Jump to content

Bergtatt på tokt - 2025

Pequod

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Dette var særdeles kloke ord! Jeg tillater meg å ta de med meg jeg også!❤️

Det kan du så absolutt gjøre, for også din krydrete tråd er godt lesestoff for en ufrivillig tørrskodd nordlænding.

Ikke minst er din tråd med på å holde mine tørre føtter i god kontakt med bakken, for når jeg sitter og bygger luftslott og spekulerer "jammen, en Antares 680 (drømmebåten, ved siden av MF 645/695, red. anm.) koster i dag ca. 300' brukt - men den 30-foteren der koster jo det samme!" og får 9-fotssyken via Finn dått enno, så minnes jeg plutselig din tråd og kommer ned på bakken igjen - det er ikke størrelsen det kommer an på, det er vedlikeholdsbudsjettet! Både i båtpenger og timer. :)

Så jeg kryper tilbake til mitt 21-23 fot store område, med visp utenpå hekken og overkommelig vedlikehold - og mulighet for å sloge balja himitte langs E134, for her i Etne fryser fjorden til hvert eneste år (de siste årene har folk drevet på med å kjøre bil utpå fjorden!). Å skulle få båtplass i nærheten av ei stor lakseelv har sine fordeler og ulemper.

Og når jeg så har fått landkjenning igjen, kommer jeg på at budsjettet for 2026 tilsier en tilårskommen Rana 18 Cabin eller noe slikt. Det er ikke 21 fot Youplait-beger, men det er 18 norske atomer mer enn jeg har i dag.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev 1 time siden:

Det kan du så absolutt gjøre, for også din krydrete tråd er godt lesestoff for en ufrivillig tørrskodd nordlænding.

Ikke minst er din tråd med på å holde mine tørre føtter i god kontakt med bakken, for når jeg sitter og bygger luftslott og spekulerer "jammen, en Antares 680 (drømmebåten, ved siden av MF 645/695, red. anm.) koster i dag ca. 300' brukt - men den 30-foteren der koster jo det samme!" og får 9-fotssyken via Finn dått enno, så minnes jeg plutselig din tråd og kommer ned på bakken igjen - det er ikke størrelsen det kommer an på, det er vedlikeholdsbudsjettet! Både i båtpenger og timer. :)

Så jeg kryper tilbake til mitt 21-23 fot store område, med visp utenpå hekken og overkommelig vedlikehold - og mulighet for å sloge balja himitte langs E134, for her i Etne fryser fjorden til hvert eneste år (de siste årene har folk drevet på med å kjøre bil utpå fjorden!). Å skulle få båtplass i nærheten av ei stor lakseelv har sine fordeler og ulemper.

Og når jeg så har fått landkjenning igjen, kommer jeg på at budsjettet for 2026 tilsier en tilårskommen Rana 18 Cabin eller noe slikt. Det er ikke 21 fot Youplait-beger, men det er 18 norske atomer mer enn jeg har i dag.

Veldig godt skrevet Vidar.F.H. :tommel_opp: Det er vel sånn de fleste av oss har det - ønsket om noe større er der hele tiden, men tid, krefter og økonomi er en hissig brems. Det må dessverre bare leves med :smiler:

Når det er sagt så gikk jeg båtløs fra 1996 til 2029. Salget av min Fjord 24 Weekender i 1996 kom som et resultat av et samlivsbrudd og at jeg flyttet fra nybygget hus på Nesodden som ble solgt med megatap i 1993 til Larkollen (fikk endret brukstillatelsen på hytta til helårsbolig, dette var det rimeligste for meg!). Pluss at jeg ble arbeidsledig for første gang i mitt liv. Men jeg fikk meg ny jobb i Sarpsborg som jeg stortrivdes i og  hadde i 13 år, inntil en avdelingsleder og psykopat fikk meg til å si opp i 2007. Parallelt med diverse Manpower-oppdrag (bl.a hos TrioVing i Moss) fikk jeg slitasjeskader (artroser) i begge håndledd og i høyre kne. Smertene var til tider nesten ikke til å leve med. Men det er mye god helbred i 1. grams Parasett og Vimovo! Så i 2019 fortalte jeg min unge kone at jeg hadde lyst på båt. Hun er ikke videre familiær med båt så hun sa at det fullt og helt vill bli mitt prosjekt. Og det ble det. Jeg kjøpte en Flipper 640 HT i Andebu av en veldig hyggelig fyr til en veldig ok pris. Med en 90 hk Mercury påhenger. Båten hadde noen sårskader, men slike hadde jeg reparert tidligere så jeg regnet med at det ville være "lett match"! Men det var det ikke. Det endte med hellakkering under fenderlist med lakk kjøpt hos https://www.dycas.no/  . Skroget ble slipt ned og lakker. Jeg syntes resultatet ble meget bra. Og båten ble lagt på vannet sommeren 2020. DA oppdaget jeg at jeg hadde en lekkasje i taket. Fra den høsten sto båten på land i ca. 3 år. Jeg fikk en god venn her på Baatplassen, Chill Solbris som lærte meg hvordan man blander polyester og herder i riktig forhold. Han viste meg hvordan man støper med glassfiber opp.ned i taket på hard-topen. Han forhandler også mesteparten av det jeg trengte og som jeg hadde kjøpt fra Dycas, bare å hente på akterdekket på båten hans hvis han ikke er hjemme. Med båten ble det veldig mye jobbing. Flere ganger var jeg 5 mm fra å legge ut båten på Finn.no. Inspirasjon til å jobbe videre, smerter i håndledd (med "muskelsvinn" i armene) og et lite samarbeidsvillig høyre kne var til tider langt under pari. Jeg fikk mange trøstende ord og råd og tips om videre drift her på BP. I fjor sommer ble båten lagt på vannet med en nyere brukt motor. Jeg hadde noen fantastiske turer. Båten ligger på vannet i år også og vi har vært på noen turer, men sommeren er ikke over enda. Les gjerne om båten min på :

