.eks varmtvannsbereder og avfukter på, i tillegg til en vifteovn på økonomi modus. Da var Multiplussen i "Float" lademodus. Når jeg så satte på full gass på vifteovnen, dvs 1500W, så gikk den umiddelbart over til "assist" modus og hentet strøm fra batteriene. Ellers ser jeg at @Hulda også har en interessant tråd. Jeg er fortsatt interessert i tilbakemeldinger her også om hvordan løsningen har blitt. Jeg tenker mye på dette med sikringer @Seilars, og vurderer om jeg i tillegg til at vi fikk på en 400A sikring til Multiplussen også skal redusere fra 3x200A til 3x125A på sikringsskinnen på plussiden fra batteriene. Kom gjerne med kritiske innspill. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Multiplus med én 's' om jeg må be :-) Ellers ser du at jeg stresser med sikringer som holder kortslutningsstrøm mer eller lik 100000 A. Eller 10 kA. Her er det mange som tråkker feil, meg selv inkludert. Jeg hadde ikke tanke for dette før en av våre elektrikere her inne brakte problematikken på banen. Jeg har ikke designet meg ferdig, er helt på bleiestadiet pr. nå. Vi blir bedre og bedre etter hvert som vi lærer mer. Mitt opplegg skyter fart til vinteren. Min force er at jeg ikke bør tenke på å ødelegge innredningen i en ferdig innredet båt. God Påske! Link to post
dennrick Svart 16.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April En "s" skal det bli heretter! Jeg aner ikke hvorfor jeg har hengt meg opp i at det skulle være to Ja, stresser ikke så mye, men er bare litt usikker siden jeg ikke har denne kompetansen i bagasjen. Slik jeg forstår det har jeg da 12 batterier på 100 Ah og en potensiell kortlutningsstrøm på 1200 A? En utfordring for meg er at jeg ikke forstår hvordan dette tilsynelatende ragnarokket kan utløses. Jeg har spurt om dette over. Med 22C i båten har jeg nå 28Ci Multiplus rommet. Så isolasjonen har hjulpet. Imorgen kommer familien. God Påske herfra også En ganske fin stemning i Vrengensundet ikveld. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Gabi Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April dennrick skrev 50 minutter siden: Slik jeg forstår det har jeg da 12 batterier på 100 Ah og en potensiell kortlutningsstrøm på 1200 A? Slik jeg har forstått det så er kortslutningsstrøm så mye strøm du kan få ut av batteriet dersom du tar en ledning fra pluss til minus på denne. Altså om du feks tuller det til på noe vis og fører sammen oluss og minus ledninger fra batteriet ved et uhell. For de av oss som har brukt skralle eller fastnøkkel på pluss polen i bil og kommet borti chassi ved hva det vil si ift gnister...... Ifølge chatgpt.com vil total kortslutningsstrøm for 12 stk 100A paralellkoplede batterier utgjøre 72000A. Underforstått at ledningene du føres sammen pluss og minus med har svært stor ledningstykkelse osv I praksis blir tallet endel mindre. Men i praksis betyr tallet at sikkerhet må være i forsetet med bla sikringer her og der, akkurat som du har fått installert. Eneste virkelig skummelt kan være om man en dag skal kople fra batteri pluss, kommer bort batteri minus for hele batteripakken, da blir det mange ampere i sving. Så i praksis ikke gjør slikt i en stresset situasjon, sulten og tørst, har dårlig tid, "skal bare" osv. Link to post
