Honduras Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar Er bare å spørre etter ikke-binære kontakter 😎 * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar shipahoy skrev for 3 timer siden: Synes det er historieløst å endre titler som sjømann, fylkesmann og sysselmann. Hun som var sysselmann når denne endringen ble bestemt syntes også at denne endringen var unødvendig : Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Scand 360 dc Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar En skandale at våre felles penger som det er arbeidet hardt for, går til slikt tøys. På tide med nytt styre i nasjonen. Link to post
rag Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar ivar skrev 34 minutter siden: Hun som var sysselmann når denne endringen ble bestemt syntes også at denne endringen var unødvendig : Hun ble litt humoristisk kalt for "Sysla". Link to post
ivar Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar "Sysla" ble også brukt som kjælenavn på gamle MS Nordsyssel , samt første kvinnelige sysselmann Ann Kristin Olsen Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar Jeg synes kjønnsnøytrale titler er fornuftig. Verden går fremover, og da er dette helt naturlig. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar index skrev 44 minutter siden: Jeg synes kjønnsnøytrale titler er fornuftig. Verden går fremover, og da er dette helt naturlig. Joda, men det er ikke alltid så lett å finne gode titler. Hvis vi begynner på toppen, så har vi jo mange henvisninger i lovverket til Kongen. Og det er ikke bare å endre til Dronningen, siden vi kan ha flere dronninger som ikke er regenter. Vi har også formannskap i mange kommuner. Rådmann er vel blitt kommunedirektør, som skiller seg litt lite fra kommunaldirektør, noe det vrimler av i store kommuner. Link to post
NilsPils Svart 13.Februar Link til dette innlegget Svart 13.Februar Jeg synes dekksoffiser i stedet for styrmann passer svært dårlig, spesielt for oss i fritidsbåter. Båtfører er jo allerede innført. Men jeg forblir styrmann på båtene mine enn så lenge . . . og kona mi vil gjerne være lettmatros fremdeles. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 13.Februar Link til dette innlegget Svart 13.Februar J-Å skrev for 17 timer siden: Joda, men det er ikke alltid så lett å finne gode titler. Hvis vi begynner på toppen, så har vi jo mange henvisninger i lovverket til Kongen. Og det er ikke bare å endre til Dronningen, siden vi kan ha flere dronninger som ikke er regenter. Vi har også formannskap i mange kommuner. Rådmann er vel blitt kommunedirektør, som skiller seg litt lite fra kommunaldirektør, noe det vrimler av i store kommuner. For eksempel Regent? Det burde vel fungere både for Konge og Dronning? Jeg synes også at kommunedirektør er en langt mer dekkende tittel enn rådmann. Den høyest rangerte stillingen administrativt i kommunen burde ikke høres ut som en rådgiver. Og formannskapet kan det vel ikke være noe problem å finne en god erstatning for. Vi må ikke være så redde for å lære oss nye ord, bare fordi vi har blitt godt voksne... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Steihy Svart Torsdag 07:48 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:48 Det er vel ikke helt det mange reagerer på, tror jeg. Og som flere har uttalt. Det er det at det skal gjøres så viktig at det skal brukes store ressurser på å være i tiden. La det gå seg til. Når det er sagt, jeg er spent på hva kirken gjør. Mange av de fundamentale frikirkene har vel enda knapt nok sluppet kvinnene fram fra bakerste benk, mens den Norske kirke har blitt så kjønnsnøytral at den har store problemer med bibelen. Guds ord er ikke i tiden. Prest, klokker, biskop etc - det er ganske ryddig på mannskapssida. Men sjefen? Han heter jo Yahve - det betyr etter sigende "Jeg er hva jeg er". Det er innafor. Tittelen Gud er jo grei, egentlig, kan jo bare droppe -inne. Men de bandt seg til masta i den siste bibeloversettelsen helt nylig. Etter mange og lange diskusjoner er Gud fremdeles mann. Så kirken velger vel å si minst mulig om det den ikke liker i Guds ord, slik den pleier. Det begynner å bli tynt. Jeg har ikke fanget opp noe om tilsvarende diskusjoner innen Islam... Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