https://baatplassen.no/i/topic/175605-altera-mulier-flipper-640-ht/

Jeg har nå begynt på fysioterapi, legen min mener jeg er for frisk til en kneoperasjon og artrosene i håndledd kan han ikke gjøre noe med. Av en eller annen grunn blir man ikke yngre med tiden (ble 77 i sommer), men livet går videre og jeg NYTER hvert sekund på sjøen, om jeg er på tur eller bare ligger i havna.  God tur til alle :tommel_opp: :seiler:

Og fortsett med skriveriene dine Perquod , du skriver levende og bildene/videoene dine er KNALL :tommel_opp:

jeg tørker ut på land....!

Tusen takk for alle gode ord, det varmer en gammel enbeint skipper! Dette forumet er sannelig unikt. :flagg_bp:

Jeg har alltid syntes det er lettere å uttrykke meg skriftlig enn å snakke om ting, så da blir det gjerne slik at ordene til slutt triller ut! :fniser:

Har endelig klart å sette sammen en liten video fra avspaseringsukeferien min for noen uker siden, så kan vi snakke om båtglede igjen! Kunne nok vært redigert litt strammere ser jeg, men skitt au!

Vidar F.H. skrev 1 time siden:

Herlig skrevet!!!😂😂 Godt jeg kan ha en preventiv virkning på noen! Slik at de ikke går i samme fella som meg!!😂😂😂

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Pequod skrev 40 minutter siden:

Tusen takk for alle gode ord, det varmer en gammel enbeint skipper! Dette forumet er sannelig unikt. :flagg_bp:

Jeg har alltid syntes det er lettere å uttrykke meg skriftlig enn å snakke om ting, så da blir det gjerne slik at ordene til slutt triller ut! :fniser:

Har endelig klart å sette sammen en liten video fra avspaseringsukeferien min for noen uker siden, så kan vi snakke om båtglede igjen! Kunne nok vært redigert litt strammere ser jeg, men skitt au!

Herlig video!!!😃😃

Mvh

Chilli Solbris

tom Cognac skrev for 7 timer siden:

Veldig godt skrevet Vidar.F.H. :tommel_opp: Det er vel sånn de fleste av oss har det - ønsket om noe større er der hele tiden, men tid, krefter og økonomi er en hissig brems. Det må dessverre bare leves med :smiler:

Tråden din har jeg lest, og jeg skal lese den om igjen! :)

Jeg tenker at det er et godt tegn når jeg leser båt-tester og ser på alt det fantastiske som kommer fra fabrikkene nå til dags - og så konkluderer jeg fort at det blir for stort, for dyrt og helt uaktuelt. Og dermed helt irrelevant.

I signaturen min ligger det en lenke til Pappa sin båt, som han og jeg modifiserte og oppgraderte fra en "lørvat" og slitt gammel plastbåt, til noe som begynte å bli et skikkelig smykke - og som gav mange flotte opplevelser på sjøen. Det var bare 17 fot, men det var sjukt mye båt på 17 fot!

Kona mi har hatt veldig god innflytelse på meg. Jeg har alltid hatt lett for å drømme og bygge luftslott, og noen ganger har det nok gått ut over humøret: jeg ser at drømmen ikke er mulig å realisere.

Ho lærte meg tidlig en viktig lekse: "men kan du ikke bare glede deg over det du har, Vidar?"

