Chilli Solbris Svart 8.September Link til dette innlegget Svart 8.September Pequod skrev for 3 timer siden: Ja, skal nok klare å kose meg om bord åkkesom! Nå venter jeg på buss i Drammen etter å ha byttet fot. Har pådratt meg et nytt sår på amputasjonsstumpen, så protesehylsa har også blitt justert, så det føles bedre nå. Fotbyttet var nesten et sjokk - en voldsom overgang å måtte bruke den gamle foten igjen etter to og en halv uke med «vidunderfoten» på prøve. Nå kjenner jeg virkelig hvor god den lånte foten var, hvor mye mer naturlig ganglag jeg hadde og hvor lett det var å gå med den i trapper og bakker. Så ingen tvil om at jeg kommer til å søke om å få en slik! Da håper jeg du får den nye foten fort som rakker’n!😃😃😃 God tur!😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 8.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September Chilli Solbris skrev 26 minutter siden: Da håper jeg du får den nye foten fort som rakker’n!😃😃😃 God tur!😃 Takk for det, blir nok en fin tur uansett! Men foten får jeg nok ikke før tidligst neste sommer! Blant annet fordi NAV har 24 ukers behandlingstid… I tillegg må en spesialist skrive søknaden, og han får jeg ikke time hos før i oktober! Men den som venter på noe godt osv… Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Dixie 2 Svart 8.September Link til dette innlegget Svart 8.September Chilli Solbris skrev for 6 timer siden: Det er bedre med regn i båten enn at man må regne med at man ikke er i båten!🤩🤩 Fritt etter eget hue!😂😂 Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 8.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September Da er man på plass i båten igjen og spiser potetgull med dip mens man ser på valgsendingen... Tusen takk til @Ingar som både har lånt ut båtplass og hentet meg på bussholdeplassen og kjørte meg ned til båten. Veldig hyggelig å treffe grunnleggeren av forumet! I morgen blir det avgang herfra i det som ser ut som bedre vær enn meldt, ser ut som det ikke skal pøse ned før onsdag... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 9.September Link til dette innlegget Svart 9.September Pequod skrev On 4.9.2025 at 23.20: Og ikke minst, det berømte hotellet Negresco. Det var jeg innom på åttitallet en gang og forsøkte å veksle inn noen norske reisesjekker. De var heller lite interressert i å hjelpe noen rufsete norske ungdommer på biltur... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pequod Svart 9.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September index skrev for 6 timer siden: Det var jeg innom på åttitallet en gang og forsøkte å veksle inn noen norske reisesjekker. De var heller lite interressert i å hjelpe noen rufsete norske ungdommer på biltur... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 9.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September Er for lengst i gang med første etappe på hovedbåtferien min. Siden det er meldt en del nedbør de nærmeste dagene, la jeg på et nytt lag med impregnering på kalesjen før avgang. To år siden sist, men det har holdt godt. Var først meldt at det skulle pøse ned fra i dag, men det har blitt stadig utsatt og nå skal det ikke komme noe særlig før i morgen kveld. Da jeg startet fra Søgne i dag hadde jeg egentlig ikke tenkt å dra lenger enn til Mandal, men da jeg nærmet meg hadde jeg ikke lyst til å stanse, så det blir Farsund istedenfor. Så lenge det ikke begynner å styrtregne går det helt fint! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 9.September Link til dette innlegget Svart 9.September God tur og nyt båten!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 9.September Link til dette innlegget Svart 9.September Pequod skrev for 22 timer siden: Tusen takk til @Ingar som både har lånt ut båtplass og hentet meg på bussholdeplassen og kjørte meg ned til båten. Jøss, det var ikke verst 👍 Og så selveste sjefen da 😅 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pequod Svart 10.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September Komodo skrev for 14 timer siden: Jøss, det var ikke verst 👍 Og så selveste sjefen da 😅 Ja, det var gøy å møte ham. God musikksmak har han også! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 10.