Seilars Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April dennrick skrev On 14.4.2025 at 22.03: Vi har begrenset den til 90A slik at den ikke bråker så mye. Det er litt sånn "transformator" lyd fra den. Du bør ikke lage noen hull som kan gi støy i salongen før du vet at du må. Multiplus passer på seg selv om den blir for varm. dennrick skrev for 2 timer siden: Jeg tenker mye på dette med sikringer @Seilars, og vurderer om jeg i tillegg til at vi fikk på en 400A sikring til Multiplussen også skal redusere fra 3x200A til 3x125A på sikringsskinnen på plussiden fra batteriene. Dersom du ikke har det, så anbefaler jeg deg å kjøpe ei DC tang. Kjenner ikke til dem fra biltema, men de er ikke så dyre. Med ei slik tang, så kan du måle om de tre sikringene belastes relativt likt. Om du med god samvittighet kan sikre høyere enn 125A avhenger av om dette er billigste PVC kabel, eller om det er en som tåler litt temperatur. Er det en kabel som tåler 75 grader, så kan du feks. sikre med 3x150A. Tåler den mer, så kan du sikre mer. 95 grader er det 50mm2 lederen må tåle for å kunne sikres med 200A iht. NEK410:2010 og FEA-M 1990. Da snakker vi om isolasjon av materialer som feks. silikongummi og ikke PVC. Link to post
Seilars Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Men er alt dette plassert under dørken og ikke nær varme slanger eller motor, så får du vel aldri over 35 grader. Da kan du gange med korreksjons faktor 1,29 dersom du har den rimeligste PVC kabelen. Det gir 135A strømføringsevne. Har du en kabel som er av varmebestandig PVC, som tåler 75 grader, så kan du gange med korreksjons faktor 1,15, hvilket gir 172A strømføringsevne. I det siste tilfellet så vil du da ved å bruke ANL sikringer kunne sette inn 150A med god samvittighet. En 50mm2 silikongummi kabel som tåler 95 grader vil ha 220A strømføringsevne dersom vi i skutebunnen regner at det maksimalt blir 35 grader. Ideelt sett så har du en silikongummi kabel ettersom han har sikret med 200A, men det bør du ikke ta for gitt. Link to post
dennrick Svart 16.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April Men er du ok med installasjonen så langt, @Seilars ? Jeg tror en del av 50 mm2 kablene er fra Biltema. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April dennrick skrev for 9 timer siden: Men er du ok med installasjonen så langt, @Seilars ? Installasjonen har blitt mye bedre enn hva du hadde fått om du ikke hadde vært så engasjert. Nå er det nesten greit, men det ville vært ganske ille om du ikke hadde våget å si ifra. Jeg skal definere litt mer så du får løftet installasjonen litt til om du vil. 1. hvis du ser på de originale kablene til hoved brytere i motorrom, så er de festet med klammer. Da unngår man at de løsner om man kommer borti dem etc. Strips og kabelklammer låser så man ikke kan vri løs tilkoblinger. Du bør kjøpe en pakke med strips, og feste litt her og der. Biltema selger også noen rustfrie gummibelagte klammer. De har jeg veldig mange av ombord. Kabler som står rett ut til siden uten å være strekk avlastet og festet skikkelig er ikke bra. De må hvile i noe annet enn tilkoblingen. Nå tenker jeg feks. på argofet. Tenk at tyngdekraft og vibrasjoner vil prøve å løsne ting. Derfor ville jeg latt alle kablene gå nedover fra argofet, og stripset dem i en kabelstokk (bunt). Alternativet for deg nå som det er montert, er å feste dem. 2. Argofet skal monteres på ikke brennbart underlag, ser ut som den står på en trekloss. Her må du legge under noe annet, ref. manualen. 3. Det sorte K røret på kabel fra original batteribank til 200A sikringen din er der pga. ett krav om kortslutningssikker forlegning frem til første sikring. Han som monterer burde tredd på sorte k rør eller tilsvarende fra batteri og frem til sikringen på batteriene (kunne droppet i glassfiber hullene). Det er filosofien bavaria verftet har benyttet med det regelverket de har bygget båten etter, og det er en meget god løsning. Sorte K rør tredd på utsiden er en av de anerkjente metodene for å oppnå kortslutningssikker forlegning når man ikke ønsker å plassere sikringen helt oppi batteriene. Hos deg er det som det er nå, og jeg ville ikke bekymret meg med mindre det er skarpe kanter etc. Men greit å vite likevel, spesielt for andre med tilsvarende prosjekter. Det blir jo stadig mer vanlig at forsikringsselskaper ønsker å kreve regress, så fagmessig utførelse vil være en fordel. Hos deg er gjengangeren sikring iht. strømføringsevne og festing av kabler. 4. 50mm2 fra biltema er en PVC kabel, den er oppgitt til å tåle opptil +80 grader. Det er ikke akkurat mye papirer som følger med den, men ser vi på tabellene i NEK410:2010, så finnes det varmebestandig PVC som skal håndtere 75 grader. Denne har strømføringsevne på 150A. Det er kaldere nede i der enn 45 grader, gjerne mindre enn 35, så du bør fint kunne sikre med 150A ANL sikringer. 150A ANL er egentlig veldig greit, for da er du fortsatt oppe i mer enn dynamoen din leverer dersom disse batteriene lader eller leverer fryktelig ulikt. Sikrer du med 3x150A så er utgående tilkoblinger sikret med 450A. Det er derfor behov for å sikre alt som går ut fra denne «samleskinnen». Regner med du har en sikring på kabel ut til 12V panelet. (lanterner etc). Å sikre med 200A ANL på en biltema 50mm2 PVC kabel er ikke bra. Hadde han planlagt å sikre med 200A utgående og laske med 35mm2 lasker fra biltema? Det er i såfall veldig ille i en slik type installasjon. Her må vi skille fra båtfolk flest som lasket med 35, men som ikke får høyt forbruk selv om de slår på alt de har. Dette er en høyeffekt installasjon, så det kreves mye mer pga. konsekvensene når man gjør feil. 5. Du bør gå over alt av kabler og spørre deg selv…..er denne kabelen sikret iht. strømføreingsevnen. Alt skal sikres, alltid. Sikkerhet i maritime installasjoner er jo ett tveegget sverd. Det stilles krav til både sikker drift, og sikker installasjon. Kjør anlegget til det maksimale over flere timer, og kjenn etter varme. Vær spesielt obs på hovedbrytere. Jeg får ikke sett igjennom alt nå, selv om du har tatt mange gode bilder. 😀 Flott båt du har @dennrick, 42 vision er virkelig en vakker båt. 1200Ah er bra for strøm junkier som oss. Nå har vi brukt 145Ah på de siste 15 timene, våre 800Ah er ikke mer enn det må være i påska 🐣. Det koster Ah og GB å ha fornøyde tenåringer ombord. Da jeg vokste opp holdt det lenge med 10L bensin og en 9,9 hester for komplett lykkefølelse. Link to post
dennrick Svart 17.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April Gode innspill @Seilars og @Gabi Er veldig takknemlig for bidrag. Dette skal jeg absolutt se nærmere på. Travel dag. Familien mønstret på idag, så jeg fikk hjelp til å montere seilene😀⛵️Så fikk vi besøk ikveld, så omtrent null alenetid idag… Det er alltid vanskelig med tusen ting å sjekke😅 Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 19.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April @Gabi Ja, jeg har faktisk gjort det samme med et verktøy. Jeg tenkte at det er best å unngå det igjen. Jeg har alltid hatt stor respekt for strøm, og kommer til å være svært forsiktig med alt jeg evt skal gjøre. Jeg har også ansvar for en industribedrift, og HMS og "safe job analysis" er et viktig element i dette. @Seilars Det later til at temperaturen Multiplusen har i rommet sitt er under kontroll. Det blir maks 29C der nå ser det ut til, etter at jeg isolerte varmerørene som har gått hele tiden med unntak av på natten da vi skrur av alt og har dyner. Jeg har en slik tang faktisk, så det var et godt tips. Det skal jeg sjekke. Jeg tror det neste i dette prosjektet ellers blir å montere en Ruuvi tag i motorrommet. Da vet jeg hvor varmt det blir der, for dynamoen varmer godt opp sammen med motoren (VP-55F). Det, kombinert med å kjenne på kablene kan vel gi litt informasjon. Er det ikke slik at 60C er en "smerteterskel" ? Ellers enig i å gå ned på sikringer. Under dørken har jeg som nevnt over en Ruuvi sensor. Der antar jeg det vil være sjøvannstemperatur? 