Jump to content

Oppgradering av forbruksbank (lithium) og omlegging av nåværende ladekonsept med ny Multipluss - råd

dennrick

Recommended Posts

dennrick skrev 1 time siden:

Med den nye dynamoen blir det kanskje varmere enn det det har vært tidligere, spesielt dersom dynamoen skal sende 160A til Argofetene i 5 timer.

Ja, den genererer mye varme, men du har vel også ei vifte i rommet, og rommet ditt er ganske stort.  Tipper at det ikke er så veldig ille, kanskje 45 grader.  Det er 45 grader som ligger til grunn for de strømføringsevnene som jeg har referert til. En 70mm2 i 45 grader kan håndtere 190A. Foreslår at du måler temperatur først, men 70mm2 på hele strømveien som går til lithium inkludert argofet er nok ett minstekrav.  

Det blir spennende å se hva vi får av varme i motorrommet med den nye Ruuvi sensoren.

Fra Drammen til Strømstad imorgen i bil for å handle litt til konfirmasjon (jeg vet ikke hvor mye vi sparer på dette nå), så vi skal innom Maritim på Slependen for å kjøpe en meter 95mm2 som skal fra dynamoen til Argofet nr 1. Så tenkte jeg at jeg skulle erstatte 50mm2 på Argofetene (jeg har to stk 200/3) til 70 mm2. Fra hver sin Argofet går det så to stk 50 mm2 til plusskinna til batteriene.

Ja, vi har en vifte som suger inn luft, og en jeg tror blåser luft ut. Husker du at jeg nevnte dette @Komodo da vi holdt på med ankervinsjen? Det isåfall den på babord side.

I motorrommet i motorbåten (39 foteren) fikk vi ca 40 grader. Det var gigantisk sammenliknet med dette i seilbåten. Der satt det også to D4-300 med to originale dynamoer og to stk Argofet.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Etter min oppfatning bør du definitivt spandere en skilletrafo og få denne installert med samsvarserklæring fra elektroansvarlig foretak. Hulda har hatt skilletrafo en årrekke og fikk installasjonen godkjent i 2010 av Bravida. Jeg gikk for 16 A skilletrafo fra Noratel. Dette er en ringkjernetrafo uten elektronikk. Jeg vet ikke hvordan elektroniske skilletrafoer fungerer, eller hvor pålitelige de er. 

Ellers er det bare fantasien som setter grenser for hva som kan gå galt. Med skilletrafo, er båten sitt eget elektriske univers. Alle jordforbindelser er internt i båten. Slik er det i hvert fall hos meg, koblet opp som TT-anlegg. Alle mine tre jordfeilautomater fungerer. Jeg har aldri hatt en utkobling, aldri tatt en sikring. Jeg har to kurser ut fra skilletrafo, en kurs på 10 A og en kurs på 16 A som kun går til koking. I tillegg kommer det inn en kurs på 'fellesanlegget' fra aggregatet. Denne kursen er sikret med jordfeilautomat på 16 A.

Etter det jeg ser for meg inn i fremtiden er at min fremtidige inverter blir koblet på 12 V-siden etter amerikansk standard (ABYC). Grunnen er at informasjonen er ganske tilgjengelig på YouTube. Her kommer blant annet krav om at der man kjører parallelle kabler til/fra et punkt (f.eks. mellom batteri og inverter) skal hver av kablene sikres med egen sikring. Jeg er ikke sikker på om det er slik i Europa/Norge. I USA er det nokså strikte krav til kabling som gå gjennom 'varme områder' som motorrom når det gjelder hvor mange A reduksjon som gjelder.   

Takk igjen. Et annet poeng som @Seilars la på bordet var dette med hvem som har lyst på oppdraget. Jeg spurte huselektrikeren vår, dvs han vi har brukt til oppussing av dette gamle huset fra 1927. Han sa nei. Han hadde hjulpet en på brygga, men han ville ikke ha dette oppdraget.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hulda skrev 9 minutter siden:

I USA er det nokså strikte krav til kabling som gå gjennom 'varme områder' som motorrom når det gjelder hvor mange A reduksjon som gjelder.   

Det er slik i Norge også.  Står i NEK410. 45 grader er normalen, varmere så reduseres strømføringsevnen.  Har man en ledning som tåler 70 grader, så er korreksjonsfaktoren 0,77 om motorrommet holder 55 grader.  60 grader er det varmeste man kan ha i omgivelsene til en PVC kabel som tåler 70 grader.  Korreksjonsfaktoren er da 0,63.  Så om en slik 70mm2 har omgivelsestemp på 60 grader, så er strømføringsevnen 119A om den ligger alene. Bunter man den sammen med flere, så er det enda mindre. 