index Svart Torsdag 09:27 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:27 Steihy skrev for 1 time siden: Det er vel ikke helt det mange reagerer på, tror jeg. Og som flere har uttalt. Det er det at det skal gjøres så viktig at det skal brukes store ressurser på å være i tiden. La det gå seg til. Hvor store er disse ressursene egentlig? Er det tusenvis av personer med et budsjett på mange hundre millioner vi snakker om, eller er det bare de som likevel fornyer skrifter til et mer moderne språk innimellom som bruker uttrykk litt mer i takt med tiden? Hvis det virkelig er så store ressurser så kan det jo kanskje virke litt unødvendig. Men at samfunn og språk utvikler seg burde ikke være noen stor overraskelse. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart Torsdag 09:43 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:43 At språk endrer seg det er helt naturlig, men synes ærlig talt dette blir bare tull. Jeg kommer ikke til å ta i bruk nye ord og utrykk som har vært sånn i flere hundre år. Jeg er heller ikke i mot mangfold! Men om kapteinen på en båt sier alle mann i livbåtene, tror jeg ikke de transkjønnede blir stående igjen og drukner! Vi lever i et samfunn der det er mote å bli krenket, det synes jeg er en uting. Vi har en del andre ting i samfunnet å bekymre oss for og fokusere på som er langt mer alvorlig! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
J-Å Svart Torsdag 10:08 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:08 index skrev for 2 timer siden: Jeg synes også at kommunedirektør er en langt mer dekkende tittel enn rådmann. Litt OT kanskje, men problemet er at kommunedirektør ofte forveksles med kommunaldirektør: Det burde gjerne vært administrerende kommunedirektør . Rådmannen er vel forsåvidt en rådgiver for kommunestyret, som fatter de endelige vedtakene i viktige saker. Vi har jo også byråd og rådhus. https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/63877d52ad80cec5708afa8d/bergen-kommunedirektor-fratrer-med-umiddelbar-virkning Link to post
Steihy Svart Torsdag 11:06 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:06 index skrev for 1 time siden: Hvor store er disse ressursene egentlig? Jeg aner ikke. Stryk store om du vil. Jeg påstår heller ikke at de er store, bare at det er det noe av innvendingene har gått på. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
index Svart Torsdag 12:00 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:00 -morten- skrev for 2 timer siden: Vi lever i et samfunn der det er mote å bli krenket, det synes jeg er en uting. Vi har en del andre ting i samfunnet å bekymre oss for og fokusere på som er langt mer alvorlig! Det har ingenting med krenking å gjøre. Men det er jo greit at kvinner i det som tidligere ble ansett som mannsyrker slipper å bli kalt for menn i tittelen, og ditto andre veien. Det er jo ikke verken vanskelig eller arbeidskrevende å endre noen yrkestitler? Dessuten vil det ikke bli mye utvikling i samfunnet om alt skal skyves bort fordi noe annet er mer alvorlig. Vi kan ha flere tanker i hodet på en gang. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ohio Svart Torsdag 15:37 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:37 Det minner om noen som har for lite og gjøre på jobben Spark de Link to post
Chiefengineer Svart Torsdag 15:44 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:44 Norge kan begynne å rote med dette den dagen man bestemmer internasjonalt at "Chairman" ikke lengre skal hete styreleder/styreformann basert på tilsvarende argumentasjon. Inntil da har man mer viktige ting å bruke ressursene på her til lands. Link to post