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September Som jeg skrev i et tidligere innlegg, så har jeg kommet fram til Farsund. Her blir jeg nok liggende noen dager på grunn av været, det skal blåse en god del i tillegg til å hølje ned. Det passer jo bra siden såret på amputasjonsstumpen min trenger å heles. Justeringen som ble foretatt i Drammen på mandag har virket, så det er ikke noe som presser på såret lenger, så da får det tid til å heles. Helt greit at Extra ligger her på brygga, da har jeg kort vei til proviantering! Kommer nok til å røre litt på meg på land også innimellom regnbygene, men det blir ikke noen tur opp til utsiktspunktet denne gangen, for å si det slik. Et par bilder fra Svinør: Slik det ser ut nå vurderer jeg å runde Lista på lørdag, så får vi se hva som skjer etter det. Har jo litt lyst til å prøve meg på Jæren også, men foreløpig ser sjansene dårlige ut framover. Hadde jo tenkt å bare dra til Mandal, men der var jeg jo framme etter under to timer, og følte at jeg var klar for litt mer, så da dro jeg bare videre. Tok den vanlige ruta gjennom Svinør (men ikke det trange sundet denne gangen), og deretter Spangereidkanalen, Lenefjorden, Grønsfjorden og strake veien inn til Farsund. Helt fint vær på hele turen, kom så vidt litt regn i det jeg nærmet meg Båly, men før jeg kom til Jåsund var det over. Begynte å regne litt i går kveld og i natt, og har fortsatt litt av-og-på hittil i dag. Men foreløpig ikke de voldsomme mengdene. Jåsund Her i Farsund lå det bare en båt da jeg kom. Så kom det en til et par timer etterpå, og sent i går kveld kom den siste. Så nå er vi fire båter her. Som vanlig på denne tiden er alle de andre seilbåter. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 11.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September Fin morgen i dag med blå himmel og nesten helt stille her ved Gåseholmen. Man kan fort bli lurt, men ifølge Kystvær-appen er det vindkast opp mott 11 m/s ved Lista. Stoler mer på den enn Windy og Barentswatch... Er blitt usikker på om jeg kommer meg rundt Lista med det første, så kanskje jeg endrer planer og starter på returen istedenfor? Og heller krysser Oslofjorden etter hvert og tar noen dager på svenskekysten? Ser ut som om det er noe bedre vær der enn på denne siden av fjorden! Nå skal jeg få i meg litt kaffe og litt senere ta en liten spasertur i byen før regnbygene kommer tilbake i ettermiddag, så skal jeg tenke litt. Er mer høst og høstvær i år enn det var i fjor på denne tiden, så det er fristende å tenke i andre baner enn det jeg har gjort fram til nå. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Det er jo litt synd om du kjemper deg forbi Jæren og blir værfast vestpå når ferien nærmer seg slutten. Det er jo mye fint i sør og øst også, du trenger ikke utfordre skjebnen med ustabilt vestlandsk høstvær... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pequod Svart 11.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September index skrev 12 minutter siden: Det er jo litt synd om du kjemper deg forbi Jæren og blir værfast vestpå når ferien nærmer seg slutten. Det er jo mye fint i sør og øst også, du trenger ikke utfordre skjebnen med ustabilt vestlandsk høstvær... Ja, planene om Jæren har jeg nok lagt tilbake i skuffen for denne gangen uansett. Lista er jo mer overkommelig, men man skal jo kose seg på tur også, så selv om jeg skulle komme meg greit over nå, så er det ikke spesielt behagelig å stampe seg forbi Lista i ubehagelige bølger og pøsende regn på returen... Og om jeg runder Lista og ikke kommer meg tilbake med en gang, så er det litt færre havnealternativer å velge mellom enn hvis jeg snur og koser meg på vei tilbake. Jeg har uansett god tid og skal slappe av, så ønsker ikke noe unødvendig tidspress på slutten av ferien. Jeg har jo fortsatt litt over tre uker igjen og mer enn god tid til å kose meg og ta trygge og behagelige valg når det gjelder hvor jeg drar. Det viktigste er jo å være på tur og ikke hvor jeg drar! Og om jeg skulle bestemme meg for å dra over til Sverige etter hvert, så er det færre åpne havområder som Lista og Jæren på den siden. Er vel bare Gula Humpen som kan være en utfordring hvis jeg velger å krysse den. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Pequod skrev 11 minutter siden: Det viktigste er jo å være på tur og ikke hvor jeg drar! 100% enig! Nyt ferien! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bonus Svart 11.September Link til dette innlegget Svart 11.September Det er en grunn til at det kalles "lystbåt" ... Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 11.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September Bonus skrev for 10 timer siden: Det er en grunn til at det kalles "lystbåt" ... Kloke ord - og nettopp det jeg tenkte på da jeg tok avgjørelsen! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 13.