Pequod Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden VegJoh skrev On 13.10.2025 at 22.14: Fine bilder Takk for det! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 5 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Det ble en fin avslutning på årets lengste båtferie etter overnattingen på Ranvikholmen natt til mandag. Det var noe kjølig på natta, men det gikk fint. Og da jeg sto opp satte jeg på dieselvarmeren slik at det raskt ble behagelig under kalesjen. Lagde meg en kaffe og kastet loss rett før klokka ni. En helt fin høstmorgen! Tok ikke så mange bilder på denne siste etappen, det var jo ganske kjølig med en gang jeg stakk hodet opp fra styreposisjonen, så det ble bare litt knipsing her og der. Jeg hadde jo egentlig tenkt å ta meg en liten tur rundt på øya, men det ble med den lille turen rett ved bryggene dagen før. Jeg har jo vært her en gang, da som passasjer på en annen båt, og det er litt ulendt terreng her og der, så jeg får ta en sånn runde neste gang jeg er her. Hadde følge av Canole mesteparten av siste etappe... Ikke akkurat fullt på Oscarsborg mandag morgen i midten av oktober... Upåklagelige føreforhold i alle fall! Brukte tre timer på turen og var tilbake i hjemmehavna ved 12-tiden, akkurat som jeg hadde tenkt. Så jeg rakk fint en dusj og en litt sen frokostlunsj før jeg tok ferga for å begynne på kveldsvakt. Selve båten har jo ikke vært i hjemmehavna siden jeg kastet loss 24. august. Havna har fått noen skader etter stormen Amy, levegger som har blitt knust og utriggere og båter som har fått skader, men heldigvis var alt i orden på min plass. Jeg har jo fri i helga, så kanskje det blir en liten rundtur i nærområdet da? Helgen deretter er jeg sannsynligvis bortreist og vips er det november! Så har jeg jo en del som skal gjøres om bord, så vi får se hva jeg får gjort. Det å bore hull i aluminiumsrammer uten at jeg noen gang har gjort det før er ikke noe jeg ser fram til, så jeg må vurdere om jeg skal leie noen inn til å ta den jobben slik at det ikke kommer regn inn i forkabinen lenger. Å bytte den gummipakningen i baugluka skal jeg dog prøve meg på. Så skal motorromslukene byttes ut med nye og tilpasses, det tror jeg også at jeg skal greie selv. Selv om årets hovedbåtferie ble noe annerledes enn det jeg hadde sett for meg da jeg kastet loss i august, så er jeg veldig fornøyd. Jeg har kost meg hele tiden, og er blitt mer og mer overbevist om at jeg seriøst må vurdere å gå noe ned i stillingsprosent neste år, for jeg ønsker mer tid til båtliv - det gode liv! Tusen takk til alle som har fulgt meg på turen, alle jeg har møtt og alle som har hjulpet meg og kommet med tips og råd! Og enda har jeg tid til noen flere turer før året er omme! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.