Jo. Jeg kan jo det! Og det gjør jeg. Kanskje drømmebåten ikke er en som er mulig å kjøpe ferdig; kanskje jeg skal kjøpe en gammel, slitt balje og legge tid, penger og innsats i å skape drømmebåten? Regner med menigheten her inne er samstemt i svaret; det blir jo prosjekttråd av sånt. :fniser:

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Vidar F.H. skrev for 1 time siden:

o. Jeg kan jo det! Og det gjør jeg. Kanskje drømmebåten ikke er en som er mulig å kjøpe ferdig; kanskje jeg skal kjøpe en gammel, slitt balje og legge tid, penger og innsats i å skape drømmebåten? Regner med menigheten her inne er samstemt i svaret; det blir jo prosjekttråd av sånt. :fniser:

:tommel_opp: JA - hvorfor ikke :smiler: Min erfaring er i alle fall at selv om det koster (ikke bare penger og slit) er GLEDEN når jeg ligger utpå - på havet som jeg elsker, da LEVEFR jeg og alle vondter, artroser, kranglete kne, depresjoner, negative tanker og søvnløse netter som blåst vekk :smiler:

En prosjekttråd hadde vært veldig bra :tommel_opp:

Korsfjord skrev: En prosjekttråd ved Vidar F.H hadde stått høyt i kurs hos meg. Støttes :tommel_opp:

Korsfjord skrev for 2 timer siden:

En prosjekttråd ved Vidar F.H hadde stått høyt i kurs hos meg:ja:

tom Cognac skrev 48 minutter siden:

:tommel_opp: JA - hvorfor ikke :smiler: Min erfaring er i alle fall at selv om det koster (ikke bare penger og slit) er GLEDEN når jeg ligger utpå - på havet som jeg elsker, da LEVEFR jeg og alle vondter, artroser, kranglete kne, depresjoner, negative tanker og søvnløse netter som blåst vekk :smiler:

En prosjekttråd hadde vært veldig bra :tommel_opp:

Korsfjord skrev: En prosjekttråd ved Vidar F.H hadde stått høyt i kurs hos meg. Støttes :tommel_opp:

Jeg kan i så fall slå fast at sjansen for det er overhengende stor. :tommel_opp: Tanken min er å skaffe meg en Rana 18 Cabin eller noe tilsvarende, som en mellomstasjon fram mot drømmebåten. Det er det jeg har mulighet til økonomisk de nærmeste årene, og skal det bli båtliv på familien og meg - da kan jeg ikke vente til økonomien tillater en større investering.

Konsekvensen er en båt som garantert vil kreve omsorg og kjærlighet - og eksklusivt treverk. Fordi jeg kan. :fniser: Vedlagt ligger to bilder av en kasse til tappjernene mine, håndlaget.

@Pequod synd du bor på feil side av Hardangervidda, ellers skulle vi tatt en prat om treverket i båten din. Med mindre du har sterke aversjoner mot kvartskjært eik, da...:diskuterer:

IMG_1774.jpeg

IMG_1766.jpeg

Vidar F.H. skrev for 12 timer siden:

Tanken min er å skaffe meg en Rana 18 Cabin eller noe tilsvarende,

Høres ut som en veldig GOD plan - spør du meg :tommel_opp: og jeg ser jo at du kan trearbeide - jeg skulle nok også ha bodd på den andre siden av Hardangervidda - da kunne du ha sett på "trearbeidet" i min båt :sjokkert: (skal forøvrig legge 2 "dragere" under vanntanken i båten min - se på altera mullier tråden min :smiler: )

Vidar F.H. skrev for 15 timer siden:

Jeg kan i så fall slå fast at sjansen for det er overhengende stor. :tommel_opp: Tanken min er å skaffe meg en Rana 18 Cabin eller noe tilsvarende, som en mellomstasjon fram mot drømmebåten. Det er det jeg har mulighet til økonomisk de nærmeste årene, og skal det bli båtliv på familien og meg - da kan jeg ikke vente til økonomien tillater en større investering.

Konsekvensen er en båt som garantert vil kreve omsorg og kjærlighet - og eksklusivt treverk. Fordi jeg kan. :fniser: Vedlagt ligger to bilder av en kasse til tappjernene mine, håndlaget.

@Pequod synd du bor på feil side av Hardangervidda, ellers skulle vi tatt en prat om treverket i båten din. Med mindre du har sterke aversjoner mot kvartskjært eik, da...:diskuterer:

IMG_1774.jpeg

IMG_1766.jpeg

Glem båten til @Pequod! Jeg betaler flybillettene og henter deg på Gardermoen! Du skal i min båt!! Bare husk å ta med deg de edle tappjernene! Her kan du få slå deg løs på edel mahogny!!!:fniser::fniser::fniser:. Sorry @Pequod! Men her tar egoismen over!:undrer::ja::glorie:

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Glem båten til @Pequod! Jeg betaler flybillettene og henter deg på Gardermoen! Du skal i min båt!! Bare husk å ta med deg de edle tappjernene! Her kan du få slå deg løs på edel mahogny!!!:fniser::fniser::fniser:. Sorry @Pequod! Men her tar egoismen over!:undrer::ja::glorie:

Slæpp nordlændingen tel på mahognien så flisfokke står! :knuserh::ler:

Du må nok ta med mesteparten av verkstedet mitt også. Men jeg tror de blir litt ugreie i sikkerhetskontrollen...:forvirret:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...