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September Etter fire dager i Farsund smatt jeg over til Mandal i dag. Tiende gang jeg er her, og det er stort sett alltid det samme været, altså regn/regnbyger! Kan kanskje ha sammenheng med at jeg stort sett er her på høsten? Så jo ingen vits i å ligge her i flere dager for å vente på en mulighet til å smette over Lista, men jeg ble liggende her denne gangen i påvente av litt bedre vær i retning Mandal. De to tyske seilbåtene som lå her smatt av gårde tidlig fredag, noe jeg også vurderte, men jeg var litt for sen i avtrekket. For øvrig stakk jo den ene seilbåten av gårde på torsdagen, men kom tilbake etter et par timer. Lurer på om den snudde på grunn av forholdene? For i dag ser jeg at den ligger i Thyborøn i Danmark - ser ut som den dro rett dit fra Farsund da de begge forsvant i går? Været i dag var ikke så aller verst, så jeg kastet loss kvart på ni i dag tidlig. Så at det skulle være en del bølger på de åpne strekningene, men tenkte jeg skulle prøve meg i alle fall. Var selvsagt stille og rolig innaskjærs. Lurte litt på om jeg skulle ta innsiden av Langøya og dra gjennom Kveldssund, men siden det skulle blåse opp litt igjen, så tok jeg samme rute som da jeg ankom for å spare litt tid slik at jeg var inne i Mandal før det ble verre. Første smak på hvordan det ville bli fikk jeg da jeg nærmet meg Bremerodden og fikk bølger og dønninger inn fra siden. Fikk slappe av litt i le av Ullerøy, så var det en ny tørn i "åpent landskap" før jeg var inne ved Kporshavn og kunne dra inn Grønsfjorden. Da jeg var kommet gjennom Spangereidkanalen dro jeg nord for Imsaøyene og deretter inn Finnøysundet. Da hadde jeg kort vei til innsiden av Svinør, der jeg valgte å gå gjennom det trange sundet. Deretter kom det strekket som er det lengste som er utaskjærs, ut fra Svinør og inn mot Hillesund. Der kom det også noen skikkelige bølger som gjorde det ganske ubehagelig. Ikke noe særlig med bilder derfra ettersom jeg måtte konsentrere meg om andre ting enn å ta bilder! Men jeg kom meg gjennom det også, og er glad for at jeg har en såpass kraftig motor som gjør at jeg kan forsere slike strekk noe raskere! Ville aldri funnet på å gjøre noe slikt med snekka - da ville jeg ikke følt meg trygg. Gjennom Hillesund gikk det også fint, selvsagt, men jeg fikk smake på litt bølgeskvulp igjen da jeg svingte inn mot Mandal. Gjennom hele turen holdt regnet seg unna, men etter at jeg hadde fått fortøyd i båsen, så begynte de første dråpene å komme, og deretter regnet det omtrent nonstop i tre timer. Nå er det byger innimellom og perioder med opphold, har til og med sett et solgløtt! Her blir jeg vel i alle fall til i morgen. Det er mulig jeg fortsetter i morgen, kanskje så langt som jeg kommer. Det skal blåse kraftig opp både mandag og tirsdag, og onsdagen ser heller ikke så bra ut så vidt jeg kan bedømme nå. Hadde tenkt å ta en stopp i Kristiansand, men vurderer å bare kjøre på, for å si det sånn. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 15.September Link til dette innlegget Svart 15.September Ja været i september i år er ikke det beste for å si det mildt! Men som du selv sier. Du får bare nyte det faktum at du er på ferie!😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 15.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September Chilli Solbris skrev for 1 time siden: Ja været i september i år er ikke det beste for å si det mildt! Men som du selv sier. Du får bare nyte det faktum at du er på ferie!😃 Ja, jeg koser meg om bord uansett. Og været får man uansett ikke gjort noe med. September i fjor var mye bedre værmessig enn årets utgave, selv om det var endel regn og vind da også. Lå jo flere dager både i Lillesand, Kristiansand og Farsund, men likevel var det totalt sett bedre enn i år. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 15.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September Det ble en solid etappe i går. Jeg ville utnytte at det var en fin dag med greit vær gjennom hele dagen, og endte dermed opp med en etappe på totalt 8 timer og 45 minutter - inkludert et kvarters stopp i Lillesand for tanking. Jeg tenkte jeg skulle benytte muligheten til å komme så langt som mulig når jeg først hadde sjansen. Den siste regnbygen kom litt før klokka 10, og ti minutter senere var jeg i gang! Ifølge værmeldingen skulle det bli bedre og bedre utover dagen, og jeg fant ut at det stemte. Da jeg kastet loss tenkte jeg at jeg skulle holde meg innaskjærs så mye som mulig, og ut fra Mandal kom det da også noen ganske store bølger/dønninger midt i mot, men de var såpass slake at det ikke var ubehagelig. Jeg dro inn Skjernøysundet og ut ved Tregde og tenkte å dra innaskjærs når jeg kom ut i mer åpent farvann, men da hadde allerede været begynt å bli bedre! Så da valgte jeg en rute i skjærgården utenfor Søgne som tok meg litt mer innaskjærs i retning Ny-Hellesund, men fortsatt ikke så langt inn som jeg hadde tenkt opprinnelig. Egentlig hadde jeg tenkt å dra på innsiden av Ny-Hellesund, men slik ble det ikke... Deretter gikk ruta som vanlig forbi Flekkerøy (inn mot Byfjorden, ikke på utsiden) og over Byfjorden og inn like ved Stokken. Bildet under er etter at jeg har passert Dvergsøya. Kvåsefjorden hadde noen late dønninger som kom inn fra siden, men de var såpass bedagelige at det gikk helt fint. Har faktisk aldri passert over denne fjorden i dårlig vær, selv om jeg har lest og hørt om diverse dårlige erfaringer med den! Så var det å passere gjennom Ulvøysund og forbi restauranten til broren min på Skottevik - ingen stopp der siden han og kona varmer opp for Thailand med noen uker i Spania akkurat nå - og deretter gjennom Blindleia til Lillesand. Bliksund i Blindleia: I Lillesand tok jeg en liten stopp for å fylle på litt suppe på tanken - som @Tom Rør bruker å si. Da jeg fylte opp der for tre uker siden var prisen 16.04, nå var det gått opp til 16.23 - men fortsatt ganske så rimelig til å være på denne siden av Oslofjorden! Må innrømme at jeg vurderte om jeg skulle legge meg til for natten i Grimstad også, men jeg følte meg helt OK og ikke sliten, så jeg valgte å fortsette som planlagt til Arendal. Strekket fra Grimstad til Arendal var vel det lengste utaskjærs på denne etappen, men også det gikk for seg uten problemer. Fortsatt bare noen late dønninger som kom litt på skrått fra siden. Da jeg startet turen hadde jeg på dieselvarmeren og satt med en fleecegenser på meg, men varmeren måtte slås av og genseren ble tatt av da jeg fylte diesel i Lillesand, så resten av turen ble tatt i t-skjorte og med takkalesjen halvveis åpen! Her i Arendal benyttet jeg sjansen til å legge meg langsides ved den innerste brygga. Bare fem båter her inkludert meg, og jeg er litt usikker på om de er gjestebåter eller vinterplassbåter. Det er fem år siden jeg overnattet her i havna, har stoppet et par ganger for å gå på land og proviantere, men lenge siden jeg har overnattet. Jeg blir vel her i alle fall til i morgen, og kanskje også til onsdag. Jeg er litt usikker. Planen var egentlig å komme meg til Stavern innen torsdag, og krysse over til Koster/Strömstad på fredag, men værmeldingen har endret seg, så nå ser det ut til at det, ifølge Windy, er et lite værvindu på fire timer på formiddagen torsdag, og deretter ikke før søndag. Jeg får tenke litt på det. Blir bedre utover neste uke, så jeg har egentlig ikke noen hast, jeg har egentlig ikke så lyst å stresse for å rekke det værvinduet på torsdagen... Neste stopp blir nok derfor Risør enten i morgen eller onsdag, mest sannsynlig sistnevnte, tenker jeg, så får vi bare ta det derfra. Og så får jeg sjekke om @Bjørn Løvjomås er tilgjengelig for en kaffe mens jeg ligger her! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 15.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September Var en tur på butikken nettopp, og da oppdaget jeg at det vel er byggverket til@Knude som ligger foran meg. Blir like imponert hver gang jeg ser den! Den nye eieren ser i alle fall ut til å ta godt vare på den. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 16.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September I går kveld fikk jeg stemplet inn hos @Bjørn Løvjomås igjen! Dog ikke noe bildebevis denne gangen, vi var for opptatt med å skravle! Han kom om bord på besøk fra nabohavna og vi satt vel der og skravlet i et par timer eller noe slikt. Alltid like hyggelig å treffe ham. I dag skal jeg et par ærender i byen og se meg litt om i Arendal, litt mer enn det jeg har gjort ved tidligere besøk. Jeg er jo på ferie og skal slappe av, så selv om jeg kunne dratt av gårde i dag, så blir jeg nok over til i morgen før jeg drar videre. Mulig jeg titter innom Tvedestrand også, er en koselig tur dit via indre lei, så hvorfor ikke? Og nå skal jo regnet gi seg for en liten stund. Det kom noen byger i går ettermiddag og kveld, men det er jo ganske koselig også da! I dag har sola nettopp tittet fram, og det er ikke så verst heller! Nå blir det kaffe! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Takk for hyggelig prat🙂 Kjent Bp båt, med en annen kjent Bp båt Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Pequod Svart 16.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September Bjørn Løvjomås skrev for 5 timer siden: Takk for hyggelig prat🙂 Kjent Bp båt, med en annen kjent Bp båt Kos deg utpå! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.