Pequod Svart 16.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September Har vært på land i dag og tatt en tur med den etter hvert så berømte glassheisen. Kan ikke klage på utsikten! Og tok en annen rute inn til sentrum enn jeg vanligvis gjør. Det røde huset er faktisk til salgs. Nå skal jeg slappe av litt i båten og så rydde litt før jeg tar en ny tur til Kiwi. De har tilbud på 6-pakk med Pepsi-Max, så siden de ligger i grei gåavstand tenkte jeg å ta en tur til i dag og en siste tur i morgen før avgang, slik at jeg har et lite lager… Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 17.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September Etter tre overnattinger i Arendal gikk turen i dag til Tvedestrand via indre lei. Dette er en av mine favorittstrekninger, helt på høyde med Blindleia når det gjelder idyllfaktor, spør du meg! Bjørkenes: Etter en uke kun med regn er det ganske så deilig å kunne tøffe rundt med blå himmel og sol som følgesvenner! Arneviksundet: Vrangesund/Flosta: Flosta kirke: Passerte ulykkesstedet ved Staubo på veien, det var vel den ytterste staken ungdommene kjørte på i sommer? Tragisk at en av dem omkom. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte å snu i Farsund - vinden er fortsatt ustabil - og jeg koser meg og slapper av som aldri før. Gjennom Furesund: Her i Tvedestrand koster det nå bare 50kr for overnatting, og det inkluderer strøm uten begrensninger. I Arendal er det 25 kWt inkludert i basisprisen, så må man betale mer. Jeg hadde avfukteren på Auto nesten døgnet rundt mens jeg lå der, og brukte også kaffemaskinen uten at jeg fikk noen meldinger om mer kjøp av strøm. Men for sikkerhets skyld brukte jeg EcoFlowen når jeg lagde meg varmmat. Den fungerer helt utmerket til mitt bruk! Jeg regner med å ligge her en eller to netter, og deretter fortsette til Risør. Mulig jeg tar en stopp og/eller overnatting i Lyngør også, hvis gjestebrygga der ikke er stengt. Vet ikke om de tar opp utriggerne på høsten? Har jo aldri lagt til der, så kunne godt tenkt meg å gå i land og se meg rundt. Har ikke vært i land her ennå, men det ser ut som om det gamle, forfalne og skjeve huset på brygga endelig er i ferd med å pusses opp! Jeg er veldig glad i gamle hus, og har fått vondt i hjertet hver gang jeg har gått forbi! Så dette gleder meg å se! Skal ta flere bilder av det når jeg tar meg en tur på land! Ser også ut som om den ytterste flytebrygga er pusset opp? Kan ikke huske at den så ut slik i fjor! I kveld er planen å se Bodø/Glimt i aksjon - ikke supporter - men heier stort sett alltid på norske lag i Europa. Og så er planen å kose meg med Snurring og stekte egg! Dagens tur var for øvrig tur nummer 450 med Tresfjorden! jeg har nå passert 960 turer totalt med de to båtene mine. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 21.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September Ble en liten pause her, men jeg farter nå rundt fortsatt! Det ble med én overnatting i Tvedestrand. Ombestemte meg et par ganger før jeg valgte å til slutt dra av gårde på torsdagen i retning Risør. Der ble jeg liggende til i dag. Jeg hadde egentlig tenkt å ligge i Risør til tirsdag pga. værmeldingene, men fulgte en magefølelse i dag og bråbestemte meg for å kaste loss. Årsaken var at det kunne se ut som om jeg kunne komme meg fram til Stavern uten veldig store problemer, men da jeg kom ut fra Jomfruland etter å ha holdt meg på innsiden (overfarten fra Risør på utsiden gikk knirkefritt da jeg fikk mesteparten av både bølger og dønninger litt skrått bakfra), så forstod jeg raskt at dette ville blitt litt mer ubehagelig enn jeg var forberedt på. Bølgeretningen hadde snudd (jeg var vel egentlig et par timer for sent ute), slik at mesteparten av turen over Langesundbukta ville jeg fått bølgene rett sidelengs, og de var såpass store at det gadd jeg ikke, selv om de