Jump to content

Turmuligheter i tilknytning til havner


Wannskrækk

Recommended Posts

Vi skal på 2-3 ukers tur i Oslofjorden og sannsynligvis svenskekysten (Fjellbacka) til sommeren. Vi er ikke veldig godt kjent, i forhold til inn eller uthavner. Kona er veeldig opptatt av å gå tur, og lurer på hvordan mulighetene er når vi er på båttur. Hun har aldri vært med på så langvarig båttur før, så suksessen er delvis avhengig av at hun får gjort ting hun er interessert i.

I mange uthavner setter størrelsen på øya/holmen begrensninger i seg selv, mens i gjestehavner er det gjerne mer eller mindre "urbant". Det siste er ikke noe stort problem, da hun også er normalt shopping-interessert.. Får jeg velge, foretrekker jeg både fottur og gallerier fremfor passiv deltakelse på shoppingrunder (hun har både egne penger og egne meninger).

Er det noen her på BP som har noen gode erfaringer eller tips? Alt fra Håøya, Øst og Vestfold til Koster og Fjellbacka er interessant.

Link to post
Share on other sites

Stavern er smekk full av gallerier. Yrende liv i juli, og relativt stille i juni/august. Ypperlige turmuligheter på 34 km lang kyststi fra Stavern, langs hele "Brunlanesrivieraen" gjennom Nevlunghavn og Helgeroa. Shoppingmuligheter så det stort sett holder i Stavern om sommeren. Ellers er Larvik kun to og en halv nautiske mil unna med alle faciliterer hva shopping angår - inkl. vinmonopol for de som trenger sånt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hej Wannskreakk !

 

Sydkoster er en stor o bra ö o gå tur på.....der kan du släppa iland henne! :wink:

 

du skriver hun er normalt shopping-intressert, för en dam så er väl normalt 6-8tim/dag ! :wink:

 

så många butikker finns ikke på Sydkoster, men det finns några stycken; typ gallerier o

andre småbutikker!

 

rekommenderar Sydkoster :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Koster er jo selve turparadiset, selvfølgelig, med kafeer, kunstere og det hele (men ingen shopping utover matvarer...). Fine turer kan du også gå i området mellom Grebbestad og Fjällbacka. Hvis turen er målet, anbefaler jeg en liten havn midtimellom som heter Väddökilen, med spasertur sørover herfra.

Ellers er Otterön utenfor Grebbestad en ålreit uthavn med fine turmuligheter (om litt begrenset), havnene omkring Kalvön (flere muligheter) likeså, samt Hamburgö ved Hamburgsund.

Link to post
Share on other sites

. . . en liten havn midtimellom som heter Väddökilen . . .

Hei.

 

Det var et nytt sted for meg. Ser på kartet hvor det er, men hvordan er det med tilleggsmuligheter der? Det er vel ingen gjestehavn? Men er det brygge der, eller hvordan er mulighetene? Etter mange år på svenskekysten på de samme stedene, kunne det være fint med nye steder og opplevelser.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Väddökilen har mange faste båtplasser, men egentlig ingen gjestehavn. Da jeg var der for noen år siden, fikk jeg anvist en plass av båtforeningen for en femtilapp. Når det virkelig blåser, og det hender jo, er dette en veldig beskyttet og god havn. Det ligger en campingplass rett på innsiden med en kiosk. Utover det er det lite som skjer, men det er et fint turområde langs sjøen sørover. Du kan spasere til Fjällbacka (sørover) og til Kämpersvik (nordover). Med gode sko er vel også Grebbestad innen rekkevidde.

Link to post
Share on other sites

Her strømmer det på med interessante tips, og jeg tar gjerne i mot flere!

Jeg erindrer at jeg har lest i en annen tråd at det er ok stier/veier på Håøya og? Jeg har stort sett vært i Bjørnehuebukta, og da så jeg bare bratte berg.

 

Gunga Din: kom etterhvert på at jeg har vært på en slags kano(t) tur på N-Koster. Dvs., vi hadde med oss kanoen på rutebåten fra Strømstad. Stor, fin øy, med fine turveier.

Link to post
Share on other sites

Jeg erindrer at jeg har lest i en annen tråd at det er ok stier/veier på Håøya og? Jeg har stort sett vært i Bjørnehuebukta, og da så jeg bare bratte berg.

H-øya er en perle for turgåere. Du finner allt fra breie gode gangveier gjennom opparbeidede parkområder til dyretråkk i terreng hvor du skjelden og aldrig finner folk.

Som en start vil jeg anbefale å starte fra nettopp Bjønnhuebukta. Bare gå opp skråningen og hold til høyre. Da vil dere treffe på enden av veien som går til "Butikkbukta" (Tojebukta) en strekning på ca 4-5 km. Returen kan dere ta via H-øybukta på østsida. Ellers vil jeg absolutt anbefale turen fra Butikkbukta og sørover over toppen og forsvarsstillingene og ned til sundet mot Oscarsborg.

Som på de fleste større øyer i Oslofjorden må dere regne med å treffe på flotten. Den var svært plagsom for noen år siden men har avtatt mye de seneste årene da mye av vertsdyrene (elg og rådyr) har dødd ut. Ta allikevel en sjekk når dere kommer hjem. Hjortelusa kan også være svært plagsom den også når den svermer, men dette er ikke for på sensommeren/tidlig høst.

God tur.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Legger man seg i idylliske San Polè, eller Sandspollen som det visnok heter, har man fine turmuligheter inn mot Sætre. Fra den innerste pollen går det en turvei som munner ut i Sætre. Ca. 1 times gange.

 

Bilde

 

Slik kan man ligge i Sandspollen en helg i april.

 

Bilde

 

Slik ser det ut på samme plassen i juni.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

"Alt fra Håøya, Øst og Vestfold til Koster og Fjellbacka er interessant."

 

 

Hadde selv en fin spasertur på Håøya i fjor sommer. Ikke lange turen for deg som kommer fra Oslo, men det er flere fine bukter å legge til i der. Kan anbefale Bjørnhuebukta. Der er det en liten sandstrand og bolter i fjellet. I skogen ovenfor er det en gammel kjerrevei det går an å spasere langs - og jeg er nesten sikker på at jeg så en hjort i strandkanten den kvelden jeg lå der! :smiley:

Link to post
Share on other sites

- og jeg er nesten sikker på at jeg så en hjort i strandkanten den kvelden jeg lå der! :smiley:

Neppe hjort, men rådyr er det fortsatt en del av selvom bestanden har blitt kraftig redusert de siste åra. Elgen er pt. fraværende på H-øya, men vil sikkert ta seg opp igjen etterhvert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

rekommenderar Sydkoster

Uff og uff.

Svensken kommer med villfarelse.

Det er Nordkoster som gjelder.

Utrolig fine turstier.

Stensatte bekkeløp.

Highland kveg.

Fenomenale badeviker i Juli hvor du er alene. (jeg sier ALDRI hvor det er).

En tur opp til Kosterbonden.

Spise på Strandkanten. (OK. Maten til Ingegerd på Sibirien er ikke dårlig den heller).

Fæle greier. Det er fremdeles måneder igjen. Hvordan holde ut?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Neppe hjort, men rådyr er det fortsatt en del av selvom bestanden har blitt kraftig redusert de siste åra. Elgen er pt. fraværende på H-øya, men vil sikkert ta seg opp igjen etterhvert.

Det stemmer sikkert.. men jeg leste meg nettopp til at rådyret hører til blant hjortedyrene.. :smiley:http://www.nittedalsporten.no/nordmarka/raadyr.htm

Uansett er det flott å komme så nær innpå dyrelivet mens man er på sjøen!

Link to post
Share on other sites

Dersom været er fint er en tur med båten i Syd-Kosters øyrike en uforglemmelig opplevelse. Du kan gå inn fra Kosterfjorden via l. Brattskjær, Rundegrå, ned Kalverennan, ved Jakobs brytare svinge nordvest mot Julkvellen og deretter inn i idylliske Ursholmen hvor det er god kvalitet på vannet i brønnen. Alternativt kan du gå inn fra vest eller mellom Syd-Koster og Nord-Koster. Selv liker jeg å gå inn via Katteflu, via Hunden, Tobaken, djupskjær sv. Skjæret og de flotte skvalpeskjærene N for Inre Ursholmen. Pass på at du teller skvalpeskjærene ordentlig. Det er mye sel i farvannet og disse kan lett forveksles med skvalpeskjær. Først bør du kjøpe kartet "Kosters sødra skjærgård" i skala 1 : 15.000 i Strømstad. Etter noen timer i travle Stømstad er det godt å komme i fantastiske uthavner. På Ursholmen er det rikelige turmuligheter for den som liker å klarte litt. Når du fra toppen av Ursholmen ser innover mot Koster vil du undres over hvor flott et øyrike kan bli. Lykke til - en båttur i Kosterriket er en sterk turopplevelse.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det stemmer sikkert.. men jeg leste meg nettopp til at rådyret hører til blant hjortedyrene.. :smiley:

Joda, det er nok riktig. Så gjør også elg og reinsdyr også uten at jeg ville kalle noen av disse for hjort.

Vel vel, hjort er hjort :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Gjetøya på Onsøy er undervurdert. Pos. 59 deg 11', 50N - 10 deg 48', 15E

 

Flott natur i en særdeles godt beskyttet naturhavn. Fin badeplass og Mærrapanna like i nærheten. Med jolle er det kort vei inn til Slevik brygge hvor du går til butikken. Kort vei til Fredrikstad og Hankø.

Link to post
Share on other sites

. Kan anbefale Bjørnhuebukta. Der er det en liten sandstrand og bolter i fjellet. I skogen ovenfor er det en gammel kjerrevei det går an å spasere langs - :smiley:

I september 96, siste tur til Bjørnhuebukta dette året, hadde vi gleden av å se en grevling. Det var mørkt da vi kom ned og vi hørte at det knaka i kvister men trodde det var en elg som kom. Satte på søkelyset og der kom det en grevling ruslende ut av skogen og gikk over den lille sandstranden, tydelig på jakt etter mat.

Er det andre som har sett grevling på Håøya og er det noen som vet om det er grevling der fortsatt?

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Er det andre som har sett grevling på Håøya og er det noen som vet om det er grevling der fortsatt?

Det er mye grevling på H-øya og ellers langs Oslofjorden. Rundt søppelkasser og avfallsdunker ved populære uthavner er de spesielt hyppig forekommende. Du kan høre de romstere på natta, og dagen etterpå er det gjerne måkene som får skylden

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...