Jump to content

Oppgradering av forbruksbank (lithium) og omlegging av nåværende ladekonsept med ny Multipluss - råd


dennrick

Recommended Posts

Her er betingelsene:

Screenshot_20250421_114719_SamsungInternet.jpg.9df36e9496eba0201f89c5ba7bf44d19.jpg

Når jeg kjøper for NOK 504,99 blir det NOK 631,24  pluss gebyr.

Når samme produkt koster SEK 521,99 blir det lev. Strömstad NOK 574,19.

 

Det er slik 'je ser det'. Mulig jeg tar feil, vilket er heller normalen enn unntaket.

Link to post

Ikke vet jeg lenge siden jeg handlet men ser det i så fall blir billigere til Sverige så bare å bestille dit. 
 

sjekket noe om dette tidligere å bestille til Spania til familie der som reiser og det ble den gang ikke mye forskjell ( stort sett gebyret) men nå ser det annerledes ut. 
 

Så du har helt rett mye billiger til Sverige nå.

Link to post

Bra oppgradering du gjør dennrick! Holder på med akkurat det samme, og ser vi har valgt mange like komponenter. Jeg ser også at du har dratt en gulgrønn kabel fra chassis på MP. Kan jeg spørre hva du valgte å koble den til? Her er det flere teorier ute og går.

Link to post

Mistanken min om at vi ikke hadde utstyr i fabrikken (CNC maskiner og mekanisk montasje) til å knekke plater stemmer. Vi har ikke det. Vi samarbeider dog med en lokal smie i bygda, så det lar seg jo gjøre å få laget den platen du skisset over @Komodo, men jeg ser for meg at det kan bli et plassproblem. Samme design i vertikal retning hadde nok fungert bedre, uten at jeg har sjekket grundig siden jeg ikke er i båten nå. Gutta på jobben klarer selvsagt det meste, men de hadde måttet ty til varme og bruke litt tid på det. Så jeg heller kanskje litt mot det @Seilars har foreslått? Det er høy aktivitet både i fabrikken og hjemme med konfirmasjon om to uker (den ene junioren).

 

Tok en tur og tittet på hva vi har av deler på lager idag. Jeg tok et bilde under av en "bushing" / foring, syrefast, som et eksempel. Denne er 15 mm lang/høy og har Ø16/Ø18, ref den ene enden - den får en ganske tynn endekant der. Kan noe tilsvarende dette være et greit alternativ for å fore ut Argofetene fra treplata? Vi har en rekke andre tilsvarende deler også, også med større byggelengde. En hylse fant jeg dog ikke. Muttere og skiver kan sikkert også fungere siden jeg er ute etter en praktisk løsning. Hva tenker dere? Er potensiell varmetransport fra Argofet, gjennom valgt utforing/skrue og inn til treplata noe man da isåfall ser bort ifra?

 

Utforingsamlebilde.jpg.8872381334b601e6944e7faac80e1e46.jpg

 

Dernest etter tips over: I tillegg til å stripse fast kabler bedre enn på bilder her og lengre opp i tråden, så har jeg også tenkt på å sikre ned fra 200A til 150 A med ANL sikringer. Med tre lithiumbanker som er koblet i parallell, så er det tre av disse sikringene som står montert i plusskinnen til venstre i bildet her (da bildet ble tatt var det fortsatt en del som ikke var tilkoplet). Nå er jo "anlegget" operativt, så det jeg tenkte jeg skulle sjekke innom her med er hva som er beste prosedyre nå for å bytte disse sikringene?

 

Det jeg har tenkt på så langt er følgende:

1. Frakople 220V mellom brygga og båten, og så skru av Multiplusen med den fysiske bryteren som sitter på den.

2. Skru av alle laster, etterfulgt av alle hovedbrytere - hvilket i min båt vil si bryter til Lithium- og thrusterbanken, og også til startbatteriet.