ikke var så krappe, så var de største av dem ganske dype/høye. Dermed gikk turen inn til Valle der jeg ligger nå. Det kan se ut som om det kanskje kan være mulig å komme over i morgen tidlig, da tenker jeg å dra rett over til Nevlunghavn og deretter med sjøen akter ned mot Stavern. Hvis det ikke går legger jeg meg i Langesund og slapper av til tirsdag, kanskje onsdag før jeg fortsetter. Vi får se! Lovte flere bilder av det gamle huset som er i ferd med å pusses opp i Tvedestrand. Det første bildet er fra 2018 og viser hvordan det så ut da, og det har blitt skjevere og skjevere hvert år siden da... Men nå ser det altså slik ut: Blir bra dette! Fortsatt en del å gjøre, men nå er de i alle fall i gang! Må nok ta meg en tur innom her neste år også, for å sjekke framgangen... La også merke til at noen av de mest forfalne båtene som har ligget fortøyd like ved, nå er borte. Så det har visst vært litt opprydning på gang her. Også i år så jeg det samme som jeg så i gatene lenger opp i fjor, nemlig mange tomme butikkvinduer med skiltet «Ledig lokale til leie». Det er nok ikke bare-bare å prøve å overleve året rundt på et så erketypisk sommersted som Tvedestrand. Som vanlig var også Burgers & Shakes stengt for sesongen når jeg ankom, så den pistasjemilkshaken som jeg elsker får jeg vente på til neste år, kanskje? I år ble det heller ikke noe bokinnkjøp hos noen av antikvariatene fordi jeg valgte å dra fra Tvedestrand etter bare én overnatting (som for øvrig bare kostet meg 50 kroner nå i september). Årsaken til det er jo at Tvedestrand er fullstendig død på denne tiden av året, og hvis jeg ble liggende her en dag til kunne jeg risikert enda flere dager her ettersom det var meldt at det skulle blåse opp en del. Da fant jeg ut at Risør ville være et bedre sted å legge meg hvis jeg først skulle ligge noen dager. Så dermed ble det Risør på torsdagen. Turen gikk knirkefritt, og jeg valgte å heller ikke denne gangen stoppe i Lyngør, rett og slett på grunn av været, jeg ville fram til Risør. Fra innsiden av Akerøya: Håkonsund: Lyngør: Tror det var en grei beslutning, for da jeg nærmet meg Stangholmen kjente jeg at bølgene, som kom litt på skrått akter, begynte å bli noe større og krappere, så jeg tror jeg kom meg inn til Risør i riktig øyeblikk. I Risør la jeg meg ved steinbrygga, som jeg har begynt å foretrekke, men jeg fikk ikke lagt meg på innsiden siden det lå noen store seilbåter der, så det ble på motsatt side ganske langt inn. Med tanke på vindretningen som var meldt, så var det helt greit, og det gikk da fint de dagene jeg lå der. Var ikke veldig aktiv mens jeg lå i Risør, jeg var ikke helt i toppform, så jeg var bare på land én gang for å handle litt, ellers tok jeg det med ro og koste meg om bord. Det har blitt litt fotball, litt friidretts-VM og noen filmer på PCen, så jeg har slappet skikkelig av! Godt av plass også, bortsett altså fra innsiden av steinbrygga, og flytebryggene har nesten vært tomme hele tiden. Da jeg dro var det kommet inn to seilbåter der, mens den tredje dro litt før jeg bestemte meg for å kaste loss. Egentlig var jeg innstilt på å ligge i Risør fram til mandag morgen eller tirsdag morgen, men så valgte jeg altså å dra av gårde i dag litt sånn bråbestemt. Det gikk jo ikke som planlagt, men jeg håper å komme meg over Langesundbukta i løpet av et par dager. Blir i alle fall ikke liggende her på Valle i flere dager. Tror jeg! Akkurat nå er den litt løselige planen altså å komme meg over Langesundbukta i løpet av et par dager, og deretter fortsette til Østre Bolærne og kanskje ta en overnatting der (litt avhengig av når på dagen jeg drar av gårde fra Stavern eller hvor jeg måtte befinne meg), og dra over fjorden derfra til Engelsviken for å fylle tanken helt opp til en rimeligere penge enn på denne siden av fjorden. Og deretter dra nedover mot Sverige. Ja, kanskje en liten omvei med tanke på Sverige, men heller en kortere overfart enn å bakse i fire-fem timer fra Stavern og over til Koster i et noe uberegnelig høstvær... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 22.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September Været har selvsagt endret seg i løpet av natten, så jeg blir nok her til i morgen. Dropper kaffen nå og legger meg igjen! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 22.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September Hmm, jaggu ombestemte jeg meg igjen! Sov på det en drøy time, så sjekket jeg værappene igjen, grublet litt, og tok så en like rask avgjørelse som i Risør! Og nå er jeg i Stavern etter en tur på litt over to timer. Dro ikke rett over til Nevlunghavn som jeg skrev jeg vurderte i et tidligere innlegg, men den vanlige ruta over mot Tvistein og deretter innover mot Stavern. Helt greit føre, ikke akkurat flatt hav, men jeg har krysset over i mye verre vær. Først litt før Tvistein, og litt etter, at det kom noen solide bølger, men de var såpass bedagelige at det ikke var direkte ubehagelig. Nå er det kombinert frokost/lunch om bord. Her koster det 250kr med strøm, men med stengt serviceanlegg. På Valle var prisen 300, men der var serviceanlegget åpent. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 22.September Link til dette innlegget Svart 22.September Godt du kom deg videre! Holder luka fremme fortsatt ikke tett? Du fikk vel tak i ny pakning til den? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lurvetass Svart 23.September Link til dette innlegget Svart 23.September Du nevnte at du vurderte å gå til østre Bolærne tidligere. Jeg har tatt en liten dagstur over fjorden og kan informere om at her er det masse plass og kun 5 båter. Kjølig og klart høstvær og egentlig helt nydelig 😀👍 Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Pequod Svart 23.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September index skrev for 23 timer siden: Godt du kom deg videre! Holder luka fremme fortsatt ikke tett? Du fikk vel tak i ny pakning til den? Har ikke kommet noe lenger der nei. lekkasje både fra den luka og fra sidevinduene på spesielt styrbord side. Så står på stedet hvil der. Det meste skyldes prokrastinering fra min side, men hvis alt går som planlagt kan det hende jeg får plukket opp den helt korrekte pakningslista til vindusluka mens jeg er over i Sverige. Det andre skyldes antakelig knekte skruer, men jeg har ikke helt klart å manne meg opp til å prøve å begynne å bore nye skruehull ennå... lurvetass skrev 18 minutter siden: Du nevnte at du vurderte å gå til østre Bolærne tidligere. Jeg har tatt en liten dagstur over fjorden og kan informere om at her er det masse plass og kun 5 båter. Kjølig og klart høstvær og egentlig helt nydelig 😀👍 Ja, det er planen i dag. Skal bare en tur på land og hente noen medisiner, så er planen Østre Bolærne i dag, regner jeg med. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
lurvetass Svart 23.September Link til dette innlegget Svart 23.September Kommet noen fler, men her kan du velge akkurat hvor du vil legge deg. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
index Svart 23.September Link til dette innlegget Svart 23.September Pequod skrev 1 time siden: Det meste skyldes prokrastinering fra min side, Ja, det er en ikke helt ukjent aktivitet;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pequod Svart 23.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September lurvetass skrev for 2 timer siden: Kommet noen fler, men her kan du velge akkurat hvor du vil legge deg. Ser bra ut! Er på vei! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
lurvetass Svart 23.September Link til dette innlegget Svart 23.September Bare dagstur på meg så har tøffet hjemover. Masse sel på skjærene utafor. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Pequod Svart 23.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September lurvetass skrev 1 time siden: Bare dagstur på meg så har tøffet hjemover. Masse sel på skjærene utafor. Herlig! Hadde jeg kommet meg av gårde litt tidligere så kunne vi kanskje ha støtt på hverandre, men jeg somlet litt for mye! Framme her 18.20! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
lurvetass Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September Du somler jo ikke, du har ferie og reiser i ditt eget tempo. Er jo det som er ferie. Og vi treffes nok snart uansett Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Pequod Svart 24.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September lurvetass skrev for 3 timer siden: Du somler jo ikke, du har ferie og reiser i ditt eget tempo. Er jo det som er ferie. Og vi treffes nok snart uansett Ikke sant! Men hadde tenkt å starte litt tidligere... Apropos det, så tenker jeg at jeg blir her til i morgen! Skal ta meg en liten rusletur snart, og når jeg er tilbake skal jeg legge ut noen bilder fra etappen i går og dagens rusletur! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 26.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September Litt sløv med oppdateringer her… Det er vel hvilepulsen som har slått til for alvor i det nydelige høstværet! Det er slike stunder som gjør at man glemmer dagene med pøsregn og kuling og føler at båthjertet virkelig banker! Jeg lovte noen bilder fra både etappen fra Stavern til Østre Bolærne og fra rusleturen på øya, så her kommer noen! Som bonus slenger jeg på noen fra gårsdagens etappe til Strömstad også! Forlater Stavern utpå formiddagen… Vurderte egentlig å dra via Kjøpmannskjær, men siden føret var så fint ble det inn ved Verdens Ende og via Tjøme istedenfor. Helt herlig høstvær! Veldig god plass, så jeg valgte å breie meg å ligge langsides på feil side av flytebrygga (egentlig bøyeplasser). Jeg var ikke den eneste. Steinvarden her så nesten ut som et marinefartøy fra siden! Traff på denne krabaten også! I går ble det avgang og kurs rett over fjorden til Engelsviken der jeg fylte tanken breddfull og kjøpte med meg noen fiskekaker som jeg gaflet i meg etter ankomsten i Strömstad. Runder Rauer. Turen gikk gjennom Hankøsundet og indre lei mot Strømtangen via Mærrapanna. Deretter over Lera og gjennom Puttesund og videre til Brattholmen og over Sekken. Tradisjonen tro satte jeg opp gjesteflagget når jeg var over på den svenske siden av Sekken. Gjør alltid det både på tur og retur hvis været tillater det. Blåser det for mye venter jeg til jeg er i roligere farvann eller fortøyd. La meg som vanlig på Skurve, der er det nok av langsidesplasser. I indre havn er det faktisk ganske mange båter, antakelig siden det er høstferie? Bruker uansett å være mye roligere her, noe jeg foretrekker. Båten på bildet under tilhører en som jeg kom i snakk med da jeg lå i Horten i juli! Han kom bort til meg etter at jeg var ferdig med handlerunden på land og vi fikk en ny hyggelig prat! Fin båt som jeg ikke rakk å ta bilde av i Horten. I indre havn har de begynt med reparasjoner av bryggene. Regner med at de begynte med det i høst etter hovedsesongen var over? Jeg har jo ikke vært her siden april. Nå er det kaffe og frokost her før avgang. Vi får se hvor jeg havner, men jeg har i tankene et sted jeg ikke har vært siden jeg hadde snekka. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 26.