150A høres mer fornuftig ut enn 200A. Ellers til dine punkter: 1. Enig. Jeg kan løsne kablene og legge de i en bedre retning. Strips har vi mye av. 2. Hmm... Også et godt poeng. Motorbåten min ble levert med quick batterskillerere, denne seilbåten også, antar jeg. Originalt fra verft. På disse treplatene. Men, nå er jo ting oppgradert ift hva verftet gjorde. Vet du hvor varme disse Argofetene kan bli ? Når dynamoen jobbet med 150A, så kunne jeg faktisk ta på de, men det var nok over smertetersakelen. Det ene ble litt varmere enn det andre. Papir selvantenner vel ved 250C? Uansett er er det ikke den største jobben å fikse dette. Hva ville du ha gjort ? :-) 3. Det er ingen skarpe kanter eller bratte kurver. Er det steder i installasjonen du ville ha "kablet opp" ? 4. Jeg leste i manualen til båten at det er sikringer overalt, og det vil isåfall være den originale kabelen i K rør. Det er den eneste som går til 12V panelet. 5. Enig. Stoler jo på den originale installasjonen fra verft, men det nye kan jeg sjekke, for siden jeg var tilstede på omtrent alt, så har jeg jo lært litt og vet hvor ting går. Nå er vi på land igjen. Takk ellers for hyggelig kommentarer om båten. Det var knot å få montert seilene som alltid, men det løste seg heldigvis Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Seilars Svart 19.April Link til dette innlegget Svart 19.April dennrick skrev 28 minutter siden: Vet du hvor varme disse Argofetene kan bli ? De blir ikke spesielt varme i normal drift, men victron sier at argofet må monteres på ikke brennbart underlag. De kan med andre ord bli varme selv om de normalt ikke er det. I båten vår har jeg montert den med en centimeter luft mellom treverk og argofet. Om det er en victron anerkjent metode vet jeg ikke, men det gir kjøling og avstand til brennbart. (lange skruer, og feks. rustfrie skiver eller muttere bak). dennrick skrev 34 minutter siden: 3. Det er ingen skarpe kanter eller bratte kurver. Er det steder i installasjonen du ville ha "kablet opp" ? Nei, nå har du 50mm2, så hvis du sikrer ned, så blir det trygt. Har du sikringer i forhold til ledningene, så bør alt være bra. Han kunne godt valgt 70mm2, men dette vil sikkert fungere utmerket. Du får teste og se i praksis med DC tang. dennrick skrev 38 minutter siden: Jeg leste i manualen til båten at det er sikringer overalt, og det vil isåfall være den originale kabelen i K rør. Det er den eneste som går til 12V panelet. Det er jo K-rør på det meste av original kablene, men noen av dem hos meg har en liten meter til sikring, og da er dette røret viktig. Link to post
Komodo Svart 20.April Link til dette innlegget Svart 20.April Seilars skrev On 17.4.2025 at 10.54: 2. Argofet skal monteres på ikke brennbart underlag, ser ut som den står på en trekloss. Her må du legge under noe annet, ref. manualen. dennrick skrev for 5 timer siden: 2. Hmm... Også et godt poeng. Motorbåten min ble levert med quick batterskillerere, denne seilbåten også, antar jeg. Originalt fra verft. På disse treplatene. Men, nå er jo ting oppgradert ift hva verftet gjorde. Vet du hvor varme disse Argofetene kan bli ? Når dynamoen jobbet med 150A, så kunne jeg faktisk ta på de, men det var nok over smertetersakelen. Det ene ble litt varmere enn det andre. Papir selvantenner vel ved 250C? Uansett er er det ikke den største jobben å fikse dette. Hva ville du ha gjort ? :-) Blander meg inn med et forslag 😉 Hvis du vil gjøre det litt fancy (og det vil du jo ), så kan du knekke ei aluplate i en kanal med flenser. Kanalen lager du like stor som apparatet, men den trenger ikke være høy, bare nok til å få en luftespalte mot skottet. Kanskje 20mm. Så skrur du apparatet i kanalen, og kanalen i skottet med flensene. Comprende? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 20.