2 minutes ago, Seilars said:

Det er slik i Norge også.  Står i NEK410. 45 grader er normalen, varmere så reduseres strømføringsevnen.  Har man en ledning som tåler 70 grader, så er korreksjonsfaktoren 0,77 om motorrommet holder 55 grader.  60 grader er det varmeste man kan ha i omgivelsene til en PVC kabel som tåler 70 grader.  Korreksjonsfaktoren er da 0,63.  Så om en slik 70mm2 har omgivelsestemp på 60 grader, så er strømføringsevnen 119A om den ligger alene. Bunter man den sammen med flere, så er det enda mindre. 

Det er vel da et argument for å oppgradere dynamokabelen til 95mm2 ?

Det er aldri feil å legge en kraftig dynamokabel, spesielt i ett motorrom. Men sørg for at den kabelen som du kjøper tåler 70 grader eller mer.  Rimelige båtbutikk PVC kabler som kun tåler 60 grader skal ikke ha varmere omgivelser enn 50 grader.  En annen ting når du først bytter den kabelen. Var ikke så imponert over hvordan den gamle var lagt.  Husk at den motoren rister veldig mye på tomgang, det gjør ikke båten.  Det jeg vil frem til ar at du bør prøve å feste den nye 95mm2 kabelen i noe på motoren som rister likt, så den ikke rister løs i koblingen på dynamoen. Det medfører nødvendigvis en liten omvei bakover før du går frem igjen.  Du finner sikkert på noe. 

20 hours ago, Seilars said:

En 70mm2 i 45 grader kan håndtere 190A. Foreslår at du måler temperatur først, men 70mm2 på hele strømveien som går til lithium inkludert argofet er nok ett minstekrav.  

Will do :smiler: Jeg har faktisk også et tang-amperemeter. Det skal jeg bruke til å sjekke litt her og der med denne nye installasjonen.

Fikk tak i kabel fra Maritim idag. Kjøpte 1,5m av 95mm2 og 50mm2. 70mm2 har jeg et par meter igjen av. Så da blir det 95mm2 fra dynamo til Argofet 1. Derfra går original kabelen i båten til plusskinnen til de tre batteribankene. Den er på 50mm2 ser det ut til. Det kan være 70mm2, men det er vanskelig å avgjøre/se. Dernest vil jeg oppgradere 50mm2 forbindelsen fra input på Argofet 1 til Argofet 2 med en 70 mm2. Fra Argofet 2 går det en ny 50 mm2 kabel til plusskinnen til batteribankene også. I tillegg går det jo også kabel til startbatteri og to thrusterbanker. Det må jo selvsagt være derfor ladingen underveis til båtplassen steg fra 130 til 150A på lithium banken (ihht batterimonitoren) - AGM bankene hadde fått det de trengte, så da kom det mer til lithiumbanken antar jeg.

Dette med risting har jeg ikke tenkt på, men som du sier, jeg skal se hva jeg finner på. Det blir isåfall en stripsejobb. Ellers er det jo en sprengskive på innfestingen til dynamoen, men det holder kanskje ikke? Uansett en påminnelse om at jeg skal sjekke tiltrekning innimellom på koblinger.

Jeg legger ved et bilde av de nye kablene jeg fikk tak i idag sammen med presstanga jeg kjøpte igår. Denne tanga forstår jeg ikke. Det er en cimco 10 4202 og er ment for 50/70/95mm2. Men hverken 50 eller 95 kabelsko passer inn i tanga. Forsøkte å klemme litt på 95 kabelskoen i det ytterstesporet som er til 70, men jeg vet ikke om det finnes noen som er sterke nok i verden til å klare å få mer enn et lite merke i kabelskoen. Den tanga vi brukte under installasjonen hadde lange håndtak. Med mindre det er en helt annen måte å bruke denne presstangen på som jeg ikke har forstått, så kommer jeg til å be om å få igjen pengene. (det vil komme på røde krympestrømper med lim etterhvert).

Fortsatt ingen som vet hvor man får tak i gummihetter til batteripoler? Jeg har muligens funnet noe på Temu...

Kabler og presstang.jpg

dennrick skrev 4 minutter siden:

Så da blir det 95mm2 fra dynamo til Argofet 1.

95 kvadrat fra dynamo er bøs dimensjon 😎 Blir ikke mye varme i den ledningen der 👍

Dette med risting har jeg ikke tenkt på, men som du sier, jeg skal se hva jeg finner på. Det blir isåfall en stripsejobb. Ellers er det jo en sprengskive på innfestingen til dynamoen, men det holder kanskje ikke? Uansett en påminnelse om at jeg skal sjekke tiltrekning innimellom på koblinger.

Trekt til med riktig moment så skal den ikke løsne. Men det er et veldig viktig poeng som @Seilars trekker fram at tykke, tunge kabler ikke må få henge fritt og belaste terminalene.

Jeg legger ved et bilde av de nye kablene jeg fikk tak i idag sammen med presstanga jeg kjøpte igår. Denne tanga forstår jeg ikke. Det er en cimco 10 4202 og er ment for 50/70/95mm2. Men hverken 50 eller 95 kabelsko passer inn i tanga. Forsøkte å klemme litt på 95 kabelskoen i det ytterstesporet som er til 70, men jeg vet ikke om det finnes noen som er sterke nok i verden til å klare å få mer enn et lite merke i kabelskoen.

Det der må være feil. Den tanga må være ment for noe helt annet. Nærbilde?

dennrick skrev 15 minutter siden:

Denne tanga forstår jeg ikke.

Nei, og det kan jeg godt forstå. Det er ikke ei tang til å presse kabelsko med, men ei tang til å presse på endehylser/niter.  Endehylser er tynne, og det trengs ikke så mye kraft. Den tanga du trenger er gjerne stor og lang, eller hydraulisk/ har en utveksling. 95mm2 krever masse kraft. 

Jeg stusset litt når jeg så de korte håndtakene, men tenkte at den kanskje hadde innebygget noen mekaniske fordeler ift tilgjengelig ekstern kraft for å presse. Men dengang ei. Glad for engasjementet på tråden her, og for at dere ikke spør om jeg klarte ingeniørskolen:smiler:

Jeg lette litt på nettet for å finne ut om denne tanga er ment for andre ting, men det må jo være det som er svaret @Komodo

Her har jeg rett og slett kjøpt feil produkt til jobben.

Tang1.jpg.d76853bb25e0c91e24cfff0e56578b2c.jpgTang2.jpg.04cf9d0c5b1bb024924f93c210aab32f.jpg

dennrick skrev 2 minutter siden:

Jeg stusset litt når jeg så de korte håndtakene, men tenkte at den kanskje hadde innebygget noen mekaniske fordeler ift tilgjengelig ekstern kraft for å presse. Men dengang ei. Glad for engasjementet på tråden her, og for at dere ikke spør om jeg klarte ingeniørskolen:smiler:

Vi begynte å lure litt. Var vel litt inne på om du burde prøve å få refundert skolepengene 🤣

6 minutes ago, Seilars said:

Den tanga du trenger er gjerne stor og lang, eller hydraulisk/ har en utveksling. 95mm2 krever masse kraft. 

Det var det vi brukte under installasjonen. Jeg har bare tabbet meg ut med dette innkjøpet. Forhåpentligvis kan det fikses på mandag :smiler:

3 minutes ago, Komodo said:

Du bor litt langt unna, hvis ikke kunne du lånt tanga mi. Har ei hydraulisk tang som presser sekskant. Blir veldig bra. Har tom brukt den tanga til å presse fittings på lavtrykksslanger på pusteventilene 😅 Tanga befinner seg forresten i Fredrikstad for tiden, hos @labbetuss 😊

Det var vel den vi brukte da vi holdt på med ankervinsjen ? Den var helt suveren.

1 minute ago, Komodo said:

Vi begynte å lure litt. Var vel litt inne på om du burde prøve å få refundert skolepengene 🤣

Haha - dette er bra. Artig å dumme seg litt ut for å glede andre. Det får være mitt bidrag idag til en fin lørdagskveld til kapteinene :tommel_opp:

En mekanisk ingeniør bør aldri forlate prinsippet om kraft x arm :smiler: Mitt forsøk på å gjenvinne noe ære.

image.png.763bf4fd2a3ed1da51e3b4ae162c461d.png

Jeg har tilsvarende tang fra Biltema. Den er en snau meter lang og veier et par kilo. Og når man skal krimpe 95 kvad. ringkabelsko som tangen er beregnet for, trengs det korrekt blanging av hvalpefett og muskler. Rette ringkabelsko har jeg lokalisert hos Abiko.

dennrick skrev 11 minutter siden:

Det var vel den vi brukte da vi holdt på med ankervinsjen ? Den var helt suveren.

Stemmer👍 hadde glemt det i farta 😊

dennrick skrev 8 minutter siden:

Haha - dette er bra. Artig å dumme seg litt ut for å glede andre. Det får være mitt bidrag idag til en fin lørdagskveld til kapteinene :tommel_opp:

Veldig bra, trenger litt underholdning nå 😄  Har vært på dugnad i båthavna I hele dag, og nå kan jeg endelig strekke ut beina på verandaen med et glass pils, mens frua gjør klar lammesteka på kjøkkenet 😊 skål 🍻

20250426_192239.jpg.227a54a3633c90b110a9b6376b069615.jpg

Takk for tips @Seilars om riktig søkeord. Da blir det fikset.

Takk @Chiefengineer for tips. Den så grei ut.

Fikk mail idag fra Vestfold Elektro-Diesel, og de hadde desverre ikke tid til å installere en skilletrafo før sommeren. Nå ligger jo båten i Vrengen sundet på sommerplassen sin. Er det noen på denne tråden som vet om noen andre firmaer som kan utføre slike jobber, så rop gjerne ut :smiler:

dennrick skrev for 15 timer siden:

Fikk mail idag fra Vestfold Elektro-Diesel, og de hadde desverre ikke tid til å installere en skilletrafo før sommeren.

Ett firma som påtar seg oppdraget med å montere en inverter eller skille transformator må ha en elektro installatør som er kjent med denne typen maritime installasjoner.  Båt og bil firmaer har jeg sett at av og til påtar seg oppdrag uten å ha ett samarbeid med en elektroinstallatør på 230V.  Du bør lete etter noen til å utføre oppdraget ved å feks. bruke søkeord som elektroinstallatør og marine. Da finner du kanskje noen som vet hva de driver med innen normer, forskrifter, og kabeltyper. Rene hus installatører er ofte ikke gode på båter, og båt firmaer er sjelden kvalifisert for oppdrag på 230V.  Det firmaet du ønsker at skal hjelpe deg med dette har typisk oppdrag på mindre yrkesfartøy og ferger.  Det kan også hjelpe om du planlegger jobben og presenterer den for dem.  Tenker da på plassering og type skilletransformator, hvor kabler kan  trekkes, etc.  Småjobber på fritidsbåter er gjerne ikke så interessant for flere av disse firmaene, så oppdraget må kanskje selges litt inn.  De kan jo få en fortjeneste på transformator, kabel, materiell, og noen timers jobb. Det er synd at det har blitt slik at det er vanskelig å finne kvalifiserte fagfolk til å montere 230V i båt.  Det beste ville vært om slike installatører samarbeidet med bedrifter som utfører reparasjoner og montasje av annet utstyr i båter. 

Det er nok mye sant i det der Seilars.

Den gangen jeg fikk gått over anlegget mitt, var det ved Bravidia i Strömstad. De hadde blant annet jobben på de lokale fiskebåtene, fergene etc. Dog ville jeg vel foretrukket et norsk foretak, selv om regelverket i dag burde være harmonisert. Så i Tønsberg, Larvik, Horten eller Sandefjord må det vel være noen som tar oppdrag innen skipselektro.

Seilars skrev 9 minutter siden:

Det kan også hjelpe om du planlegger jobben og presenterer den for dem.  Tenker da på plassering og type skilletransformator, hvor kabler kan  trekkes, etc.

Oppdraget i båten din er ganske greit om du finner en plass til transformatoren.

Det går ett rør fra landstrøms inntaket til sikrings panelet.  Aktenfor sikrings panelet ønsker du å finne ett tørt sted med -20 til +40 graders omgivelses temperatur der du kan plassere en 3600W victron skilletransformator.  Røret splittes nærmest mulig dette stedet, og kabel frakobles i jordfeilautomaten, trekkes tilbake, og tilkobles på inngangen til skille transformatoren.  Deretter trekkes en ny tilsvarende kabel i røret, og den tilkobles på utgangen av skille transformatoren, og på jordfeilautomaten i båten. Benytt rør hele veien, også opp til skille transformatoren. 

Dersom du finner en plass til transformatoren, og hvor trase for kabel mellom inntak og jordfeilautomat ombord går, så kan det være enklere å få hjelp.  Da blir ikke dette ett håpløst oppdrag som det er enklest å si nei til. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...