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September Siden jeg skrev et så langt innlegg tidligere i dag, så venter jeg med bilder og beskrivelser om dagens etappe til i morgen! Alt gikk som planlagt i dag, og jeg har lagt meg til i Hamburgsund - hele ni år etter forrige (og første gang)! Jeg var her med snekka i oktober 2016, og har hatt planer om å legge meg her mange ganger etterpå, men enten har det vært fullt, eller så har jeg valgt å fortsette av andre grunner. Men nå ligger jeg altså her! Dog synes jeg det er litt dyrt til å være i slutten av september, 250 svenske for overnatting og 75 ekstra for strøm. Men man må vel et hakk lenger sør for å få ordentlige lavsesongpriser. Har ikke vært i land etter at jeg ankom, og venter med det til i morgen, da får jeg ta en rusletur. Faktisk ganske mange båter her ved flytebryggen på landsiden, er vel bare to -tre plasser ledige tror jeg. Bilder fra etappen kommer i morgen, men her er i alle fall et par bilder fra brygga før lyset gikk... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Langs land Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September Du har du klart å holde deg klar av hummerteine antar jeg. Uhorvelig mange synes jeg, overalt. Ble tatt opp to båter med teinetau i propellen i Grebbestad på onsdag. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 26.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September Langs land skrev 1 time siden: Du har du klart å holde deg klar av hummerteine antar jeg. Uhorvelig mange synes jeg, overalt. Ble tatt opp to båter med teinetau i propellen i Grebbestad på onsdag. Det har gått bra hittil ja, men har vært nære på noen ganger! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Komodo Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September Langs land skrev 1 time siden: Du har du klart å holde deg klar av hummerteine antar jeg. Uhorvelig mange synes jeg, overalt. Ble tatt opp to båter med teinetau i propellen i Grebbestad på onsdag. Pequod skrev 11 minutter siden: Det har gått bra hittil ja, men har vært nære på noen ganger! Viktig å ha dykkemaske og skarp kniv lett tilgjengelig 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hekri Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September Du skulle ha jobba som journalist og forfatter og fotograf @Pequod ! Jeg får båt-abstinenser av å lese og se bilder . Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Pequod Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September Hekri skrev On 26.9.2025 at 23.53: Du skulle ha jobba som journalist og forfatter og fotograf @Pequod ! Jeg får båt-abstinenser av å lese og se bilder . Hehe, takk for hyggelige ord! Nå jobber jeg jo som det første, men noe forfattergen er jeg ikke sikker på at jeg har! Jeg er en ivrig fotoamatør, men tenker nok at jeg først og fremst knipser, og ikke så mye fotograferer, for å si det slik. Men hyggelig å høre at du setter pris på det jeg gjør, og jeg har OVERHODET IKKE dårlig samvittighet for å gi deg båtabstinenser! Og det kommer snart noen bilder og beskrivelser fra gårsdagens etappe! Jeg ligger nå på Bohus-Malmön (ved marinaen), men kommer til å flytte meg noen meter bort til yndlingsplassen ved Fiskhamnen, som var opptatt i går. Blir der til imorgen. Først skal jeg imidlertid en liten tur på land for å knipse litt mer, og for å handle. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Var du ikke bortom fiskehavnen igår og besøkte vår felles venn Claes som lå der da? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September Lars H. skrev 15 minutter siden: Var du ikke bortom fiskehavnen igår og besøkte vår felles venn Claes som lå der da? Ups, det var jeg ikke klar over! Skulle selvsagt ha sjekket om han var utpå når jeg først var i nærheten! Husket å gratulere ham med dagen på fjesboka, men å sjekke hvor han var gikk i glemmeboka! Ser nå at han dro hjem tidlig i dag. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Flid Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Vi passerte Malmøn midt på dagen i dag for nordgående. Så det var noen båter der inne. Hunnebostrand i kveld. Vi gikk gjennom Kråksund gapet i formiddag. Der var det et teppe med hummerteiner. Vi måtte snike oss forbi helt i fjæresteinene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.