3. Minuskabel som går fra minusskinnen til shunt: Koble den vekk fra minusskinnen.

4. Løsne og fjerne eksisterende tre stk 200A sikringer fra plussskinnen

5. Montere nye 150A (tre stk) sikringer på plusskinnen

6. Montere på en ekstra 2x70mm2 kabel på batterisiden til shunten. Nå er det bare en stk der.

7. Montere de nevnte 2x70mm2 kablene til minusskinnen igjen.

Kabelmontering.jpg.3489f3e2181dea4647ed80ad962c458e.jpg 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Siden jeg er under utdanning innen elektro, overlater jeg svaret til andre.

 

Så lenge Argofet'en ikke gløder, er skruer med muttere som distanse plenty godt nok. Det er bare snakk om en centimeters klaring for å få luft-trekk mellom treverket og Argofet. 

Link to post

Det jeg ser av risiko er kortslutning mellom + og - . Det er kortere mellom minus og usikret pluss enn lengden på det verktøyet du bruker. 

 

Forslag til løsning, forutsatt at han som monterte har satt ett deksel på pluss sikringsholder. 

 

•Tape en plastpose over minusskinnen, det kan være en brødpose med en tape bit på som du henger så den dekker minus skinnen.  Det vil forbedre oddsen i din favør om du plutselig kommer på at du trenger en skrutrekker eller noe, og ikke tenker deg om. 

•Isoler verktøyet du bruker med elektrikertape.

•Skift sikringene først, og sett på igjen deksel. 

•Deretter ser du om pluss i området er skikkelig dekket til før du begynner på minus delen av jobben. Kanskje en midlertidig tape/litt plast tildekking på den koblingen oppunder benken som jeg tror er sikring til multiplus. 

• Ikke legg verktøy på batterier, legg heller en søppelsekk over dem om det mangler beskyttelse på polene. 

 

Du bør også bruke en form for vernebriller når du jobber i områder der batterier kan kortsluttes.  Alle båter bør ha ett par med vernebriller liggende til slike batteri jobber. 

 

Når alt dette er sagt, så er dette en enkel og kjapp jobb som pleier å gå bra selv for dem som ikke bruker de metodene som jeg beskriver. 

 

 

 

 

 

 

Link to post
dennrick skrev for 1 time siden:

Hva tenker dere? Er potensiell varmetransport fra Argofet, gjennom valgt utforing/skrue og inn til treplata noe man da isåfall ser bort ifra?

Ja, det tenker jeg du kan. Du har også dårligere varmeledning i en rustfri mutter enn i aluminium. Det med å ikke bruke mutter som hylse var jo selvsagt bare tøys, og den platebraketten jeg skisserte var jo en helt unødvendig innretning, mest for moro :smiler:

Link to post

Det er foreslått 20mm klaring, så da kan jeg godt gå for det.

 

Takk! God tilleggsforslag dette for å forhindre kortslutning. Jeg har stor respekt for strøm, så jeg kommer til å tenkte meg godt om her. Jeg har i tillegg til pulverapparatene også et skumapparat som skal kunne fungere på elektriske branner opp imot 1000V. Jeg har også planer om å bruke hansker og vernebriller. Ja, det er deksel på plusskinnen. Da dette ble montert, så ble det brukt en kort skrallenøkkel (heter det det?) med en grei forlenger på. Jeg ser for meg at jeg vil betjene den fra høyre side når jeg kobler vekk minus.  Den jeg har er kledd med gummi.

 

@Seilars Tenker du da at jeg skal håndtere plussdelen før jeg fikser minusdelen slik jeg beskrev det over? Jeg trodde man alltid skulle koble fra minus først før man skulle jobbe med pluss der sikringene står?  

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
3 minutes ago, Komodo said:

Ja, det tenker jeg du kan. Du har også dårligere varmeledning i en rustfri mutter enn i aluminium. Det med å ikke bruke mutter som hylse var jo selvsagt bare tøys, og den platebraketten jeg skisserte var jo en helt unødvendig innretning, mest for moro :smiler:

 

Du la inn noen ledetråder i det du skrev så jeg forsto det, men jeg vurderte det likevel :smiler:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
2 hours ago, Ben Sin said:

Bra oppgradering du gjør dennrick! Holder på med akkurat det samme, og ser vi har valgt mange like komponenter. Jeg ser også at du har dratt en gulgrønn kabel fra chassis på MP. Kan jeg spørre hva du valgte å koble den til? Her er det flere teorier ute og går.

 

Jeg spurte om dette og fikk til svar at teorien der var at den skulle på en felles minus. Før dette hadde vi snakket litt om en ganske solid kabel som var montert på kjølen (25mm2?). Den forsvinner inn under dørken og går vel da til resten av systemet slik det er fra verft. Slik bildene tyder på over, så tror jeg den er montert på shunten, men er usikker på hvilken side. Men vi holdt på litt forskjellige ting. Jeg trakk kabler på håpløse steder. For alt jeg vet, så har han skjøtet den og koblet den et annet sted. Jeg kan sjekke når jeg er i båten neste gang. Hvilke teorier er der ute ? :smiler:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 8 timer siden:

eilars Tenker du da at jeg skal håndtere plussdelen før jeg fikser minusdelen slik jeg beskrev det over? Jeg trodde man alltid skulle koble fra minus først før man skulle jobbe med pluss der sikringene står


Du har sannsynligvis en hovedbryter på minus som du legger ut.  Unngå å lade eller forbruke kraftig før du skal gjøre jobben. Du skal splitte en batteribank, og da er det greit om det ikke går strømmer mellom gruppene.  Vent derfor gjerne også 5-10 minutter etter at du har lagt ut om du vil være ekstra forsiktig. Har du DC tang, så ville jeg målt strøm med den. Det er jo kjapt gjort å verifisere at det går lite eller ingen strøm. 

Link to post
dennrick skrev for 23 timer siden:

Jeg spurte om dette og fikk til svar at teorien der var at den skulle på en felles minus.

 

Om du ikke alt har det, så anbefales skilletransformator når du kobler jord på minus skinna.

 

Jeg skal beskrive hvorfor:

 

Tenk deg at naboens båt har en frostvakt i motorrom. Den har en liten jordfeil, dvs. den ene fasen har kontakt med chassis på denne frostvakten. Denne jordfeil strømmen går i jordlederen i naboens landstrømskabel til den samme strømstolpen som du er tilkoblet (han har ikke jordet  minusskinne). Derifra skulle den normalt fulgt kabelen innover brygga. Men så ligger din båt der, og du har nettopp koblet opp en ny inverter, og jordfeilen tar alltid den veien med minst motstand. Nå er den veien inn din landstrømskabel, til inverterens jordklemme, over på inverter chassis, til felles minus, deretter via en kraftig 95mm2 kabel til motorblokka, og over på seildrevet.  Seildrevet er ett utmerket jordspyd, og fra seildrevet er det rene motorveien for jordfeilen som skal tilbake til energiverkets transformator. På veien spises seildrevet opp, for det er i aluminium. 

 

Den 25mm2 kabelen som er koblet på kjølen høres ut som lynavlederen. Den tror jeg går opp i mastefoten.  Den er vel blå, og ikke gulgrønn.

 

 

Link to post
21 minutes ago, Seilars said:

Den 25mm2 kabelen som er koblet på kjølen høres ut som lynavlederen. Den tror jeg går opp i mastefoten.  Den er vel blå, og ikke gulgrønn.

Det høres plausibelt ut. Den går i retning av der hvor masten står.

 

Det er god kunnskap du deler ut her. Nyere båter fra Bavaria tror jeg leveres med skilletransformatorer? Min har ikke det. Motorbåten min hadde heller ikke dette etter at vi fikk inn en kraftig inverter i den.

 

Men dersom jord ikke da skal koples til minus skinna, her er den vel koplet til last siden på shunten, hva er riktig sted å kople jord til Multiplusen?

 

Jeg har hørt om dette tidligere og noen ganger skrur jeg av alt og reiser hjem fra båten uten å ha koblet til 220V.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev for 13 timer siden:

Det er god kunnskap du deler ut her. Nyere båter fra Bavaria tror jeg leveres med skilletransformatorer?

 

Det vet jeg ikke nok om, er noen år siden jeg har studert det elektriske i en ny Bavaria. De som jeg har studert har vært bygget etter en iso norm der landstrøms jord kan holdes unna minus. Nøyaktig hvilke kompenserende tiltak som gjør det mulig utover 30mA jordfeilbryter vet jeg ikke. Vår båt er en av dem som ble levert fra verft uten minus og landstrømsjord sammenkoblet, og det er volvo penta veldig glade for.  De skriver tydelig i brukermanualen at motorblokk ikke må forbindes til landstrøms jord. Men når man bygger om det elektriske på 230V siden, så  er det sannsynlig at man kan ha tuklet med opprinnelig godkjenning. Da er tilkobling av jord til minus en måte å få myndighetene fornøyde på. Myndighetene har ansvar for at ting er sikkert, så får båteier velge løsning. Men du kan jo spørre deg selv hvorfor volvo penta og de europeiske verftene har lagt så mye energi ned i å ikke legge denne forbindelsen mellom jord og minus. 

 

Disse tingene er kompliserte. Som du ser så har han som monterte multiplus hos deg sannsynligvis gjort det riktige, men han har samtidig bygget en motorvei for alle jordfeil på brygga gjennom din båt. Beste løsningen er skille transformator. Regner med at han har informert deg om disse tingene ettersom han har utført såpass mange slike jobber før.  Da er vel dette noe han driver med til vanlig, og han  kjenner til normene som er benyttet ved bygging av din båt. Iso normene som båten din er bygget etter på ulike områder står nevnt i «Manual for owners and skippers» som fulgte båten da den var ny. Tror det er veldig mange europeiske båter som er bygget etter disse normene. Men slike normer koster penger å laste ned, så det er ikke noe hvem som helst laster ned uten grunn. 

 

Vet ikke om du ble noe klokere av denne lange avhandlingen. Installasjon av invertere i båter er så forskriftsmessig komplisert at mange elektro installatører ikke ønsker å ta slike jobber.  Det ender gjerne med at båteier gjør det selv, eller får noen på brygga som kan litt om alt, til å ta på seg oppdraget.  Det som da ofte skjer er at han som monterer ikke kjenner båtens oppbygning eller hvilke forskrifter som gjelder. Men han får det til å fungere.  Problemet oppstår først dersom det skjer en strømulykke ombord. Men du har jo både jordfeilbryter og jordet minus, så din båt er ikke min bekymring. Problemet ditt er vel heller risikoen for tæring på drevet. 

 

Det finnes mange tråder om jording, og jeg ønsker ikke at denne tråden din skal bli en tråd om det. Men samtidig greit å informere deg om hvilke endringer det kan føre til når man kobler sammen minus og landstrøms jord. Det er tross alt båteier som velger om han vil montere skille transformator. Du kan også velge hvilke brytere som skal være innkoblet i hjemmehavn.  Hos oss er alltid 12V minus til motor brutt i en «motor hovedbryter»  når vi ligger i havn.  Vi plugger også alltid ut bereder. På det viset så finnes det ikke 230V eller 12V i nærheten av motoren vår i hjemmehavn. Det er tross alt seildrevet som er bekymringen mtp. tæring. 

 

 

Link to post

Det er korrekt at kravet, når man ikke har skilletrafo, at båtjord/landjord skal kobles til sjøjord. Og det er en grunn til at jeg skriver 'sjøjord'. Fordi en del motorfabrikanter som leverer seildrev leverer motor og drev elektrisk adskilt fra hverandre ved hjelp av isoleringssett. Så da må man lese instruksjonsboken for motoren. Og ohme mellom motor og drev og forsikre seg at motstanden går mot uendelig, eller ikke. 

 

Båter med aksling kan ha fleksibel kobling mellom propellaksling og gir som elektrisk kobler motoren fra sjøjord. 

 

Og da blir frågan, om man kobler landjord til batteri minus, hvilke andre detaljer om bord som er koblet til sjø vil da gå i oppløsning om eventuell 'Zinc Saver' pakker sammen eller blir overbelastet?

 

Dette er etter min oppfatning så viktig at jeg ikke ville overlatt det til tilfeldighetene. 

Link to post
Hulda skrev 35 minutter siden:

Fordi en del motorfabrikanter som leverer seildrev leverer motor og drev elektrisk adskilt fra hverandre ved hjelp av isoleringssett. Så da må man lese instruksjonsboken for motoren. Og ohme mellom motor og drev og forsikre seg at motstanden går mot uendelig, eller ikke. 

@dennrick har en slik motor, D2-55F med 130s seildrev. Motor skal være isolert fra seildrevet i følge volvo penta. 

Link to post

Så da vil ikke drevet bli påvirket av jord koblet til batt. minus, om isoleringen fungerer.

 

Dette er ikke noe enkelt tema. Rett frem rent teoretisk. I praksis er fallgrubene nærmest uendelige.

 

I Hulda vil inverter jord bli koblet jordskinnen, som er felles jord med all 220 V i båten. Fungerende jordfeilautomater 30 mA. Ingen N-skinne montert. Skilletrafo. Jeg har den utfordringen at hele skroget er elektrisk ledende.

Link to post

De siste innleggene deres over her later til å være viktige! Jeg vet bare at Multiplusen ble jordet mot minus - og det er da dette som var "motorveibyggingen" du siktet til over, @Seilars ?

 

Ellers ble det gjort noen små grep på 220V panelet med å flytte en lader til en annen sikring, men ikke så mye annet. Var originalt fra verft, og siden jeg som du korrekt påpeker har VP D2-55F, så er det kanskje naturlig å tenke at det ikke var forbindelse mellom jord og minus originalt ? Det jeg vet jeg har er det du tenkte var lynavleder med en solid kabel koblet til kjølen, samt en gjennomgående skrogbolt med anode på utsiden. På innsiden er det en eller to tynne kabler. Men er usikker hvor de er koplet til. Det skal jeg sjekke neste gang jeg er i båten.

 

Om jord og dette temaet, så ja, det syntes jeg er komplisert. Skulle nesten ønsker noen ganger at jeg hadde blitt elektroingeniør og ikke maskin :smiler:

 

4 hours ago, Hulda said:

Dette er etter min oppfatning så viktig at jeg ikke ville overlatt det til tilfeldighetene. 

 

Kan jeg tolke dette dithen at det ikke er sikkert det vil bli noe problem dersom alt er iorden med brygge og de andre båtene der tilkoplet samme strømstolpe, men det vil definitivt bli det dersom situasjonen er motsatt? Og begge dere nevner skilletransformator. Såååååå....... da bør jeg bruke noe av feriepengene på det kanskje? Det blir vel isåfall Victron det da sikkert. Da ryker det minst 10k med innstallasjon tipper jeg. Er det anbefalingen deres? Ja/nei? :smiler: Hvor fort skjer en slik "oppspisningsskade" ?

 

Ellers: Det kom en Ruuvi sensor til motorrommet i båten i posten idag fra Seatronic. Jeg skjønner ikke forskjellen på den jeg hadde bestilt nå - sort, og de hvite, runde som har en silikon kapsling. Det ble den sorte siden den var på lager. Kom sammen med tre stk ANL sikringer på 150A som skal på plusskinnen, ref over. Glasset på den ene var knust, men de sendte ny sporenstreks idag. Ellers så ble jeg en stolt eier av en tilsynelatende skikkelig presstang til kabelsko 50mm2 - 70mm2 - 95mm2 idag + noen kabelsko og skjøtehylser fra Onninnen Ekspress her i Drammen. Jeg skal bl.a ha på en stk 70mm2 minuskabel til mellom shunten og minusskinnen, så den kabelen må jeg lage av rester etter jobben som ble gjort. Jeg er også spent på hvor varmt det blir i motorrommet, og det skal Ruuvisensoren finne ut. Med den nye dynamoen blir det kanskje varmere enn det det har vært tidligere, spesielt dersom dynamoen skal sende 160A til Argofetene i 5 timer. Så jeg tenkte jeg skulle oppgradere 70mm2 kabelen fra dynamoen til Argofetene til 95mm2, og oppgradere forbindelsen mellom Arofetene sin input bolt fra 50mm2 til 70mm2. Tanken er vel at ambient temperatur kan styre varmen i kablene mer enn strømmen som går der. Som nevnt over, så var ikke kablene veldig varme, og jeg kunne ta på de og kjenne "lunken". Men jeg hadde som nevnt også en luke åpen. Dynamoen har vel en arbeidstemperatur på ca 90-95C, motoren ca 85-90C.

 

En ting til: Gummihetter til batteripoler. De finnes på alle batterier til start og thrusterbatterier. Jeg er ikke kar om å finne disse i en butikk. Var innom flere idag, også bilbatteributikker. Vet noen hvor disse selges? Jeg kunne tenke meg å få isolert polene til den originale batteribanken der polene nå er helt eksponert, bare dekket til med en dørkeplate.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Dette er arrangementet til baugthrusteren. Det er det samme til start- og akterthruster. Solide gummihetter som dekker polene. Jeg mekker her med innstallering av separat lader jeg kan bruke i uthavn, så det er derfor ikke alle er på.

 

Hvor får man tak i disse gummihettene?

Gummihetter.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Du har fått mange gode poenger fra @Seilars her @dennrick, ikke minst ang. skilletrafo. Det er nok den beste måten å sikre seg mot utilsiktet tæringsskader. Bare pass på at den blir forskriftsmessig installert dersom du går for dette. 

 

Her er hva forskriften sier om jording 

Til13-Jordplate.PNG.a8fac25871a141ab28f83fa0f7c31292.PNG

 

Og her er hva NEK sier om hvordan skilletrafo skal kobles

Eksempelplandstrm01.jpg.6e097e3e7ddc789ddb89425181b41047.jpg

 

Eksempelplandstrm02.jpg.23f76a8be16e7f88fa3c8b9988eb9a4b.jpg

 

 

Link to post

Takk @Komodo Definitivt. Jeg har allerede lagt inn en request til Vestfold Elektro-Diesel. De har vært i båten min før og fikset et merkelig oppsett på en magnet ventil som tappet startbatteriet dersom man glemte å skru av bryteren. Etter hentetur i 2022 fra Kristiansand og nattseilas til Risør, så glemte jeg det før vi gikk til sengs etter midnatt. På morgenen var det tomt. Dårlig batteri. Hadde nok skjedd flere ganger med forrige eier. Fikk start etter lading og frokost med en brødskive med kabelost. Har byttet startbatteri:smiler:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 57 minutter siden:

Ellers ble det gjort noen små grep på 220V panelet med å flytte en lader til en annen sikring, men ikke så mye annet. Var originalt fra verft, og siden jeg som du korrekt påpeker har VP D2-55F, så er det kanskje naturlig å tenke at det ikke var forbindelse mellom jord og minus originalt ?

Det er god grunn til å mistenke det ja. 

 

dennrick skrev 59 minutter siden:

Kan jeg tolke dette dithen at det ikke er sikkert det vil bli noe problem dersom alt er iorden med brygge og de andre båtene der tilkoplet samme strømstolpe, men det vil definitivt bli det dersom situasjonen er motsatt?

Ja, det kan fort bli slik. 

 

dennrick skrev 1 time siden:

bør jeg bruke noe av feriepengene på det kanskje?

Er jord tilkoblet minus i tillegg til landstrømsjord, så bør du montere skilletrafo.  

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...