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April Da skal jeg sikre ned litt Det blir da 150A på skinnen der de tre batteribankene er tilkoplet. Er det noen spesielle sikringer da som anbefales? Sjekket manualen til Quick ECS 163 som sto der originalt, @Seilars Den er litt mindre streng enn manualen til Victron Argofet (der går det jo mer strøm). Quick spesifiserer at underlaget må tåle minst 80C. I tillegg har de en ca 2 mm glippe siden det er en plastikkramme rundt de. En glippe laget av syrefaste muttere/skiver kan nok også funke. Det burde ikke være store jobben å gjøre det. Det er kjøleribber på de også. Men forslaget ditt @Komodo er interessant også Jeg har tegning av Argofeten, så dimensjonene er klare til innfesting. Men jeg får ikke til å se for meg eksakt hva du tenker. Altså jeg tror jeg forstår konseptet, men ikke det designet du har tenkt på nå. Mulig jeg kan få til noe av det på jobben. Kan andre materialvalg være mulig? Vi driver ikke så mye med aluminium. Men litt artig at dette forslaget kom da jeg er en ivrig følger av SV Delos som nå bygger en katamaran av aluminium i Australia. Siste episode jeg så handlet om hvordan man kan kvitte seg med varme fra en elektromotor. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 20.April Link til dette innlegget Svart 20.April Ta en titt her: Velg en så langt ned på siden som praktisk. Eks. ANL som har kortslutningsstrøm 6000 A. En mutter mellom dings og treverk gir nok spalte. Enkelt og tilstrekkelig. Link to post
Komodo Svart 20.April Link til dette innlegget Svart 20.April dennrick skrev for 4 timer siden: Men forslaget ditt @Komodo er interessant også Jeg har tegning av Argofeten, så dimensjonene er klare til innfesting. Men jeg får ikke til å se for meg eksakt hva du tenker. Altså jeg tror jeg forstår konseptet, men ikke det designet du har tenkt på nå. Mulig jeg kan få til noe av det på jobben. Kan andre materialvalg være mulig? Vi driver ikke så mye med aluminium. Helt unødvendig selvsagt, men litt kulere enn å bare dreie fire distansehylser og legge mellom. Bare bruke muttere blir jo for simpelt, det går ikke Og ja, du kan selvsagt lage denne i rustfritt. Aluminium var bare et eksempel fordi det er lett. 1,25-2mm syrefast blir gull 👍 Fort gjort å knekke opp hvis dere har plateverksted på jobben. Ei firkantet plate, og fire knekk i kantpressa. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ttopp Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Hulda skrev for 12 timer siden: Ta en titt her: mrbf som jeg har er sertifisert 10.000 a på 14v så har selv ut fra noe reasech at det er nok for mine 2x150ah litiumbatterier. Siden jeg har en på hvert batteri. Men for en stor bank som dett er hadde jeg nok valg T eller nh00 Link to post
Hulda Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April @Ttopp: Det vil jeg tro er tilstrekkelig til å sove godt om natten. Har du en link til der du kjøpte MRBF? T-serie sikringer er etter signde nokså vanskelig å få tak i. NH er grei standard i Europa. Link to post
Ttopp Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April @Hulda Jeg handlet her ( se linker)blir mva oppe på prisene men er ok priser så blir som i norske butikker, men de har godt utvalg i ting jeg ikke har fått tak i her. https://www.tradeinn.com/waveinn/en/blue-sea-systems/1370/nm?products_search[query]=Blue Sea Systems Terminal Fuse#fq=id_tienda=7&sort=order_rec;asc@fecha_primera_alta_modelo;desc&fe=&pf=marca=1370&start=384 https://www.tradeinn.com/waveinn/en/boats-and-equipment/11271/f?products_search[query]=fuse terminal mrbf de har også støre blokker for 3 mrbf ente med felles inngang eller separert. de har også T fuse https://www.tradeinn.com/waveinn/en?products_search[query]=Class T Fuse er litt vaskelig å søke hos de så de har mer en du tror så bruk google Link to post
Hulda Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Takker, kommer til å benytte meg av dette foretaket! Jeg har adresse også i Sverige :-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn