Jump to content

Bergtatt på tokt - 2025

Pequod

Recommended Posts

Masse flotte bilder @Pequod :flagg_bp: 

Men et nerdespørsmål til. Hva er det for en gammel fabrikk du har foreviget her?

Pequod skrev for 23 timer siden:

Her var det bare en båt i hele gjestehavna da jeg ankom, men han har dratt. Istedenfor har det kommet tre båter i følge, samt to seilbåter, en av dem med tysk flagg, så nå er nesten den ene flytebrygga her full!

IMG_3645.JPG

Komodo skrev for 4 timer siden:

Masse flotte bilder @Pequod :flagg_bp: 

Men et nerdespørsmål til. Hva er det for en gammel fabrikk du har foreviget her?

Kom med et par ekstra bilder som jeg egentlig skulle lagt til tidligere i tektsen. Dette viser gamle Kittelsens båtbyggeri på Leikerøya under innseilingen til Risør. Holdt på fra etter andre verdenskrig og til begynnelsen av 80-tallet. Før det var det høvleri der. Nå tror jeg det er en fritidsbolig.

tom Cognac skrev for 6 timer siden:

Kona handler bare (First price) Cola uten sukker, smaker EKSAKT det samme som PepsiMax påstår hun, men koster under halve prisen, det er mye dieselpenger det :ler: 

Ikke helt enig i at det smaker akkurat det samme! Har dog drukket First Price før, men av kopivariantene foretrekker jeg den fra Grans, den synes jeg smaker best av dem, og bedre enn First Price.

tom Cognac skrev for 6 timer siden:

Flott tur du er på nå :smiler: KOS deg :tommel_opp:

BergtattnrKr_sand..jpg.78621f9df5cbefd23d2cad0fbd2e129e.jpg

At jeg koser meg kan jeg garantere! Her på Skottevik besøker jeg broren min. Han og kona driver Brygga Restaurant her om sommeren. Den er stengt for sesongen nå, og når jeg kommer forbi på returen har de dratt til Spania før de fortsetter til Thailand der de bor om vinteren.

IMG_4187.jpeg.9d2217d276e8e37ebf520dbc264d0756.jpeg

Det ble ikke noe museumsbesøk i Grimstad denne gangen, da museet var stengt og ikke åpner før i høstferien - så kanskje jeg får tatt en titt der på returen! Har jo vært der før, og jeg mener at det har vært et av museene som har hatt lenger åpent enn for eksempel museene i Lillesand og Mandal, som alltid har vært stengt mens jeg har ligget der. Men ikke denne gangen!

IMG_4069.jpeg.a1a936717a0f93b5022e896c01531a23.jpeg

Grimstad ble for øvrig første stopp på denne turen der jeg faktisk gikk i land! Både i Sandefjord og Risør kom jeg ikke lenger enn til bryggene når jeg skulle fortøye og deretter løsne fortøyningene ved avgang! I Grimstad var det dog noe behov for litt proviantering og innkjøp av Pepsi-Max!

IMG_4066.jpeg.af1a126889c0a332bdd300990f83d31a.jpeg

Og ikke minst softis fra Nottos!

IMG_4068.jpeg.2d5d8bacea48042c5f873fe1247488c1.jpeg

Også i går sto jeg tidlig opp for å være på den sikre siden angående været. Riktignok har alle værmeldinger, både når det gjelder vind og bølgehøyde - med unntak da jeg kom ut fra Vrengensundet og krysset over fjorden i retning Stavern (og endte opp i Sandefjord istedenfor) - vært dårligere enn det som viste seg å være tilfelle. Så alle dagene har det vært pent og fint på sjøen.

IMG_4078.jpeg.4bf4c54fe70e649b9ba4d9deea2d2287.jpeg

Men siden denne uka kun er å betrakte som en transportetappe for å legge igjen båten og dra sydover en ukes tid, slik at hovedferien ikke starter før i september, så tar jeg ikke sjansen på å se bort i fra værmeldingen - det kan jo hende de treffer...

IMG_4086.jpeg.38d88d4787ff2b03e4c7ea91972f6e54.jpeg

Så derfor ble det avgang fra Grimstad allerede klokka 7.15 i går! Siden jeg ikke gadd å fylle noe særlig enn det høyst nødvendige i Sandefjord (18,49!), så hadde jeg nå bare halv kvart tank igjen. Det er mer enn nok til at jeg kunne komme meg til Lillesand der det på nett sto at dieselprisen lå på 16.49 - altså to kroner rimeligere per liter, men jeg ville ikke ta noen sjanser i tilfelle noe uforutsett skulle skje, så jeg la til på Torskeholmen og fylte på noen liter der også, til 17.50/l.

IMG_4095.jpeg.5a89606aad864b817078a3ad7b9faa3e.jpeg

Deretter gikk turen over mot Homborgsund og via Grunnesund inn til Lillesand, der jeg toppet tanken til en hyggeligere pris enn jeg hadde ventet, nemlig 16.04/l! 

IMG_4099.jpeg.1070d0986ec470ea6ea8ec206483a990.jpeg

IMG_4109.jpeg.55d4f0f08fb9d108deff13a48509ab2a.jpeg

IMG_4123.jpeg.b8d36e12ef5f895c974f84cf92d651fd.jpeg

Det var meldt masse regn i går, men det kom bare noen få regnbyger, og den største, som bare varte noen få minutter, kom rett før jeg skulle legge til i Skottevik hos broren min, men da jeg lå ved kaia stoppet det. Litt grått var det uansett mens jeg tøffet gjennom Blindleia, der jeg ikke møtte en eneste båt denne dagen!

IMG_4137.jpeg.44c228286acf410450a5adcc7e1aa216.jpeg

IMG_4153.jpeg.ed3f6fd68f74026b39b6ee6696fdc74a.jpeg

Litt før jeg kom til Gamle Hellsund begynte jeg å arrangere fenderne. Vanligvis gjør jeg det etter at jeg har dratt gjennom, men i og med at det var meldt en del vind og jeg måtte ut på båten med en stor kulefender, så gjorde jeg klart alt før jeg dro gjennom, for der jeg lå var det blikkstille.

IMG_4169.jpeg.c1fb7716bf9e82abce098596dd12d089.jpeg

IMG_4185.jpeg.481e18b65c0108f62678b26f09b7a805.jpeg

Nå viste det seg at det ikke var all verdens sjø når jeg kom ut i mer åpent lende likevel, men uansett greit å være klar. Brygga ved restauranten er ganske høy, og litt sliten her og der, pluss at det er en del svell i den lille bukta, så alle fenderne mine om bord havner på styrbord side når jeg ligger der. Fortøyer med spring og det meste for å ligge greit.

IMG_3854.jpeg.0002378c7bea36a0ccd12873580ddc3e.jpeg

Var ikke meldt så mye vind uansett, jeg har ligget der under mye verre forhold, men greit å være på den sikre siden.

IMG_3858.jpeg.e7d2c0b4549380662f340b02bb8aee55.jpeg

Nå sitter jeg og tar en morgenkaffe i båten og frokost før jeg drar videre!

IMG_4187.jpeg.f603edbc5642a990b9c8b78093262b82.jpeg

Vi hadde det veldig hyggelig i går og klarte kveldens mål med å drikke opp resten av tanken til fatølet, og gikk over til boksøl på slutten! :fniser: Restauranten er jo stengt for sesongen nå, men de trenger jo hjelp til å kvitte seg med restene...

IMG_4213.jpeg.708e26303206c081ce3fd17dffd4a2a9.jpeg

Nå har de to uker igjen med leirskole der de står for serveringen oppe på selve feriesenteret, så pakker de sammen og drar til Spania før retur til Thailand for vinteren, så neste gang jeg ser dem er neste sommer.

Selv om jeg har en deadline denne gangen siden jeg må rekke et fly på lørdag, så har jeg ikke følt at jeg har stresset på noen måte. Alt har gått som planlagt, og været har ikke skapt problemer.

Første etappe var kanskje i overkant lang, men deretter har det vært mer bedagelige bolker, og jeg har aldri følt at ting ikke har gått som det skulle. Jeg har nådd alle de målene jeg satte meg for etappene (bortsette fra den første) og jeg er i rute.

I dag skal jeg besøke noen veldig hyggelige pensjonister fra jobben, også det har blitt en tradisjon, og i morgen legger jeg igjen båten i Søgne hos et forummedlem. Så kan jeg nyte en uke i varmere strøk og komme hjem oppladet og full av energi til fire uker i båt!

Det er først da den ordentlige båtferien begynner!

IMG_4215.jpeg.7639cd29147322a1df878784c3b62971.jpeg

Pequod skrev 1 time siden:

Så derfor ble det avgang fra Grimstad allerede klokka 7.15 i går! Siden jeg ikke gadd å fylle noe særlig enn det høyst nødvendige i Sandefjord (18,49!), så hadde jeg nå bare halv kvart tank igjen. Det er mer enn nok til at jeg kunne komme meg til Lillesand der det på nett sto at dieselprisen lå på 16.49 - altså to kroner rimeligere per liter, men jeg ville ikke ta noen sjanser i tilfelle noe uforutsett skulle skje, så jeg la til på Torskeholmen og fylte på noen liter der også, til 17.50/l.

Skrekkelig dyr diesel her i Sandefjord, og prisen på den pumpa har vært på øret lik i over ett år. Jeg handler diesel på land, Tanken i Tjølling pleier å ligge under 16. Så en kjapp tur i bilen og fire 20-liters dunker senere har jeg nok til at jeg berger en periode.

Da var man framme på Tregde, målet for dagens etappe. Her blir jeg snart hentet av en pensjonert jobbkollega for å spise middag i deres nydelige sommerhus på Eigebrekk. Har blitt en tradisjon det også!

Skal skrive mer om etappen i dag enten i kveld eller i morgen, men det var en utmerket båttur! Været var mye bedre enn meldt, med sol og blå himmel i begynnelsen, og lite sjø. Først da jeg hadde tøffet gjennom Ny-Hellesund og gjort meg ferdig med litt holmer, skjær- og øyslalåm og kom ut i litt mer åpent lende, så kom det litt sjø, spesielt da jeg rundet Tånesholmen, men fortsatt ikke noe å snakke om.

Jeg ligger på Tregde Feriesenter og betaler 200kr for overnatting. Det inkluderer strøm, var ikke noe strøm først, men viste seg å være den klassiske feilen med at sikringen på strømstolpen var slått av. Så nå er det strøm, greit å ha, selv om jeg ikke trenger det så veldig mye nå.

IMG_4297.jpg.a345079a87a99bc586a906b32a6213c3.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...