Hakkannen Svart Torsdag 15:50 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:50 En gradvis overgang til mer "likandes" uttrykk for alle parter er nok uungåelig, og er nok gjerne riktig også, med tanke på diskriminering. Samtidig, ordet "mann" trenger ikke være direkte kjønnsbestemt, da "mann" også er et eldre uttrykk for ordet "menneske". Selv kommer jeg nok til å bruke de gamle uttrykkene en stund til, da jeg ikke helt klarer se disse uttrykkene verken provoserende eller krenkende, i tillegg sitter de i minnet, noe de nye uttrykkene ikke gjør. Det blir noe helt annet ved fortsatt bruk av nedlatende og ondsinnede uttrykk (som uttrykk som er rasistiske, krenkende for folkeslag, legninger, religioner, handicap og annet). Ref. tidligere tråd om det som politisk korrekt kalles "grovrengjører". Link to post
Komodo Svart Torsdag 16:16 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:16 index skrev for 6 timer siden: Hvor store er disse ressursene egentlig? Er det tusenvis av personer med et budsjett på mange hundre millioner vi snakker om, eller er det bare de som likevel fornyer skrifter til et mer moderne språk innimellom som bruker uttrykk litt mer i takt med tiden? Uansett hvor mye ressurser de bruker på dette så er det for mye. Og det er nok en del, det er nok satt ned et utvalg som sitter og får dagene til å gå med dette. Ellers enig med alle som mener at en gradvis omstilling her er ok. Eksempelet med sykepleier er jo et greit eksempel på at mange ord gjerne kan være kjønnsnøytrale. Andre ord, f.eks. nordmann, er det totalt unødvendig å gjøre noe med. Mannhull = inspeksjonshull, evt. entringsåpning, entringsinngang. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Steihy Svart Torsdag 17:57 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:57 Komodo skrev for 2 timer siden: Mannhull = inspeksjonshull, evt. entringsåpning, entringsinngang. Festbrems. Nå som vi hadde det så gøy. Hakkannen skrev for 2 timer siden: Samtidig, ordet "mann" trenger ikke være direkte kjønnsbestemt, da "mann" også er et eldre uttrykk for ordet "menneske" Det er det forsåvidt enda på engelsk - mankind, known to man, etc. Samtidig er vår kristne kulturarv basert på at mannen er mennesket, kvinnen ligger et sted midt mellom menneske og husdyr. Bibelen er full av dokumentasjon på dette, og religion har nok en del av skylda for at likestillingskamp har vært nødvendig. Det er ingen tilfeldighet at mann og menneske er samme ord. Fun fact. Det er navngitt ca. 3000 personer i bibelen. Ca 50 er kvinner. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
mawilu Svart Torsdag 18:01 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:01 Man hull er vel det eneste som godt kunne fått en mer kvinnelig navn Link to post
Hakkannen Svart Torsdag 19:00 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:00 Steihy skrev 51 minutter siden: Det er navngitt ca. 3000 personer i bibelen. Ca 50 er kvinner. Godt poeng, selv om tallene varierer, alt etter hvilke kilder man bruker. Har hørt det blir nevnt et sted mellom 120-180 navngitte kvinner i Bibelen, faktisk i overkant av 180, i følge den britiske King James-oversettelsen. Religion har helt klart vært en diskriminerende faktor, og er det enda den dag i dag. Gjerne mer andre religioner enn kristendommen nå i 2025, men likevel. Spørsmålet er om det er gjennom begreper likestillingskampen burde kjempes, eller om det heller er på andre felt det brenner mer. Link to post
Steihy Svart Torsdag 20:04 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:04 Hakkannen skrev 1 time siden: eller om det heller er på andre felt det brenner mer Vi kan starte med å få religion ut av konstitusjonen. La folk tro hva de vil, men en grunnlov som sikrer og finansierer den kristne kulturarven er ikke hensiktsmessig. Det samme gjelder finansiering og vern av alle religioner, ut over alminnelig menings- og ytringsfrihet. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hakkannen Svart Torsdag 20:50 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:50 Steihy skrev 44 minutter siden: Vi kan starte med Det begynner gjerne bli en litt annen diskusjon enn den opprinnelige tenker jeg😉 Men også her er meningene delte, og argumentene mange, både for og mot😄 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn